985 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Erfaring med sammensætning katte Erfaring med sammensætning katte

Vi har en dejlig Fræk og kærlig Birma på 10.5 år. Han er lige så legesyg som han altid har været og meget snaksaglig.
Men desværre og med stor sorg måtte vi forleden lade vores 8 årige kat Twinkle sove ind pga uhelbredelig sygdom.
Andy har aldrig været alene kat.Vi fik købte ham sammen med hans lillebror dengang andy var 9 måneder. De to katte havde det så godt sammen og elskede tydeligvis hinanden. Desværre blev hans bror kun 2 år. En måned efter købte vi Twinkle og i starten kom de også godt ud af det med hinanden og kunne putte samen, men ved ikke hvad der ændrede det og Twinkle ændrede sig da hun blev voksen. De kunne dog stadig ligge tæt på hinanden og Andy kunne til tider få lov at vaske hende og en sjælden gang legede de lidt sammen.
Det jeg så egentlig ville høre var hvad folks erfaring her er med at få en ny killing eller killinger til en lidt ældre kat, som dog stadig har masser af krudt i sig.
Kan ikke helt greje ham om han føler savn. Men jeg ville mene at noget må han tænke eller føle, når han har været vant til hun var her og pludelig ikke er det mere.

MVH
Mille

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med sammensætning katte
  • #1   1. mar 2009 selvfølgelig føler han afsavn... men det går over igen... tager bare tid.

Jeg ville ikke give ham en lille ny legekammerat, - synes der er for stor aldersforskel.

Tænk hvis ens bedstemor døde og så vi gav vores gamle bedstefar en lille dreng/pige så han ikke blev ensom... hold da op.. han ville nok blive træt før tid....

Men jeg synes da du skal snakke med din dyrlæge om det... han kan vel bedre råde dig til hvad der er det rigtige for netop din kat.

• #2   1. mar 2009 Tak for svaret. Det er også noget jeg vil læse nærmere om og måske spørge en proffesionel. Jeg vil ikke bare gå ud og anskaffe ny kat.

• #3   1. mar 2009 Hvis jeg stod i din situation ville jeg anskaffe to killinger, gerne fra samme kuld. Så har killingerne hinanden og kan tumle sammen, og så kan din voksne kat være med i det omfang han gider. Synes også det er synd han skal være alene, når han altid har haft en anden kat at bo sammen med. Og Birma er jo netop en meget social kat, tror han vil hygge sig sammen med et par killinger smiley

• #4   1. mar 2009 Mille

Det er rigtigt, men man skal bare IKKE forvente at de får noget sammen.
    Chancen er ret stor for at han ikke vil gide sådan 2 nye krudt ugler.....

Katten vil sikkert lære at acceptere de 2 nye terrorister, - men ligefrem komme til at "holde! så meget af dem at han vil ligge sammen med dem og soignere sig.... det tror jeg ikke!

Kamilla... synes du skal tænke dig godt om.... hvis du er glad for det sind din kat har og har tid i dagligdagen til at hygge og nusse om din kat, - så behold det du har....

Med det mener jeg, - fra egen erfaring... min kat ændrede sig fuldstændigt da der kom en ny kat... havde jeg vidst det havde jeg ikke gjort det... min skønne mis blev aldrig den samme igen.

Katte reagerer selvfølgelig ikke ens, - så derfor er det da en god idé at forhøre sig lidt rundt... men husk lige at drage din dyrlæge ind i det...
    han skulle gerne have lidt indsigt i hvad der er bedst for din kat...

• #5   1. mar 2009 Nej, man kan jo ikke være sikker på det. Det vil altid være et sats, også selvom det var unge katte med samme alder, for katte er jo forskellige og nogle svinger bedre end andre.

Jeg synes det må komme meget an på hvordan Andy er, om han er en mere tilbagetrukken kat, eller om han er en typisk Birma som er meget social. Sådan som jeg forstår det, lyder det som om han var mere social end Twinkle og deres forhold måske ikke var så "tæt", fordi Twinkle ikke altid gad kæle og lege..(?)

Det kunne lyde som om Andy har et behov for, at have en anden kat han kan lege og nusse med, også selvom han er en "ældre" herre, og så ville det da være synd at han skulle undvære det.

