Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tidsfornemmelse
  • #1   12. jun 2008 Mine har i hvert fald... Hver morgen kl 5, står de og miaver for at få morgenmad.. Man kan næsten stille et ur efter dem...

• #2   12. jun 2008 mente mere om den kan fornemme hvor længe man fx er væk om dagen ?????

• #3   12. jun 2008 hehe ... tjek ...
    ok tak .!! smiley

• #4   12. jun 2008 Hvor ved du det fra, Natascha?

• #5   12. jun 2008 Vi havde en kat, der hentede børnene ved bussen, når de kom fra skole, og ville bæres ind ellers blev han sur, og bed dem i benet:)). Nu kom de hjem på forskellige tidspunkter, så tidsfornemmelse..... godt spørgsmål.. jeg tror de har overfor nogle bestemte ting.

• #6   12. jun 2008 Lis D. Ja de katte, noget tidsfornemmelse må de jo være i besiddelse af:)

• #7   12. jun 2008 mine er lige så glade for at se mig om jeg har været væk i ti minutter eller 8 timer. de opfører sig altdi som om de ikke har set mig i flere år. jeg tror ike de har nogen fornemmelse af hvor længe jeg har været væk.

• #8   13. jun 2008 Jeg tror bestemt også, at dyr har tidsfornemmelse.

Jeg ved da fra venner og bekendte, at deres katte er "sure" og kan demonstrere ved f.eks. at tisse uden for bakken, hvis de har været på week-end eller ferie. Det sker ikke, hvis de bare har været på arbejde som normalt.

Mine to hunde reagerer ikke, hvis jeg har været ude at handle for en kort bemærkning, men har jeg været væk en hel dag, er gensynsglæden stor.

Og rent adfærdsmæssigt, så er kattes territorier ikke kun fysisk opdelt, men også tidsmæssigt.
    En kat, der f.eks. dominerer et bestemt område kl. 11 om formiddagen og jager en anden kat væk, kan kl. 16 om eftermiddagen vige for den samme kat, fordi området tidsmæssigt ikke længere tilhører den, men den anden.

PS: Eksemplet er givet af enten Desmond Morris eller Michael Fox i en af deres bøger om kattes adfærd.

• #9   13. jun 2008 Natascha citerede: **at dyr ikke har så veludviklet en tidsfornemmelse som mennesket.**
    det betyder jo ikke, at de ingen tidsfornemmelse har smiley

Jeg har læst, at hvert år i perioden hvor vi skifter til sommertid, så sker der en stigning i antallet af trafikdræbte dyr. De havde lige lært tidspunktet for, hvornår det var mest sikkert at krydse vejen, men så er der pludselig trafik på det tidspunkt.

• #10   13. jun 2008 Jeg er nu ret sikker på, at katte godt kan fornemme forskel på, om man er væk 1 eller 8 timer. Hvorfor skulle de ikke kunne det?

• #11   13. jun 2008 Må nu holde med Natascha i dén her..Det kan godt være katte vækker folk på faste tidspunkter, eller sidder og venter ved døren når man kommer hjem osv. men decideret "lang tid" og "kort tid" tror jeg altså ikke katten tænker på.

I bund og grund er vores egen definition af noget der tager enten lang eller kort tid, jo egentlig noget der kommer af hvor gammelt et menneske bliver; Hvis vi blev 300 år gamle, så ville 2 dage jo være ingenting i fht. hvis vi kun kunne forventer at leve i 20 år.

Men eftersom katten ikke har noget begreb om hvor længe den lever..ja den har jo slet ikke nogen idé om at den en dag skal dø..hvordan skal den så have et begreb om hvad der er lang eller kort tid???

• #12   13. jun 2008 -s jeg kan se det er en go debat jeg har fået på benene her.... smiley
    efter gennemlæsning af div... er min holdning til det, at de godt kan få rutine/vane som fx når ostemanden kommer og hvornår vi kommer hjem - deres indre ur... men tror ikke de rigtig kan fornemme om der er gået 1 el 7 timer.... har oplevet nu at gimli er lige glad for at se mig om jeg har været 1 time el 7 timer væk....
    hvilket hans mor jo er super gald for smiley

Kommentér på:
tidsfornemmelse

Annonce