Rokketand ? Rokketand ?
Tulle har for kort tid siden fået ny hjørnetand (oplevede blot pludselig at der manglede en tand og nu er en ny på vej op.
Men i modsatte side af munden er hun ved at tabe den anden hjørnetand. Er det normalt at den tand der er på vej ud er bleggrå/let rødlig i "bunden", den sidder helt løs og hænger i gummerne på hende, så hun sidder tit og smasker lidt på den.
Hun virker ikk som om at være generet af den, jeg er bare i tvivl om tanden må have den farve - har aldrig før set nogle af mine katte med løse tænder.
apr 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 9 Emner: 17 Svar: 74
Jeg har ingen ide om det, mindes ikke lige at nogle af mine har haft løse tænder.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Dette er et uddrag fra tanddyreklinikken:
Hver enkelt af mælketænderne erstattes af en blivende tand. Derudover kommer der en ekstra blivende tand i hver af de fire kæbegrene, helt inde bagest i munden. De ekstra blivende tænder som ikke har en mælketand som forløber, kaldes molarer. De kindtænder som har en mælketand som forløber kaldes præmolarer.
Når mælketænderne dannes, afsnøres en lille del af tandanlægget og lægger sig ned i kæben under mælketanden, parat til at udvikle sig til den blivende tand. Når den blivende tand begynder af dannes og vokser i størrelse, påvirker den mælketanden så dennes rod begynder en langsom tilbagedannelse. Mælketandens rod forsvinder altså lige så langsomt mens den blivende tand vokser frem. Til sidst er der kun kronen af mælketanden tilbage. Den bliver til en rokketand, som slutteligt falder ud, mens den blivende tand vokser frem i stedet.
så som du kan se så "opløses" roden af den gamle hjørnetand og derved dør den og falder ud.
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 196
Så hænger den jo nok bare lidt ved i roden endnu og falder ud snart. Hun spiser ihvertfald fint tørfoder.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Rokketand ?