{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

Cathrine K N
Cathrine K N
Tilmeldt:
21. feb 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23

Sammenførsel - staldkatte? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt at der sikkert en en del herinde som ikke er enig i min/vores måde at have kat på, men jeg håber I vil komme med råd til trods for forskelligheder smiley

Vi bor på en gård på landet - og har 2 gamle staldkatte som allerede boede her da vi flyttede ind. Det er 2 hanner som selvfølgelig er neutraliserede. De bor ude i stalden, hvor høloftet er indrettet med mad og drikke, samt puder/tæpper med mere. I vinterhalvåret har de også adgang til vores kælder - hvor der er kattelem så de frit kan gå ind og ud. Kattene har ikke ellers adgang til selve hovedhuset.

Sagen er den, at vi gerne vil have en kat mere (killing), men er usikker på om det overhovedet er muligt at sammenføre killing med 2 voksne katte som har boet her i en evighed og er ret territoriale i forhold til andre katte. Såfremt det er muligt, hvordan griber vi det så bedst an?

Killingen skal jo være inde i det første lange stykke tid (indtil den ved hvor den bor), men I og med de andre katte går ude, bliver de jo ikke introduceret til hinanden? Er det nok at rykke lidt tæpper frem og tilbage mellem dem så de vænner sig til hinandens lugt - og så lukke udekattene ind for at hilse på killingen engang imellem (under opsyn)? Eller?


Edit: Det skal måske lige tilføjes at den ene staldkat aldrig har været længere inde end gangen, mens den anden voksede op inde som killing - og engang imellem hopper engang ind af vinduet hvis han lige synes han vil have lidt extra mad smiley



Hvordan har andre grebet sammenførsel an, når nu det er staldkatte som ikke kommer i huset?

For god ordens skyld må jeg hellere tilføje at kattene får masser af kontakt og kærlighed, de bliver fodret flere gange dagligt og bliver selvfølgelig taget til dyrlægen hvis de er syge - ligesom de også jævnligt får ormekur og vaccinationer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenførsel - staldkatte?
  • #1   3. jun 2020 den er lidt svær
    for endelig burde den nye killing blive inde til den min er 6-8 mdr. For at være sikke på at den faktisk også bliver hos jer. katte udvikler først i den alder deres indre vejviser. så først der kan den finde ud af at komme hjem igen hvis den kommer for langt væk.
    ja mange holder dem inde i 3 uger og så må de gå ud. det er da også fint nok hvis man da ellers holder den under opsyn - har selv arbejdet på internat, og vi fik hvert eneste år rigtig mange tamme killinger, som helt sikker har været lukket for tidligt ude - og da så mange ikke får deres killinger øremærket/neu/chippet INDEN man lukker dem ud, ja så har internaterne INGEN change for at få killingen hjem til ejeren igen. Her kommer der så også muligvis en lovændring, så at man skal have sin kat mærket hvis den går ude.

    det store problem er at de to drenge du i forvejen har, kan risikere at jage killingen væk, hvis de ikke bliver sammensat rigtigt
    du kan også risikere at den ene eller begge drenge bliver sur og går hvis det ikke lige passer dem at skal være babysitter

    Optimalt så burde du sørger for at de to drenge er indenfor i de første par dage killingen er der. sæt killingen i en transportkasse og lad drenge møde den på den måde. så vil killingen være i sikkerhed i tilfælde af at de vil slå den
    når de så er trætte af kassen så kan man så lukke killingen ud.
    og så se hvordan det går i løbet af et par dage, hvor de store så kan komme ud og rende igen. killingen bør blive inde et stykke tid.
    det er det er det optimale, men om det kan gøres på den måde er så en helt anden sag.

    når det er sagt så er neu drenge oftes de nemmeste at sætte killinger ind til. mange (ikke alle) bliver lidt legeonkel-agtige.
    jeg havde en stor neu dreng, som var kommet til mig som tilløbere. En af dem som virkelig kunne slå på nævnen overfor andre katte.
    Bare ikke killinger. Alt under 1 år tog han gerne med hjem. Når de så nåede 1 års alder, som blev de lige smidt ud af haven igen


  • #2   3. jun 2020 Jeg ville holde killingen inde et par uger. Derefter lukke den sammen med hankattene og lade alle være inde, indtil det gik ok. Ja, jeg ved godt, at det er svært at lukke udekatte inde, men ellers bliver de aldrig ordentlig introduceret til hinanden, da de gamle blot vil søge væk fra den nye. Men det er sådan, jeg ville gøre. smiley

    Og jeg ville iøvrigt få killingen neutraliseret, vaccineret og mærket, inden den kom ud.


