Kasterering af kat Kasterering af kat
Så vidt jeg kan forstå, så er det fuldkommen normalt at kasterere en kat hvis man ikke ønsker at denne kat skal producere killinger. Man kasterer også killinger, således at man kan sikre sig at denne killing ikke senere kan bruges til avl.
Men er der nogensinde lavet nogle undersøgelser som påviser hvilke (om nogen) indvirkninger (såvel psykisk som fysisk) denne kastereration har på kattene?
Jeg ved at hos hunde, der kan man i en del tilfælde skabe flere problemer end man løser ved at kastererer. Man bør f.eks. ikke kasterer en nervøs hanhund, idet at du risikerer at han så bliver endnu mere nervøs (og måske bliver angstbider) når han mister sin testoteron.
Så en kastereration hos en hund har altså rimelig stor indflydelse på en hunds psyke, hvorledes forholder det sig med katte?
Jeg har på nuværende tidspunkt mere erfaring med hunde end med katte, så dette indlæg er ikke for at støde nogen, men bare for at blive klogere :o)
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
nov 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 16
nov 2008
Hunde har jeg ikke forstand på, ved dog at kat og hund heller ikke på det punkt er sammenlignelige.
Jeg har neutraliseret tidligt, omkring 14 til 16. uge i mange år - kun positive oplevelser for både kat og mig selv.
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
(link fjernet)
http://kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=28185
Her er lidt mere læsning..
nov 2008
Som de selv skriver i den artikel du henviserevt. til, så er der desværre ikke lavet særlig mange undersøgelser om evt. bivirkninger ved en kastatration. Og denne artikel fokuserer hovedsaglig på den fysiske side af sagen, om en så ung en kat fysisk kan komme helskindet igennem en operation (hvilket den kan). Hvor jeg sygte mere efter de psykiske bevirkinger.
Jeg har også forsøgt at google det, men uden at finde meget andet end en masse argumenter for hvorfor det er godt i forhold til ikke at få uønskede katte, men ikke så meget om hvilken virkning det egentlig har på katten.
Så dette er der åbenbart ikke rigtig forsket i.
Men igen, mange tak for dit link :o)
nov 2008
Mine de ældste er er "snippet" tidligt er omkring 10 år - ingen fysiske eller psykiske bivirkninger - det er også hvad andre opdrættere melder.
nov 2008
Mange tak for din hjælp og tilbagemelding :o)
God jul
Kasterering af kat