{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

Han er SULTEN {{forumTopicSubject}}

Min søde tumlemis er nu kommet på diæt efter dyrlægens anbefaling. Han blve kastreret for 10 dage siden.han får yong male Royal Canin-Vet. 2x 25 g om dagen.
Vi vejer maden af til ham. Men han får nok et par gram mere fordi Fløjse ikke spiser det hele af sit.
Det er bare ikke til at holde ud. han er bare så SULTEN.. han slikker madskålen flere gange selvom den er tom. ifølge anvisningerne på foderet stemmer det meget godt med det han skal have. Det virker bare ikke sådan ...piiiv.
Er jeg for påvirkelig eller hvad?
Jeg har lige fundet ud af at han godt kan lide tomat (!!!?- tossede mis) Kan jeg så godt give ham sådan én ind imellem?. Jeg vil gerne have en sund kat, ikke en tyk kat. men jeg vil heller ikke have en sulten kat...
Han er som sagt 4 md og vejer næsten 3 kilo.

ellers hej til alle jer andre- jeg er ny her, har ikke nået at oprette mine katte endnu..synes det er lidt forvirrende :-)) men har allerede set på flere søde misser..
kh
S


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han er SULTEN
  • #2   10. okt 2008 Tumle er bare en almindelig huskat. Og diæt er måske så meget sagt. Det er for at undgå at han får problemer senere, med overvægt, urinveje osv.
    Iøvrigt har jeg slet ikke lyst til at give ham dåsemad. For det første synes jeg selv at det er ulækkert, og for det andet handler det ikke om at det er kedeligt. De spiser begge med velbehag deres tørkost og de har adgang til frisk vand. Så jeg ser ikke rigtig nogen grund til at skifte af den grund hvis foderet er næringsrigt. Det er mere somom at han ikke er mæt!!
    Men hvordan kan jeg bedømme det?
    Det er bare min mening. Hvad siger I andre katteejere.


  • #3   10. okt 2008 Jamen af samme grund er jeg begyndt at børste tænder på dem!!

  • #4   10. okt 2008 4 mdr. og kun næsten 3 kg!

    Nogle katte er store og har en kraftig knoglebygning; Andre er små og spinkle, og det er igen også et spørgsmål om aktivitetsniveau.

    Jeg ville ALDRIG rationere kosten til en killing i vækst - Heller ikke give den slankefoder, og SLET IKKE følge anvisningen på foderet (den er i forvejen kun vejledende).
    Gjorde jeg det, var mine katte da døde af sult forlængst, eller også havde de enten ædt mig eller hinanden smiley

    Mine katte - både kastrater og killinger - har altid (dvs. gennem 45 år) haft fri adgang til deres foder døgnet rundt. Så er de nemlig ikke mad-fikserede og forsluger sig, men regulerer selv, hvor meget og hvornår de spiser.
    Ingen af dem er overvægtige.

    For øvrigt har Felis ret mht. foder.
    Tørkost er skabt for katteejernes skyld - ikke for kattenes!

    Tænk også på, at kattedyr har kindtænder, der sidder forskudt i over- og undermund og er beregnet til at "klippe" foderet i stykke.
    De knaser selvfølgelig også de små ben, men med tørfoder "klipper" de ikke, knaser kun, og det skader i længden deres tænder.

    Hvis du ellers gider, så kig ind på min hjemmeside og læst *Vejledning*.

    PS: Jeg har foruden Maine Coon også huskatte, og de får det samme.




  • #5   10. okt 2008 iøvrigt fandt jeg dette her om tørkost vs vådkost på Tænk:

    Husk: Vådkost øger risikoen for paradentose og tandsten, da katten ikke får slebet og renset sine tænder via foderet. Køb en tandbørste hos dyrehandleren, som kan sættes på din finger - og børst så din kats tænder.




