{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.463 visninger | Oprettet:

Steriliseret hankat går og strinter?? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg skriver lige på min venindes vegne smiley Hun har en dejlig steriliseret hankat på 2 år smiley Han har altid været renlig, men er lige pludselig begyndt at gå og tisse rundt omkring... Han har gjort det et par gange i hendes dyne, og på håndklæder min veninde har lagt på og taget sol. Han er indekat, men kommer dog ud på deres terasse hverdag og nyder vejret.
Han har altid en ren kattebakke, som bliver tømt hverdag.
Er der nogen der har en ide, til hvorfor han ligepludselig er begyndt at gå og tisse?? Det er ikke hverdag, der kan gå en uge eller 2 imellem han gør det, og det er først begyndt her for 2 måneder siden.
Min veninde, har snakket med en dyrelæge, som sagde at hun skulle tage en urin-prøve fra, men det er ikke så nemt på en kat jo.. smiley
Og nu ved hun simpelthen ikke hvad hun skal gøre ved ham... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Steriliseret hankat går og strinter??
  • #1   31. jul 2008 Der kan være flere grunde til at katten er begyndt at blive urenlig. Det kan være sygdomsbetinget (blærebetændelse) eller det kan være stress.

    Katte opfatter nemlig deres urin som beroligende ... her er et udklip fra www.felismir.dk som er katteadfærds-behandler:


    Urenlighed

    Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.

    Har din veninde flyttet om i boligen for nylig? Har naboen fået ny kat som generer hendes? Der skal ikke ret meget til at stresse katte som har et meget følsomt sind. Bare det at man flytter om på møblerne i boligen kan give stress hos katten.

    Her er et link til inges-kattehjem som også fortæller noget om årsagen til at katte kan få stress og blive urenlig:
    http://www.inges-kattehjem.dk/#Urenlighed

    Et godt råd er hvis det er stressbetinget at investere i en Feliway til stikkontakten som udsender beroligende feromoner til katten (link fjernet)

    Håber din veninde kan bruge nogen af ovenstående råd. Held og lykke


  • #2   2. aug 2008 Ja, det er nemlig ikke bare strint.. han tisser nemlig, og nogen gange ligger han lige en lille hilsen mere end bare tis. smiley
    Der er ikke sket nogen ændringer hos min veninde, de har boet det samme sted i lidt over et år og det er først nu han er begyndt på det smiley
    Og det kan næsten ikke være hans kattebakke for hun bruger det klumpende kattegrus og den bliver tømt med det samme der ligger noget i den. (hun er meget rengørings dame..hehe )
    Dyrelægen har sagt at hun skal tage en urinprøve fra, men det er jo ikke ligefrem det nemmeste på en kat smiley
    Der kan gå en uge i mellem han gør det og så lige pludselig, så ligger der en hilsen fra ham smiley


  • #3   4. aug 2008 Okay... jeg kan lige prøve at sige til hende, at hun skal prøve at hører dyrelægen om han ikke kan gøre det... for han er altsåø lidt af en speciel kat, og hvis han er i et "træls" humør kan man godt glemme alt om at komme i nærheden af ham, og sådan er han ret tit.. hehe smiley
    så det vil vist være nemmest for både hende og katten, at dyrelægen kan tage en prøve fra smiley


  • #4   4. aug 2008 Det bør være en del af undersøgelsen, at dyrlægen enten selv tager prøven (det tager kun et bittelille øjeblik) eller giver en prøve med hjem på det specielle grus.

Kommentér på:
Steriliseret hankat går og strinter??

Annonce