1.564 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Tidlig neutralisering - bivirkninger Tidlig neutralisering - bivirkninger

Jeg har ikke kunne finde noget materiale om bivirkningerne ved tidlig neutralisering af katte. (Alderen 11-12 uger)

Har læst at bl.a. mange dyrlæger, dyrenes beskyttelse og Kattens værn anbefaler, at katte neutraliseres, når de er blevet kønsmodne, hvilket typisk er mellem 6-10 måneder. Kan dog ikke finde ud af hvorfor...

Såvidt jeg kan læse af forskellige hjemmesider og artikler, så er der ingen belæg for ikke at neutralisere katte i en tidlig alder. Bl.a. er det ganske almindeligt i USA.

Er der nogen, der kan kaste lidt lys på området?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tidlig neutralisering - bivirkninger
  • #1   16. jun 2008 alle de steder jeg har læst om det er der ingen bivirkninger. nogle dyrlæger stiller som krav at katten vejer 2 kg. ved ikke om det er i forhold til narkose, eller om det er fordi det er lettere at operere på noget der er større. kan prøve at spørge min dyrlæge næste gang. hun opererer ikke killinger under 2 kg.

• #2   16. jun 2008 Her er nok at gå i gang med - Rigtig god læselyst smiley

Dr. Susan Little om tidlig neutralisering
    (link fjernet)

Winn Feline Foundations forskningsresultater om tidlig neutralisering
    http://www.winnfelinehealth.org/Health/spay-neuter.html

uofficiel dansk oversættelse af Winns forskningsresultater
    http://www.burmese.dk/d/tidlig_kastration.htm

• #3   16. jun 2008 Glenn P - Er du sikker på at der ikke menes inden de bliver kønsmodne?
    Det giver da for mig ikke mening at vente med at neutralisere til man har en hankat der strinter op af væggene?

• #4   16. jun 2008 Marlene - Jeg har også hørt om, at kattene grundet narkosen skal veje minimum 2 kg, men ved mange får det gjort inden den vægt..

Jeg leder efter begrundelser til, hvorfor man skal vente indtil katten bliver kønsmoden...

• #5   16. jun 2008 altså det er en risiko når hankatte bliver kønsmodne, at de gør det, ikke en sikkerhed.

• #6   16. jun 2008 Glenn og Marlene - Der var et anlæg herinde hvor en der har arbejdet med den slags snakkede om at det bla. var i forhold til at man skulle lægge ilt til yngre katte.
    Jeg ved mange gør det under 2 kg også, og har hørt at en af grundene til at de skal være to kg store også er pga at det andet kan være noget pille arbejde.

• #7   16. jun 2008 Mega - Takker... Kender godt til undersøgelsen omkring tidlig neutralisering...

Ifølge dem er der ingen kortsigtede bivirkninger ved tidlig neutralisering...

Eva - Katte bliver jo kønsmodne i forskellig alder, så de kan jo sagtens blive kønsmodne inden de 6 - 10 måneder er gået...

Min dyrlæge anbefalede mig at vente med at få min gamle hankat kasteret, indtil han var 6 måneder gammel... Her nåede han inden at strinte i min skoletaske, på sofaen, i sengen og på diverse vægge...

• #8   16. jun 2008 "Jeg leder efter begrundelser til, hvorfor man skal vente indtil katten bliver kønsmoden..."

De begrundelser, jeg til dato er støt på, er af flere forskere tilbagevist som værende "myter", så jeg tror, du får svært ved at finde nogle.

Og dog:
    Jeg er støt på én, nemlig den, at kattes rørknogler ved tidlig neutralisering vokser lidt længere tid end normalt, og at dette <b>måske</b> på længere sigt vil kunne blve årsag til knogleskørhed.

• #9   16. jun 2008 Mega - Jamen hvorfor får man det så anbefalet, og hvorfor beder mange opdrættere deres killingekøbere om at få det gjort?

• #10   16. jun 2008 Glenn - I dit sidste spørgsmål,. mener du da at få dem tidligt eller sent neutraliseret?

Sent - gammel tro, opdrætter eller dyrlæge er ikke fulgt med tiden.

Tidligt - katten kommer sig hurtigere efter operationen, vil være mere kælen end en der når at blive fertil. Vil ikke nå at lave afkom pga. ups'er.

