3.773 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
31 Svar
tarm betændelse.. :( tarm betændelse.. :(
hej.. min hankat, har været syg nogle dage nu.. han ville ikke spise eller drikke, så vi tvang det i ham med en sprøjte.. hans øjne blev mærkelige og der ligespm en blod samling i øjet.. han kan ikk se..
tog til dyrelæge med ham.. og han fik 4 sprøjter med medicin og væske.. og piller han skal have i 5 dage.. dyrelægen sagde det var pga han ikke er vaccineret
så husk endelig at vaccinere jeres katte..
oliver har det stadig dårligt og i morges kastede han op..
0 synes godt om
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Jeg vil kraftigt anbefale dig at isolere ham - killinger overlever sjældent kattesyge, hvis det er det.
Han kan ikke vaccineres før han er helt rask
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 30
lse han sage ikk noget om at det smittede..
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
nov 2008
kattesyge, herpes og calici - så kan man yderligere vaccinere mod Chlamydia og leukæmi.
Man kan IKKE vaccinere mod tarmbetændelse.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Men det lyder nu lidt mærkeligt, for tarmbetændelse er ikke noget man som sådan kan vaccinere imod. Man kan vaccinere for en række vira, som dem Lis nævner, men om nogle af dem skulle give betændelse i tarmen har jeg ikke hørt om..
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
han er fuldt vaccineret.
Han fik feber, og var list sløj, samt kastede op. Det med øjnene du beskriver kunne stamme fra opkastningerne, det kan vi mennesker også godt på blodsprængte øjne af.
Der gik ca 24 timer så havde balder det bedre og efter 3 dages behandling virkede han frisk igen. Han fik antibiotika i 10 dage i alt.
nov 2008
Kattesyge
Kattesyge er en virusinfektion, der primært angriber kattens mavetarmkanal. Sygdommen viser sig ved appetitløshed, opkast og voldsom diarré, således at katten hurtigt viser tegn på væskemangel. Dødeligheden hos unge dyr er ca. 90% og hos voksne katte "kun" 50%.
Smitten sker gennem urin, afføring, opkast, savl og slim fra syge katte. Når en kat er blevet smittet, går der fra 2 - 9 dage (inkubationstiden), inden sygdommen kommer til udbrud.
Som ved andre virussygdomme er der ingen specifik medicin mod selve virus, og behandlingen bliver derfor støtteterapi med genoprettelse af væskebalancen samt antibiotika mod sekundære bakterieinfektioner.
Kattesygevirus er meget modstandsdygtigt, og smitten kan overleve i omgivelserne i 2 - 3 måneder.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
men husk endelig at vaccinere alligevel! der er mange grimme ting missen kan fejle, hvis den ikke vaccineres.
nov 2008
Som sagt isoler ham - du bør også fjerne ham fra avlstjeneste i in markedsannonce
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
SVAR:
Kaster han op?
Har han normal afføring?
Har han feber?
---
hans øjne blev mærkelige og der ligespm en blod samling i øjet.. han kan ikk se..
SVAR:
Hvor sidder den blodansamling i øjet?
Hvorfor tror du, han ikke kan se?
Undersøgte dyrlægen det ikke?
---
tog til dyrelæge med ham.. og han fik 4 sprøjter med medicin og væske.. og piller han skal have i 5 dage.. dyrelægen sagde det var pga han ikke er vaccineret
SVAR:
Er det en dyrlæge med smådyr som speciale eller en landdyrlæge?
Tarmbetændelse ....??
Havde du en afføringsprøve med?
Hvorfor mente dyrlægen, det var tarmbetændelse?
Hvis katten ikke blev undersøgt grundigere, f.eks. fik taget en blodprøve m.m., kan det skyldes mange andre ting lige fra virus til et tarmstop.
Man kan IKKE vaccinere mod tarmbetændelse.
---
oliver har det stadig dårligt og i morges kastede han op..
