3.096 visninger
|
Oprettet:
Rask HØJGRAVID kat aflivet af dyrelæge {{forumTopicSubject}}
min venindes kat er blevet fanget i en kattefælde og den var højgravid og MEGET tam.
Vil spørge om det overhovedet er LOVLIGT at gøre det?
Den er fanget om aftenen og er aflevet og om morgenen er den aflivet...
Min veninde troede at grunden til at den var væk var at den sikkert havde fundet et roligt sted at føde sine killinger...
Er det lovligt at aflive selvom den ik er øretatoveret????
Veninden er selvfølgelig dybt rystet og MEGET ked af det, da katten var elskete og var en STOR del af famillien...
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Når den ikke kan idenficeres - så ejes den ikke af nogen. Sådan er det.
Man ved den risiko løbes når man har udekat - når den så ydermere ikke er mærket .......
Det kan godt være der er nogen der syntes jeg er barsk - muligvis - men ejerne af fritgående katte bør nu være mere bevidste om deres eget ansvar.
At jeg elsker mine katte, og hader de fritgående der generer mine indekatte, gør det mig til en dårlig katteejer?
maj 2009
Følger: 1 Katte: 1 Svar: 1
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Men under alle omstændigheder er det da for sygt
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 4 Emner: 65 Svar: 338
DEt sku de også nok og da hun .....
Hmm ligger lige ind hva hun har skrevet
Mikael
har amidt en kkommentar til dit indlæg og jeg er da RYSTET
15:39Tina
har lige læst den :):) tak
er selv helt nede.. og hun var bare så stor en del af min hverdag..
15:39Mikael
har du ik tænkt dig at gøre noget ved det?
det gør mig sku ondt Tina :(:(
:'(:'(
15:40Tina
ja og hun skulle føde - var helt op over - tror hun var klar til 14 maj
15:40Mikael
tsk tsk
15:40Tina
men det var bare så omsonst.. og var ked af det - så ku ik sige en skid
og det hele var gået så hurtugt..
hurtigt
men de vil jo bare sige at det er min egen skyld, når hun ik var øretatoveret
15:41Mikael
men tina du må sku ik lade det ligge... nu er du kommet dig over chokket og så syntes jeg at du skal prøve at kontakte nogen der ved om der kan gøres noget... -altså en anmeldelse af ham
15:42Tina
men talte meget med viceværterne herovre, og havde fortalt om min kat - og at hun ikke var mærket, så de skulle passe på med min lille mis
så følte mig rimelig sikker
15:42Mikael
NEJ NEJ NEJ tina så længe katten er tam og specielt når den er gravid så afliver man IKKE en rask kat
har du et nummer jeg kan ringe til dig på?
15:43Tina
har tænkt at maile dem
har ikk lyst til at snak ligenu - kan vi ik ta den herover..
okay ? ss
15:44Mikael
jo selvfølgelig
15:45Tina
men følgen var at hun forsvandt herhjemmefra ons ved 16-17 tiden..
og fra 19-tiden leder jeg alle steder - tænker om hun ville ha fred tl at føde, da vi var ved at rumsterer rundt med flytte værelser
finder viceværten tidligt - kl 8 om morgenen.
han fortæller mig at de har afleveret en sort kat derop ved 17-tiden i går..
jeg går hjem og ringer, de siger at de ikke har fået en sort kat ind - fortæller at hun er høj gravid
så taler jeg igen med viceværten der igen sger - det gjorde vi altså !
Så kører jeg derop - og hun vil lige gå ind og tjekke det.. og kommer tilbage og siger - det beklager vi, vil du have hende med hjem ?
Er du der ?
også græd jeg jo bare.. - og sagde dybt rystet NEJ
?
15:51Mikael
undskyld... ja jeg er her
15:52Mikael
har lige oprettet et spørgsmål på kattegalleri om der er nogen der der ved om det er lovligt om om hva der kan gøres ved det...
Håber at det er ok..
kender du kattegalleri?
15:53Tina
ja selvfølgelig - for har ikk rigtig selv energien til det, nej kender det ikk
15:53Mikael
http://kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=58227
her er spørgsmålet så kan du også selv prøve at følge med..