• #11   16. jun 2008 "Mega - Jamen hvorfor får man det så anbefalet, og hvorfor beder mange opdrættere deres killingekøbere om at få det gjort?"

Fordi risikoen ved det lille, uafklarede og meget usikre ? er ubetydelig i forhold til de mange indlysende og veldokumenterede fordele.

• #12   16. jun 2008 Hvis tidlig neutralisering er vejen frem,,,, Hvorfor gør alle opdrættere ikke det??

Synes det virker paradoksalt, at man som opdrætter er en person, der vil sikre karakteristikaen ved en bestemt race, men lader bagdøren stå åben for BYB'er ved at sælge killinger ud til kæl, der ikke er neutraliseret...

• #13   16. jun 2008 Glenn - Hvor mange seriøse opdrættere ser du også sælge uneutraliserede killinger?

• #14   16. jun 2008 Må vist ikke skrive dem herinde... Men kan sende dig en pb

• #15   16. jun 2008 glenn - skriv evt. bare antal?

• #17   16. jun 2008 Og Glenn, Der er også forskel på opdrættere og opdrættere!

Jeg vil tillade mig at sige, at nogle desværre blot er registrerede killingeproducenter, for hvem det gælder kroner og øre her og nu uden for mange dikke-darer og besvær.

Jeg dumsede også for nylig tilfældigt ind på hjemmesiden hos en BYB, der havde købt et ungdyr til avl hos en registreret opdrætter.
    Så enten har opdrætteren ikke gjort alverden for at undersøge killingekøberens bagland, eller bare været ligeglad.

• #18   16. jun 2008 Mega - Jeg skal ikke kunne sige, hvad folk er.... Måske naive...

For der er vel en grund til, at der herinde tit er en diskussion om ægte racekatte uden stamtavle???

• #19   16. jun 2008 Min dyrlæge har valgt ikke længere at udføre tidlig neutralisering. De vil ikke have en killing "unødigt" i narkose før den er mellem 4-5 mrd. gammel.

Vi diskuterede dette nye tiltag i birmakredse, og kunne se at der var flere dyrlæger landet over, som er begyndt at modsætte sig de helt tidlige snipsnap i 11-12 ugers alderen.

Det vil sige at vi er nogle der skal ud og finde en alternativ dyrlæge som stadig ønsker at udføre indgrebet.

Personligt ser jeg det som et nødvendigt onde med tidlig neutralisation...for guderne skal vide, at jeg syntes det er synd for så små killinger at skulle gennem sådan et indgreb....men trods alt mere synd hvis de havner hos en kattefabrik.

• #20   16. jun 2008 Chicabee - Jamen er der faglig belæg fra dyrlægernes side???

Men det giver jo nogle problemer kan jeg godt se

• #21   16. jun 2008 hej Glenn

Nej, der er som sådan ikke fremkommet andet end at dyrlægerne har haft "rundbordsmøde" og en del har valgt ikke længere at ville have killinger i narkos til neutralisering før 4-5 ugers alderen.

Begrundelsen var blot, at det ønskede man ikke længere at udføre, da det var synd for killingerne.

Det skal siges at jeg før har fået neutraliseret 11 ugers killinger hos samme dyrlæge, som er en topmoderne dyrlægeklinik med speciale i katte og hunde.

• #22   16. jun 2008 der skulle stå 4-5 MÅNEDERS alderen...

• #23   16. jun 2008 Chicabee - Hvorfor er det mere synd for killingerne at få det udført end større katte? Min personlieg erfaring er at killinger meget hurtigere kommer sig over operation, og at killinger generelt er meget hurtigere til at omstille sig et nyt sted, og ikke tager det nær så slemt?
    (altså hvorfor mener dyrlægerne det)

Felis - Har du dokumentation på det med hankattenes urinrør?Jeg har kun set to undersøgelser der begge afviser at dette skulle være tilfældet?

• #24   16. jun 2008 Mine var 4 måneder =)

• #25   16. jun 2008 Eva: Jeg kan jo ikke vide nøjagtig hvad der ligger til grund for dyrlægernes beslutning. jeg ved blot at der i slutningen af sidste år var et rundbordsmøde blandt flere dyrlæger, som sammen gik imod den helt tidlige neutralisationsbølge.

