{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.753 visninger | Oprettet:

Spisning efter tandudtrækning {{forumTopicSubject}}

Jeg spørger for en ven. Han har en han kat der for 5 dage siden fik opereret 7 tænder ud. Den er syet i munden . Den har stadigvæk svært ved at spise våd mad og er ret småt spisende. Ved spisning er det som om den virker generet inde i munden. Det hjælper så efter den har fået smertestillende og den kan bedre få lidt mad ned. Den nåede desværre også at blive bange for at spise på grund af smerter og betændelse i munden. Det er en herreløs tilløber .
Det er en stor omgang med 7 tænder. Kan det være den tråd han er syet med der generer ham nu. Er der nogen der ved hvornår den forsvinder. Hvor længe bør han se det an med det spisebesvær. Eller hvornår bør katten kunne spise våd mad nogenlunde normalt. Han er ikke indkaldt til eftersyn. Er det normalt at stoppe med smertestillende efter 5 dage. Håber nogen kan hjælpe. ingen af os har erfaring med tandudtrækning og da slet ikke så mange tænder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spisning efter tandudtrækning
  • #1   29. mar 2022 Får katten penicillin? Betændelsen skal også væk, før den kan spise noget mere.

  • #2   29. mar 2022 Den fik depot pencilin indsprøjtning en uge forud før tandudtrækningen. Der var betændelse og to hævelser der skulle falde. Det burde ha virket til et par dage efter tandudtrækningen men måske er det ikke nok. Det kan være han skal til et eftersyn.

  • #3   29. mar 2022 Jeg ville helt klart få undersøgt, om han stadig har betændt tandkød. Min led af ekstremt tandkød, så hun fik penicillin i 21 dage bagefter, inden det var væk. Og så kom det igen, hvor vi tog det med naturmedicin fra Anja. Og det er først derefter, at hun er kommet op på sin normalvægt igen. Det har taget riiiiigtig lang tid desværre, og jeg har været meget tæt på at opgive nogle gange.

  • #4   29. mar 2022 Det gik pludselig tilbage efter 3 dagen og nu vil han ikke spise, så noget er der nok galt. Men dyrlægen er kontaktet og nu skal vi sprøjte smertestillende i munden på ham og se om han så spiser i dag. Jeg tvivler så vi overvejer dit bud om at få kigget på tandkødet igen.

  • #5   29. mar 2022 Hvis der er tilbagegang, så skal den jo til dyrlæge!
    Jeg har været heldig med mine 2 tandløse, der har været 10 operationer ialt, og kun en gang hvor der har været problemer efter operationen ( der var ikke balance i bidet, så Røde bed sig selv, når han spiste) men de har spist både vådt og tørt, allerede hos dyrlægen, før de kom hjem.


  • #6   29. mar 2022 Jeg har haft problemer begge gange ved tandudtrækning. Den ene tog det meget lang tid, før hun rigtig spiste igen. Og den anden ender desværre nok med at blive aflivet, da han næsten er gået helt fra foderet, og han er blevet aggressiv overfor de andre. Han har det ikke super godt. Så pt. får han smertestillende. Han fik fjernet 14 tænder.

  • #7   29. mar 2022 Han kommer til dyrlægen i morgen. Der er bestilt tid nu. Herinde var det mest for at høre andres erfaringer eller om nogen havde nogle gode råd, når vi nu ikke selv ved så meget om tænder. Det piner selvfølgelig hans far han ikke spiser og virker frisk.

  • #8   29. mar 2022 jeg har haft flere som har været turen igennem
    også en som fik fjernet stort set alle tænderne.
    det som kan være et problem er når de fjerne tænder i en del af munden og ikke den modsatte del, sådan at tænderne rammer området hvor der nu ikke længere er tænder.
    de tygger ned i nogle ømme gummer

    jeg har også haft katte som endelig også skulle nøjes med 5 dage på smertestillende, men som endte med at være på smertestillende i næsten 3 uger. da nogen katte bare er mere ømskindet end andre

    men godt at der er kontaktet dyrlæge
    for selvfølgelig skal han da ikke gå og have smerter





  • #9   30. mar 2022 De er lige kommet hjem fra dyrlæge nu og katten fik en ny sprøjte pencilin til 10 dage. Og så fik han et skud smertestillende oveni. Dyrlægen syntes det så pænt ud i hans mund men han var på ingen måde groet sammen endnu . Han spiste sent i går efter han havde fået smertestillende og var mere glad i morges indtil han kom i kassen. Nu er han blevet tjekket, så nu håber vi det går fremad med at få spist. Han havde faktisk også taget små 100 gram på over 5 dage. Pivs far prøver med en ny mad skål måske hjælper det også lidt for han var jo blevet bange for sin skål.

