{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
646 visninger | Oprettet:

forkert diagnose {{forumTopicSubject}}

Hej Kattegalleri

Jeg vil prøve at gøre en lang historie kort.

Jeg har en kat på snart 7 år. Som killing fik vi lavet nogle blodprøver på hende, grundet hendes klør ikke voksede rigtigt. Denne prøve viste desværre at hun havde leukæmi - højst sandsynligt medfødt.

Jeg fik den gang at vide at vi ikke skulle forvente hun blev 3 år. Men da hun er 100 pct indekat og ikke mærket af sygdommen, kunne vi beholde hende.

Nu er hun som sagt 7 år, og har været syg en uges tid, så jeg havde hende til dyrlægen (et andet sted end hvor hun i sin tid fik stillet diagnosen pga flytning), og hun tager nogle blodprøver for at se om organerne er ok. Min kat har en infektion, men ellers pæne tal for en kat med leukæmi, så ag nysgerrighed vælger hun at tjekke dette også - og i følge hendes test, har min kat ikke leukæmi eller aids!

Det skal siges at det er en antigen test hun har taget, så det kan jo stadig være, men jeg tænker en kat der har haft leukæmi i 7 år, burde danne antistoffer?

Min eneste tanke er at testen for 6 år siden må have været falsk positiv, eller at de har byttet rundt på nogle prøver?

Jeg har tænkt mig at ringe til det sted de stillede diagnosen i sin tid, og høre om de kan finde noget på hvilken prøve der i sin tid blev taget. Hvad tror i chancen er for at de stadig har gemt de oplysninger?

Synes det er helt vildt hvis hun dengang er blevet fejldiagnosticeret med leukæmi?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forkert diagnose
  • #1   14. jul 2022 Jo, det lyder vildt. Godt din kat har det godt nu smiley

  • #2   14. jul 2022 Jo det er vildt - og når en test kan være falsk negativ, kan den vel også være flask positiv?

    Men hovedsagen er jo at katten har det godt, for den burde jo ikke at have noget immunforsvar tilbage efter 7 år med Leukæmi smiley


  • #3   14. jul 2022 Det er sgu da i hvert fald godt, at hun var indekat, så hun ikke blev aflivet unødigt dengang smiley
    Det bedste og vigtigste er at din kat er rask smiley , men lidt surt hvis du har gået og bekymret dig unødigt i så mange år.
    For en kat med den diagnose er det urealistisk længe at leve og være rask, så du må vel næsten have tænkt indimellem, at diagnosen var forkert?.. eller der var sket et mirakel?...


  • #4   14. jul 2022 Jeg har helt sikkert tænkt at det var mærkeligt, men også at vi har været heldige at have hende så længe - jeg har jo selvfølgelig bare stolet på dyrlægen dengang. Men jeg var derfor også sikker på, at nu var det nu, da vi tog til dyrlægen i går.

    Vi var til samtale efter testsvar hos dyrlægen dengang, hvor vi gennemgik en masse ting, og jeg var knust! Men der blev aldrig nævnt at der kunne være mulighed for falsk positiv (nærmere tvært imod), og havde de sagt det havde vi helt sikkert bedt om et tjek til, for det er ikke helt nemt altid med en kat der har leukæmi - fx pga begrænset mulighed for pasning i ferier og ingen sygeforsikring der vil dække hende...

    Vores gamle dyrlæge har skiftet it system og kan dermed kun se at de har registreret en positiv leukæmi test, men ikke hvilken type test de har taget. Så det er ikke til den store hjælp desværre.

    Men dejligt hvis vi slipper for den bekymring, så håber jeg bare hun kommer sig snart over hvad end hun har skrabet til sig ??


  • #5   14. jul 2022 der er to typer leukæmi
    den smitsomme og
    blodkræft

    Den smitsomme kan de leve med i mange år. Kan gå sammen med andre katte der er vaccineret mod FeLV


  • #6   14. jul 2022 Nå nej, der var jo en grund til at din kat overhovedet kom til dyrlægen. Jeg håber at infektionen snart er på retur. God bedring!

    Lidt sært, at usikkerheden ved testresultatet ikke blev nævnt ved efterfølgende samtale dengang.
    Jeg aner ikke, hvor ofte falsk positiv forekommer i den type test, men hvis det er meget sjældent, og alle symptomer dengang passede, har de vel selv været så godt som sikre i deres sag. Men alligevel smiley Generelt kunne dyrlæger nok godt dels være mere bevidste om, at mange dyreejere stoler på alt de siger, og dels være mere omhyggelige med at informere om test, diagnoser, behandlingsforløb, og de eventuelle usikkerheder, der kan være med det.


  • #7   14. jul 2022 Leukæmi er der langt flere der har end antaget. En undersøgelse i Utrecht af alle døde/aflivede katte viste at ca. 50% har virus (ikke det samme som de er syge af det) -testet med PCR test. Studiet kan jeg ikke finde mere da alle mine bookmarks røg med en gang virus. Det fylder et tykt A4 bind trykt på begge sider og på Tysk.

    Måske jeg stadig har mappen?


  • #8   14. jul 2022 Det var den smitsomme hun i sin tid testede positiv for.

    PCR test er vel en antigen test? og det er sådan en hun er testet negativ på i går smiley


Kommentér på:
forkert diagnose

Annonce