{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Regler? - har brug for hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle - håber der er nogen som kan hjælpe mig...

Jeg har lige fået en klage fra vores nabo, hun siger vores katte går på deres bil og skider i deres have. Så hvis vi ikke holder dem hjemme vil hun melde mig til kommunen!

Men hvad er reglerne egentlig indefor dette?

Vi bor lige i udkanten af en lille by, og ingen af vores andre naboer har et problem med dem....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler? - har brug for hjælp
  • #1   13. apr 2009 (link fjernet)

• #3   13. apr 2009 Felis: Hvor står det henne med at man IKKE har pligt til at holde til at holde sin kat på egen grund, for det vil jeg da gerne se/læse.

• #4   13. apr 2009 Hegnsloven (som der tit henvises til, også af DB) er fra den tid, hvor husdyr = køer, heste og grise m.m., og pelsdyr = kaniner, mink osv.

Siden er Hundeloven kommet til, men der er (endnu) desværre ingen lov for katte.

Men korrekt er det, at hvis du forinden er advaret, så har man ret til selv at få fjernet dyret.

• #5   13. apr 2009 Okay - tak for hjælpen

• #6   14. apr 2009 Hvad siger loven?

Men er det overhovedet lovligt at lade sin kat løbe frit omkring? Nej, det er det ikke. Ifølge loven har enhver katteejer pligt til at holde sin fritløbende kat på egen grund - nøjagtigt ligesom med hunde. Har katteejeren først fået én advarsel fra en utilfreds nabo, har naboen endvidere ret til at indfange katten og indlevere den til politiet. Katteejeren vil desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som katten evt. har påført andre. Det er altså naboen, der har retten på sin side, og står med alle kortene på hånden, når det kommer til uønskede, fritløbende katte.

• #7   14. apr 2009 Dyreværnsloven gælder for katte
    Dyreværnslovens almindelige bestemmelser om ordentlig behandling af dyr gælder også for katte. F.eks. §§ 1 og 2 om forsvarlig og omsorgsfuld behandling af dyr og § 13 om aflivning af dyr.
    Aflivning af katte (og hunde)
    - Må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre, der er uddannet i aflivning. Dette gælder ifølge bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5, § 13, stk. 2.
    Undtaget er aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der højest er en uge gamle.
    Det er under alle omstændigheder ulovligt at aflive med drukning, og Dyreværnslovens bestemmelser om aflivning af dyr skal overholdes.

Indfangning og nedskydning af omstrejfende katte

Indfangning og tilbageholdelse
    Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Nedskydning og drab
    Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må aflive katten.

Erstatningsansvar

Skader på andres grund
    Katte er omfattet af den objektive erstatningsregel § 3, stk. 1, i mark- og vejfredsloven.
    Det betyder at katteejeren skal erstatte skader, katten laver på andres grund ved at ødelægge afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, eller oprode eller sammentræde jordbunden. Det samme gælder de skader katten laver på et andet husdyr (jf. lovens § 3, stk. 1, 2. pkt).
    Det betyder, at den skade, som katten laver på andres grund skal erstattes, også selv om man ikke bebrejder ejeren, at det er sket.
    Det er sjældent at katte laver skader på andres grund af den type, der er nævnt ovenfor, men det er værd at være opmærksom på.

Skader udenfor andres grund
    For skader som ikke sker på en andens grund, gælder den almindelige erstatningsret. Dvs. at ejeren har erstatningsansvar, hvis han/hun er skyld i det, der er sket, og skaden kan bevises.

• #8   14. apr 2009 Hej.. Jeg ville nok lave en kattegård til katten hvis det er et stort problem for din nabo at den går på deres bil og kommer til at lave i deres have..

• #10   14. apr 2009 Loven gælder for pelsdyr opdrættet i fangenskab hvilket også betyder vores katte. Og selvf. skal man holde sin kat på egen matrikel.

• #11   14. apr 2009 Jeg elsker katte - men jeg elsker ikke de ejere der lader dem gå frit og genere mine katte i deres løbegår på MIN grund, skider og pisser i samme, oppisker en negativ stemning blandt mine katte ved at strinte på hegent, vader på min nyvaskede bil med gruspoter.
    Det er temmelig anstrengende skulle jeg lige hilse og sige

• #13   14. apr 2009 Endnu en gang tak for alle svarene - nu ved jeg da hvor vi står.

Men katten får nok alligevel lov til at rende frit, så længe der ikke en nogen helt klare beviser for det er vores kat og ikke en af de andre som render her.
    Noget helt andet er, at de selv i efteråret snakkede rigtig meget med ham og tog ham med ind osv.... Så de har heller ikke selv gjort noget for at holde ham væk!

Kommentér på:
Regler? - har brug for hjælp

Annonce