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #3   3. jun 2020 Mange tak for jeres svar smiley

    Udfordringen er jo netop at jeg forestiller mig at den lille skal holdes inde til den er ca 8 måneder - og de store skal ikke pludselig være inde/udekatte så længe... Et par dage inde kan sagtens gå - og så bagefter inde/ude i et par uger - men derfra til 8 måneder synes jeg er svært... og jeg ville synes det var meget tidligt blot at lukke killingen ud til dem efter de har vænnet sig lidt til hinanden i et par uger...

    - nårh ja, så er jeg slet ikke sikker på jeg kan få den ene kat ind som aldrig har været inde andre steder end kælderen :S (men det er en anden side af sagen)...


    At den bliver neutraliseret, vaccineret og mærket er en selvfølge... Kunne ikke drømme om andet...


  • #4   3. jun 2020 En ting er sikkert, at har du 2 gamle herre vil jeg foreslå 2 små neutraliserede damer, ja og jeg ville holde dem inde til de når en alder, hvor det er forsvarligt, at lukke dem ud, og måske bliver i så glade for dem, at i vil lade dem være inde/ude katte.
    I bor på en gård, og selvom jeg er tilhænger af indekatte her inden for by skiltet, så ved jeg at man har brug for katte på gården, og de skal kunne komme i staldene, så de kan holde musene nede, det er der de har deres værd som udekatte smiley


  • #5   3. jun 2020 Ps. Kan kælderen blive opdelt med net, så det kan være der de vender sig til hinanden? Så du kan sikre den/de små ikke jages væk og de gamle kan vende sig til, at de er der?

  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #6   3. jun 2020 Formålet med kattene er netop musefangere, udover selvfølgelig hygge og nus. Hvilket også er årsag til at de helst skal være ude - men selvom de er udekatte er det vigtigt for mig at forholdene er i orden...
    Jeg har overvejet løsningen med kælderen, men synes ikke at killingen skal bo i kælderen - det vil være syndt da vi ikke som sådan opholder os dernede. Men der er en dør mellem 2 rum, så reelt kunne der sættes net op der.


  • #7   4. jun 2020 Ok jeg troede der var nedgang fra boligen til kælderen, så de kunne komme på besøg der nede.
    Kan du lave en mindre løbegård ud for et vindue eller en dør? Så kunne det være der de mødes ved hegnet.
    Du kan lave en simpel løbegård med noget net omkring en billig havepavillon, nettet kan sættes på med el strips, og der er jo “tag” på, de fleste gårde har vel noget liggende som kan bruges i en snæver vending smiley de er jo ikke noget som skal holde i 10+ år.


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #8   4. jun 2020 Der er nedgang fra bolig til kælder, men til samme lille rum som der er kattelem i...
    Alternativt skal jeg åbne et vindue i det bagerste rum hvor de store så kan gå ind og ud - men det vil så kun være muligt når vi er hjemme (og i sommerperioden)... Ved dog ikke hvor ofte killingen vil vælge at gå i kælderen, måske hvis jeg placerede bakke og mad dernede :S

    Og ellers kunne en lille midlertidig løbegård være en mulighed - men hvordan kommer jeg fra at det er gennem net i løbegård, til at de på sigt går helt sammen?


  • Dorte  H
    Dorte H Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 25
    #9   4. jun 2020 Man kan nu sagtens have effektive musefangere, selvom de har base indendørs - det har vi da i hvert fald haft i alle de år, vi har boet på landejendom.
    Kattene opholder sig jo primært indendørs når de spiser eller sover - og i de perioder fanger de jo ingen mus, uanset om de tilbringes i stalden eller huset... smiley

    Så jeg ville gi' de gamle adgang til huset i det omfang de ønsker - monter en chipstyret kattelem, så kan I stadig holde den/de nye inde (vil klart også anbefale 2 killinger, når de skal sammensættes med ældre katte) - og de får mulighed for at vænne sig til hinanden i sikre rammer.


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #10   8. jun 2020 Jeg har nu biksen en kattegård sammen som den nye kan gå i, mens de vænner sig til hinanden - den skal lige ha lidt fyld i for hygge... Når der er ro gemmer hegnet bliver de alle lukket ind sammen indtil de kan finde ud af det.. Så håber vi det går ??

    profilbillede
  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #11   8. jun 2020 Svært at se på billedet, men der er vindue ind til vores kælder som den nye kan gå ind og ud af...

  • #12   8. jun 2020 det er da super godt lavet

Kommentér på:
Sammenførsel - staldkatte?

Annonce