3.742 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Pels lændge og farve Pels lændge og farve

Hejsa Alle

Jeg har deltaget en nogle forskellig indlæg herinde omkring katte og deres farver osv.

Jeg har hørt flere gange at når folk snakker om colorpoints at de så referere til Perser katte og deres sind og race definition. Men hvis en colorpoint er det samme som en perser kat bare hvorfor er det ikke bare en colorpoint(farve defination) perser(race), ligesom man har en Tabby perser?

Jeg spørger af ren forvirring

Og så har man også den der hedder Chinchilla persere - hvad er det så? Hvordan er de anderledes fra en almindelig perser?

Og så var jeg inde og kigge på en side der snakkede om forskellige pels typer, og der snakkede den om en Abyssenier, er det en race eller en pels/mønster type?

Sidste spørgsmål!

Nu har jeg været rundt og kigge på en del forskellige katte herinde. Og jeg må nok sige jeg har svært ved at finde ud af hvad der gør at de defineres som de gør. For eksempel så nå man siger at Persere er langhåret og Maine coon er semi langhåret.

Men når jeg kigger på ham her, synes jeg ikke der er noget semi langhåret over ham

(link fjernet)

Og kan heller ikke se at pereseren her skulle være mere langhået

(link fjernet)

Hjælp?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pels lændge og farve
  • #1   18. mar 2008 Abyssenier er en race.

Perser/colourpointer ved jeg ikke noget om, så der kan jeg ikke hjælpe.

Hvis du ikke synes at katten på det første link er semilanghåret, hvad vil du så kalde ham?

Perser har længere pels end Maine Coon, Norsk skovkat og de andre semilanghåret. Det ville du også tydeligt kunne se IRL:

• #2   18. mar 2008 Synes bare katten i første link er MEGET langhået i forhold til mange andre Maine coon.

Især når man sammenligner ham med denne kat

(link fjernet)

som også er maine coon

• #3   18. mar 2008 den perser du linker til er måske ikke ægte, den har næse og ingen tavle.

colourpointen er en masket perser

• #4   18. mar 2008 Haneben - Gør opmærksom på at den classiske perser - den gamle perser har næse.

• #5   18. mar 2008 ja, det er rigtigt, men katten her har stadig ingen tavle, i mine øjne ligner den en blanding, men det er nok fordi mine persere ikke har lang næse

• #6   18. mar 2008 Jeg ved det ikke...er bare lidt nysgerrig for at finde ud af hvad der giver de forskellige betegnelser

• #7   18. mar 2008 men du kan også få en colourpoint Ragdoll.....

• #8   18. mar 2008 Der kan være forskel på pelslængden, nogle har mere end andre og det kommer også an på alder, årstid osv. Hvis du kigger hans billeder igennem, den første kat, kan du også se at han heller ikke har lige meget pels på alle billeder. Han har en rigtig flot krave om halsen, men på selve kroppen er hårene ikke så lange. Og så har de og så lang mave pels.

• #9   18. mar 2008 Ja - ergo colorpoint er ikke en race men en pels farve betegnelse? eller hvad?

• #10   18. mar 2008 Angående de to MCO, så prøv at gå ind og se mine. Alle fire (mine to og de to du linker til her) er semilanghårede. Det betyder, at pelsen ikke er lige lang på hele kroppen men kun på dele af kroppen. Der er områder på MCO med mere pels end andre steder, mens perseren sådan generelt er mere "fluffy" all over:-) Der er ikke samme forskel i længden på pelsen rundt om på perserens krop.

Min Tara har enorm meget pels, mens Nanoq har mindre. Til gengæld har Nanoq mere krave end Tara. Og mere pels på halen.

Det er meget individuelt og typebestemt, hvordan pelsen ser ud. Nogle af de nyere typer MCO har ikke så meget pels og er ikke nær så kraftige som mine to, som jeg vil betegne som "den gammeldags type" med ben som bundgarnspæle osv. Men igen det afhænger af, hvad opdrætteren vælger at selektere på. Cornelius er mere i stil med mine i typen mend Matador er af den nyere og slankere model (med mindre det er et foto af en yngre kat, som du linker til). Ret mig lige hvis jeg tager fejl, opdrætter-folk:-)

Og så er det utrolig svært at vurdere ud fra billeder. Prøv at besøge en udstilling: Så er du ikke i tvivl:-)

Angående perseren som du linker til, så er den uden tavle. Spørgsmålet er, om det er en renracet variant eller en sød blanding. De persere jeg har set - også de klassiske med næse næsten som mine MCO - har meget meget meget MEGET mere pels og især mere underuld:-)

Men den kan også være ung jo? På billederne.

