{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blå øjne ?
  • #2   18. maj 2009 Der skal vidst to forældre med blå øjne til, at få en killing med blå øjne. Så hvis den ene forælder ikke har blå øjne, skal du ikke regne med at din Milo får det :o) Nu ved jeg heller ikke lige hvilken race Milo er - men er han huskat, så er det meget usandsynligt at han får blå øjne :o)

  • #3   18. maj 2009 Jaer han er huskat, og hans mor har gule øjne. (:
    - tak for hjælpen hehe.


  • #4   18. maj 2009 Så lidt da :o)
    Men det fungere faktisk som med den menneskelige anatomi - to blåøjede forældre giver blåøjede børn. En far med brune øjne og en mor med blå = brune øjne. Kender ikke alle de fine "fagord" hehe Der er dog nogle der mener at der kan være smuttere, men de "kloge" siger at det ikke kan lade sig gøre :o) Så din Milo skifter nok farve til gule øjne :o)


  • #5   18. maj 2009 Jeanette - Nej, der skal ikke to forældre med blå øjne, til at lave blå øjne :o)

    En hvid kat har ofte blå øjne, eller er odd eyed, og de kan fint lave blå øjede katte, selvom de bliver parret med en farvet kat, der ikke har blå øjne.


  • #6   18. maj 2009 Det har jeg ellers fået af vide i genetikgruppen - skal lige prøve at finde det frem. Der står alle fagordene.

  • #8   18. maj 2009 Okay men hvor mange huskatte har i så set med blå øjne? Jeg har ikke set nogen.

  • #9   18. maj 2009 Jeanette Z

    Jeg har set 2...
    Min kat Tsuki og hendes bror Isito. Deres forældre var ganske alm. sort/hvis huskatte

    - Helle


  • #10   18. maj 2009 Altså kattene skal bærer genet for blå øjne, for at killingen kan få blå øjne. Genet som giver den hvide farve er et såkaldt recessivt gen, eller et vigende gen, som kun kommer til udtryk hvis begge forældre er bærere af genet, uden at dette nødvendigvis er synligt. Det er det samme som styrer f.eks. den blå øjenfarve hos mennesker, hvor forældrene ikke nødvendigvis behøver at have blå øjne for at deres børn får det, hvis de bærer det recessive gen.

    Så er det på plads :o)


  • #11   18. maj 2009 Helle - okay så er du da heldig :o) For jeg har godt nok aldrig set det på en huskat.

  • #12   18. maj 2009 Jeanette Z

    Jeg priser mig også lykkelig for det - og tro mig det var lidt af et chok for os, da vi så de små hvide huskattekillinger blev maskede med blå øjne smiley

    Men i min profil kan du se en XD


  • #13   18. maj 2009 Helle - jamen hvis de også er maskede, så må der være noget andet i dem end huskat - enten Birma, Colorpoint osv? Men kigger da lige ind :o)

  • #14   19. maj 2009 Det vil kræve at katten har blåøjede gener i sig - ellers kan det ikke lade sig gøre. Men det kan huskatte jo også godt have, hvis de langt ude er i familie med en kat med blå øjne.

  • #15   19. maj 2009 Jeg har set en hel del blå øjede (og odd eyed) huskatte. De har dog alle været hvide :o)

  • #16   19. maj 2009 Jeg vil også godt kunne lave børn med blå øjne, selvom jeg er brunøjet smiley Jeg har det nemlig rescessivt smiley

  • #17   19. maj 2009 Ja jeg har også skrevet lidt længere oppe, at man godt kan lave blåøjede børn eller killinger, det er sådan set samme, hvis man har det i generne, men det kræver at begge parter har det i sig. To brunøjede som ikke har blåøjede i deres "linier" kan ikke lave blåøjede afkom.

    Annie - det er det vigende gen du nævner - der skal to "hvide" gener til at lave en hvid :o)


  • #18   19. maj 2009 Jeanette - Mener du at der skal en hvid kat, og en der som minimum har hvidt på sig, til at lave en hvid kat?



  • #19   19. maj 2009 Nej det mener jeg ikke - jeg mener at for at kunne lave en hvid kat skal genet som giver den hvide farve det såkaldte recessivt gen, eller et vigende gen, som kun kommer til udtryk hvis begge forældre er bærere af genet, uden at dette nødvendigvis er synligt.



  • #20   19. maj 2009 man kan ikke sige at blå+blå er = blå
    der ligger flere gener bag, man kan sige at det oftest er lig med det.. jeg kan holde det op i mod vores egen familie...
    min mand har grønne øjne
    jeg har blå/grønne
    min søn har klare blå øjne
    min datter har helt mørkebrune
    både farfar og morfar har brune øjne


  • #21   19. maj 2009 For at få blå øjne skal man have "blå" i sine gener, derfor kan to brunøjede godt få et blåøjet barn. Hvis de har det i deres aner. Så ja, det er korrekt, Marianne.

