{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

Urinvejsproblemer ! :( {{forumTopicSubject}}

Min søde Futte var fredag til dyrlægen fordi han blev ved med at gå i kattebakken for at tisse, men mange gange kunne han ikke.
Dyrlægen sagde at det var urinvejsproblemer, denne sygdom kaldes FLUTD.
Hun gav ham noget smertestillende, og så fik jeg nogle piller med hjem som jeg sku give ham, og puha det er svært at få i ham smiley
Han skiftede så til noget andet foder som hedder Urinary s/o som han skal spise mens han er i behandling. Bagefter kan jeg så skifte til noget andet, men det skal dog stadig være kvalitetsfoder, da billigt foder kan være skyld i urinvejsprobelmer, og det vidste jeg intet om:(

Nu er det så jeg vil høre om der er andre der har haft samme problem ? Og hvilket foder i benytter, til jeres missere:)

Min Futte er ret kræsen:( - Men verdens dejligste kat alligevel:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urinvejsproblemer ! :(
  • #1   15. apr 2008 Jeg har lige været igennem en 6mdrs kamp mod blæresten og blærebetændelse på min Mikkel.

    Han er kommet på Urinary som du også nævner og det ser ud som om det er det eneste der virker på ham, da vi har prøvet 3 forskellige slags foder gennem de 6mdr...

    Godbider er et så godt som overstået kapitel i hans liv..


  • #2   15. apr 2008 Min ene kat, Enzo, har krystaller i urinen og fik også piller for den blærebetændelse det havde medført og i starten fik han urinary s/o som opløser krystallerne. Efter de er opløst kan man gå over til foder der forebygger krystaller. Så du kan ikke skifte til hvilket som helst foder - tror heller ikke det er godt nok med alm. Royal Canin el. Hills etc. til steriliserede katte - det var det ikke for Enzo i hvert fald. Vi er nødt til at køre til dyrlægen og købe foder som er forebyggende mod krystaller.

    Det er fra Royal Canin det han får, men jeg er ikke hjemme lige nu så kan først se navnet på foderet når jeg kommer hjem.


  • #4   15. apr 2008 Tak for jeres svar alle sammen..

    Jeg håber hverken for mig eller Futte at vi skal igennem sådan en lang kamp, blir så ked og bange når han ik har det godt:(

    Camilla H jeg vil blive meget glad hvis du gider sende mig navnet på det foder du benytter ? smiley

    Felis F. Tak for linket, men har fået det på papir, da det er min egen dyrlæge der har skrevet det så det fik jeg da jeg var derude. så lige det var hende der havde skrevet det. hehe smiley


  • #5   15. apr 2008 Melanie: håber nu heller ik det tager så lang tid for jer smiley

    Har også haft det svært - 3 eller 4 perioder a 10 dage hvor han skulle have piller, skulle aflevere en urinprøve om måneden, foderskift osv osv...


  • #6   15. apr 2008 Det hedder Urinary S/O og er forebyggende mod krystaller. Havde glemt at det var det samme som i starten, men det er fordi hans situation er en af de mere slemme så det er ikke sikkert at han kan komme på det forebyggende foder men bliver måske nødt til at fortsætte med det fodder der nedbryder.

    For nogle katte er det en meget lang og sej kamp. Det er de færreste katte der kommer helt over det - det kan godt være de virker raske, men de vil ALTID have tendens til krystaller og vil altid have brug for fodder der tager højde for det.