Hverken MCO eller perser er jo født med færdig pels eller kropsfylde:-)

• #11   18. mar 2008 colourpoint er i Ragdollens verden en maskefarve betegnelse....

• #12   18. mar 2008 Colorpoint er er mig bekendt navnet for en masket kat - altså en særlig farvekombination lige som rød creme eller sortsmoke og blå..

Hvad siger "eksperterne"? Jeg udstiller ikke, så ved ikke om det er rigtigt:-)

• #13   18. mar 2008 siameseren er også masket men den hedder ikke colourpoint, det er perservarianten der hedder colourpoint

• #14   18. mar 2008 Det er også det der gør mig i tvivl når jeg kigger på vores kat. Jeg ved godt vi ingen stamtavle har på hende, men vi stoler på den vi købte hende af, også fordi hun ligner sin far i pelsen.
    Men hendes mor havde meget fint tyndt pels men lang. Hvor farens pels var mere ligesom Matador.

Men vores lille pige virker bare som en langhårede huskat med busket hale og en krave.

Bag på bagbenene har hun langt hår og på maven har hun hår som hun skal efter den race vi har fået afvide hun skal være.

Men når jeg kigger på hendes ansigt så ligner hun mere en Norsk skovkat end hun gør en MCO.

Jeg er i bund og grund ligeglad men det kunne da være rart af vide hvad i synes?

• #15   18. mar 2008 ja, du kan kun være helt sikker på HVAD du køber, hvis du køber en MED tavle, og længere er den ikke

• #16   18. mar 2008 Michelle:
    Jeg synes, at du har en meget smuk kat. Jeg synes ikke, at den ligner en MCO ej heller en NFO. Det er jo desværre risikoen, når man køber en kat uden stamtavle, men det ændrer jo ikke på, at alle katte er helt fantastiske. Jeg har selv en blanding, han rangerer bestemt lige så højt som mine tavlekatte.

Jeg tror, at du har en blandingskat og endda en med et lækkert, lækkert mønster og det synes jeg, at du skal være glad for. Hun ser super sød ud.

• #17   18. mar 2008 Nej der er jeg sku da godt klar over - men det er ikke det jeg spørger om...

Jeg har ikke behov for div. opdrættere til at komme med samme besked, fordi det emne er diskuteret til hudløshed.

• #18   18. mar 2008 Tak Pernille

Jeg har lige lagt nyt billede ind af Duchess's mor.

Jeg har ikke noget forhold til at hun skal være ægte det ene eller det andet. Men kunne være rart at vide hvad hun er blanding af? Hun opføre sig klart ikke som en almindelig huskat.

• #19   18. mar 2008 HUn ligner en huskat i mine øjne.... var det første der faldt mig ind da jeg så hende... men huskat er jo tit en betegnelse af flere racer blandet...
    Sååå det kan hun jo godt være med noget af den ene eller anden art i...

Jeg har også en huskat.... (se min profil) Beckham.... han er langhåret og bestemt ikke indbegrebet af en huskat... men nu har jeg fundet ham i et skur sååå for mig er han en huskat...
    Havde jeg set moderen havde jeg måske vidst hvad han var... men for mig er han dejlig uanset hvad han er...
    Kan gætte fra nu af og til for evigt.. men gider jeg ikke... han har ingen tavle og er en lækker huskat!!!

• #20   18. mar 2008 Michelle- det blir spændende at se når hun blir ældre. Desværre er det umuligt at gætte hvilke racer der er i en kat med mindre den er fra et godkendt opdræt, hvor der sker et uheld (ups-kuld).

Prøv fx at gætte hvilke racer der er i min Nemo?
    Jeg hører alt fra brite til siameser og bengal. Jeg får aldrig et svar:-)

• #21   18. mar 2008 Til noget helt andet - Er en Ragdoll en viderudvikling af en Hellig birma?

Eller hvordan med det? De ligner jo meget hinanden...

