{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

Kenneth N
Kenneth N
Tilmeldt:
2. jan 2020
Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 5

Forøgning af vægt hos hankat {{forumTopicSubject}}

Hej derude,

Jeg håber i kan komme med gode råd.
Jeg har en hankat der skal øge sin vægt, da han er undervægtig.
Lidt info:
Vi har 3 indekatte, 2 hanner og 1 hun.
Vores ene hankat, Felix, der er en blanding af ragdoll og perser (75% - 25%) tager ikke på i vægt og han er alt for tynd.
Hans appetit fejler intet og han spiser op, derudover er hans afføring helt fin. Dog er han pels lidt fedtet.
Det begyndte da vi fik vores hunkat for to år siden, hun ved godt at Felix er højst i herakiet. Dog har Felix et stort behov for at positionere sig over for hende.

Problemet er at vi har 3 katte, de 2 af kattene har en fin vægt, mens Felix har undervægtig, derfor er det svært at fodre Felix mere, end de andre.

Har i nogle gode råd til hvad vi kan gøre?
Vi tager en tur til dyrlægen, men vi vil gerne høre jeres mening/erfaring.

-Alle katte er steriliseret.
God dag og kys jeres kat smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forøgning af vægt hos hankat
  • #1   21. jan 2021 Ja jeg vil også sige dyrlæge!
    Er han kastrat? Ellers så få ham fikset, fertile hankatte har kun tøser i hovedet og bruger meget energi på damer, og er de andre neutraliseret? Ellers er det en god ide.
    Jeg har selv haft 2 kastrater og en lille neutraliseret dame, og da hun blev 10-12 måneder gik det helt galt, de 2 drenge kæmpede om hende igen og igen, og det gjorde de i den tid jeg havde dem begge, det blev så ikke sååå lang tid, på godt og ondt.
    Før det havde drengene haft et godt forhold til hinanden og sov sammen.
    Jeg fandt ikke en løsning, men hvis jeg måtte have flere katte, havde jeg nok set efter en pige mere smiley i håb om det ville hjælpe, jeg har set flokke hvor piger og drenge har fungeret fint sammen, men det fleste har så været med overvægt af piger smiley


  • #2   21. jan 2021 Tænker at du bør finde noget foder med mere fedt i
    Jeg blander rc sensibel i til mine
    Ellers killingfoder

    Men kig på fedt indholdet for det skal op
    Og så fri adgang til det

    Men det er flere især hos langhårskatte som er sværere at holde hul på


  • #3   21. jan 2021 Jeg har investeret i foderautomater som åbner hvis den rigtige kat går hen til den. Den læser chippen.
    Så nu kan de få hver deres slags foder.

    Er de andre katte tykke?


  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    jan 2020

    Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 5
    #4   21. jan 2021 Hej Anja, tak for svar.
    Hvor mange % fedt mener du, vi skal op i, i vores vådkost, vi har kigget på nogle med 4.5% men er det for lidt?
    De alle har hele tiden mulighed for vand og tørkost.

    Hej mel, hold da op, det lyder avanceret ??
    De 2 andre katte har deres ideal vægt, dog vejer hun katten lige 200g for meget smiley


  • #5   21. jan 2021 Vådfoder kan du ikke helt tage efter % af fedt, den kan jo ikke være stor når ca 80 % er vand smiley så skal du tage og regne på det faste indhold, jo det gider jeg ikke smiley men fedt% på tørkost skal helst være 20%.

  • #7   22. jan 2021 Ja gerne mere fedt, det du bruger Lotte, har jeg så ikke prøvet, og tysk er ikke min stærke side smiley jeg er så glad for Orijen og Ziwi Peak, det har også høj fedtindhold, og masser af kød, og da jeg ikke kunne få Orijen på zooplus, så prøvede jeg purison, og Mitti havde det fint med det, hvor Røde tog voldsomt på, på kort tid, han er næsten på normal vægt 8 lige omkring 7kg) men det har også taget 1 1/2 år, han var oppe på 9 kg smiley
    Kennet husk katte er rovdyr, og det som kan få dem til at tabe sig også er det som får dem til at få balance i vægten, læg også vægt på din kats alder, ungkatte kan gå fra at være lidt runde i det og til at blive super tynde i 8-12 mdrs alderen, og både en kat som taber sig eller tager på, kan være på grund af sygdom, så dyrlægen er altid nødvendig, for katten sladre ikke men lider i tavshed så længe den kan.


  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    jan 2020

    Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 5
    #8   23. jan 2021 Tusind tak for jeres svar, vi prøver med noget nyt foder.
    Men da vi har 3 katte og kun én af dem er undervægtig, hvordan får vi så de andre til ikke og tage på? smiley


  • #9   23. jan 2021 jeg har blandet mit sammen med det normale foder
    og det har hjulpet
    ved at folk med killinger gør det samme

    så kan man også vælge at give den undervægtige et eller flere måltider for sig selv


  • #10   24. jan 2021 Fedtet pels er tegn på foder med for lav fedtprocent.

    Det kunne endda ske, at hankatten ville tabe sig lidt på andet foder.

    Men når det så er sagt, så kan hans undervægt skyldes mange ting. Stress, stofskifte, dårlige tænder (FORL) mm.


Kommentér på:
Forøgning af vægt hos hankat

Annonce