730 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Skal jeg have en kat mere? Skal jeg have en kat mere?

Hej KG

Jeg har en norsk skovkat ved navn Mischa. Har haft hende i 2 år nu. Hun er meget social. Hun laver en del ballade som at bide i alting, hoppe op hvor hun ikke må osv.. Mine fornemmelser siger mig at det er kedsomhed. Hun er indekat i en 60kvm lejlighed så jeg prøver selvfølgelig at beskæftige hende så meget som muligt når jeg er hjemme.

Hun kradser også på døren ind til soveværelset tidligt om morgenen og stopper ikke før jeg går ud og giver hende mad.

Jeg har længe gået med tanken om at få en ven til hende, men kæresten synes ikke vi skal have flere katte heroppe. Selv tænker jeg at det måske ville være godt for hende at have en hun kan lege med når vi ikk er hjemme.

Nu er situationen så sådan at opdrætterne af min kat har ringet til mig og spurgt om jeg vil have en døv hvid skovmis. Hun er 1 år. Hende der har hende er ved at blive drevet til vanvid siger hun fordi hendes kat også laver ballade hele tiden. Plus at den strinter.. Øhh ja det viser sig så at hun ikke har fået den steriliseret.
Jeg vil selfølgelig få den steriliseret med det samme jeg får den.

Det viser sig også at hende der har den nu har tænkt sig at give den til en der har en døv hvid kat i forvejen og planen er at han vil parre dem?!! Dette blev min opdrætter naturligvis meget oprørt over.

Hvad synes i om det? Jeg har sagt at jeg ville bruge weekenden til at tænke over det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal jeg have en kat mere?
  • #1   19. sep 2008 Jeg tror også din kat keder sig, dog ville jeg ikke vælge at få en døv kat da jeg har hørt mange gange at de er ved at drive deres ejere til vanvid med meget høj hylen (sikkert fordi de ikke selv kan høre).

Jeg ville vælge at få en killing hvis det var mig der stod i din situation, desuden kan du ikke være sikker på at katten holder op med at tisse rundt omkring blot fordi hun bliver steriliseret, da det kan være blevet en dårlig vane.

Jeg skriver kun dette fordi jeg synes det ville være både synd og skam (især hvis din kæreste ikke er vild med en kat mere) at så få en der fra starten af kan give store problemer.

Rigtig mange katte der går alene i en lejlighed (uden de store udfordringer på samme måde som når de kan komme ud) keder sig og derfor laver "ulykker" simpelthen for at få tiden til at gå med noget, derfor er det ofte en god ide at de har en artsfælle at være sammen med. Vi andre vil jo også gerne sætte pris på at være sammen med nogle der snakker samme "sprog" som os.

• #2   19. sep 2008 Ja, hvis du ved hvor meget ballade din kat kan lave alene, så ganger du bare det med 2 og så er der så meget ballade som to katte kan lave! smiley

Jeg synes i hvert fald ikke du skal tage beslutningen om en ny kat, på en weekend. Det kræver nøje overvejelse.

• #3   19. sep 2008 Tusind tak for jeres meninger. Jeg er nu ret overbevist om at det vil være en dårlig idé. Tak for det. Meningen er jo ikke at jeg skal skabe flere problemer for mig selv med det her.

Selvom man gerne vil redde hele verden og især når det drejer sig om de stakkels katte, så er man nødt til at lade fornuften råde ind i mellem.

• #4   19. sep 2008 Din kat vil da sikkert have glæde af en misseven, men det får hende ikke til at holde op med at hoppe og hvor *hun ikke må*. Den bedste løsning på dét ”problem” er at droppe alle de forbud, eller i hvert fald have så få forbudte steder som muligt. Lejligheden er indekattens hele territorium, og der SKAL de altså have mulighed for at udfolde sig, hoppe op osv.

Kat nummer to vil sikkert heller ikke få hende til at holde op med at kradse på soveværelsesdøren. Det problem løses ved at lade den dør stå åben. Og hvis hun kradser på døren for at fortælle at hun er sulten, så lad hende have fri adgang til tørfoder hele døgnet.

Mht. til den døve kat, der ikke er blevet neutraliseret, så kan opdrætteren jo passende selv tage den tilbage og sørge for neutralisation. Det er sikkert en sød kat, men jeg ville ikke tage den, for som Tina D nævner, så mjaver døve katte meget højt og ofte.

