{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
728 visninger | Oprettet:

Forstoppelse efter diarré? {{forumTopicSubject}}

Wilbur er lige omkring 9 måneder. Jeg har på det sidste optrappe hans indtag af "rigtigt" kød, I form af tilberedt kylling, rå kyllingehjerter og - lever, udskæringer af gris uden fedtmamorering, og oksekød og han har fået rejer en enkelt gang. Han er meget ivrig efter menneskemad og har været rigtig glad for at få andet end alm tør- og vådfoder. Men i torsdags formåede han at stjæle en kage, sådan en amerikansk Twinkie, som jeg havde smagt på og lagt fra mig fordi den var enormt syntetisk. Den indeholder ikke chokolade, men aner ikke hvad der er i den af e-numre. Han havde spist en del inden jeg fik vristet den fra ham. Og om natten fik han diarré to gange, og det var meget mørkt og klægt, så jeg var bekymret. Fredag morgen ringede jeg til dyrlægen og vi blev enige om at den mørke farve nok skyldtes at han havde spist lever de sidste to dage og at da hans diarré var ophørt og hans adfærd normal, skulle han bare have noget skånekost (kogt kylling) og holdes øje med.
Han virker stadig godt tilfreds, spiser og drikker og leger som normalt, men efter den nat, har han slet ikke haft afføring. Det er søndag nu, og selvom han ikke udviser ubehag, har jeg hørt han gå ud og skrabe i bakken uden resultat. Jeg masserer hans mave og har givet ham en smule ymer med acidophilus og håber det kan hjælpe maven, og jeg ringer naturligvis til dyrlægen igen når de åbner i morgen. Men er der andre der har erfaring med dette? Jeg er bange for at jeg ikke har haft ordentligt styr på det med kosten før jeg begyndte at give ham en masse kød og har svært ved at finde ro.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstoppelse efter diarré?
  • #1   7. feb 2021 Jeg ved snart ikke hvad jeg skal sige? Men hvis det passer du har været til dyrlæge, og du har givet lever flere dage i træk, og store mængder muskelkød, så burde din dyrlæge kunne svare på hvad der er galt, for det er ikke korrekt foder, med mindre det udgør mindre end 25% af kattens daglige mad, og lever må ikke gives ret tit, for så kan katten få for meget A vitamin, så har hverken du eller dyrlægen sat sig ind i kattens natur, eller du prøver at skabe en debat om foder..

  • #2   7. feb 2021 Der var gevinst i bakken her til eftermiddag, og der var store mængder kattegræs i, så måske det havde en finger med i spillet.

    Jeg ved ikke om jeg vil kalde det store mængder af muskelkød, han får lidt ved siden af sin tørkost i varierende art. Det er rigtigt at han fik lever to dage i træk, fordi det var første gang han smagte det og han var meget glad for det, men det må jeg være mere påpasselig med fremadrettet. Jeg synes det er svært at sætte sig ind i, hvor stor en del af hans kost må/skal være råfoder, da jeg oplever meget forskellige oplysninger, nøgler anbefaler 100%, altså BARF, men det har jeg ikke ressourcer til, så jeg vil gerne bruge kød som supplement. Men jeg tror vi drosle ned for det igen til der er helt styr på maven og så konsulterer vi dyrlægen omkring kosten.

    Tak for svar!


  • #3   7. feb 2021 Man kan 100% barfe en kat, det kræver bare meget viden ( jeg har ikke nok) eller du kan købe frosne mus og daggamle kyllinger, for de er færdigpakket mad til katte, ved større dyr skal man sørge for, at balancen af indmad og muskel, hjerne og lever er som ved en mus eller fugl.
    Hvis du ikke kan den balance, kan man også snyde og købe færdig barf, og håbe på at du har valgt et godt firma.
    Den nemme måde er 25% reglen, altså 75% fuldfoder vådt eller tørt, og de sidste 25% må så være tilskudsfoder, og så skal/ må du ikke give vitamintilskud sammen med.
    Hold igen med rejer, tun og indmad, det er ikke hverdagsmad.


  • #4   8. feb 2021 Jeg har hørt, at en kat kun må få lever 1 gang om ugen.
    Jeg har engang kendt en gammel dame som af ren uvidenhed gav katten lever hver dag - og den blev ikke særlig gammel.
    Rejer skal du også passe på med.


Kommentér på:
Forstoppelse efter diarré?

Annonce