• #22   18. mar 2008 Nemo er også huskat i mine øjne. De findes i korthårede og langhårede varianter:-)

• #23   18. mar 2008 ja ja vi fan***s opdrættere, er altid efter dem med ktte uden tavler, især fordi de gerne vil gøre deres kat til noget den ikke er, nemlig en racekat..... og nej forkert jeg har faktisk 17 husmisser, men de er bare ikke oprettet herinde, jeg har persere uden tavler og jeg elsker dem alle nøjagtigt lige højt, uanset der + eller - tavle, det der gør mig vred er de oprettes herinde under forkert race. hvis jeg ikke vidste hvordan en rigtig MCO/NFO/perser eller enden race så ud og jeg ledte efter en herinde, såp kunne jeg let blive taget rø**n på fordi der er så mange blandinger under de racer.
    nå det var mine 25 øre, og ja jeg fik luft

• #24   18. mar 2008 Ragdollen er kommet fra noget blanding af Hellig Birma og en anden kat... så ja Ragdollen nedstammer fra Birmaen...

• #25   18. mar 2008 Christa - ved du hvad den anden kat er?

Jeg læste engang noget om at ragdollen blev udviklet fordi en eller anden dame i usa havde en Hellige Birma der hed Ragdoll med en super dejligt sind, som hun fik killinger på med en anden Hellig birma med samme sind, og at de så fik en masse indavl og sådan til at forme dem som de i er i dag. Men jeg synes bare det lyder lidt vildt.

Haneben - Håber du fik dine 25 ørs værd. smiley Altid rart at kunne lufte ud.

• #26   18. mar 2008 Der blev parret en angora typet kat op med en Hellig Birma.... som man senere blandede noget burmeser ind i for og undgå for meget indavl...

• #27   18. mar 2008 det ville hjælpe hvis du flyttede din kat til den rigtige kategori, så havde jeg da fået lidt ud af det

• #28   18. mar 2008 ellers kan du læse mere om det på min hjemmeside under Ragdoll...raceinfo

www.vandoll.dk

• #29   18. mar 2008 Oki - jeg vil lige se om jeg kan finde den artikle jeg læste - fordi den lyder til at være helt forkert på den

• #30   18. mar 2008 Michelle, dine skønne misser er helt sikkert ikke ren Maine Coon.
    Mit gæt er at mormis, har hygget sig lidt med naboens huskat :O)

Helle du skriver: Nemo er også huskat i mine øjne.....
    Og dog har du sat ham under blanding?! *SS*

• #31   18. mar 2008 (link fjernet)

Der er denne side.

Jeg synes, og har altid synes at ragdolls er SUPER flotte! Men hvordan variere deres sind og væremåde som kat i forhold til Hellig Birma?

• #32   18. mar 2008 Stine - Mor missen, fra hun kom i løb og indtil hun fødte var ikke lukket ud, hun var kun inde sammen med duchess's far. Men kan ske at han er en blandnings kat, så kan hun vel godt hav arvet det korthårs gen som han evt. har haft...

Helle - Synes nu nemo er super fin. samme dejlige mave hår som Duche har. hehe

• #33   18. mar 2008 Stine : Helle du skriver: Nemo er også huskat i mine øjne.....
    Og dog har du sat ham under blanding?! "

Gud! Er det ikke huskattenes sted? haha jamen så gik det for hurtigt, da jeg oprettede:-) Piiinligt. Jeg troede bare per automatik, at alt, hvad vi ikke vidste "hvad var" skulle under blanding:-) Fniiis

skal jeg flytte ham? Kan man det? Eller er det ikke lige meget - han lyver jo ikke sig til at være noget han ikke er:-)

Nej hvor flovt:-)

• #34   18. mar 2008 Aprospros huskatte - jeg har set at der er en der forsøger at sælge huskatte med uofficielle stamtavler til 3500 kr. stykket...er det ikke lidt dyrt?

• #35   18. mar 2008 Haneben - hvis jeg skal flytte min fordi jeg ikke har tavle på den, så skal du jo også ud og bede ALLE de andre om at flytte deres uden tavle...lidt omstændigt...

• #36   18. mar 2008 Jo det må du nok sige. hvor er det henne, at du har set det?

