1.509 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Luk katten ud Luk katten ud

Hej.

Ville egentlig bare høre hvor lang tid de skal gå før man lukker sin kat ud. på lørdag D. 12 juli har vi haft hende i 2 uger.
men synes bare hun er så lille.
er bange for at lukke hende ud
er det ikke for tidligt at tænke på det nu ?
eller hvordan ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Luk katten ud
  • #1   10. jul 2008 Ja jeg ville nok også holde hende inde en uges tid endnu..
    hvis du ikke har nogen sele, så husk at sætte dig udenfor med den, så du kan holde lidt øje .. også så den ved du er der..

• #2   10. jul 2008 Hmmm... fatter ikke du tør lukke sådan en lille pusseunge ud... især ikke når din anden kat er blevet kørt over....

• #3   10. jul 2008 katte er jo ude dyr, synd ikke at gøre andet

• #4   10. jul 2008 Vel er det ej synd... mine lever trygt og godt inde... og de syns bestemt ikke det er synd for dem...
    Det er da mere synd at de kan risikere at blive kørt over (endda måske uden at dø med det samme), blive ædt af en ræv eller en hund.... eller møde en galning med et gevær som det for nyligt er sket på Fyn....
    Men det er så bare min mening....

• #5   10. jul 2008 Signe - Alle dyr er vel udedyr....

Så vil det altså også være synd ikke at lukke sin kanin, hamster, kanariefugl, slange m.v. ud??

• #6   11. jul 2008 Jeg syntes det er for tidligt, at lukke så lille en killing ud. Jeg ville i alt fald vente. Ang. udekat eller indekat, så er det vist ikke spørgsmålet her.

• #7   11. jul 2008 Signe Schøn J, det er en killing, ik? For så synes jeg du skal vente, til den er blevet øretatoveret (og selvfølgelig neutraliseret ved samme lejlighed). HVIS nu den løber væk, så er øretatovering altså en fordel.

• #9   11. jul 2008 Din kat har jo dårlig nok fundet ud af hvor den bor indendørs............den skal kende alle kroge og gemmesteder først og føle sig tryk .............inden du har tænk dig at slippe din baby ud............forstår dig simpelt hen ikke............men det er jo også for nemt at skaffe sig en ny igen hvis det gå galt igen................ja undskyld..........men nogle gange syntes jeg at dyr bliver regnet for en genstand og når den går i stykker køber vi hare noget nyt............har du overvejet at indhegne din have eller lave en løbegård så både dig og din kat kan føle sig tryk.............kh. Pia

• #10   11. jul 2008 Synes måske folk stiller sig lidt på bagben. Tror nu nok signe har det hårdt nok med en død misser!
    Synes "angrebene" er ubegrundet, I aner slet ikke hvordan hun bor og hvordan forholdene er for katten udenfor. Det er en god tanke at hun giver Katten muligheden for at færdes inde eller ude. Ja så kan den blive spist eller komme til skade, men skal alle katte så forbydes at komme ud!?
    Signe kom for at få jeres vurdering om hvornår hun forsvarligt kan lade killingen gå på eventyr, hvis ikke der er andet end brok om det, så synes jeg slet ikke i skal svare.
    Som svar på dit spørgsmål Signe, så er der da heldigvis nogen herinde der har givet gode råd. Jeg ville vente til katten var en del ældre. De er jo nogle små pus i den alder. Også ja gå med hende lidt ud, sørg for i går godt rundt om huset så duften sætter sig

• #11   11. jul 2008 Janni H - Du skrev
    "Signe kom for at få jeres vurdering om hvornår hun forsvarligt kan lade killingen gå på eventyr, hvis ikke der er andet end brok om det, så synes jeg slet ikke i skal svare."

Der er mange, der har svaret, at det slet ikke er forsvarligt at lade en killing gå på eventyr... Det er jo ikke brok...

Dengang min gamle huskat Pivet var killing, boede jeg i lejlighed og skulle flytte i hus omkring 2 måneder efter. Der holdte jeg ham inde. Da jeg flyttede i hus ventede jeg omkring 3-4 månder med at lukke ham ud. På det tidspunkt var han omkring et halvt år. I forbindelse med at han lærte verdenen udenfor blev han cippet, tusset og kasereret.

Et halvt år senere blev han dog slået ihjel af en bil omkring 2 km væk fra, hvor jeg bor...

Der er altså ingen sikkerhed uanset alder, hvorfor jeg idag ikke lukker mine katte ud, før de har fået et sikkert afgrænset område af færdes på.