• #26   16. jun 2008 Hej Lis

Nej...for disse dyrlæger tilbød før i tiden tidlig neutralisation, og havde intet problem med det. Og mine dyrlæger er ikke de eneste der har modsat sig dette.

Det blev diskuteret på FD listen, og flere oplevede pludselig at deres dyrlæger ikke ville TN selvom de før havde gjort dette.

• #27   16. jun 2008 Hej Lis

Jeg ved bare at jeg bestilte tid sidste år i oktober til TN af 3 hankillinger...men dette kunne jeg desværre ikke længere få udført ved min dyrlæge..ingen af de 2 store dyrlægehuse i Skanderborg ville gøre det. Jeg blev jo noget paf...men blev spist af med at det var simpelthen for synd for så små killinger, så det ønskede de ikke længere at gøre..basta. jeg blev så paf, så jeg ikke fik spurgt mere ind til det den dag.

• #28   16. jun 2008 Glenn P skrev helt oppe i første indlæg **Har læst at bl.a. mange dyrlæger, dyrenes beskyttelse og Kattens værn anbefaler, at katte neutraliseres, når de er blevet kønsmodne**

Jeg tror altså at både dyrelægerne, DB og KV m.fl. anbefaler 6 mdrs alderen netop for at nå det, INDEN kattene bliver kønsmodne - nogle katte er godt nok tidligt på den, men mon ikke man når det for de flestes vedkommende?.. Fx dyreinternatet her i Århus har (langt om længe) fået den regel, at udleverede killinger skal neutraliseres, inden de er 6 mdr. (mener det gælder flere andre internater også). Og det er netop mhp. at forebygge overskudskillinger.

Mega skrev:
    **Jeg er støt på én, nemlig den, at kattes rørknogler ved tidlig neutralisering vokser lidt længere tid end normalt, og at dette måske på længere sigt vil kunne blve årsag til knogleskørhed.**

De bivirkninger der er tale om ved tidlig kastration - hvor tidligt menes der så? Nogle kalder nemlig 5-6 mdr. for tidligt.

• #29   16. jun 2008 Mine dyrlæger (Faxe) har gjort det i nogle år og gør det stadig.
    Jeg ved også, at flere internater praktiserer det i dag i modsætning til tidligere.

Jeg har hørt, at nogle dyrlæger har udtrykt, det er for meget "pillearbejde", og at de skal holde tungen lige i munden med hensyn til narkose aht. blodsukkeret på killingerne, men at det skulle være, fordi det er synd for killingerne, har jeg aldrig hørt før nu.

Og hvorfor skulle det være synd?
    Mine TN-killinger fistrer rundt helt upåvirkede kort tid efter, de er kommet hjem, hvorimod de noget ældre killinger/ungdyr er længere om at komme sig.

Jeg kunne få en lille-bitte mistanke om, at det MÅSKE kunne skyldes et mistet konsultationshonorar, da mange får deres killinger vaccineret og chippet/øremærket samtidig med TN.

• #32   16. jun 2008 **Nej., mine dyrlæger siger også, at kattene først bør neutraliseres når de er blevet kønsmodne,(6-9 måneder) bl. a fordi dyrene så som regel er tæt på udvokset, hvilket er det bedste.**

Hmmm ... måske kan de lærde bare ikke blive enige om, hvad der er bedst...
    For DDÅ internats vedkommende ved jeg at 6 mdr-grænsen er sat for at begrænse uønskede killinger. De havde tidligere en ét-års grænse, men flere af de uleverede katte, nåede desværre at få et kuld killinger, inden neutralisation. Det var det, man ville undgå. Og det synes jeg da er ganske fornuftigt smiley

Og her siger KV "gerne inden de bliver kønsmodne" (link fjernet)

• #33   16. jun 2008 årh suk, af en eller anden grund får jeg altid lavet kludder i links

• #34   16. jun 2008 (prøver igen) http://www.kattens-vaern.dk/?side=126

• #35   17. jun 2008 Tinka - Jeg forstår så bare ikke hvorfor de ikke neutraliserer inden. Den dyrlæge der neutraliserer katten (ham i tramnbjerg) er da så vidt jeg er orienteret en af dem der også gøre det for hittekilling? Og altså neutraliserer tidligt?

