{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
703 visninger | Oprettet:

Foder/tilskud mod opkast {{forumTopicSubject}}

Hej

Har i en anbefaling til foder/tilskud mod en opkastende kat?
Det er ikke bare hårboller, men lidt af hvert hun kaster op. Hun har altid været en opkastende kat, men de sidste par uger har det været EKSTREMT. Mistænker det er fordi hun er begyndt at fange flere fugle.
Hun kaster op i sofaen, i sengen, på tæpper, PÅ KØKKENBORDET!
Det har alle dage været ulækkert, men nu vil jeg virkelig gerne se om vi kan afhjælpe det, måske med et foder eller kosttilskud der hjælper med at få maden ud den rigtige vej smiley

Hun er senior inde/udekat, huskat, sund og rask, fin mave, vægten er uændret. Går fint på bakke. snakker og putter.
Har altid gået efter kornfrit tørfoder og hun har fri adgang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder/tilskud mod opkast
  • #1   11. apr 2022 Jeg ville gå til dyrlæge, opkast kan være tegn på mange ting, og når du siger det ikke er en hår bolle, så kan det være alt fra en blokeret tarm til nyrerne problemer eller leveren det er galt med.
    Jeg tror ikke der er nogen der vil rådgive dig til andet, når det er så slemt, men jeg håber i får styr på det med dyrlægens hjælp smiley
    Jeg bruger også kun kornfrit, og har ikke opkastningsproblemer med mine 2.


  • #2   11. apr 2022 Hvis der var noget galt inden i, ville hun så ikke vise andre symptomer?

    Som sagt, hun går på bakke, spiser og drikker og tonser rundt som hun plejer.
    Hun er 11 år og har altid kastet op. Det var dog blevet bedre i en periode, men er gået i gang igen nu hvor det er blevet forår og hun er mere ude.
    Derfor mistænker jeg mest at det kommer sig af de smådyr hun spiser (hun har ikke tegn på orm) og hun har brug for hjælp til at holde maven sund smiley

    Det skal siges, hun har aldrig været syg (Som i aldrig, den eneste gang hun har været i narkose var, da hun skulle steriliseres for mange mange år siden)


  • #3   11. apr 2022 11år så har hun nok godt af et senior tjek!
    En ting har jeg lært de mange år jeg har haft katte, de er gode til at skjule sygdom og smerte, så jeg tager ikke noget for givet, jeg kan ikke sige hvad du skal gøre, men kun hvad jeg ville gøre ud fra din beskrivelse, og selv om det var mindre end en måned siden jeg sidst havde været til tjek med katten, så ville jeg tage afsted igen, på baggrund af din beskrivelse, måske er alt ok, men det ville være godt at høre det fra dyrlægen, og han kan også hjælpe med foder til en kat med dårlig mave.


  • #4   11. apr 2022 Ok tak smiley Hun skal også snart til sit årlige tjek (hun er ved dyrlæge og bliver vaccineret 1 gang om året)

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #5   11. apr 2022 Få dyrlægen til at undersøge for nyresygdom.


  • #6   11. apr 2022 Du skal få taget en blodprøve på hende og hvis alt ser fin ud, så kunne en kikkert ned i spiserøret være en god idé.

    Jeg har en opkastende kat der også har gjort det i mange år on/off men det er fordi hans spiserør er for stort og for slapt.

    Den skal tjekkes på kryds og tværs for som Jette siger: Katte skjuler smerte og svaghed generelt.


  • #7   11. apr 2022 ud over et ældretjek så prøv at tilbyde hende kattemalt
    det kan jo være at hun er blevet mere følsom overfor hår i halsen,
    hun er sikkert ved at sætte sommerpels pt, og derfor er der flere løse hår

    hvis hun skulle have dårlige nyrer vil der være flere symptomer
    men det er vigtigt at få hende til at stoppe med at kaste op da hun kan komme til at lide af væskemangel

    så få en tid til et seniortjek
    og indtil da prøv at give hende katemalt et par gange om dagen indtil da


  • #8   12. apr 2022 Anja, du ved godt, at katten først får symptomer når ca 75% af nyrerne er ødelagt?

  • #9   12. apr 2022 det er jeg udemærket klar over
    men jeg er også klar over at mange glemmer at prøve kattemalt først
    har selv katte som er god til at kaste op, især hvis jeg ikke giver kattemalt jævnligt

    har da også mødt en del som næsten har været på vej til aflivning pga at folk ikke kunne finde ud af hvorfor katten kastede op
    og efter nogle dage med kattemalt forsvandt det helt.
    Så det er en god ting at starte med - også i den billige ende.

