4.246 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Husker katte dårligt? Husker katte dårligt?
Jeg har tit hørt at katte har en ufattelig dårlig hukommelse og at de f.eks glemmer at de har været ude at gå i snor...men de er jo ikke gode til at blive flyttet for meget rundt og min den ene kat ved da godt hvordan vi åbner terrassedøren...den har selv prøvet i hærdigt hehe Så hvis den ved det, må det være fordi den kan huske at vi åbner den ved håndtaget...eller?
Jeg tænker om det er en skrøne eller om det er sandt?
Synes jeg har læst rigtig meget om katte generelt, men aldrig om deres dårlige hukommelse....
Nogle der ved noget om det?
/Jeanette
0 synes godt om
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Tænk bare på alle de beretninger om katte, der efter at have været væk i månedsvis, ja også flere år, kommer hjem igen og opfører sig, som om de aldrig har været væk.
Og de husker også hvordan, hvis de tilfældigt selv har åbnet en dør, de ved udmærket, at køleskabet rummer noget godt, og at de skulle glemme, at de har været ude at gå i snor, får du i hvert fald ikke mig til at skrive under på.
"Malle" (mange år siden) havde kun været ude at gå ganske få gange, før han satte sig under knagerækken med hans sele og brægede, fordi han ville ud.
PS: Et kattedyr i naturen ville for øvrigt ikke kunne overleve, hvis det ikke kunne huske.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
nov 2008
nov 2008
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
- Lene
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Min ene kat står parat ude ved døren kl 16.00 (så kommer mor hjem kl. 16.15). HVER DAG. Det er altså ikke bare fordi han kan høre mine skridt. Min kæreste har ofte en fridag, og han kan stille uret efter Leo. Min kæreste kan ligge inde på sofaen, og Leo har ligget i soveværelset og sovet hele dagen, præcis kl. 16.00 står en Leo op (meget træt), og sætter sig ved døren og venter, når kl. bliver 16.15, og hvis jeg stadig ikke er kommet, sætter han sig til at hyle.
Hver morgen kl. 06.55 begynder han også at miave (vækkeuret ringer kl. 07.00), så jeg har mit helt personlige vækkeur, som nok skal sørge for hans mor kommer op og på arbejde. Jeg ved godt at det er fordi han vil have mad, men det er jo fordi han godt ved at det er nu vi skal op. Så det med de ikke har nogen tidsfornemmelse, den hopper jeg ikke på.
Jeg kan også godt se forskel på intelligens niveauet herhjemme. Min hunkat Queenie, er nu ret så intelligent, og ret snu. Hun styrer hele flokken, og med et enkelt blik, kan hun få enhver til at flytte sig fra "hendes" plads (som er der hvor hun nu engang gerne vil ligge). Hun kan "høre" når jeg vifter med en legepind, selvom hun ikke kan se den, kender hun lyden, og ved udemærket at det er legetid.
Bare jeg åbner "katteskabet" (der hvor jeg opbevarer guf, mad, osv), så står hun og miaver. Hun ved nemlig godt at der er noget lækkert derinde. Hun ved også hvordan man åbner skabsdøre osv.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Selv om "man" ikke længere får dåsemad, så husker "man" lyden af dåseåbner flere år senere.
Selv om mine katte er venlige over for alle - også nye - gæster, er jeg ikke i tvivl om, at mine katte kan genkende deres tidligere ejer, når han kommer på besøg, også selvom der går et halvt år imellem.
Jeg har en veninde der har taget nogle vildtlevende katte til sig. De er bange for fremmede - og var også bange for mig i starten. Nu er de blevet trygge ved mig - selvom der måske går tre måneder imellem jeg besøger dem. Altså må de kunne huske mig.
Jeg har en veninde, der tit kommer på besøg - hun er Brunos yndlingslegetante
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Min kat kan desuden ligge sig på kommando.....så må man da også have huskeren iorden X)
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Hvorfor det ostemanden gav, gerne et lille stykke leverpostej (han havde også pålæg) var så godt fatter jeg den dag idag ikke.
Han sad der også trolig når ostemanden havde ferie.
nov 2008
Jeg tror godt at katte kan huske, men tror at meget af det er en rutine / fornemmelse de har, lugtesans blandet sammen.
Det er godt nok lige noget helt andet end katte, men jeg så et program på Discovery hvor de "testede" fugle. De satte dem i en kasse, i en bil, uden at de kunne se noget som helst og kørte en meget lang tur med dem. Væk fra deres "hjem". Forinden havde de udstyret dem med kamera, og noget andet teknisk hehe
Da de havde kørt den rute de skulle, slap de fuglene løs.