  • #6   10. okt 2008 Til Lis...
    Jeg har nemlig købt to slags tutter hos min dyrlæge. (en til hver kat) til at trække over fingeren- derefter tandpasta, der kan købes speciel (det er lidt dyrt, men jeg tror det smager godt!) .Her i begyndelsen gnider jeg bare gummerne og tandkødet. Tandpastaen skal ikke skylles af.


  • #7   10. okt 2008 Hej *Mega*
    Nu hr jeg hældt mad i skålene igen! Tak for din gode vejlednimg. den er nu blevet bookmarket. jeg har slet intet imod at fodre kattene med kød, tun og torskerogn :-). Det er bare det dér whiskasdåsehalløj jeg slat ikke kan snuppe!
    tak.


  • #9   10. okt 2008 Jeanette, dyrlægerne har forskellige meninger, også hvad angår tørkost.
    Min giver mig ret.
    Jeg synes, man skal tænke logisk og skele meget til, hvad kattedyr spiser ude i den barske virkelighed, og så måske kombinere i det daglige.

    Jeg holder meget af dyrlæge Hanne Hallsson's bog: Hunden, katten og dig. Hun skriver bl.a.

    Vi er, hvad vi spiser - Det gælder også vores dyr.


  • #11   10. okt 2008 Mine katte har også haft frit adgang til foder i alle de år jeg har haft katte dvs. over 40 år og ingen af dem har haft problemer med overvægt. De fleste katte er småt spisende, dvs spiser mange små måltider om dagen, hvilket forøvrigt er med til at holde forbrændingen i vejeret frem for få store måltider.

    Mine får både tør og vådmad og desuden har jeg vandskåle stående på begge badeværelser og det er min erfaring at de drikker mere fordi de kommer i tanke om at drikke når de hører vandhanen eller toilettet løbe (når cisternen fyldes op).


  • #13   11. okt 2008 Mine katte får også et par gange om ugen daggamle kyllinger.
    De kan IKKE være basisfoder, men er alle tiders "tandbørster".

    <b>One chicken a day keeps den dentist away</b>


  • #16   11. okt 2008 Og hvis man bruger et foder, der ikke er næringsrigt nok, og dermed ikke indeholder de vitaminer, mineraler osv., som katten har brug for, æder den instinktivt mere, end den faktisk kan, for at få dækket sit behov, og det resulterer som regel i diarré, af og til også opkastning.

    Det nytter ikke, at der på foderdeklarationen står, at disse næringsstoffer er til stede, hvis de findes i en form, som katten ikke kan optage optimalt.


  • #17   11. okt 2008 hmm.. Det skulle altså ikke være noget problem kun at fodre med tørkost så længe de får væske nok. Det lærte jeg på dyrepasser uddannelsn. Derimog vådkost som størstedel kan ikke gå. vores kat hjemme ved far har dog altid kun fået våd. Hun gad ikke spise tørkost, men hun er udekat så fanger selvfølgelig mus og sådan. Hun er meget overvægtig men alligevel dog 16år gammel. Så de kan godt leve af det men det er bestemt ikke sundt. Tørkost alene er okay hvis man er sikker på de drikker godt med vand og ja flere vandskåle er en god ide. Ellers kunne man jo måske en gang om ugen give lidt vådmad. ? Vores får det engang imellem, men sjælent.

  • #19   11. okt 2008 Jeg har også haft katte i mange mange år og alle har fået både våd og tørkost og jeg har heller aldrig haft behov for tandrensning hos nogle af mine katte ej heller mine hunde som dagligt får et frisk kødben at gnave på. Mine katte har desuden adgang til indhegnet have hvor de ind imellem fanger både mus og fugle og hos musene er det stort set kun mavesækken/tarmene der ligger tilbage og hos fuglen er det ofte hoved og vinger... resten bliver spist.

    Jeg er fuldstændig enig i at kattens tænder er rovdyrtænder og derfor har brug for foder der passer til disse... altså kød der skal gnaves i.


  • #20   11. okt 2008 Jeg kunne forresten godt være interesseret i at få at vide hvor man kan købe daggamle kyllinger henne (altså de skal være aflivet)?

