Øjenoperation Øjenoperation
Jeg ville endelig bare redigere mit tidligere indlæg, men kom i stedet til at slette det.....Så jeg prøver lige igen, måske kommer der lidt flere svar denne gang:)
Min kat Freja har fået en øjen (corneasekvester) operation.
De første par dage fik hun lov til at slippe for skærmen/kraven, men da hun begynde at vaske sig i ansigtet, blev jeg nød til at give hende den på.
Indtil videre er det gået nogenlunde, men jeg synes det er lang tid hun skal have den på, 10 dage tilbage inden hendes sting skal ud:(
Jeg er super nervøs for om det hele nu også vil gå godt, det er jo på et meget sart område hun er blevet opereret.
Normalt er det i Århus denne type operation udføres, men min egen dyrlæge tog chancen og sagde at det var forløbet godt. Men alt er jo først sikket når stingene er taget ud og man kan se resultatet.
Er der andre der har prøvet at få sådan en øjenoperation på jeres kat ?
Hvad er jeres erfaring med at bruge plastik katte skærmen/kraven ?
jan 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Svar: 4
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Ellers prøv at søge på stofkrave.
Husk lige at vaske katten om munden, når den har spist, for ellers kan der dannes svamp pga. madrester.
nov 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 6
Den hun går med nu er i plastik, men den har bløde kanter og er ikke så lang, og så er den nem at lukke.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 145
Fik det foretaget på Århus. Min kat fik fjernet ca 75% af hornhinden i dybden og ca 2 mm i bredden - det blev erstattet med svineblære
nov 2007
Min dyrlæge mente heller ikke at jeg nødvendigvis blev nød til at bruge kraven, men jeg har valgt at give hende den på for at være på den sikre side.
Hvordan er det gået din kat efter operationen, har den haft nogle problemer siden?
Jeg fik at vide at det var et typisk perser problem, pga deres lidt udstående øjne, men jeg har ikke fået en dybere forklaring på det. Jeg troede at det var opstået fordi hun måske har prikket sig i øjet på en af mine planter der har skabe blade ( den har jeg nu smidt ud).
Men jeg håber at når hun skal have stingene ud, at jeg bliver lidt klogere på hvad der har været årsag.
Jeg har nu ikke fået noget at vide om at der skulle været blevet erstattet noget af hornhinden med svineblære, dyrlægen sagde kun at han havde fjernet en "flap".
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 145
Jeg fik engang en forklaring, håber, at du forstår - svært at forklare på skrift
Forestil dig en bold, som du halverer. Så hælder du vand den af den ovenfra. Vandet vil løbe ned af siden, det runde "foran" vil aldrig blive våd - sådan er kattens øjne også hvis de er meget udestående. Så fugtes øjnene ikke ved blink, da vandet ikke rammer midt på men kun ved siden... Håber du forstår
nov 2007
Tak for alle svarene
Øjenoperation