{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Tynd mave efter foderskift {{forumTopicSubject}}

Vi har førhen givet skiftevis tørfoder og vådfoder til vores to katte på nu 7 og 9 mdr... nu her har vi så skiftet over til at de altid har en skål hver med porta 21, og så får de en smule vådfoder om dagen (som de dog ikke spiser efter at tørfoderet er begyndt at stå der hele tiden - de slikker kun gelé af og spiser lakseolien der er på). Den på 7 mdr er nu begyndt at have tynd mave og “uheld” med det. Der er altid mange lorte streger på gulvet foran kattebakken som skal vaskes af - så jeg tror han træder i det og så trækker det med ud. Hvad kan være årsagen til den tynde mave. Kan det være tilvænning, eller skal tørfoderet af listen og kun gives engang imellem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd mave efter foderskift
  • #1   19. maj 2020 Det lyder ikke som så stor en ændring, at det skulle give dårlig mave, med mindre porta 21 er ny, så jeg syntes du skal tage den/dem en tur til dyrlægen.
    Jeg forstår ikke helt meningen med det system de havde før, men det du gør nu er det jeg også gør, men mine får så vådkost 2-3 gange om dagen.
    Hvad gør du når de ikke lige flyver i vådkosten og spiser straks? Nogen mener de skal fjerne det hurtigt, det gør jeg ikke, jeg giver om morgenen, og nu og da har de ikke tid, eller er ikke helt tosset med det de får, men jeg lader det stå når jeg tager ud af døren, og det er sjældent der er noget tilbage når jeg kommer hjem nogle timer senere,,, katte skal nok holde sig fra mad som ikke er ok.
    Om aftenen får de noget, og det er væk når jeg står op.
    Men jeg skifter meget med vådkost, nu her har jeg 8 slags hjemme, og den ene er de lidt træt af, men jeg gemmer bare de dåser nogle uger, så gider de normalt igen.


  • #2   19. maj 2020 De spiser det slet ikke længere og heller ikke om det så står hele dagen. De spiser tørfoderet. De spiste dog vådfoderet før de begyndte at få tørfoder hele tiden. Begge blev sundhedschekket og vaccineret i sidste uge. Han fik så selvfølgelig dårlig mave ugen efter.

  • #3   19. maj 2020 Og ja, porta 21 er ny

  • #4   19. maj 2020 tænker at det er fordi skiftet er gået for hurtigt for hans mave
    køb noget zyklene hos dyrlægen + evt noget skånekost
    og når hans mave er ok igen så starter du forfra med portaen - i starten blander du det i skånekosten, og så efterhånden går du over til det rent igen


  • #5   19. maj 2020 Går de også ude?

    Jeg ville starte med at tage en afføringsprøve med til dyrlægen.


  • #6   19. maj 2020 Kun inde

  • #7   19. maj 2020 Hvis porta 21 er nyt for dem, har de så fået foder med korn før, for så skal der en lang overgang til, og ikke kun en uge til 14 dage.
    Katte er jo normalt til kød, men er de vokset op, og har fået de mest almindelige fodermærker som er med korn, så ændre deres enzymer i maven sig for, at forsøge at få mest muligt ud af det foder de får, men så har maven brug for ekstra tid til omstilling til kornfrit/kødfuldt foder.
    Jeg tror de fleste som laver det skifte, ogtror deres kat ikke tåler kornfrit, har lavet den fejl, at lave en normal overgang, og så står de med en kat med splat mave.
    Jeg ville i den situation fortsætte, men så give noget til, at balancere maven med, der findes flere slags, det meste er gennem dyrlægen, men prøv at Google.


  • #8   20. maj 2020 Kan anbefale at du giver dem Synbiotic D-C (kan købes hos dyrlægen eller på nettet) det er en stor mængde mælkesyrebakterier, de drysses på vådfoder, lidt kylling etc. som de kan lide. Hvis det skal være flydende så Protexin Pro-Kolin+ har den højeste mængde mælkesyrebakterier og prebiotika (som gør at de overlever og hurtigt multiplicerer)

  • #9   21. maj 2020 Jeg ville da klart få dem tilbage på den gamle fodermetode. Hvis det virkede godt, ville jeg slet ikke skifte.

    Hvis du er sikker på, at det problemerne skete efter foderskift, vill jeg gå tilbage til den gamle fodermetode, købe zoolac for at få maven fin igen, og vente lidt med dyrlægen.


  • #10   21. maj 2020 Ja, men det gamle var bare det fra supermarked, jeg købte porta 21 fordi det skulle være godt for dem. Så ville jo gerne have dem over på det på en eller anden måde. Lige nu er jeg gået over i at blande det billige foder med porto 21 for at se om maven så kan vende sig lidt til det

Kommentér på:
Tynd mave efter foderskift

Annonce