• #6   2. mar 2009 Ja Andy og Twinkle er og var vidt forskellige men lige dejlige på hver deres måde. Og jeg håbede jo dengang vi fik Twinkle at de ville komme til at holde af hinanden som andy og Bianco gjorde. Men det gjorde de som sagt også i starten. Det kan jeg se på enkelte billeder jeg har fra da Twinkle var mindre og gamle videoklip. Men lige hvornår det ændrede sig husker jeg ikke. Husker dog engang hvor de kom op i en gevaldig slåskamp, fordi den ene kat så at der gik en fremmed kat udenfor og den reagerede voldsomt på det så vores anden kat kom farende for at se hvad der var los og det endte med at de røg i totterne på hinanden og der gik nok en uge for de begyndte at kunne enes igen. Har da tænkt på om det var pga Twinkle blev voksen at hun ikke gad alt det pusse nusse med andy så meget.
    Jeg har aldrig set Twinkle soignere Andy, kun modsat. Men de kunne sagtens ligge ved siden af hinanden jo. og Andy kunne Vaske Twinkle i hovedet g når hun hurtigt ikke gad det mere så fik han lidt potedask med på vejen, men ikke uden hun lige fik igen. Men det var ikke noget alvorligt, men har bare aldrig kunnet forstå hvorfor deres putteri holdt op. Men en kat kan vel ændre sig. Men jeg har ihvertfald et billeder hvor de ligger og putter sammen. andy ligger oven på Twinkle og de ser så søde ud . Ved ikke hvor gammel hun er der, men kan se på billede hun ikke ligner en killing.
    Men ja det er noget der nøje skal overvejes og har da også taget det til mig med hvis det skulle være , så to jo fra samme kuld.

• #7   2. mar 2009 Jeg har en del gange efterhånden - og med succes - rådet ejere af en halvgammel kat til at anskaffe to killinger, for som Mille skriver, afreagerer killingerne på hinanden indbyrdes, og Andy kan betragte dem på afstand og på et tidspunkt selv deltage, hvis han får lyst.
    En voksen kat derimod vil virke "udfordrende" på ham, og han vil føle sit territorie truet.

Killingerne vil også højst sandsynligt på et tidspunkt søge til ham for at putte, når de er søvninge og færdige med at tumle rundt.

• #8   2. mar 2009 Ja, har bemærket du skrev det med 2 killinger og kan godt se det kunne lyde fornuftigt. Men jeg må lige afvente og holde øje med Andy og jeg er jo som sagt helt knust efter tabet af Twinkle, så det vil lige her og nu falde mig svært med ny kat. Men tror så heller ikke hvis det var jeg blev overbevist om at det var det bedste for Andy med et par kammerater, at der skulle gå for lang tid, for så havde han måske vænnet sig til at være alene. Og han får selvfølgelig al den opmærksom hed han vil have. Ellers så skal han skam nok mjave højt da hvis vi lige overser ham. Han har altid været god til at mjave højt når han skulle høres. :o) Twinkle havde en helt anden stemme og lyd. Meget nutte lyd, hun kom med når vi kom hen for at snakke med hende. Mjave på samme måde som andy gjorde hun ikke. Det ved jeg ikke om det er noget maincoon katte har, men hun havde bare en helt anden mjaven som specielt kom til udtryk når der var lækker mad i farvandet eller når man aede hende. :o)Åh hvor jeg dog savner at høre hendes stemme og nusse hende og glæde hende med hendes ynglings mad hun fik hver aften som lækkerbidsken. Desværre iøvrigt ikke noget andy gad have. Han vil KUN have sin tørkost og ja hvis vi får noget med ost. Eller det BUCACAT jeg for nylig læste om og købte ved dyrlæge til kattene. Det er Andy fuldstændig og helt og aldeles sindsyg med.

• #9   6. mar 2009 Er begyndt at tænke mere på om andy skal have selskab af et par artsfæller. Ved godt han er 10 år, men jeg kan ike se hvrofor det ikke skulle kunne lade sig gøre og det smerter mit hjerte at tænke på hvis det er det han måske går og mangler. Jeg er selvfølgelig ikke tanke læser. Men han har aldrig været alene kat. Han er alene hjemme 9 timer 4 dage om ugen, ellers er vi som regel hjemme, men tænker meget på om det ikke ville være godt for ham med selvskab af et par killinger. Han er meget social og stadig gelvaldig legesyg og man kan nemt få ham til at spæne rundt og det er bare så dejligt at der er krudt i ham. :o) Men han er også typen der bare elsker at ligge og nusse. Jeg har ikke helt bestemt mig endnu med et par nye. Man er jo også bange for hvis det ikke går, så det skal nøje overvejes. i den forbindelse, ville jeg høre om det mon har noget at sige hvilke køn man vælger.?

MVH
    Mille

Kommentér på:
Erfaring med sammensætning katte

Annonce