I starten fløj de lidt rundt og så ud som om de var "lost". Men efter kort tid, fløj de langs den vej de havde kørt i bilen.
Der blev fulgt med fra landjorden. Da de havde fløjet et godt stykke tid, fløj de over en mark og forskerne mente at nu var det næsten bevist at de ikke kunne finde hjem, men de blev snydt.
Fuglene tog en genvej. De fløj over marken og var hjemme på kortere tid end hvis de havde fulgt den vej de var kørt i bilen.
Det synes jeg er fantastisk! :o)
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det er den evne, man udnytter ved brevduer.
nov 2008
Og uanset så er det da fantastisk at de "kan" det.....
nov 2008
" Katte har en evne til at finde hjem, som styres af dens tidsfornemmelse, solens vinkel og jordens magnetfelt "
Synes lige at du skulle vide det :o)
nov 2008
"Katte har bedre hukommelse end hunde. Undersøgelser udført ved University of Michigan konkluderede at en hunds hukommelse kun varede fem minutter, men en kats kan vare helt op til seksten timer. Det er længere end hukommelsen hos både aber og orangutanger."
dec 2006
”erindring, resultat af læring, indlæring el. tilegnelse, der kan påvises ved personens genkendelse, genkaldelse el. gengivelse af det lærte; beskrives ofte i tre hovedgrupper: *sansehukommelse, *korttidshukommelse, *langtidshukommelse; jf. arbejdshukommelse”
Katte sidder måske ikke og genkalder sig ting bevidst. Men en ubevidst hukommelse må de altså have, for katte gør sig erfaringer, hvilket må forudsætte en eller anden form for hukommelse. Og katte kan i hvert fald genkende. Min venindes sky katte, som jeg skrev om før, må da kunne huske i aldeles længere tid end 16 timer. Ellers ville jeg vel have været ”ny” for dem hver eneste gang jeg kom på besøg med måneders mellemrum.
nov 2008
Jeg fandt bare det jeg har skrevet på Kattens Værn. Tror også at man skal tænke at alle katte er individer og at det fra Kattens værn er en generel "mening" om hvor længe katte kan huske. Derfor kan nogle katte jo godt huske længere eller mindre. Jeg tror meget at det er deres instinkt der gør at de husker.
Det med at katte kan huske en efter laaang tid, tror jeg er en fornemmelse og deres lugtesans der spiller ind. De lugter jo godt og alle mennesker har deres helt egen personlig lugt/duft.
Det er kun noget jeg TROR :o)
dec 2006
”medfødt artstypisk styringsmekanisme der dirigerer adfærden uden indlæring” (altså uden hukommelse ... får jeg det til at være). Det er nok det, jeg forstår ved instinkt - det, der får en 10 år gammel kat til at fange en mus, selv om den aldrig har set en mus før.
Mht. lugtesans, så tænker jeg, at når katten kan bruge lugtesansen til at genkende, må det betyde, at katten husker en bestemt lugt…. Hvis en kat lugter kød, så er det instinkter (eller sult), der gør, at de bliver interesserede i kødet. Men når katte tilsyneladende kan genkende (huske) en persons lugt efter flere måneder, må det være noget andet og mere end instinkt i ovennævnte betydning.
Kender I for resten ikke det, at en eller anden bestemt lugt, kan få en til at huske noget meget tydeligt? Eller en lyd … et stykke musik. Sanser og følelser har betydning for hukommelse, erindringer evnen til at genkald sig noget - det må også gælde for dyr.
Lyd - fx: Når mine katte er alene hjemme, ligger de oppe i soveværelset. Hvis jeg har taget bussen og lister hen til døren, så er de ikke nået ned ad trappen, når jeg låser mig ind. Men når jeg sætter min cykel i cykelstativet udenfor, så sidder de klar ved døren. De må altså kunne genkende (huske) lyden af cykel, der sættes i cykelstativ. De har erfaret, at denne lyd betyder, at mor kommer hjem.
Spændende emne for resten. Vi kan iagttage, tolke, tænke og tro, men kan ikke flytte ind i kattens hjerne og opleve, hvad der foregår - det kunne ellers være spændende for der foregår helt bestemt mange spændende og dybt fascinerende ting. Og meget, meget, meget mere end ”de lærde” gør sig begreb om. Nogle lærde er sågar så tykpandede, at de ikke engang er klar over, at dyr har følelser. Suk og ak.
... og jeg knævrer og knævrer, haha :S
Husker katte dårligt?