1.682 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Rokketand ? Rokketand ?

Tulle har for kort tid siden fået ny hjørnetand (oplevede blot pludselig at der manglede en tand og nu er en ny på vej op.
Men i modsatte side af munden er hun ved at tabe den anden hjørnetand. Er det normalt at den tand der er på vej ud er bleggrå/let rødlig i "bunden", den sidder helt løs og hænger i gummerne på hende, så hun sidder tit og smasker lidt på den.
Hun virker ikk som om at være generet af den, jeg er bare i tvivl om tanden må have den farve - har aldrig før set nogle af mine katte med løse tænder.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rokketand ?
  • #1   25. aug 2008 Hvis jeg var dig ville jeg ringe og høre dyrlægen ad.
    Jeg har ingen ide om det, mindes ikke lige at nogle af mine har haft løse tænder.

• #2   25. aug 2008 Hvis det er den løse tand der er misfarvet er det fordi den er død og derfor tabes.

Dette er et uddrag fra tanddyreklinikken:

Hver enkelt af mælketænderne erstattes af en blivende tand. Derudover kommer der en ekstra blivende tand i hver af de fire kæbegrene, helt inde bagest i munden. De ekstra blivende tænder som ikke har en mælketand som forløber, kaldes molarer. De kindtænder som har en mælketand som forløber kaldes præmolarer.

Når mælketænderne dannes, afsnøres en lille del af tandanlægget og lægger sig ned i kæben under mælketanden, parat til at udvikle sig til den blivende tand. Når den blivende tand begynder af dannes og vokser i størrelse, påvirker den mælketanden så dennes rod begynder en langsom tilbagedannelse. Mælketandens rod forsvinder altså lige så langsomt mens den blivende tand vokser frem. Til sidst er der kun kronen af mælketanden tilbage. Den bliver til en rokketand, som slutteligt falder ud, mens den blivende tand vokser frem i stedet.

så som du kan se så "opløses" roden af den gamle hjørnetand og derved dør den og falder ud.

• #3   25. aug 2008 Det er den løse tand der er bleggrå, samme farve som en død tand. Den nye hjørnetand kigger frem med et par mm, men mælketanden sidder stadig i gummen, dog sådan lidt på tværs ud imod de små fortænder.
    Så hænger den jo nok bare lidt ved i roden endnu og falder ud snart. Hun spiser ihvertfald fint tørfoder.

• #4   25. aug 2008 Jeps.. de fleste rovdyr får dobbelte hjørnetænder ved tandskifte og det er fordi i naturen ville de jo ikke kunne dræbe hvis tænderne er væk, så derfor er det normalt at de nye tænder gror et stykke frem før den gamle falder ud.

Kommentér på:
Rokketand ?

Annonce