• #12   11. jul 2008 Som jeg også skrev, burde hun vente. Men synes ikke folk kan bedømme uden at vide hvad omgivelser katten kommer ud i.
    Jeg er klar over, at folk herinde reagerer sådan, fordi vi alle elsker kattene som var de vores børn. Men synes bare man kan svare på spørgsmålet uden at bebrejde signe for at ville give hendes kat muligheden for at komme ud. Og er det først fosvarligt når den er et halvt år, jamen så skriv det.
    Det er jo ikke i en ond mening hun spørg.

• #13   11. jul 2008 Signe - Mit svar er:

Jeg synes, hun er for ung og vil anbefale at vente endnu en rum tid. Måske indtil hun er af voksen størrelse aka omkring et ½ år eller mere.

Herudover synes jeg det er en god idé at tage sig visse forholdsregler så som:

* At have en kattelem til katten - Man kan få nogle, hvor katten via halsbåndet kun har adgang til huset, og således ikke inviterer hele nabolaget hjem på festligheder

* At få katten chippet og øremærket

* At give katten et halsbånd med en klokke - Sørg for at halsbåndet er sådan et, som åbner sig, hvis katten skulle komme til at hænge fast i noget

* At få katten neutraliseret - så formindsker man risikoen for, at den bliver drægtig eller får diverse sygdomme

* Faste vaner og rutiner - Katte er rutinedyr, hvorfor det kan være en god idé at der er visse faste rammer, således katten ved hvornår du er hjemme osv.

* At man passer de årlige vaccinationer og får katten tjekket hos dyrlægen i forbindelse hermed

* At give katten orme- og loppekur

Det kan også være en god idé i starten kun at lukke katten ud, når du selv er ude. Endvidere kunne træning med snor være en mulighed. Det giver dig også mulighed for, at give katte frisk luft, selvom hun ikke er så gammel.

Der findes sikkert en masse andre gode råd, men det var lige dem, jeg fandt mest relevante...

Held og lykke

Glenn, Lady og Quan...

• #15   11. jul 2008 Felis F - Hvad mener du med at begå sig??

Jeg har altid oplevet det meget nemmere at lære katte at komme ud, end det er, at lære dem at komme ind igen...

• #16   11. jul 2008 Janni det kan godt være at du syntes at jeg er en af dem som overreagere.....og at jeg burde holde mig til fakta .....men alt det sødsuppe snak reder ikke katten hvis ded går galt.......og ofte en lidt hård kritik får folk op at stolen og tænker sig måske om en ekstra gang........hvis vi mennesker var bedre istand til at beskytte vores dyr ville det ikke gå så galt som det jo ofte gør af forskellige årsager ........det er sikkert rigtigt hyggeligt at have sin kat rendene frit imellem benene på en ude i haven men det kan også lade sig gøre i en indhedgnet have, sele eller løbegård og den omsorg og sikkerhed ....skylder vi dyrene..........jeg har selv have og mine katte kommer kun ud sammen med mig i snor under opsyn............og min ældste kat er p.t 15 år.............jeg vil heller være overbeskyttene og blive gammel sammen med mine dyr.............

• #17   11. jul 2008 Felis F : Mine katte har ingen problemer haft med at komme ud og se verden an som 6 mdr...
    Hvor har du det fra med at det bliver sværer med alderen at lade dem komme ud fra ????

• #18   11. jul 2008 Pia: Jeg har selv mistet en kat, aner ikke om hun er død eller ej. Mine kommer absolut ikke ud, det tør jeg ikke. Jeg synes bare godt folk kan svare ordentlig. Folk kommer for at søge viden, ikke få en opsang. Det var som ikke andet

• #19   11. jul 2008 hej mine begynder af komme ud i haven når jeg har haft den i 14 dage til 3 uger, de første par gange er det når jeg er med ude, og så må de ellers selv gå ud af teressedøren

jeg har det bedst med af de kommer ud og får lov til af være katm spiser lidt mus osv

vores er altid kommet hjem igen og i starten løber de faktisk kun i haven

men det er jo så forskelligt hvad man mener, og hvor gammel osv

• #20   12. jul 2008 Jeg vil nu nok også lige mene nogle af jer er lidt for kritiserende, eller nedladende.. Selvfølgelig er katten mere sikker ved at være inde, ingen tvivl om det..
    Men nu er vi altså mange som har katten ude, nok også mange som ikke har løbegård/indhegnet have .. jer som har katte inde, vi <b>ved</b> udemærket godt i ikke forstår det, eller ikke kunne drømme om at lukke jeres dyr ud.. Men nu var det heller ikke det der blev spurgt om..

Desuden, er det nok en god ide, det med at katten kender sit navn..

• #21   13. jul 2008 Nej men sådan kan det nemt opfattes..
    Desuden når man spørger, hvornår folk ville mene en kat var gammel nok, var det for at få et svar på det, ikke en opsang, eller prædiken om at det er uansvarligt at have katte ude..
    -

Kommentér på:
Luk katten ud

Annonce