1.078 visninger
|
Oprettet:
forskellen på STERILISATION og KASTRAT {{forumTopicSubject}}
har lige brug for jeres hjælp; altså skal have satine min hunkat STERILISERET men så blev jeg lidt itvivl hvorfor der er forskel på prisen på sterilisering og kasterartion? er det fordi det ene er til han katte og det andet hunkatte
for så undskyld mig der er godt nok kønsdiskerimnerende hehe LOL
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 125 Svar: 684
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 52
2.054,00 for en hunkat
1.352,00 for en hankat
der er stor forskel... lidt trist
men har fået et tilbud på 1800 med alt er det billigt?
jul 2008
må jeg spørge hvor du har dyrlæge henne??
og hvorfor har du fået det tilbudt til 1800??
jul 2008
dec 2006
men min mor har en der hedder borreby og der ringede jeg og fik et tilbud på 1800,- for alt
det er bare dyrt på fyn
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Kastration betyder at man aldrig kan få børn igen - fjernelse af livmor/kønskirtler
Sterilisation betyder en ophævelse af evnen til at reproducere sig - kan genskabes
dec 2006
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
dec 2006
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 33
En kastration er en lille operation hvor kun testiklerne fjernes og det kan gøres uden at katten skal lukkes op. derfor er der forskel i pris.Min datter har lige fået steriliseret to hunner og mener hun gav lige godt 3400kr for dem begge. Fik lidt rabat da der var to.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Derved fjernes både lysten og evnen til at parre og formere sig.
Ved en sterilisation fjernes kun evnen til formering, ikke lysten.
Tænk på, hvor mange kvinder og mænd, der bliver steriliseret.
Hvis de samtidig fik fjernet lysten, tror jeg nok, de ville betakke sig :-))
Desværre bruger de fleste dyrlæger selv udtrykket "sterilisere" om hunkatte, og det er så ikke korrekt.
Det er sikkert derfor, mange i dag bare siger "neutralisere", hvad enten det drejer sig om hanner eller hunner.
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 33
Ved sterilisation af en kat fjernes hele underlivet altså også æggestokkene der producere hormon. Derfor ingen lyst til at formere sig efter indgrebet. Hos kvinder er det kun æggelederen der lukkes/skæres over Så derfor er lysten der stadig.
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 8 Emner: 57 Svar: 678
det er ikke givetvis korrekt, det du skriver med operationsmetode - nogle dyrlæger fjerner ikke livmoderen, men kun æggestokkende - andre det hele - og måske er der en 3 vairation også
Det ene er ikke mere korrekt end det andet
Hilsen Heidi, som har erfaringer med begge nævnte operationsmetoder
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
maj 2007
"Vil god lige korriger * mega*
Ved sterilisation af en kat fjernes hele underlivet altså også æggestokkene der producere hormon. Derfor ingen lyst til at formere sig efter indgrebet. Hos kvinder er det kun æggelederen der lukkes/skæres over Så derfor er lysten der stadig."
Nixen!
En sterilisation fjerner KUN evnen til formening. Lysten bevares.
I det øjeblik æggestokkene <b>fjernes</b>, produceres der selvfølgelig ikke længere kønshormon, men <b>underbindes</b> de kun, bevares hormonproduktionen og dermed også lysten,
Selvfølgelig kan man nøjes med at fjerne livmoderen, men dette har intet formål mht. katte, da det er løbetidssymptomerne man vil fjerne.
Nogle dyrlæger bruger da også på katte, der hverken har fået killinger eller p-piller, kun at fjerne æggestokkene og lade livmoderen blive tilbage.
Kvinder, der pga. sygsom får fjernet livmoderen, har stadig lyst til sex, men fjernes æggestokkene også, må de have hormontilskud.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Prisforskellen skyldes at kastration af en hunkat er et større indgreb end kastration af en hankat.
maj 2007
"Det har ingen betydning om katten har været på p-piller eller har født med hvad der fjernes."
SVAR:
Ifølge min dyrlæge: Jo!
"Og som Heidi skrev, det er fuldt forsvartligt at fjerne det hele eller kun æggelederne."
SVAR:
Har en kat været udsat for hormonel påvirkning i form af fødsel ell. p-piller, bør også livmoderen fjernes (iflg. min dyrlæge, som ikke fjerner livmoderen, kun æggestokkene, på killinger, med mindre jeg insisterer).
Du mener vel ikke kun ægge<b>lederne</b>, men også ægge<b>stokkene</b>
maj 2007
Ligeledes har livmoderen på en kat, der har født, været udsat for hormonel påvirkning, og livmoderen er derfor "vækket" til cellefornyelse, da katte af gode grunde ikke kan blive "neutraliseret" i hypofysen. Der dannes nemlig fortsat hormoner, som påvirker en evt. livmoder.
Det er derfor, min dyrlæge altid fjerner livmoderen på voksne hunner.
aug 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 9
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvis man slår ordet neutralisere op i Nudansk ordbog, så står der ikke noget, der giver mening i denne forbindelse.
Men sterilisere:
"bortoperere evnen til forplantning, fx ved at en del af æggeledere eller sædstrenge skæres bort."
Og kastrere:
"fjerne kønskirtlerne hos nogen ved operation eller fjerne kønsdriften ad kemisk vej.*
og så står der - host host - videre som et (lidt uheldigt) valgt eksempel "en hankat bør være mindst 9 måneder inden man får den kastreret" .
aug 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 9
forskellen på STERILISATION og KASTRAT