    Jeg skrev også at et seniortjek ikke var afvejen.
    men man behøver jo ikke ligefrem at starte påsken med at skulle have et tjek hvis man kan starten påsken med en tur med kattemalt og så se tiden an til efter påsken

    Har haft en kat med nyresvigt så er udemærket klar over deres forløb. Min var så en kat på ikke engang 2 år
    er selv syg med nyresvigt


  • #10   12. apr 2022 Ja påsken er på vej, og jeg ved at akut dyrlæge på en helligdag koster en formue, og for mig gør det også en forskel, jeg ville bruge den hverdag der er tilbage, til at tage til dyrlæge, til almindelig takst smiley jeg orker ikke længere den stres som det er at gå ind til flere helligdage, med en kat som kaster op, og det ikke er en Kent årsag som man selv kan håndtere.
    Husker tydeligt en jul og mere end et nytår med syge katte, som ikke kunne komme til egen læge og den ene måtte akut indlægges, trods behandling, men ikke den rigtige behandling, det blev næsten 7000kr i alt, og en kat som med nød og neppe overlevede.
    Den anden var ham der spiste alt det forkerte, også kattelegetøj, så min samling af ting der kom den ene eller anden vej ud, var større end dyrlægens smiley og han havde en del indlæggelser for at få gang i maven igen, selvom jeg behandlede hjemme efter dyrlægens råd.


  • #11   13. apr 2022 I forstå da at male fanden på væggen herinde smiley hun har kastet op hele sit liv, det har bare taget til de sidste par måneder.
    jeg var egentligt mest nysgerrig efter et foder der kan hjælpe maven lidt, vil prøve med malt.

    Min kat har levet et liv på kornfrit, vådfoder, råt kød mv., så vil blive meget chokeret hvis hun har nyreproblemer. Tænker nærmer det er maven der er blevet mere sart smiley

    Vil i hvert fald starte med malt og seniortjek inden vi begynder på kikkert i hals på hende den gamle.


  • #12   13. apr 2022 Vi maler skam ikke fanden på væggen, men nyresygdom er altså meget almindeligt hos katte.
    Min kastede op igen og igen og da der ikke kunne findes noget i maveregionen eller blodprøver, ja så var der kikkerten tilbage.
    Det er bestemt ikke første valg smiley


  • #13   13. apr 2022 min snart 17 år gamle pige gør det også. Og har gjort det i mange år
    uden at hun faktisk fejler noget
    hun tåler bare ikke hår i halsen. så hendes opkast kan holdes væk med kattemalt nogle gange om ugen
    det er værst i fældningsperioderne, som nu

    jeg har haft nyrekat, og det viste sig faktisk IKKE som opkastninger i starten
    faktisk gik der over 6 mdr inden han begyndte
    symptonemet er mere at de går fra foderet pga kvalme
    ja der er en del ældre katte som har nedsat nyrefunktion pga alderen. det foder man sig så ud af. det starter mange gange ved at folk opdager at katten ikke spiser så meget og går og taber sig. har mødt et par stykker i forbindelse med pasning i kv

    derfor tør jeg godt sige at TS bør starte med kattemalt hen over påsken og så få et tjek efter. Og så tage den derfra
    så lang tid at katten ikke er akut syg hvor den ikke spiser/drikker som den plejer, så må man godt se tiden an
    man er godt selv klar over hvordan ens kat har det. og det haster her og nu

    der er også en del dyrlægere som alllerede nu har valgt at kører på nedsat tid pga påsken




  • #14   18. apr 2022 For en sikkerheds skyld, så få hende tjekket med fuld blodprøve profil hos dyrlægen. Om ikke andet så i det mindste en DSMA blodprøve. DSMA kan vise om nyrene fungerer som de skal. Få taget en tisse prøve fra hos dyrlægen også - igen for at tjekke om der er kreatinin i. Tisseprøven er også for at tjekke nyrerne.

    Nyrerne er overbelastede hos en del ældre katte. Hos nogle er de endda ret dårlige.

    Jævnlig/hver dag opkast er et af hovedsymptomerne på nyresygdommen CKD (Chronic Kidney Disease ) som med tiden fører til nyresvigt. Ckd kan ikke helbredes, men udviklingen kan bremses en del ned med Special diæt og medicin. Nyresvigt som er Ckd Stadie 4 = aflivning




  • #16   18. apr 2022 Har selv en kat med ckd. Den blev konstateret ved tilfældig præ-operation blodprøver, de typisk tilbyder i forbindelse med operation. Thor skulle have fjernet tænder. Det var i 2016. Han bliver 13 år om en måned.

    Eneste symptom: opkast med jævne mellemrum. Ikke vægt tab og ej heller nedsat appetit eller ændret adfærd.


Kommentér på:
Foder/tilskud mod opkast

Annonce