Felis - Jeg spørger igen, har du dokumentation?

• #36   17. jun 2008 Må give Felis F ret.
    Min dyrlæge siger også de skal være omkring 6-9 måneder , så de er næsten udvokset fordi det kan hæmme deres vækst

• #37   17. jun 2008 "... fordi det kan hæmme deres vækst"

Nixen - Tværtimod viser samtlige undersøgelse, at det modsatte er tilfældet (vær sød at læse de indsatte links).

Kønshormonet "bremser" væksthormonet, og hos mennesker benytter man sig af den viden.

Groft forklaret:
    Tegner et barn til at blive tårnhøj (kan måles ud fra håndrogsknoglerne), kan det hormonelt sættes i tidlig pubertet for derved at begrænse væksten.
    På samme måde kan puberteten udskydes, så barnet får mulighed for at vokse i længere tid.

• #38   17. jun 2008 Anette - Hvis din dyrlæge anbefaler det på den baggrund, så trænger vedkommende godt nok til at komme på nogle kurser eller bare opdatere sin baggrundsviden
    Det er almen viden, som Mega skriver, både inden for mennesker og dyr at væksten stopper, når alle kønshormonerne kommer igang, dvs. at det ikke kan hæmme væksten at kønshormonerne ikke kommer igang :o)

• #39   17. jun 2008 Eva K skrev **Tinka - Jeg forstår så bare ikke hvorfor de ikke neutraliserer inden. Den dyrlæge der neutraliserer katten (ham i tramnbjerg) er da så vidt jeg er orienteret en af dem der også gøre det for hittekilling? Og altså neutraliserer tidligt?**

Ja, det er Tranbjerg. Mon ikke det er aht. ørernes størrelse, da de tatoverer samtidig.....
    Jeg ved det ikke, men måske hører de også til de dyrlæger, der af en eller anden grund foretrækker at gøre det senere.... Om det i så fald er noget med deres narkosesystem eller vane eller de synes det er pillearbejde med de små, eller om de mener det er bedst, aner jeg ikke. I hvert fald er jeg vældig tilfreds med 6 mdrs-grænsen. (før var det 12 mdr).

• #40   17. jun 2008 Noget andet er, at jeg synes der hersker lidt forvirring om, hvor tidligt tidlig neutralisation er. Inges Kattehjem skriver fx:
    " Fakta: Tidlig neutralisering er, når det sker inden killingen er seks måneder og kønsmoden".

Når opdrættere taler om tidlig neutralisation får jeg indtryk af, at der er tale om yngre killinger ... men lige hvor aldersgrænsen går, har jeg ikke gennemskuet.

• #41   17. jun 2008 Tinka - Det er selvfølgelig en forklaring på hvorfor. Men tjaeh, min bror fik to derude fra, og han kom ikke afsted inden den fastsatte dato, (opdagede han 2 dage efter), og kunne derfor ikke få det så billigt. Og har nu to fertile hankatte rendende rundt. Hurra for det :o(

• #42   17. jun 2008 Ergo - jeg synes de skulle blæse SÅ langt på øretatovering, og så chippet dem i stedet, og neutralisere INDEN folk fik dem ud.

• #43   17. jun 2008 Eva K, jeg er uenig. Jeg vil til enhver tid foretrække synlig tatovering frem for chip. Absolut. Det må være killingekøbernes ansvar selv at holde øje med datoen. (men synes nu godt, at de to snolle dage kunne være blevet din bror eftergivet). Det er da godt, at det er hanner, han har fået så smiley - det bliver da ikke SÅ dyrt med neutralisation.
    (og jeg HAR engang foreslået, at der blev sendt reminder ud - men det vandt desværre ikke gehør).

• #44   17. jun 2008 tinka - Klart det må være. MEN det må være i internaternes interesse at forhindre flest mulige og uansvarlige købere i ikke at få deres katte neutraliserede, og derfor sætte flere uønskede katte i verden.

Jeg vil også foretrække tatovering, men vil hellere have en chip end en fertil kat rendende rundt og få ups killinger ;o)

Kommentér på:
Tidlig neutralisering - bivirkninger

Annonce