15:54Tina
tak skal du ha :):)
15:54Mikael
sig til hvis jeg har misforstået det du skrev og hvis der er noget der skal tilføjes...
du skal lige vide at de svar der kan komme, kan være meget stødende...
15:55Tina
det er lovligt at aflive herreløse katte - men er det lovligt at gøre med det samme de kommer ind - jeg ku da forestille mig at de har aflivet hende om aftenen, med det samme - da de havde set at det var lige op over.. og stod der da de åbnede..
16:00Mikael
ku jeg også forestille mig at det er foregået på denne måde...
Og ja herreløse katte afliver man jo tit og forståeligt nok, men din var jo ik herreløs vel?
Der er sku foreskel på en kat der er fin i pelsen og MEGET håndtam og en kat der har ar og er pjusket i pelsen og som ligner noget der er løgn...
Og selvom den var vild, så vil jeg da mene at killingerne har ret til at komme til verden og få en chance til at komme i en god famillie.
Der er jo internater til at ha katte stående i i et stykke tid for at se om der ER nogen der savner den..
man afliver jo hellr ik en hund bare fordi den ik er chippet eller ik har halsbånd på vel???
aug 2007
Lige mine ord
aug 2007
aug 2007
Tak for linket, men bider MEGET mærke i denne sætning..
Det er dog dit ansvar at sikre, at katten faktisk er herreløs inden den indfanges.
Må sige at han jo rent faktisk har fået at vide at lige præcis DENNE kat ikke var herreløs...!!
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det er meget sørgeligt, at en ejermis er indfanget og aflivet, men som andre har nævnt, var det ejers ansvar at sørge for mærkning af katten.
Det er IKKE dyrlægens fejl, og da der åbenbart er flere viceværter (og måske også andre sorte, fritgående katte), ligger fejlen heller ikke hos dem.
Lad det være en lille-bitte trøst, at hun i hvert fald blev aflivet humant.
Også, at hun ikke skulle ligge et eller andet sted og måske enten have problemer med at føde, eller at hendes killinger skulle vokse op i området som forhutlede vildkatte, der senere skulle indfanges og aflives.
Hjem var hun sikkert ikke kommet pga. rumsteringen med at flytte.
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 44 Svar: 232
Der fik vi en del katte ind til aflivning, det var vilde katte fanget i fælder.
Jeg husker tydeligt en af dem, det var en MEGET HØJGRAVID flot 3-farvet hunkat, den så sund og rask ud, og jeg spurgte dyrlægen: hvad med killingerne ?
De dør samtidig med moren sagen han, de lider ikke.
Men jeg glemmer den aldrig, for jeg syntes også det lød barskt at aflive en højgravid kat.
Men så skal man selvfølgelig også tænke, hvis den havde født de killinger, var de også blevet vilde og ude af kontrol for sygdomme osv, og de kunne havde formeret sig når de blev ældre.
Det værste hos den dyrlæge var, at efter aflivning, så blev katten trimmet helt skaldet, de brugte hårene.
De kom hårene i en plastikpose og solgte dem til et allergi-institut, det gjorde de også med hunde.
De gjorde det også med hunde/katte indleveret af en ejer, når folk ikke tog dem med hjem, blev de trimmet når ejeren var gået.
bagefter røg de ud i en container der STANK fordi den kun blev tømt hver 14 dag så vidt jeg husker, det blev afhentet af kambas dengang.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 42
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Undskyld hvor meget omsorg og forståelse vidner det om på en fritgående kat?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Dyrlægerne kunne få nok at gøre, hvis de skulle fremlyse hver enkelt kat, de får ind, især når katten ikke er hverken øretatoveret ell. chippet.
Jeg kan forresten ikke se noget odiøst i at barbere hårene af døde dyr.
De er nemlig ligeglade!
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
Selvfølgelig er det en trist situation,men et halsbånd kunne have reddet den lille mis og hendes ufødte killinger..
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 2 Emner: 13 Svar: 43
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 889
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 14 Svar: 353
sep 2008
Nemlig, men på klinikken burde man kunne se at den har haft kontakt med menesker, men det self. svært at vide om den bor hos en fast familie når den ikke er mærket..
aug 2007
Hun er glad for at der er nogen der forstår hende og kan føle med hende...
Mvh
sep 2008
Rask HØJGRAVID kat aflivet af dyrelæge