• #5   19. sep 2008
    **Min hankat er ikke døv. Men han miaver højt og længe og hele tiden :-)**

Så gætter jeg på, at han er fertil.

• #6   19. sep 2008 min hankat (kastreret) kan nu også finde på at au'e (han kan ikke sige mijav) højt og længe, men der er som regl når han er utilfreds med noget (en tom mad eller vandskål, fyldt kattebakke, han er ikke hos os osv)

• #7   19. sep 2008 Selvfølgelig snakker mange katte, men der er forskel på at den miawer ind imellem og så på at den gør det konstant. Mine 5 burmesere er da også meget snakkende, men det er i korte perioder dagen igennem.

Det jeg mener, er dette som jeg har sakset fra et andet forum:
    mijau miau miau MIAAAAAUUUUUU

Jeg skriger snart - går hvert øjeblik og frygter at jeg får et brev ind af postkassen med en klage på Min dejlige, skønne og utrolig charmerende MCO har den frygtelige vane med at hun skal mijave HELE TIDEN og MEGET HØJT - jeg kan høre hende når jeg går med hunden i en afstand af 30-40 m fra lejligheden og det er jo lidt af et problem når man for det første bor i en lejlighed hvor der er MEGET lydt og for det andet så har jeg lidt for mange dyr i lejligheden så jeg behøver absolut ikke have at hun kan høres ud på vejen... At hun mijaver er fint nok - XXX mijaver også når han fx skal have mad, men det at hun bræger hele tiden og så igen, dét behøver jeg altsa ikke.... Kan man lære hende at holde op?

En svarer bla. på dette: Netop den konstante, gennemtrængende mjaven er et af problemerne ved mange døve katte, og nej, man kan ikke lære den at holde op.
    Jeg VED, at bl.a. dette er en af grundene til, at nogle opdrættere lader deres døve killinger aflive, og jeg ved også, at nogle ejere af voksne, døve katte af samme årsag har ladet kattene aflive.
    Hvorfor nogle døve katte har denne adfærd og andre ikke, ved jeg så ikke.

Så hvis man bor i lejlighed er det nok ikke en god ide at få en kat der miawer konstant. Men en alm. hørende killing vil sikkert kun bringe glæde (når de er sammenført som kan tage fra få timer til uger alt efter temperement).

• #8   19. sep 2008 Jeg bor i lejlighed smiley Så det kommer helt an på hvilken lejlighed man bor i, hvor man bor, og hvilke naboer man har..

vores lejlighed er ikke så lydhør, så der skal folk rigtig råbe før man kan hører dem, selvom man er lige på den anden side af væggen

• #9   20. sep 2008 Tinka.. Mischa har ikke ret mange steder hun ikke må hoppe op. Andet end jeg ikke bryder mig om køkkenbordet med komfuret osv.
    Så hun har rig mulighed for at hoppe op alle mulige steder. Plus hun også har et dejligt kradsetræ.

Døren til soveværelset kommer ikke til at stå åben. Uanset hvor meget jeg ville ønske at jeg kunne ligge og putte med min kat derinde, så er det simpelthen umuligt for mig at sove. Ligesom jeg aldrig falder i søvn foran fjernsynet eller hvis der bare en den mindste støj.

Hun kan ikke få fri adgang til tørfoder hele døgnet da hun er på kur. Hun har en lille delle på maven der kommer af at være steriliseret indekat.

• #10   20. sep 2008 Desuden er soveværelset det eneste sted jeg kan have ting som opladere osv uden at ledninger bliver bidt over..

• #11   20. sep 2008 Jeg vil osse sige. få en kat mere. jeg havde min anden kat i halvandet år som alene kat . også fik jeg en killing og jeg kunne bare se med det samme at hun blev en så meget gladere kat ..
    men sys nu osse du skal kigge efter en kattekilling da det er meget nemmere ..

• #12   21. sep 2008 Jeg syntes også du skal have en kat mere, men ville også foretrække en killing, da din kat lettere vil acceptere den. Jeg eller min datter har ved mig, en halvdøv (han kan høre lidt) NFO men han miaver næsten ikke. Han er faktisk utrolig kælen og stille samtidig, så at nedsat hørelse skulle give højtmiavende katt, er altså ikke sandt, i alle tilfælde.

• #13   24. sep 2008 Okay jeg må på killingejagt så smiley Tak for jeres svar.

Kommentér på:
Skal jeg have en kat mere?

Annonce