  • #10   30. mar 2022 Hvor godt smiley

  • #11   5. apr 2022 Vores taber sig desværre stadig efter at have fået fjernet 14 tænder.

  • #12   5. apr 2022 Øv Susanne smiley

  • #13   5. apr 2022 Ja det er noget rigtig skidt. smiley

  • #14   7. maj 2022 Det er heller ikke gået specielt godt med stakkels Pivs. Vi forstår ikke, hvad der galt. Han spiser nogle dage fint og alt ser ud til at gå bedre. Han spiser et par dage og så går han igen pludselig fra maden. Og reagerer som om han er skrækslagen. Sådan har det gået i over en måned nu frem og tilbage. Dyrlægen mente det var et traume . Han har ændret sig fra at være en kat der gik rundt med høj haleføring til at være en skygge af sig selv. Han ser ikke rask ud mere. Nu skal han til dyrlægen igen og han er vanvittig bange hver gang. Kan hun ikke gøre noget bliver det overvejet om han skal igennem mere alt efter hvad dyrlægen siger. Det er ret trist. Vi tror hver gang han spiser at nu bliver det bedre men, så går det tilbage til det samme igen. Det er også ret trist med ham .

  • #15   7. maj 2022 Øv det er ærgerligt smiley
    Mine har ikke brudt sig om dyrlæge/dyrlægebesøg efter de startede med, at få fjernet tænder, den dag hun var her i hjemmet, var første gang hun så mine katte uden stres, så det var en god oplevelse, at have dyrlægen her hjemme, men drengene vil stadig væk, helst undgå, at blive kikket i munden, det er ellers 5 og 6 år siden de blev færdige med operationerne.


  • #16   7. maj 2022 kan det være fordi den tygger ned i gummerne med tænderne ?
    for det er oftes noget som gør ondt
    derfor er det også bedre at fjerne både over og under i samme side for at undgå at der bliver tygget i gummerne

    det skal så også siges at jeg har oplevet at nogle katte bliver som ovennævnte når de i længere tid skal have medicin/piller
    dette går oftes i sig selv
    men tænker dog at at ovennævnte kat faktisk har ondt


  • #17   7. maj 2022 Smertestillende har ingen effekt haft de gange vi har prøvet. Det er da et forsøg værd igen. De har stadigvæk smertestillende hjemme så han kan få noget over nogle dage. Han har slubret noget poser sovs i dag . Der kom en lyd fra posen og han styrtede bange væk men kom dog tilbage igen og fik lidt mad i sig. Det er alt hvad han har spist på et døgn. Det kan være sovs han flygter væk fra. Men han er selvfølgelig blevet tilbudt andet end det. Dog kun blød mad. Han spiste næsten ikke noget tørfoder i forvejen. Nu ser vi hvad dyrlægen siger. Det virker som om det er også angst synes jeg. Han virker glad nok i korte perioder og når han sidder ved sin far. Det er nogle mærkværdige underlige skift . 3 gode dage og så 2 dårlige osv i den dur. Han har spist kogt torsk nogle dage og så er det sket igen han er flygtet fra maden efter nogle gode dage. Vi håber selvfølgelig det bedste men det er lidt hårdt efterhånden at se ham sådan.