    Enzo har det hverken trist eller dårligt, han lever i bedste velgående - så længe hans kontroller hos dyrlægen med urinprøver overholdes og så længe fodderet er det rigtige. Vores fidus til at få lavet urinprøve på ham er, at lukke vores anden kat Ferdinand ind i soveværelset til min kæreste sammen med deres alm. kattebakke, og så lægger jeg mig på sofaen i stuen sammen med Enzo og en ekstra kattebakke vi bruger til urinprøver, hvor der lægger små plastikkugler fra dyrlægen i som ikke absorberer urinen. De fleste katte tisser nemlig om natten og derfor vil han til sidst i løbet af natten overgive sig og tisse i bakken og så kan jeg suge urinen op og kører ud med til dyrlægen. Så det foregår faktisk ret smertefrit når man først er kommet ind i rutinen. Det bliver en vanesag, så for os føles det ikke længere som en kamp, men bare hverdag. Vi køber det rigtige fodder og så regelmæssige urinprøver hos dyrlægen for at være sikker på at krystallerne bliver holdt nede - ellers tænker vi slet ikke på det i hverdagen.

    Undskyld det lange svar, men kan selv huske hvor fortabt jeg følte mig da jeg fandt ud af at Enzo havde krystaller i urinen. Mener at Urinary S/O kan bruges både som opløsende men også som forebyggende. Dyrlægen sagde i hvert fald at han nok skal fortsætte på det resten af hans liv.


  • #7   15. apr 2008 Hej.

    Ja vi slås med det samme, vi har dog ikke fundet en ordenlig løsningen for problemet selv om vores mis snart har været syg et år. Vi ved dog vi aldrig kommer af med problemet og at han skal spise Urinary resten af hans liv. Det er pænt dyrt da en pose med 6 kilo koster 400 kr og man har 3 katte.

    Vi kan ikke finde ud af om han stadig har smerter selv om han får den rigtige mad. 1-2 gange om året går vi til kontrol hvor de tager hans tis og ser på surheden. Men fuck hvor er det hårdt i lægden og vide at han aldrig bliver 100% rask.


  • #8   16. apr 2008 Melanie, jeg ved godt at Heidi skriver at det er hårdt at vide at katten aldrig bliver 100 % rask, men hvis katten får det rigtige fodder og får taget urinprøver når det er nødvendigt er det altså ikke noget du mærker i hverdagen. Enzo har været rigtig syg af det, og da han kom til dyrlægen - som 5 mdr. gammel sagde dyrlægen at det var et af de værste tilfælde han havde set, dels var Enzo næsten for ung til at have de problemer og dels var urinen næsten ikke andet en krystaller. Han sagde at det ikke var sikkert vi kunne redde ham så han kunne slippe for krystaller, men nu er han så godt som rask. Det hviler stadig i ham og kommer til udbrud hvis han ikke får det rigtige fodder, men udover det er han rask. Det er ikke anderledes end hvis man har en kat med tendens til overvægt som skal have light fodder. Man skal bare behandle katten helt normalt som om der ikke var noget galt.

    Det skal nok gå alt sammen og din kat skal nok få det godt - der er ingen grund til bekymring.


  • #9   16. apr 2008 Tak for jeres svar alle sammen. Futte får den sidste pille i morgen, og så skal han spise resten af sit foder. Efter det må jeg så spørge min dyrlæge til råds endnu engang..

    Men da jeg opdagede det tidligt, faktisk første eller anden dag, håber jeg at det ikke så slemt.

    Men Camilla er glad for du siger at man kan få en alm hverdag selvom katten lider af urinvejsproblemer. Men min største frygt er dog hvis han kommer til at have ondt smiley
    Det vil mit hjerte ikke kunne bære smiley


  • #10   16. apr 2008 Og missemor, er glad for Bella er blevet rask, håber det går ligeså godt for min kat.. Det var også det mad jeg havde overvejet Futte skulle have.. smiley

  • #11   16. apr 2008 tro mig, det kommer kun til at gøre ondt på din mis hvis han ikke får det rigtige fodder. Bare sørg for altid at huske på at det skal være fodder beregnet til disse problemer og rådfør dig ALTID med dyrlægen inden du evt. skifter til noget andet fodder - så er der ingen ko på isen :o)

Kommentér på:
Urinvejsproblemer ! :(

Annonce