SVAR:
Hvis han stadig hverken har drukket ell. spist:
Kontakt en anden dyrlæge.
Hvor i landet bor du?
dec 2008
Hans ene øje var/er der en blodsamling men den er ca over hele øjet og det andet øje ligner en slags grå stær.. han har ikke kastet op før i morges.. og det var igår han var til dyrelæge..
dec 2008
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
Det gør mig ondt, og jeg håber på et mirakel for ham.
dec 2008
aug 2006
FIP er en forkortelse for sygdommen ”Felin Infektiøs Peritonitis”. Det er en virus sygdom, som principielt kan ramme alle katte, både racekatte og huskatte, og katte fra store opdræt og killinger fra det man kalder ”stue opdræt”. Generelt er der dog en tendens til at sygdommen især rammer unge katte(yngre end 2-3 år). Den rammer i højere grad katte, som har været i kontakt med killinger/ungdyr. Vi ser også en familiær/genetisk prædisposition, dvs. at bestemte kattefamilier har større tendens til at udvikle FIP. Derudover ser det ud til, at stress er en meget vigtig faktor for om en kat udvikler FIP. Katte som udsættes for meget stress, såsom anden sygdom, rejse, udstilling, nyt hjem, kontakt med mange andre katte osv., har større risiko for at udvikle FIP, end katte der lever et stille liv.
FIP er en lumsk sygdom, som ændrer sig i kroppen på den enkelte kat. Så det kan ikke måles, hvem der vil udvikle FIP og hvem der ikke vil. En kat kan altså ikke smitte en anden kat med FIP i udbrud, men kun smitte med den virus som MÅSKE udvikler sig til FIP. Udviklingen af selve FIP sygdommen foregår inde i den svage kats krop, mens den kuldsøster/bror, der har et stærkere immunsystem ikke udvikler FIP, selvom de begge har levet under de samme forhold under hele opvæksten.
Mange katte som lever ude eller kommer i kontakt med andre katte, smittes med en ”mild” og meget udbredt virus, som vi kalder ”Felin Enterisk Corona Virus”. En virus infektion som i mere end 99% af tilfældene har et relativt harmløst forløb, typisk med 1-2 ugers diarre og måske lettere almen påvirkning. Derefter stopper infektionerne langt de fleste tilfælde og katten virker sund og rask resten af sit liv. Men i få tilfælde persisterer virus infektionen i katten. Hvis kattens immunsystem er svagt enten på grund af anden sygdom, voldsom stress eller en genetisk prædispositoin, ændrer virus sig i kroppen på den enkelte kat, så den påvirker kattens immunsystem til at lave en reaktion. Dette kan ske lang tid efter katten blev smittet første gang
Afhængig af hvor i kroppen, den immunologiske reaktion primært sætter sig, kan katten udvikle forskellige symptomer. En af de almindeligste reaktioner kaldes ”våd FIP”, dvs. katten danner store mængder tyk gul væske inde i bughulen, derved det vommede udseende. Men nogle katte udvikler væske andre steder, f.eks. i brysthulen, i så fald er katten ikke vommet, men har vejrtrækningsproblemer!
Vi ser også reaktioner, som vi kalder ”tør FIP”. I de tilfælde er der ikke væske udsivning i kropshuler. Men derimod depoter af immunologiske celler, som giver forskellige symptomer, f.eks. øjensygdom, hvis reaktionen sidder i øjet eller neurologiske symptomer, hvis reaktionerne sidder i nervesystemet.
Diagnosen FIP kan ikke stilles ud fra symptomerne alene !!!!