  • #18   8. maj 2022 Mine har altid haft både vådt og tørt stående fremme, også når de lige var blevet opereret og syet i gummerne, og jeg vejede tørkosten morgen og aften, eller giver et mål de normalt spiser næsten op, på et halvt døgn, ja jeg gør det stadig, for så kan jeg se hvis de ikke spiser, og holder også øje med bakkerne, der kan du se om der kommer nok retur smiley
    Men de kan godt være ved siden af sig selv de første døgn, så jeg har altid haft dyrlægens tlf nr. så der kan ringes ved utryghed og spørgsmål.
    Jeg håber det snart bliver bedre smiley har du fået et kort over hvilke tænder din kat har tilbage? Så kan du se om der er noget at bide imod i begge sider, den eneste gang Røde ikke var sig selv på et døgn, da var der kun en kindtand til bage, i den ene side, og ingen modpart i undermunden, så det blev en operation mere, og så tog hun lige de sidste 4 tænder, så han ikke skulle afsted en 6. Gang.


  • #19   8. maj 2022 Der kan godt gå længe, før de spiser normalt igen desværre. Kig efter om tandkødet er rødt, for så er det betændt, og muligvis fordi katten bider ned i dit eget tandkød, når den spiser. Det problem havde vi.

    Jeg må indrømme, at næste kat der får FORL, da overvejer jeg aflivning. Cleffa tog over et år om at tage på, og Garfield blev aldrig glad igen.


  • #20   8. maj 2022 Hans far ringer til dyrlægen i morgen og vil så finde ud af hvilke tænder der er tilbage . Jeg ved han har 3 hjørnetænder tilbage men det er også det eneste. Så må vi finde ud af om han bider sig selv. Måske er det problemet. Nu for han noget for smerter i dag. Tak for jeres hjælp.

  • #21   17. maj 2022 Blev det løst?

  • #22   18. maj 2022 Pivs har været på smertestillende. Der er talt med dyrlægen der ordnede hans tænder . Han for mindre måltider og for mange gange daglig og det er gået en del bedre med at spise . Han kom så af det smertestillende i går . De ser det lige an i 2 dage endnu uden loxicom. Går han fra maden igen er det så aftalen med dyrlægen at de kommer til eftersyn med ham for så må det jo være noget galt. De havde faktisk fået en tid mandag men aftalte så at gøre et forsøg med det smertestillende.

  • #23   31. maj 2022 Pivs er til dyrlægen lige nu. Han gik fra maden igen. Han spiste så desperat af sult i nat efter flere dage næsten ikke at have rørt maden. Jeg håber de denne gang finder ud af noget, så det mønster bliver brudt nu. Så nu bliver der kigget på om han bider ned i tandkød eller hvad det ellers kan være.


  • #24   31. maj 2022 Han kom ikke med hjem. Han havde nu tabt sig et kilo og han var rød helt ned i halsen. Det var vel nok et trist forløb. Det var ikke biddet men betændelse i tandkødet som hele tiden blussede op.

  • #25   31. maj 2022 Hvor sørgeligt smiley
    Ja min datter har 2 gange stået i den situation, at det som hjælper på en tand/mund lidelse, faktisk forværre den anden, men vi har haft en god dyrelæge, som vidste det, og sagde en operation kun måske kunne hjælpe, og katten kunne forventes, at skulle behandles flere gange om året, men det er hårdt at sige farvel .


  • #26   31. maj 2022 Det var meget sørgeligt og jo ikke ligefrem hensigten med det hele . Jeg ved ikke om det var at give op for hurtigt . Dyrlægen sagde det ville blusse op igen hele tiden. Det hele skete i samråd med hende også at han ikke kom med hjem . Hans far var ikke forbedredt på det forløb men håbede jo bare det bedste. Jeg har bare fulgt katten på sidelinien. Selv om det ikke var min kat var det da forfærdelig trist at se ham sådan afkræftet og bange for sin mad men også at han ikke kom med hjem.






  • #27   31. maj 2022 det er jeg godt nok ked af at hører smiley

  • #28   3. jun 2022 Ved vores blussede det også op igen. Men vi fik det væk anden gang.

    Det gør mig ondt med katten. smiley


  • #29   7. jun 2022 Pyha, det var trist læsning. Det er næsten ikke til at bære, når det ender sådan smiley
    Hvil i fred, Pips.


  • #30   15. jun 2022 Arh, navne må staves rigtigt. Så Pivs, hvil i fred.

Kommentér på:
Spisning efter tandudtrækning

Annonce