  • #22   19. maj 2009 Jeanette - Det er nu ikke rigtigt det med at hvidt er ressecivt. Hvidt (W) er dominerende. Dvs. at der kun skal et gen til at gøre en kat hvid. En hvid kat og en anden farvet kat derfor godt lave hvide killinger.

    Genet for hvidplettethed (S) er også dominant :o)

    Jeg tror bestemt ikke at det har stået i genetik gruppen at begge katte skal have blå øjne. Men begge katte skal BÆRE et gen for blå øjne (men kan godt have en anden øjenfarve), men det har du også fået skrevet ind kan jeg se :o)


    Marianne - Hos mennesker er der en del gener der styrer hvilken øjenfarve man endeligt får. Der er kun et gen der styrer om de bliver blå, men der er en del der påvirker om de så får en mørk ring omkring, etc. :o)

    Du kan læse lidt her hvis du er interesseret :o)
    (link fjernet)


  • #24   19. maj 2009 Eva - jeg roder stadig lidt rundt i det hehe Men har fundet ud af det med de blå øjne :o) Det med hvid har jeg læst på Zoo´s hjemmeside, fordi de har fået en hvid tiger og der forklare de hvordan det kan lade sig gøre. Skal lige prøve at finde det, så kan du læse det, hvis du vil :o)
    Det er et meget kort afsnit.


  • #26   19. maj 2009 Jeanette - Jamen det er jo hvid hos tiger? :o) Det er slet ikke samme slægt. (Panter er af slægten Panthera hvor tamkatte er af slægten felis)
    Den recessive hvide mutation hos tigeren er ikke den samme som den dominate hvide mutation hos huskatten :o)

    Du skal huske når du læser den slags at man ofte (ikke altid, men ofte) kun kan sige at den nedarvning er sådan inden for den givne art.



  • #27   19. maj 2009 Jeanette Z

    Nope, der er hverken hellig birma, colorpoint eller noget i. Begge foældre var sort/hvide huskatte...

    Jeg ved ikke meget om genetik ved katte, men det er vist noget med at hvis begge forældre bærer maskegenet... men jeg ved det ikke helt sikkert.

    - Helle


  • #28   19. maj 2009 Helle - det er da utroligt :o) Har set dine katte - de er rigtig skønne!
    Og ja for at få maskede katte skal de være bærere af "maskegenet"...

    Eva - jeg opgiver hehe Jeg har maskekatte :o) Jeg kan slet ikke finde rundt i det med den hvide farve - det må jeg desværre tilstå :o)


  • #29   19. maj 2009 Marianne J

    Genetisk er det ikke muligt for to blå-øjede forældre at få et barn med brune øjne. Genet for blå er recessivt som Jeanette også skriver, hvorimod genet for brun er dominant.

    To brun-øjede forældre kan derfor godt få et barn med blå øjne, hvis begge forældre bærer genet for blå og giver det videre. Det kan ligge mange generationer tilbage og kommer kun til udtryk hvis begge forældre bærer det.

    To blåøjede forældre kan ikke få et barn med brune øjne, for det kræver et dominant "brunt" gen, og er man blåøjet har man kun det blå gen, på begge kromosomer. Man kan ikke være bærer af et brunt gen.

    Så jo, blå+blå = blå - altid!

    Hvordan det hænger sammen med katte, aner jeg ikke, men hvis det er ligesom mennesker kan en brunøjet kat, vel være bærer af blå, ligesom en korthåret kat godt kan bærer genet for langhår, som så ikke kommer til udtryk, da korthår er dominant smiley


  • #30   19. maj 2009 Mille - du har lige skrevet det jeg har prøvet at fortælle hehe :o)
    Jeg er bare ikke helt så godt indeni det. Men jeg vil bestemt også mene at det er sådan det hænger sammen.


  • #31   19. maj 2009 Jeanette - Hehe, det er dælme heller ikke nemt at forklare sådan noget genetik. Man skal holde tungen lige i munden smiley

    Men ja, jeg vil også mene det hænger sådan sammen, det er i hvert fald det jeg har lært.