  • #21   11. okt 2008 Sikke mange spændende indlæg.
    Har I aldig oplevet at en kat skulle på slankekur? På Tænk står at hver 3.kat er for fed. Jeg vil bare gerne undgå alle de følgesygdomme der kan komme af tykke katte.

    Jeg har selv altid hørt at tørkost skulle være fint, hvis der var vand nok. Men jeg synes at torskerogn og tun lyder som gode supplementer.( og ja- hvad mener du med daggamle kyllinger?)


  • #22   11. okt 2008 Husk lige: TUN MED MÅDE pga. indholdet af tungmetaller.

    Daggamle kyllinger er de nyklækkede HANEkyllinger fra rugerierne.
    De bliver aflivet med kuldioxyd og er meget døde, når man køber dem.

    Man kan selv købe dem i kassevis hos f.eks. Thykjær, men så skal man selv fryse og pakke dem.
    Jeg køber mine løsfrosne i poser med 20 stk. for ca. 15 kr. hos
    (link fjernet)


  • #23   11. okt 2008 Mega- jeg har lige været inde på deres hjemmeside, men kan ikek finde kyllingerne?

  • #24   11. okt 2008 Tak for link Mega, det kunne jeg godt tænke mig at prøve at servere for mine misser.

    Mange små måltider om dagen øger forbrændingen, både hos dyr og mennesker. Derfor er få og store måltider med til at gøre kattene for fede, fordi forbrændingen nedsættes.


  • #26   11. okt 2008 "Mega- jeg har lige været inde på deres hjemmeside, men kan ikek finde kyllingerne?"

    Ring bare på tlf.nummeret (hun hedder Margith).
    Så kan I samtidig aftale, om I selv henter, eller om hun skal sende.

    Glemte at skrive om kyllingerne, at de jo har en blomme i maven, som kan grisse, når kattene bider hul.
    Kommer det på gulvtæppe, så lad det tørre (brug evt. føntørrer). Det er så til at skrabe af, og resten fjernes med en klud med koldt vand.

    Før servering, kan man evt. rive maveskindet op på kyllingen og fjerne blommen, men det er næsten synd, synes jeg.

    Det er ikke sikkert, at ældre katte, vil spise dem, men det er forsøget værd.
    (Jeg bruger at smide et par kyllinger ud til skaderne også, især om vinteren).


  • #27   11. okt 2008 Mega tak =)) Måske de vil finde det spændene at spise i løbegården? men ellers har vi træ gulve der kan klare det hele *SS*



  • #28   11. okt 2008 okay. jge tror at min killing på 5 måneder helt klart vil finde det spændene. Men hun elsker også stykker af rå svinehjerte hun kan gnakse i og alt andet vi andre spiser så hun kan slippe for tørpiller.

    Noget andet er at jeg koger fisk, kan de også spises råt? det er sej og torsk


  • #29   11. okt 2008 Lis - Jo Thybjerg leverer.
    De havde for år tilbage problemer med salmonella og lukket for salg, ved jeg, men der har ikke været problemer i lang tid.
    Flere mellemforhandlere har længe hentet kyllinger hos dem.


  • #30   11. okt 2008 Man siger også, at man skal undgå torsk i måneder med R pga. indvoldsorm hos torsken.
    Desuden hindrer rå fisk optagelse af nogle vigtige stoffer (nu er det mig, der ikke kan huske Lis), men igen *Alt med måde*.


  • #31   11. okt 2008 okay så tror jeg altså vi fortsætter med at koge det. Vi koger det også kun i lidt vand, og bruger vandet til at mose det med

  • #32   12. okt 2008 Jeg ville selv få "flimmer", hvis jeg skulle spise det samme og det samme dag ud og dag ind, år efter år, også selvom det var min livret.
    Mon ikke, det også gælder katte? De spiser også afvekslende i naturen.


Kommentér på:
Han er SULTEN

Annonce