{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.372 visninger | Oprettet:

Kaster op om natten {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min indekat på 9 år er desværre begyndt at kaste op daglig, eller dvs han gør det kun om natten.
Han har været igennem et lidt dumt forløb hen over sommeren, som startede med at han begyndt at tisse i sin transportkasse når vi hentede ham fra "dyrehotellet" vi benytter når vi har været på ferie. Dette har han gjort 2 gange, hvilket fik alarmklokkerne til at ringe, da han aldrig har gjort det og er vant med at kører bil.
Vi mistænkede urinvejs infektion så; Det næste forløb sker hen over en periode på ca 2 måneder.
1. Kontaktede dyrlægen og sendte ind en urin prøve, som viste han havde en urinvejs infektion.
2. Fik recept på antibiotika i 10 dage mener jeg.
3. Han får sorte prikker på hagen, som vi googler og mistænker acne, vi ser situationen an om det forsvinder af sig selv.
4. Tager ham med til dyrelægen hvor han for en helbredsundersøgelse samt blodprøve. Alt er okay med ham og alle værdier ligger som de skal, alt i alt er han en sund og rask kat som dog skal tabe sig lidt. Det sorte smuds på hagen viser ikke noget som kan tyde på acne vi får derfor nogle rensepads "Douxo Pyo Pads" mod uren hud som skal benyttes i 10 dage.
5. Vi starter diet hvor vi vejer maden, og vi begynder at rense hagen med rense pads.
6. Han begynder at kaste op af den mad han har fået igennem flere år fra Royal canin og science hill og applaws. Jeg har skiftet mellem forskellige varianter hvilket har resulteret i at han nu får en blanding mellem Science hill Adult light kylling; Royal canin Satiety; Royal canin senior consult og applaws kylling og laks. Men han har som sagt fået disse forskellige foder igennem mange år uden problemer.
7. Vi ser det an om det er et tilfælde at han kaster op, hvilket han kun gør om natten.
8. Det er forskelligt hvad han kaster op, nogen gange er det madrester andre gange er det kun væske.
9. Igår beslutter vi os for at prøve at skifte maden ud til Acana indoor entree, hvilket skulle være kvalitetsfoder beregnet til katte med fordøjelsesbesvær.
10. Igen i nat kastede han op igen.

Dette med opkast har nu stået på igennem næsten 2 uger, med enkelte dage hvor han ikke har gjort det.

Vi ser ingen ændring i hans adfærd, han er fortsat social og hyggelig, men vi ser at han ikke er så vild efter sin mad længere. Han drikker som normalt. Men vi er nået dertil hvor vi begynder at frygte for om han får næring fra maden når nu han kaster op.
Vi skal naturligvis have ham til dyrlægen igen så snart det er muligt, men vi undre os over hvad som kan være sket, når nu han for under en måned siden fik taget en blodprøve som viser at han er sund og rask.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaster op om natten
  • #1   27. sep 2020 Sikke dog noget alt sammen. Kan godt forstå du er bekymret. Jeg ville helt sikkert også ringe til dyrlægen hurtigst muligt. Han skal vist kigges på og undersøges yderligere. Måske han også skal have dyrlæge-specialfoder i en perioder, netop for at sikre ernæringen som du også er bekymret for.
    God bedring med ham smiley


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #2   27. sep 2020 Angående det sorte han får på hagen, vil jeg lige høre om I bruger madskål af plastic? Har en hankat, som desværre fik det af at spise af skål lavet af plastic, og forsvandt helt da jeg skiftede til en af keramik.

    Har han fået set tænderne efter? Mange katte med tandproblemer, tygger ikke maden ordentligt, og kaster det op igen,
    Desværre kan dyrlægen ikke altid se det, hvis problemet ligger helt nede i rødderne, med mindre du får lavet tandrøngten.
    Men kan dog også være at han skal over på skånekost, eller bare en form for foderskift måske.


  • #3   27. sep 2020 hvis der er afmålt foder er det normalt katten foræder sig og brækker sig


  • #4   27. sep 2020 @Berit: Ja han spiser af plastik skål som jeg vasker ofte. Han har altid benyttet plastik skål både til mad og drikke, men måske jeg skal forsøge med keramik. Han fik tandrensning for under et år siden, og dyrelægen sagde at tænderne ser fine ud, men han fik ikke røntgen dengang.
    Men han må sig en tur til dyrelægen.
    Billedet som er vedhæftet er fra google, men det er sådan de sorte prikker ser ud.

    @Lis: Han har altid fået afmålt foder på bestemte tidspunkter dan han har tendens til at overspise hvis der hele tiden er mad fremme. Portionerne han får ganske små men han får en del gange om dagen, tvivler desværre på at det er pga overspisning at han kaster op.


    profilbillede
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #5   27. sep 2020 Jeg vil i hverttilfælde råde dig til at prøve med andre skåle, ved at mange andre end mig har haft problemer med plastic skåle.

    Og ja de kan få den dårlige vane, at spise alt for hurtigt ved afmålt foder, har aldrig selv brugt det, mit tørfoder er altid tilgængeligt.


  • #6   27. sep 2020 Har du prøvet at give ham kattemalt?
    For ellers er det et godt sted at starte

    Jeg ville også prøve at skifte skåle.


  • #7   27. sep 2020 Umiddelbart tror jeg at din kat har stress. Og han reagere ved at overspise, og dermed kaster op.

Kommentér på:
Kaster op om natten

Annonce