  • #32   19. maj 2009 Ja og det er ikke nemt når der er mange forskellige meninger til det - så sikker er jeg alligevel heller ikke hehe Men jeg tror nu vi har ret :o))

  • #33   19. maj 2009 Nej, det er godt nok også komplekst, så der er ikke noget at sige til man kan komme i tvivl smiley

    Men det er vildt spændende synes jeg, især genetik omkring sygdomme og recissive og dominante sygdomsgener, samt recissive sygdomsgener som sidder på X-kromosomet - og som derfor kun rammer drenge, fordi kvinder jo har to X-kromosomer og derfor kommer det ikke til udtryk. Det "raske" X-kromosom vil så dominere og derfor er kvinden kun bærer. Blødersygdommen hæmofili er en sådan sygdom..

    Det var lige lidt bonusinfo, hehe.

    Jeg kan godt lide at sidde og nørde lidt rundt i sådan noget, det er vildt spændende, men jeg er også langt fra ekspert!


  • #34   20. maj 2009 Mille - Det er faktisk ikke korrekt det med at to blå øjede ikke kan få et brunøjet barn. For det kan de åbenbart!! Jeg mente selv det samme som dit til for et par måneder siden. Men prøv at læse på det her link:
    http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Organl%C3%A6re_og_speciel_histologi/%C3%98je/%C3%98je_(Menneske%C3%B8jet)/%C3%98je_(Menneske%C3%B8jet_-_%C3%98jenfarven)
    Det er fordi der er mere end ét gen der gør ind og påvirker øjenfarven :o)



    Jeanette - det her link/power point show tror jeg du vil få RIGTIG meget ud af. Deter en gennemgang af den basale genetik OG fortæller om kattenes farver også
    (link fjernet) alleles


  • #35   20. maj 2009 Måske er der undtagelser til reglen, men som jeg forstår det, går det på den grønne øjenfarve, som åbenbart ligger tættere på den brune end blå.

    Jeg ville nu stadig være mistænksom, hvis jeg (især som mand!) fik et brunøjet barn med en blåøjet partner og begge forældre var blåøjede smiley Man kan sikkert godt få et barn med en brunlig nuance i øjet, men helt sortebrune øjne, af to blåøjede forældre, det har jeg svært ved at tro på. Og har heller aldrig set det.


  • #36   20. maj 2009 Her er et sjovt link, hvor man kan udregne hvilken farve øjne ens børn kan få smiley

    (link fjernet)


  • #37   20. maj 2009 Mille - Samme her ;o) Har også til en fest kunne fortælle en person at vedkommendes far ikke kunne være det ud fra blodtype ;o) (vedkommende spurgte fordi hun havde mistanke)

  • #38   20. maj 2009 Og nu skal i holde tungen lige i munden hehe

    Menneskets øjenfarve afgøres af mængden af stoffet melanin i øjets irisceller. Meget melanin i iriscellerne giver brune øjne, mindre giver grønne, og indeholder øjet kun lidt bliver det blåt.

    Et lille gen med navnet OCA2 står bag menneskets øjenfarve.
    OCA2-genet danner det såkaldte P-protein. Og dette protein deltager i produktionen af farvestoffet melanin, som giver vores hud, hår og øjne deres farve.

    Hvis OCA2 bliver helt ødelagt eller slukket, skaber det den såkaldte P-relaterede albino, men for blåøjede mennesker er det udelukkende OCA2's evne til at farve øjet som er hindret.

    10 % af danskerne har brune øjne, men 90 % af dem bærer genet for blå øjne. Kun 1 % af den danske befolkning har to brune gener. Genet for brune øjne dominerer, men de fleste brunøjede danskere har et gen for brune og et gen for blå øjne.

    Hvis en person med brune øjne bærer genet for blå øjne betyder det, at individet på et af sine kromosomer har "kontakten", der kan åbne for melaninfarvningen af øjet. Får denne person børn med en blåøjet eller en anden brunøjet, der bærer det blå øjen-gen, kan mødet mellem æg- og sædcelle føre til enten brune eller blå øjne. Og således har den tilfældige mutation, der nedsætter farvningen af øjet, overlevet fra ét menneske for tusindvis af år siden, og frem til i dag. For mutationen er tilfældig.



  • #39   21. maj 2009 Jeanette - Set dit link jeg har givet dig? Tror du vil få meget ud af det.

  • #40   21. maj 2009 Eva - ja min pc gik bare amok den dag hehe Jeg har gemt det på pc´en og så vil jeg lige læse det igennem en dag - har kun lige læst noget af det - men tak for det :o)

  • #41   21. maj 2009 Jeanette - det var så lidt :o) tror nemlig du kan finde svar på en del af det du har været i tvivl om i det pps :o)

  • #42   22. maj 2009 Eva - ja det tror jeg også at jeg kan :o) Så er det godt man har haft engelsk i skolen hehe

Kommentér på:
Blå øjne ?

Annonce