1.868 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Truer med gift? Truer med gift?
Hej allesammen.
Et hurtigt spørgsmål.
En person der truer med at dræbe katte med gift?
Jeres svar?
Nogen paragraffer der viser kattens lov?
Hvad kan man gøre?
0 synes godt om
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Googl på dyreværnsloven. I kapitel 2 § 13 står der at aflivning af et dyr skal ske så hurtigt og smertefrit som muligt.
I øvrigt er det kun jægere, dyrlæger og slagtere der må aflive dyr selv.
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
http://www.juraeksperten.dk/rottegift_til_kat.html
Til gengæld må han forlange at kattens ejer holder katten fra hans matrikkel, og hvis han har forlangt dette, må han indfange og bortskaffe katten, hvis det ikke overholdes.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 64 Svar: 246
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
I følge lovgivningen må man bestemt ikke forgifte katte.
"Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i."
"Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må aflive katten."
Kilde Dyrenes Beskyttelse - link : (link fjernet)
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Men at forgifte en kat er IKKE en aflivningsmetode, det er dyreplageri
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 261
men man må vel da også godt ligge rottegift up på sin grund, eller er det kun en rottebekæmper der må det? så vel ikke personen skyld hvis der kommer en fremmet kat og spiser det....
Synes ik om folk der slårs andres dyr ihjel, og man skal da slet ikke forgifte dem... men okay, kan også godt forstå folk der ikke selv har kat, er trætte af andres katte skider på deres grund eller laver andre skader...
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 64 Svar: 246
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 261
men nu heller ik så meget lige i det tilfælde jeg mente, mere fx sådan en som min mor fx som er gartner, og som laver stauder hjemme, hvor hun jo så bruger en masse grus. Hvor der så kommer en masse katte der selvf lige skal ligge en lort i det... Skal lige tilføjes at min mor da aldrig ville hverken skyde eller forgifte en kat af den grund, men kan godt se det ikke er særlig fedt. Det samme med sandkasser, ikke fedt at sætte sit barn op i også sidder de med en lort i hånden to sek efter.
Eller sådan en som min gode ven der har nolge fisk ude i haven til mange 100 kr, som har oplevet nabo kattene har kommet ind og dræbt dem.
I fx de tilfælde forstår jeg godt folk bliver rigtig sure over folk skal lade deres katte være ude, men derfor giver det ikke ret til at ligefrem forgifte dem.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Alle? Hvor har du det fra? Alle må da ikke bare aflive en sund og rask kat.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Truer med gift?