• #37   18. mar 2008 sender lige en pb med linket i

• #38   18. mar 2008 Så står Donnie under huskat smiley Fniiis smiley

• #39   18. mar 2008 jeg er startet for længst og er nu nået til din kat

• #40   18. mar 2008 Men nu er der startet en ny tråd, så nu ved jeg næsten ikke om han MÅ stå under huskat mere:-)

haha det er da for sjovt:-)

Han bor i et hus og han er kat. Er det mon grund nok:-)

• #41   18. mar 2008 Jeg synes det er rigtigt fint han er under huskat nu Helle smiley

Michelle dine smukke mis, ville nok høre under blanding af racer, da den ikke ligner Maine Coon smiley

Mht. til de "dyre" huskatte, skal det lige siges at der jo følger en del med på disse killinger. Det er ikke "bare" katte der har fået lov til at parre i flæng. Mht pris er det jo en smags sag, hvad folk vil give, men hvis jeg skulle vælge, tog jeg helt sikkert den "dyre" frem for dem, man får "kastet" i nakken.

• #42   18. mar 2008 Hvis man regner på denne "dyre" huskat er det skisme ikke galt...

Hvad får man for sølle 3500kr.

Jeg ved godt hvilken person og eller katte du omtaler...

Personen der sælger disse huskatte køber ind nøjagtig som andre opdrættere huskatte til avl, og laver så JA sine egne stamtavler...
    MEN HUSK PÅ... killingerne bliver ikke solgt fertile...
    Men dem følger jo alt det som en racekat får med når de liver solgt...
    og pesonen har jo trods alt passet huskatte killingerne ligesom en racekat...
    FOLK VÆLGER JO SÅ SELV!!
    De kan i og for sig købe en af mine Tyrkiske Van killinger til samme pris...

Men det er jo folks eget valg og i det her tilfælde får folk meget for prisen.....!!!

• #43   18. mar 2008 I USA er en colourpoint en selvstændig race og ikke "bare" en perser-farvevariant. Racen hedder himalayan...
    Grunden til at den nok er sin egen race derovre, er fordi den er en ´"blanding" af en perser, og en siameser, på den måde har den fået sin maske, og man kan ikke få en colourpoint ved at parre to persere, medmindre de bærer maskegenet (jeg ved ikke om begge skal, eller om det bare er den ene)

En chinchilla perser er også en farvevariant. Den har lysegrå-agtig pels, (som en chinchilla, deraf navnet ;)) Og så har de sådan en sort linie om øjet, der rigtig rammer deres smukke øjne ind (som vidst nok altid er grønne), så det ser ud som om de har makeup på..

• #44   18. mar 2008 http://homepage.ntlworld.com/tracy.sparrow1/Images/lilchin1.jpg

Jeg fandt lige det her billede på google, af en chinchilla perser..

• #45   18. mar 2008 Jeg ved også hvem det er der sælger "dyre" huskatte nu, og hendes opdræ ville jeg til enhver tid støtte op om. Hendes worldwinner er en Nemokat - bare i "rigtig" størrelse smiley

Det er super at nogle vil være med til at højne huskattens status på den måde! Hatten af i dyb respekt

• #46   20. mar 2008 Michelle har du overvejet at finde frem til dem der har købt de andre killinger for at se hvordan de er faldet ud?

• #47   20. mar 2008 Jeg kan bestemt ikke se noget forkert i at sælge huskatte til 3500 stykket, når bare der er lagt lige meget arbejde og tests i huskattene som i en stamtavlekat.

Hvis forældredyrene er testede for diverse ting, og killingerne sælges vaccinerede, chip/tatto-mærkede og neutraliserede, ja så har jeg det skam også fint med at give 3500 kr for en huskat - om den så har hjemmelavet samtavle eller ej. For mig handler det om den "pakke" der følger med katten.

THUMBS UP for dem der gider lægge det samme arbejde i huskattene som i stamtavle kattene

Men nej, jeg gider ikke give 2000 for en semilanghåret blandingskat der har fået loppekur og ormekur hvis man er heldig, det er for mig noget røveri.

• #48   20. mar 2008 Hørt hørt! Det er jo som bekdnt heller ikke stamtavlen der er flest penge at spare på at undlade:-) Er det 175 kroner sådan en fætter koster - HVIS man er godkendt og opfylder de øvrige krav for sundhed osv....

smiley

• #49   25. mar 2008 Helle - Lige præcis ;o)

Kommentér på:
Pels lændge og farve

Annonce