blæresten/urinvejsinfektion:o( {{forumTopicSubject}}
hejsa vi måtte til vagt dyrlægen i går aftes med Min maine coon kastrat Anton:o( han kunne ikke tisse, men gik på bakken hele tiden, og slikkede sig imellem benene... Han havde rigtig ondt, og hvæste når hundene eller den anden kat kom i nærheden af ham, det lille pus:o(
Nå, men han er stadig på klinikken, og måtte skylles igennem to gange fordi han var så fyldt med sten/blod/betændelse...
nogen der har oplevet dette? er det tilbagevendende problem eller hvad har i oplevet? fik desuden af vide at det var 90% sikkert fordi vi havde skiftet foder på ham, fra RC Mco, til nutra nuggets, så hvis der er andre der tænker på at bruge det foder, så lad være:o) vi havde ellers fået af vide det var et udemærket foder, men det er vidst tydeligt at det ikke er hmm...
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Tal med dylægen om det helt rigtige vedligeholdelsesfoder - det er ikke MCO.
jul 2007
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 35
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg har (7,9,13) ikke selv haft katte med urinvejslidelse. Men jeg kender en kat, der pludselig fik vandladningsbesvær. Afsted til dyrlæge og urinsten blev fjernet. Denne kat havde stort set kun fået Royal Canin hele sit liv, så det har nok også noget at gøre med om kattene er disponeret for urinvejslidelser, og jeg vil tro, at væskeindtag også har noget at sige.
Omtalte kat har været på Royal Canin specialfoder siden (2-3 år) og der har ikke været mere bøvl med urinvejene
PS: Prøv at stille nogle vandskåle rundt omkring i huset. Mange katte drikker mere så.
dec 2006
jul 2007
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
Der er to faktorer der har indflydelse på dannelse af urinvejssten. Den ene er urinens pH og den anden er tilstedeværelsen af magnesium (og phosphor, men dette kan ikke reguleres da det er nødvendigt for kroppens stofskifteprocessor).
Hvis urinen i pH'en bliver for høj, tillader den magnesiummen at udfælde i forbindelse med phosphor og danne struvitkrystaller, som kan blive så store at de stopper urinvejene helt.
Der er desuden en individuel faktor, der gør at nogle katte har større tendens til at udvikle stenene end andre har. Dette er bl,.a. mavesyrens pH-værdi, der styrer hvor sur den fordøjede mad er. Ligesom ved mennesker har nogle katte surere mavesyre end andre.
Den individuelle faktor gør at nogen katte kan spise et foder der ikke tager højde for urinvejssten hele deres liv, mens andre knapt kan smage det uden at få sten. Nogle vil også få sten gentagne gange med mindre de fodres udelukkende med en diæt beregnet til katte med urinvejssten.
Din kat skal fodres, først med et foder der opløser krystallerne, og derefter med et foder der forebygger dem. Med tiden kan du være heldig at kunne føre ham over på normalt foder igen, dog med et lavt magnesiumindhold, men mange katte skal holdes på et forebyggende foder resten af livet.
Vi er nået dertil med vores kastrat hvor han kan fodres med en blanding af urinvejsforebyggende diæt og et normalt foder. Det er egentligt en blanding vi har tænkt os at give ham fremover, så vi forhåbentligt undgår at han skal ha så ondt igen.
jun 2007
Vi giver vores kastrat tilskud af tranebær, da dette er med til at gøre urinens pH værdi mere sur. Desuden får han tilskud af surmælksprodukter som cremefraiche jævnligt.
Våsfoder får han dagligt, da man i visse tilfælde kan fortynde sig ud af problemerne med sten hvis de får rigeligt med væske.
jul 2007
ja vi var også lykkelige for vi valgt at ringe til dyrlægen.. Jeg ville egentlig bare forhøre mig om det kunne vente til mandag morgen, og lige være sikker på at det ikke var så akut.. Det var det så, og hun sagde vi skulle komme med ham så hurtigt vi kunne, da hans nyre kunne blive helt smadret af det.. Så fik vi sgu fart på:o) Jae det er jo ikke rigtig til at sige om han er disponeret for det, eller hvad der er sket, men det er helt sikkert en grim sygdom. Stakkels lille Anton kom også op til mig hele tiden, og stod helt forstenet og kiggede på mig, som om han bad om hjælp.. det bilder jeg mig i hvert fald ind:o) Anton vil helst drikke af vandhanen, så det får han selvfølgelig lov til så meget han vil...
ditte
puha, det er jeg da ked af at høre med din kat:o( Håber virkelig ikke det kommer så vidt med Anton....
jul 2007
tak for tipsene, det vil jeg snakke med dyrlægen om... Det er helt sikkert en god ide at forbygge så meget som man nu kan... For det her var i hvert fald e rigtig grim oplevelse, ikke mindst for Anton:o(
er det frisk tranebær du giver, eller kan det købes som noget tilskud af en art? det lyder til at vi hellere må lade vandhanen løbe konstant så han får nok at drikke:o) ej, han er også for tyk, hvilket jo også øger risikoen, så han må hellere komme på skrump:o)
dec 2006
Når Anton er glad for rindende vand, så var en vandfontæne (drinkwell hedder den vist) til katte måske en god ide. Det kan blive svært at få væske nok udelukkende ved vandhanen.
jun 2007
Hvis din kat er vandhanedrikker, kan jeg anbefale en vandfontæne. De cirkulerer vandet konstant, så det hele tiden er friskt, og det medvirker til at rigtigt mange katte drikker mere.
jul 2007
jae de forstår mere end man umidlbart tror de små... han gik enda selv ind i sin transportkasse da vi skulle afsted, og han har altid hadet den... Så jeg tror han vidste at han skulle have hjælp så det ville holde op med at gøre ondt:o)
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
God bedring med missefyren!
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Katte: 3 Emner: 36 Svar: 334
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 240
Er det de samme c-vitaminer som vi selv spiser altså de helt små?
Jeg sys det er super med alle de råd der kommer i mange tråde herinde..
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Er det de samme c-vitaminer som vi selv spiser altså de helt små?"
Ja! (Og så er det også gavnligt for hjertet).
mar 2008
jul 2007
det er bare helt nye ord i mine øre, at de kun må få en tredjedel tørfoder?? jeg troede helt klart det var det bedste for dem, mest mht deres tænder... har altid hørt af de får mere tandsten osv hvis de får for meget vådfoder?? men der kan man da bare se, så lærte jeg noget nyt:o) Det bringer så bare nye problemer, for den ene af mine katte nægter at spise noget som helst der kommer fra en dåse hmm... Vi har skam prøvet alle mærker, dyrt som billigt bare som en snack til dem engang imellem, men det er altså ikke sagen.. rå sej fillet er derimod et hit, men det kan jo ikke rigtig udgøre det for halvdelen af deres kost. Andre bud på hvad de kan få at supplere med i stedet for dåsemad?
mar 2008
jul 2007
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
dec 2006
Mine katte kan desværre ikke lide ret meget andet end tørfoder, kun dampet laks og visse portionsposer fra Whiskas glider ned. Alt muligt andet som kylling, sej, rødspætter, kalveben og hakket oksekød og Hills vådposer har jeg måttet smide ud.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
- hvem har anbefalet dig at droppe dåsemad?
blæresten/urinvejsinfektion:o(