1.509 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Svar
Luk katten ud Luk katten ud
Hej.
Ville egentlig bare høre hvor lang tid de skal gå før man lukker sin kat ud. på lørdag D. 12 juli har vi haft hende i 2 uger.
men synes bare hun er så lille.
er bange for at lukke hende ud
er det ikke for tidligt at tænke på det nu ?
eller hvordan ?
0 synes godt om
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 106 Svar: 680
hvis du ikke har nogen sele, så husk at sætte dig udenfor med den, så du kan holde lidt øje .. også så den ved du er der..
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 7 Emner: 32 Svar: 357
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 4
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 7 Emner: 32 Svar: 357
Det er da mere synd at de kan risikere at blive kørt over (endda måske uden at dø med det samme), blive ædt af en ræv eller en hund.... eller møde en galning med et gevær som det for nyligt er sket på Fyn....
Men det er så bare min mening....
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Så vil det altså også være synd ikke at lukke sin kanin, hamster, kanariefugl, slange m.v. ud??
apr 2008
Følger: 90 Følgere: 84 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.349
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 205
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 45 Svar: 605
Synes "angrebene" er ubegrundet, I aner slet ikke hvordan hun bor og hvordan forholdene er for katten udenfor. Det er en god tanke at hun giver Katten muligheden for at færdes inde eller ude. Ja så kan den blive spist eller komme til skade, men skal alle katte så forbydes at komme ud!?
Signe kom for at få jeres vurdering om hvornår hun forsvarligt kan lade killingen gå på eventyr, hvis ikke der er andet end brok om det, så synes jeg slet ikke i skal svare.
Som svar på dit spørgsmål Signe, så er der da heldigvis nogen herinde der har givet gode råd. Jeg ville vente til katten var en del ældre. De er jo nogle små pus i den alder. Også ja gå med hende lidt ud, sørg for i går godt rundt om huset så duften sætter sig
sep 2007
"Signe kom for at få jeres vurdering om hvornår hun forsvarligt kan lade killingen gå på eventyr, hvis ikke der er andet end brok om det, så synes jeg slet ikke i skal svare."
Der er mange, der har svaret, at det slet ikke er forsvarligt at lade en killing gå på eventyr... Det er jo ikke brok...
Dengang min gamle huskat Pivet var killing, boede jeg i lejlighed og skulle flytte i hus omkring 2 måneder efter. Der holdte jeg ham inde. Da jeg flyttede i hus ventede jeg omkring 3-4 månder med at lukke ham ud. På det tidspunkt var han omkring et halvt år. I forbindelse med at han lærte verdenen udenfor blev han cippet, tusset og kasereret.
Et halvt år senere blev han dog slået ihjel af en bil omkring 2 km væk fra, hvor jeg bor...
Der er altså ingen sikkerhed uanset alder, hvorfor jeg idag ikke lukker mine katte ud, før de har fået et sikkert afgrænset område af færdes på.
sep 2007
Jeg er klar over, at folk herinde reagerer sådan, fordi vi alle elsker kattene som var de vores børn. Men synes bare man kan svare på spørgsmålet uden at bebrejde signe for at ville give hendes kat muligheden for at komme ud. Og er det først fosvarligt når den er et halvt år, jamen så skriv det.
Det er jo ikke i en ond mening hun spørg.
sep 2007
Jeg synes, hun er for ung og vil anbefale at vente endnu en rum tid. Måske indtil hun er af voksen størrelse aka omkring et ½ år eller mere.
Herudover synes jeg det er en god idé at tage sig visse forholdsregler så som:
* At have en kattelem til katten - Man kan få nogle, hvor katten via halsbåndet kun har adgang til huset, og således ikke inviterer hele nabolaget hjem på festligheder
* At få katten chippet og øremærket
* At give katten et halsbånd med en klokke - Sørg for at halsbåndet er sådan et, som åbner sig, hvis katten skulle komme til at hænge fast i noget
* At få katten neutraliseret - så formindsker man risikoen for, at den bliver drægtig eller får diverse sygdomme
* Faste vaner og rutiner - Katte er rutinedyr, hvorfor det kan være en god idé at der er visse faste rammer, således katten ved hvornår du er hjemme osv.
* At man passer de årlige vaccinationer og får katten tjekket hos dyrlægen i forbindelse hermed
* At give katten orme- og loppekur
Det kan også være en god idé i starten kun at lukke katten ud, når du selv er ude. Endvidere kunne træning med snor være en mulighed. Det giver dig også mulighed for, at give katte frisk luft, selvom hun ikke er så gammel.
Der findes sikkert en masse andre gode råd, men det var lige dem, jeg fandt mest relevante...
Held og lykke
Glenn, Lady og Quan...
sep 2007
Jeg har altid oplevet det meget nemmere at lære katte at komme ud, end det er, at lære dem at komme ind igen...
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 205
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Hvor har du det fra med at det bliver sværer med alderen at lade dem komme ud fra ????
sep 2007
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 145
jeg har det bedst med af de kommer ud og får lov til af være katm spiser lidt mus osv
vores er altid kommet hjem igen og i starten løber de faktisk kun i haven
men det er jo så forskelligt hvad man mener, og hvor gammel osv
sep 2007
Men nu er vi altså mange som har katten ude, nok også mange som ikke har løbegård/indhegnet have .. jer som har katte inde, vi <b>ved</b> udemærket godt i ikke forstår det, eller ikke kunne drømme om at lukke jeres dyr ud.. Men nu var det heller ikke det der blev spurgt om..
Desuden, er det nok en god ide, det med at katten kender sit navn..
sep 2007
Desuden når man spørger, hvornår folk ville mene en kat var gammel nok, var det for at få et svar på det, ikke en opsang, eller prædiken om at det er uansvarligt at have katte ude..
-
Luk katten ud