{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.843 visninger | Oprettet:

Syg kat {{forumTopicSubject}}

For ca. en uge siden opdagede vi, at Misser havde et betændt sår i nakken. Det er sket så mange gange før, da han er en rigtig slagsbror, så vi begyndte at behandle ham som vi gør hver gang han har et betændt sår - klemmer betændelsen ud og vasker grundigt med sæbevand.

Et par dage inde i behandlingen bliver han meget sløv, spiser og drikker ikke og har puds i det ene øje. Vi tager ham til dyrlæge, som konstaterer, at han har høj feber, lægger et meget voldsomt dræn i såret og tømmer hans blære for at tjekke for nyresten.
Jeg har dog hele tiden været af den opfattelse, at såret ikke var skyld i hans apati, men vi får blot smertestillende og pencillin til såret.

Han bliver dog ved med at være sløv og nægter at tage føde til sig, så dagen efter får vi en ven af familien, der fungerer som svinedyrlæge, ud og se på ham. Han tager drænet ud (der var ikke længere betændelse i såret) og giver os noget antibiotika til at sprøjte direkte i såret.

Misser bliver dog ved med at være sløv, han drikker nu, men er slet ikke sig selv og spiser heller ikke.
Natten til i går, opdagede jeg, at hans urin er rød og jeg var meget bekymret. I går ringede vi igen til 'dyrlæge-vennen', der ringede til en kollega med speciale i smådyr. Hun mente at han måske havde fået nyresvigt under bedøvelsen hos dyrlægen, og sagde at det var vigtigt at han fik føde og vand, så han ikke udviklede fedt(e)nyre. I så fald skulle han aflives.
Misser drikker selv, men spiser ikke, så jeg moser fisk og tørkost i vand og sprøjter det i munden på ham.

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende? Er der evt. andre grunde til at hans urin er rødlig?

Jeg er helt ødelagt, da Misser har været min trofaste ven gennem 12 år, og han har det bare ikke godt. Det går dog bedre nu, han er mere 'normal', men trods hans typiske adfærd usocial og sløv.
Det der især bekymrer mig er, at der ikke skulle være specielle symptomer på hans nyres tilstand, så håber virkelig at han får det bedre snart, ellers må vi jo overveje aflivningen, selvom det skærer i hjertet. Men man skal jo tænke på katten - ikke på én selv.

Undskyld længden af dette indlæg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg kat
  • #1   28. jan 2009 Har dyrlægen ikke taget blodprøver? Det er vigtigt at han får mad ja, så godt i tvangsfodrer. Jeg ville gå til dyrlægen og købe Hills a/d dåse, blande det op med vand, og så i en engangssprøjte, og så ligesom du gør nu. Det skal han have flere gange i døgnet.
    Mener du ikke fedtlever?? Det får de hvis de går lang tid uden føde, men der skal noget til.

    Se at få taget blodprøver, så i kan få indblik i hvordan hans organer fungerer, det er jo rart med et svar inden man bare afliver katten fordi den er syg.


  • #2   28. jan 2009 og så lige poteklem herfra, håber han kommer sig.

  • #3   28. jan 2009 DK MISLING
    Jo du har nok ret i at det er fedtelever (-:
    Vi ser lige dagen i dag an, og hvis han ikke får det væsentligt bedre, må vi jo afsted til dyrlægen igen.
    Tak for din støtte, det er aldrig rart når ens kæledyr har det skidt.


  • #4   28. jan 2009 nej det er det godt nok ikke. hvad med bakken, går han på bakken??

    Pas på han ikke dehydrerer. Så sørg for masser af væske og mad.
    Jeg ville personligt tage på apoteket og købe elektrolytter, det blandes i koldt kogt vand, og binder væsken.


  • #5   28. jan 2009 DK MISLING
    Vi tager ham ud et par gange om dagen, hvor han gør begge dele. Han har dog meget tynd mave, men der skal jo også lige gang i systemet, nu hvor han ikke har spist i en del dage.
    Har lige været ude med ham, hvor han prøvede at tisse, men der kom ikke noget? /:
    Vand drikker han selv, ellers er der en del vand i den mad han får.


  • #6   28. jan 2009 okay. kan det være en hårbolle som sidder?? Så skal han i hvertfald være blevet frisk efter toiletbesøg.
    Når du kommer til dyrlæge, tag en afføringsprøve med også evt. og bed dyrlægen indsende den.


  • #7   28. jan 2009 Jeg bed især mærke til dette:
    "Har lige været ude med ham, hvor han prøvede at tisse, men der kom ikke noget? "

    Som din kat har det, er det IKKE noget, der kan klares over en telefon.
    Katten skal til dyrlæge (med smådyr som speciale). Hvis han har et stop i urinrøret, ender det med en sprængt blære. Det er ekstremt smertefuldt, og katten dør.

    Der bør også tages en blodprøve mhp. organfunktioner, og da katten er oppe i årene og hele livet har været noget af en slagsbror, bør der også foretages en FIV/FELV-test. Denne test giver svar i løbet af et kvarters tid.

    Held og lykke!