Derfor tager din dyrlæge de forskellige blodprøver. Vi kan måle(antistof), om katten har været udsat for Felin Enterisk Corona Virus på et tidspunkt, men det er der rigtig mange katte der har, og det er ikke ensbetydende med de har FIP! Derfor har vi desværre ingen enkelt test som er en 100% sikker. Metoden til at stille diagnosen FIP er en sammenkobling af forskellige symptomer(nedstemthed, nedsat appetit, væske i bughule, væske i brysthule, forandringer i øjne eller i nervesystem osv.) og testresultater (lav blodprocent, højt globulin indhold og evt. højt antistofniveau mod corona virus).
aug 2006
Her en side med god info, og billeder af øjenforandringer hos fip-katte
feb 2007
Jeg synes det er lidt bisset at sidde her på et internetforum og stille diagnosen FIP, på en kat du ikke har set, men kun fået kort beskrevet symptomerne på. Det er trods alt en diagnose der er lig med en dødsdom for katten, og selv mange dyrlæger har svært ved at stille diagnosen FIP med sikkerhed.
Så klap lige hesten..
Nu med røde mislinger:
Jeg håber din kat kommer sig, med den medicin han har fået. Hvis jeg var dig, ville jeg dog overveje at kontakte den samme, eller måske en anden dyrlæge, hvis han fortsat kaster op og har det dårligt. Det kan kræve at han får væsketerapi hos dyrlægen, da han mister meget væske samt salte hvis han kaster op.
dec 2006
aug 2006
Jeg stiller ikke diagnosen, men desværre er jeg meget bekymret for at jeg desværre har ret, hvilket jeg da håber ikke at have.
Inden for birmaerne ser vi desværre en del FIP tilfælde, så derfor reagerer jeg som jeg gør, når jeg hører om følgende symptomer.
Beklager hvis jeg har stødt nogen. Det var ikke i ond mening.
dec 2006
Jeg håber da ike at den stakkels kat har FIP.. det ønsker jeg ikke for nogen..
men som Camilla.. Det lyder som det er det
nov 2008
Ikke at det skal udelukke FIP, som har mange ansigter. Men alt er nu ikke FIP
dec 2006
feb 2007
Det er også fint nok at være opmærksom på at FIP er en mulighed. Men hvis det var mig der skrev om min kat, som havde tarmbetændelse, ville jeg nok blive rimelig forskrækket og ked af det, hvis nogle skrev det var FIP.. Det er nok bare som jeg læser det, at du skriver som om det er du bare helt sikker på det er. Man kunne nøjes med bare at skrive, at det kunne lyde til at være det, uden at påstå at det er sådan.
Beklager mit ordkløveri...
MVH Mille (som har fladsnuder, og ikke fladlus *LOL*)
aug 2006
Mille : Gud undskyld det med fladlusene...det var sku da en tanketorsk. Og selfølgelig er jeg da ked af at have gjort dig m.fl kede af at nævne at jeg tænker på fip når jeg læser om denne kats symptomer, men katten bliver jo ikke mere syg eller rask af at jeg skriver det....og det kunne jo spare katten for meget ubehag hvis den fik den rigtige diagnose. Og hvorfor er det værre at skrive om FIP end om kattesyge...begge diagnoser har dødelig udgang :0( desværre)
nov 2008
Voksne katte kan nu godt overleve kattesyge, faktisk 50% af dem. Jeg har kun hørt om een kat der har overlevet FIP.
aug 2006
Pt er der rigtig mange FIP tilfælde, og det virker som om mange af de seneste dødsfald, skyldes en kombination af våd og tør. Dvs kattene får symptomer på begge typer, og det går rigtigt stærkt ned af bakke..3-10 dage, fra første symprtom
nov 2008
Jeg hører ikke om noget unormalt = meget få katte i de kredse jeg færdes.
Jeg må nok tage FIP foredraget nok engang når det kommer - har ikke hørt om våd og tør samtidig - men hvorfor ikke.
dec 2006
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 205
nov 2008
(link fjernet)
aug 2006
Feks kender mange dyrlæger ikke til at der findes en gren af Calici, som kaldes Limping disease, og behandler fejlagtigt katten som om den har forstuvet benet.
tarm betændelse.. :(