{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.996 visninger | Oprettet:

Idoform til katten? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har erfaringer med at give idoform eller andre diarrestillende piller til deres misser med dårlig mave?

jeg tænker på om man skal give pillen hel eller om den skal åbnes og pulveret blandes i eksempelvis youghurt eller hvordan?

håber der er nogen der ved hvordan de skal gives for jeg synes da det er et forsøg værd for Balder, der har dårlig mave. Bedres det ikke i løbet af imorgen ryger der en afføringsprøve til dr.dyr.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Idoform til katten?
  • #1   2. aug 2008 Jeg ville nok mere bruge zoolac smiley

• #2   2. aug 2008 hvor kan jeg skaffe zoolac på en søndag ved du det?

Jeg har bare læst på flere dyrelægers hjemmesider at man kunne give Idoform, men ikke hvordan.

• #3   2. aug 2008 Nej det ved jeg ikke, jeg har været så heldig kun at skulle bruge det en hver dag 'g*

• #4   2. aug 2008 jeg må se om jeg kan komme til glostrup imorgen. har heldigvis de gamles bil så det skulle være muligt.

Indtil da får han IAMS hairball med meget fiber, kogt afkølet vand med lidt salt og sukker. og så surmælksprodukt i form af mager græsk youghurt som er det eneste der er fint nok til herren.

• #5   2. aug 2008 og så fik han en idoform pille efter råd fra flere på kattgale.dk

nu må vi se og så håber jeg at få noget hjem særligt til katte snart så jeg er sikker på det er det rigtige.

• #6   2. aug 2008 Jeg ville i hvertfald ikke turde give min kat "menneskemedicin" uden samråd med dyrlæge. Katte tåler medicin utrolig dårligt og risikerer at dø af selv små mængder forkert medicin.

• #7   2. aug 2008 Her er nogle gode råd fra dyrlægevagten ang. diarre: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=884/sprog=1/grp=2/menu=9/

• #8   2. aug 2008 det er også kun fordi jeg ved der er mange der bruger det at jeg tør.
    og så fordi det er naturmedicin, mælkesyrebakterier.

jeg holder øje med ham og det mindste tegn på mistrivsel og han ryger til dr.dyr ASAP.

men du har ret, man skal være forsigtig med selvmedicinering.

• #9   3. aug 2008 Nina P spørger:
    "jeg tænker på om man skal give pillen hel eller om den skal åbnes og pulveret blandes i eksempelvis youghurt eller hvordan?"

-----------

<b>Livsfarligt at knuse piller</b> (I får afsnittet om os mennesker med)
    Mange danskere – specielt børn og ældre – har svært ved at sluge piller og derfor knuser de dem. Det kan udløse alvorlige, og i nogle tilfælde livstruende, komplikationer.

”Det er farligt at knuser piller på mange måder. Det kan for eksempel betyde, at virkningen udebliver, men mere alvorligt, at man får en overdosis af et stof, hvor der er meget kort fra virkning til skadevirkning,” siger apoteker Peter Lund Nielsen, der er en af landets førende eksperter i denne problematik.

Mange piller er beregnet til at blive nedbrudt langsomt i kroppen, så patienten får en jævn dosering fordelt over 24 timer. Hvis man knuser en sådan depotpille, får man en døgndosis på én gang, og denne solide overdosis kan i nogle tilfælde være livstruende og i mange tilfælde medføre alvorlige bivirkninger.
    <b>Det gælder også for dyrene. </b>

Yderligere kan knuste pillers indhold give ætsningsskader i mund/hals/svælg, fordi stoffet inden i pillerne først er beregnet til at blive frigivet og "omsat" i mavesyren.

Modsat kan der også være tale om, at medicinens virkning ødelægges ved at piller knuses og iblandes noget.

Mange former for medicin bør f.eks. ikke blandes med surmælksprodukter og syreholdige fødemidler (frugt o.s.v.) da det ødelægger medicinens virkning, ligesom indtagelse af f.eks. kaffe og cola kan ødelægge virkningen af smertestillende medicin hvis det tages sammen med, eller op til ½ time efter indtagelse af pillerne.

Derimod er det en skrøne, at det er farligt at indtage spiritus sammen med penicillin....man risikerer bare også der, at medicinens virkning ødelægges.

<b>Så man bør aldrig knuse piller eller ødelægge piller i kapselform, for bedre at kunne få det ned, hverken hos dyr eller mennesker</b>

• #10   3. aug 2008 Okay Mega..så blev vi da også klogere i aften. Takker..det vil jeg skrive mig bag øret.

• #12   3. aug 2008 Jeg spørger altid dyrlægen om den medicin mine dyr får må knuses netop af samme grund som den Mega beskriver.

• #13   3. aug 2008 Han har nu fået sin anden idoform. Endvidere har han fået diætfoder bestående af kogt kylling og ris most sammen i kyllingevandet.

har afføring virker lidt fastere og han virker friskere. han drikker fint, har fået lidt vand med salt og sukker igår for at opretholde væskebalancen.

og så er kæresten sendt efter zoolac. Just in case.

Ellers har lis D lovet at sende os noget mirakelmiddel, som vi prøver med når det ankommer.

jeg har talt med dyrlægen, der ikke mente vi kunne gøre andet end det vi gør lige nu.
    har han det skidt imorgen skal vi komme med ham. Men han mener det er foderskiftet der har slået bunden ud af Balder.

• #14   3. aug 2008 super lis.

så er det op til post danmark smiley

Jeg skriver til dig når vi har prøvet det et par dage med resultatet.

Hvordan skal jeg give ham det? i tørfoder, youghurt, skånemaden eller?

• #15   3. aug 2008 LisD

det lyder bare dejligt. tak for hjælpen til lillemanden !

• #16   14. jul 2010 hej alle sammen (:
    nu snakker i godt nok om idoform til katten..
    men det er jo rigtig til mennesker, så jeg ville hører om i evt selv har prøvet det selv, virker det på mennesker ?
    hjælp (:

Kommentér på:
Idoform til katten?

Annonce