  • #8   28. jan 2009 Mega
    Han har tisset flere gange de sidste døgn, det var kun i dag der ikke kom noget, hvilket da også bekymrer mig en hel del.

    Han har været til smådyrsdyrlæge, hvor han bl.a. fik tømt blæren for at tjekke for nyresten og andre blokader. Dette var dog i starten af sygdomsforløbet.

    Når min forældre kommer hjem må vi tage sagen op igen og bedømme om vi skal til dyrlæge igen. Det er jo lidt en dyr fornøjelse, men hvis det er nødvendigt skal han da helt sikkert afsted!

    Hvad er en FIV/FELV-test?


  • #9   28. jan 2009 FIV = Katte-aids og FELV = Leukæmi.
    Især FIV ses hos fritgående katte.
    Det smitter og er uhelbredeligt.

    <b>Fra Netdyredoktor om FIV:</b>
    "Hvorfor får katte katte-AIDS?
    Virussen udskilles hovedsagligt gennem kattens spyt. Slagsmål og bid fra andre katte medfører den største risko for smitte. Ikke-kastrerede katte kommer mest i slagsmål, så de har en øget risiko for at blive smittet med sygdommen. Et enkelt bid er nok til at få smitten. Der er ingen beviser for, at katte-AIDS overføres ved parring.

    Hvad er risikoen for, at din kat får AIDS?
    Hankatte har 5 gange større risiko for at udvikle AIDS end hunkatte. Katte der ikke er steriliserede eller kastrerede har ca. 3 gange så høj risiko for at være bærere af virus end steriliserede/kastrerede katte (neutraliserede katte). Risikoen for infektion stiger desuden med alderen.

    Anden viden om AIDS hos katte:
    Den virus, der forårsager katte-AIDS, er tæt forbundet med den virus, som forårsager AIDS hos mennesker, men de to virusser er meget værtsspecifikke, hvilket betyder, at der ikke er risiko for, at mennesker smittes med katte-AIDS og omvendt."


  • #10   28. jan 2009 For ca. en uge siden opdagede vi, at Misser havde et betændt sår i nakken. Det er sket så mange gange før, da han er en rigtig slagsbror

    Bider også lige mærke i det sår han havde fra start.


    Få taget FIV/FeLV og blodprøve. Spørg dyrlægen, om han/hun mener det kan være FIV/FeLV, så tvinger du dyrlægen til at tage stilling til det.


  • #11   28. jan 2009 Okay, tak.
    Hvad er de konkrete symptomer på katte-aids?

    Her er nogle billeder af Misser fra den sidste uge. De sidste er taget i går, og der ser han noget friskere ud, syntes jeg.
    http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=7380


  • #12   29. jan 2009 Er ikk så gos på det område

    men god bedring til missen fra oss'


  • #13   29. jan 2009 Hovsa god

  • #14   29. jan 2009 Han blev aflivet i går. Den var gal med leveren. Det var det eneste rigtige at gøre, men kors hvor gør det ondt!

  • #15   29. jan 2009 det er jeg ked af at høre=(

    i 2007 mistede jeg min bedste ven.. hun blev 13 ½ og 2 dage..

    jeg blev hjemme for skole og jeg græd, og græd og græd.

    Hun havde fået et sår der var blevet betændt og var poffet op på ryggen af hende..

    og så havde hun kræft i mælke kirtlerne=(

    Ejj nu begynder jeg at tude;(

    Jeg har været det samme igennem


  • #16   29. jan 2009 Det er virkelig forfærdeligt at miste sin kat. De er ikke bare dyr, men ens venner og en del af familien.
    Det kan folk, der ikke har kat dog ikke sætte sig ind i, så man møder desværre ikke meget forståelse over sin sorg fra omverden.
    Heldigvis støtter min familie mig meget, det har virkelig hjulpet.
    Men hold da op hvor jeg allerede savner den kat!


  • #17   29. jan 2009 Åh, det gør mig oprigtigt ondt Signe (og Malene).
    Men at give en uhelbredeligt syg kat fred, er den sidste store tjeneste, man kan gøre sin firbenede ven.
    Men ondt gør det - og det skal det vel også gøre. Tænk, hvor fattigt, hvis man var ligeglad.


  • #18   29. jan 2009 Tak for støtten Mega.
    Jeg er helt afklaret med at det var det eneste rigtige at gøre. Men kan bare slet ikke holde tanken om en hverdag uden Misser ud. Men det er jo først når det er væk, man helt forstår hvor meget det egentligt har betydet i ens liv.
    Jeg elskede ham virkelig og savner ham meget, men han har fred nu, og det fortjener han..


  • #19   29. jan 2009 årh hvor er jeg bare ked på dine vegne, og din families. det er ubeskriveligt så meget man mister. det er så meget mere end bare en kat. det bånd man har med sine dyr, og den glæde de giver en familie kan ikke sammenlignes med noget andet -og kan ikke erstattes.!

    Dog er det, det bedste og eneste rigtige at gøre. det fortjener de de kære små.


Kommentér på:
Syg kat

Annonce