{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Aldersgennemsnit på henholdsvis lille og stor kat {{forumTopicSubject}}

Hej

Ved hunde lever de store hunderacer ikke i lige så lang tid som det mindre (hvis det egentlig stadig er gældende).

Gælder det for det samme med katte?

Er gennemsnitlig alderen for f.eks en Main Coon den samme som en mindre katterace.

Jeg har prøvet at søge på det, men har fået forskellige svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aldersgennemsnit på henholdsvis lille og stor kat
  • #1   31. jan 2021 jeg tror ikke at man i katteverden har det samme forhold som ved hunde - størrelse og alder

    selvfølgelig jo større katten er jo mere vægt ligger der på kroppen

    jeg har huskatte og cooner - dog er ny indenfor coonerne
    men har da huskatte som er 15 16 og 18 år - uden problemer

    ved at der er cooner som er over 20 år i nogle af de grupper jeg er med i fb


  • #2   31. jan 2021 Tror ikke der er en sammenhæng mellem størrelse på katte og deres levealder.
    min søster havde en Maine Coon som blev 14 år, hun måtte give ham fred da han fik HD og havde mange smerter. samtidig havde hun en stor huskat som blev 17 år, de 2 katte var størrelses mæssig næsten lige store, hunkatten var lidt kortere og mere tæt men vægtmæssigt var der ikke den store forskel.
    Jeg selv har en huskat som bliver 14 år om 23 dage, hun vejede på sit højeste 10,4 kg, nu er hun nede på 8,5 kg, så også en stor kat, hun har ca samme størrelse som en MC.


  • #3   31. jan 2021 Min MCO bliver 12 i år, men jeg tror ikke at han når at holde sin fødselsdag.

    Han virker gammel og ser gammel ud, og det er kommet indenfor den sidste uge smiley

    Nu håber jeg på et mirakel i nat, men ellers prøver jeg at få en tid til dyrlægen i morgen og krydser fingre for at det "bare" er noget enkelt/simpelt.


  • #4   31. jan 2021 Når det er kommet over så kort tid og den ikke er ældre, så tror jeg ikke, at du skal forberede dig på det værste, slet ikke hvis han spiser.

    Jeg har kun haft huskatte, men kender da til en der blev 24 år.
    Min søsters blev 18 og min den ældste fylder 12 til maj smiley

    Min egen idé om kattens alder er vel genetik (ligesom hos os) arv og miljø smiley


  • #5   1. feb 2021 Han spiser næsten ikke noget. Og bevæger sig helst ikke. Går få skridt, og så ligger han ned.

    Han faster nu, så han vil være klar til evt røntgen. For et eller andet er hvertfald helt galt med ham.


  • #6   1. feb 2021 Ja da har jeg og også mine døtre, fået at vide ved dyrlægen, at man kan regne med det samme hos katte, der er jo altid undtagelser.
    10- 12 pr er flot for en MCO, hvor mange mindre katte fint kan blive 14-15 eller mere.

    Når din kat virker gammel og træt, og viser tegn på at være gammel, så er den det, de fleste katte kan du ikke bedømme alder på udseende ( kun tænder) og de virker først gammel det sidste 1/2 års tid, det er hvad jeg har læst mig til, men sygdom er så noget andet, min Birk blev kun 9 og virkede gammel og træt, men han var jo ikke så gammel.
    Hvis din kat ikke trives, virker træt eller ændre sig, så tag en tur til dyrlægen.
    Min ældste datter havde 2 jævnaldrende MCOer, de blev 12 og tæt på 12, den ene blev fundet i haven på hans ynglingsplads, med benene i vejret, højest sandsynligt et slagtilfælle sagde dyrlægen, den anden fik pludseligt kræft som hurtigt blev slemt, der var ikke en måned mellem de døde.
    Desværre er det dem som er blevet ældst af de katte vi har haft, ind til videre, ellers har det været 9-10 for de næst ældste, men der har så været sygdom og kroniske lidelser på spil.


  • #7   1. feb 2021 Det er helt sikkert at Uno skal til dyrlægen, medmindre der sker et mirakel i løbet af natten.

    Det bliver en lang nat smiley




  • #9   1. feb 2021 Lotte, det ved jeg, men jeg vurderede at det kunne vente. Jeg har så holdt øje med katten hele natten. Han har ikke fået det værre, men heller ikke bedre.

  • #10   1. feb 2021 Uno fik fred smiley smiley


  • #11   1. feb 2021 Stort trøstekram herfra smiley

  • #12   2. feb 2021 Stort kram herfra.
    Det er altid hårdt at tage afsked smiley


  • #13   3. feb 2021 Jeg har aldrig set, læst eller hørt noget omkring det. På absolut alt katterelateret info er gennemsnitsalderen den samme.

    Men! Noget som betyder rigtigt, rigtgigt meget - Ude- eller indekat?
    Indekatte bliver typisk 15 år, udekatte kun 10. Så det er en dramatisk forskel.


  • #14   3. feb 2021 Mange kærlige tanker herfra

  • Anne T
    Anne T Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #15   3. feb 2021 Jeg har haft MCO i 30 år og de er blevet ml 12 og 18 år. Mine 2 nuværende er 14 og bliver 15 i år.

    Tutti på billedet blev 13 år påtrods af en hjerneblødning, da hun var 10 år, som hun kom sig fysisk helt for, psykisk virkede hun lidt “forvirret / dement” men var glad og ellers frisk de sidste år.


  • #16   3. feb 2021 Ja mht katteracer der er blevet gamle der kan man jo så tage Exotic
    Feks mine forældres sidste kat der døde i en alder af 16 år. Og hun var en ret lille kat

    Så er der så Laurits som der er den ældste kat jeg har haft der bliver 8 her til september og han er stadig som en ungkat.


  • #17   7. feb 2021 Kram og tanker herfra.

Kommentér på:
Aldersgennemsnit på henholdsvis lille og stor kat

Annonce