1.113 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Rå fodder Rå fodder

Jeg kom til at tænke på, jer der fodre med rå fodder, giver i ormekur eller?

Min katte får engang i mellem rå svine hjerter eller andet råt kød.
Jeg har endnu ikke opserveret orme på kattene imens jeg har haft dem, og derfor ikke givet dem ormekur, men er det forkert når de nu engang i mellem får råt kød?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rå fodder
  • #1   12. okt 2008 Hej Sine

Iflg. min dyrlæge er dansk kød fyldt med parasitter, så hun anbefaler MEGET at vi varmebehandler kødet før vi giver det til kattene.

• #2   12. okt 2008 Glemte lige, kød fra kvæg og svin kan sagtens indeholde stadier fra div. indvoldsorm (det ligger i vævet) så her giver vi ormekur ca. 2 gange årligt..husk at bare fluer, natsværemere osv kan fungerer som mellemværter for ormesmitte.

• #3   12. okt 2008 Uha Camilla det tænkte jeg slet slet ikke over. Så det er måske meget bedre at jeg så kun giver dem kogt fisk som de også elsker og kogt kylling?

Vil for alt i verden ikke gøre misserne syge.

PT får de Feline Porta våd fodder ved siden af tørpikllerne, er det bedre at give dem det istedet for det andet?

• #4   12. okt 2008 og lige en ting mere, skal jeg så skynde mig til dyrlægen mandag og købe ormepiller?

• #5   12. okt 2008 Katte bliver ikke syge af indvoldsorm. Det er vist mere os mennesker det generer end det gør kattene.

Her giver jeg ikke ormekur med mindre at kattene har fået påvist orm, da det blot er penge ud ad vinduet og man ikke forebyggende kan give ormekur.

Jeg ved f.eks. mht. til ormekur til heste skal der tages afføringsprøver som sendes til analyse fordi man er bange for at overforbrug af ormemidler kan gøre ormene resistente. Det er bla. det der er sket med lopper og frontline.

Jeg er af den holdning at man kun skal behandle i tilfælde af at dyret har fået påvist parasitter eller lopper, da man jo ellers går og fylder dyrene med unødig gift.

Læs evt om de forskellige ormetyper på www.dyrlaegevagten.dk eller www.netdyredoktor.

Mine katte æder både fugle og mus de fanger og ingen af dem har endnu vist tegn på bændelorm eller andre indvoldsorme.

• #6   12. okt 2008 Glemte at skrive at mine hunde også ofte får råt kød i deres mad og heller ikke de har tegn på orm og de har kun fået ormebehandling da de var hvalpe, de er i dag hhv. 11 og 8 år.

Så tag det roligt Care-Bears ingen grund til panik. Hvis dine katte trives er der ingen grund til bekymring. Desuden er det mest kilinger og ungkatte der er modtagelige over for orm, de voksne er ikke særlig modtagelige.

Fortsæt du roligt med at fodre dine dyr som du plejer, det er sundt for dem med råt kød som de jo faktisk er bygget til at æde fra naturens side.

• #7   12. okt 2008 Jeg trykker på ENIG-knappen!

• #8   12. okt 2008 Tina D- Mange tak for oplysningerne,. blev da helt panikken over det, især fordi mine misser elsker rå svine hjerter. Men jeg holder øje med afføringen, for man vil da kunen se det der ikke eller?

• #9   12. okt 2008 Bændelorme viser sig som små hvide "led" der minder lidt om kogt ris der sætter sig fast omkring hårene ved endetarmen. Spoleorm kan man se hvis kattene kaster op, så vil der ligge lange hvide orm der minder om tynd spagetti i opkastet. Men som sagt er det sjældent at voksne katte har orm.

Desuden kan katte blive smittet med bændelorm fra bla. lopper og mus.

Bændelorm smitter ikke fra kat til kat men via en mellemvært som f.eks. en loppe, spoleorm derimod kan godt smitte fra kat til kat.

Man skal være opmærksom på at spoleorm ofte smitter fra moder til killinger, da killingerne kan blive smittet via modermælken. Det er ofte derfor at man giver killinger ormekur.

Men som sagt... ingen grund til panik, og kattene dør ikke hvis de skulle få indvoldsorm.

• #10   12. okt 2008 desværre ikke. er det våd fodder`?

• #11   12. okt 2008 Jeg har i en del år hovedsageligt fodret med Arion, og både mine katte og jeg kan VARMT anbefale det.

Jeg bruger killingevarianten - også til mine kastrater (incl. huskattene).
    Det er ikke coatet, ingen farvestoffer og med et taurinindhold på 2500.

Det er normalt for en kat at kaste op af og til, men med Arion sker det ikke nær så ofte som med andre produkter (incl. RC).

Kommentér på:
Rå fodder

Annonce