{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.258 visninger | Oprettet:

Racekat = udeforbud?? {{forumTopicSubject}}

Jeg er på udkig efter en dejlig og smuk hunkat af racen birma, norsk skovkat eller somali.

Jeg har før haft forskellige racekatte, men har altid boet i lejlighed, så har ikke haft mulighed for at tilbyde mine dejlige katte det perfekte katteliv i naturen. Nu har jeg i mellemtiden købt hus på landet og har desværre måtte erfare at det desværre er UMULIGT at købe racekat med tavle hvis man oplyser at de har adgang til udelivet.

Hvorfor???

Jeg er godt klar over der er en risiko ved at være udekat og at nogle racekatte ikke har den samme fintudviklede "frygt" for fremmede ting og mennesker. Men når jeg nu bor i et landhus lang væk fra en hovedvej, hvorfor kan jeg så ikkefå lov til at købe mig en racekat og tilbyde den lidt mere end at være lejlighed/burkat?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Racekat = udeforbud??
  • #2   30. jun 2009 Du kunne jo indhegne haven.

Men det er meget almindeligt at opdrættere ikke sælger killinger til fritløb. Hvis du ikke kan affinde dig med det, må du jo anskaffe dig en huskat..

• #3   30. jun 2009 der er nu nogle opdrættere der sælger racekatte som udekatte, men der er langt i mellem. de fleste opdrættere ligger et vældig stort stykke arbejde og penge i at opdrætte og vil nødigt se deres/ens katte blive kørt over, stjålet mm.

• #5   30. jun 2009 Jeg sælger abslolut ikke til at gå frit. Langhårskatte og udeliv er en evig kamp med pelsen.

Jeg har selv haft udekatte og ved hvad det koster i en uendelighed af både bekymringer og penge at få dem lappet sammen efter slåskampe. En evig kamp med orm og lopper.

Jeg ville ikke kunne bære at en killing jeg har lagt alt mit hjerteblod i lige fra parringen blev planlagt til jeg afleverer den i sit nye hjem, enten er kørt over, skadet, stjålet eller er forsvundet.

Men jeg henviser gerne til opdrættere der ikke deler min holdning - dem jeg kender deler heller ikke min holdning på en masse andre punkter

• #6   30. jun 2009 Synes at det burde være op til folk selv !

Og mht pels så har jeg en skovkat blanding der med årene har fået en meget stor og tyk pels ( større end på hendes galleribilleder der er fra forrige år ) og hun kommer aldrig hjem med snask i pelsen burrer eller noget andet på trods af at hun render i masser af krat og 'skovbryn'..
    Støvet bliver hun dog smiley

Hvor vi bor skal katte være kastreret og neutraliseret så ingen slåskampe her. Mine katte er aldrig kommet hjem med kattebid.

Eneste grund jeg kan se er at en speciel kat kan blive stjålet men det kommer vel lidt an på hvor man bor.
    Folk dåner altid fuldstændigt over min hankat pga hans udseende, men jeg har aldrig hørt om at nogen katte er blevet stjålet hvor vi bor, og her er MANGE katte og også mange flotte katte !

Nå, ingen forklaring bare et synspunkt smiley

• #7   30. jun 2009 Stine P

Det er op til folk selv- de kan bare købe et andet sted, så nemt er det:-)

Jeg havde også næsten kun gode erfaringer, indtil ......

• #8   30. jun 2009 Lis - Selvfølgelig smiley
    Men min hankat har dog oplevet mildest talt stort ubehag. Han blev indleveret på et kattehjem med 2 hagl i låret.. Så han har oplevet bagsiden af 'det frie liv' ..
    Men vil stadig vælge at han må komme ud.
    De var indekatte i 6 år men er glad for at se dem vandre afsted udenfor.

• #9   30. jun 2009 Maiken, det er ikke umuligt at købe en racekat, som kan gå udenfor.. Det er helt rigtig at nogen opdrættere går meget op i hvor vidt deres killinger kommer til at leve et udeliv eller ej.. Og andre siger ikke noget til det.. Og det er jo så sådan en du skal finde.. Bare spørg dem lige ud, så slipper du for at forelske dig i en killing de til sidst ikke vil sælge til dig.. Håber det lykkedes smiley

• #10   30. jun 2009 "Synes det burde være op til folk selv"

Jamen det er det da også - de kan jo bare købe et andet sted? smiley Det må vel også være op til opdrætterne om de vil sælge killinger til udelivet eller ej.

Når jeg engang flytter i hus, bliver haven enten hegnet ind, ellers bliver der bygget en løbegård.

• #11   30. jun 2009 Nu skal jeg selvfølgelig passe på jeg ikke træder nogen over tærene men det jeg læser mellem linjerne, er at i måske ubevidst opfordre til at man køber ude tavle og derved støtter det, eller direkte lyver ang. leveforhold, hvis man som jeg er overbevist om at jeg skænker katten et væsenteligt bedere liv og meget bedere velfærd, ved at lade den rende ude og inde som den selv vil.

Jeg har selv opdrættet og udstillet katte og avler nu hunde, så jeg kender godt selv til det avlsarbejde man lægger i sådan et kuld. Men jeg stoppede netop med at avle katte, da jeg personligt ikke kunne stå inde for leveforholdende for en langhåret udstillingskat. Jeg har kun set enkelte katte der accepterede livet som udstillingskat, men langt de fleste har efter min mening ikke et værdigt liv... Så hellere gå op i kattens velfærd end avlsarbejde, det er jo trods alt et levende væsen.

• #12   30. jun 2009 Må så indrømme at det er mig uforstående at opdrættere kan få solgt deres killinger til rask væk 5000,- for en kælekat og 7-10.000,- for en udstillingskat når de udover prisen sætter et utal af krav til køber.

• #13   30. jun 2009 Majken - hvad med en genbrugskat? Der ER så mange dejlige katte på internaterne, der kun venter på det, du kan tilbyde smiley mange af dem sælges kun til hjem med have.

• #14   30. jun 2009 Nu er det nok ikke mit indlæg du kigger på, men jeg opfordrer dig ihvertfald ikke til at købe uden tavle smiley Det kunne jeg ikke selv finde på.

At du ikke kan forstå prisen lyder lidt underligt, solgte du selv dine killinger for 1500?

• #15   30. jun 2009 Maiken, det kan godt være opdrætterne stiller en masse krav, men når du har katten og stamtavlen, så er den din, så kan de stille alle de krav de vil, men de kan ikke komme og tage katten tilbage, og de kan ikke kræve du ikke lukker den ud.. Så hvis man er ligeglad med ens fremtidige forhold til ens opdrætter, så kan man bare tie stille, og så gøre hvad det passer en, når katten er ankommet.. Og ellers gøre som jeg skrev i mit indlæg oven over.. Sig sandheden og find den opdrætter der ikke vælger en fra, fordi man vil have fritløbende katte.. De findes.. smiley

• #16   30. jun 2009 Maiken
    Jamen jeg kender da masser af opdrættere der har den holdning er katten købt og betalt - så rager resten ikke dem.

Vil man iikke have en kontrakt der stiller krav til begge parter - så køb dog katten der og vær med til at holde den butik igang . for det er det en butik uden omtanke for produktion og afsæting.

Syntes det er en underlig holdning at forvente opdrætteren ikke bekymrer sig om hvem der sælges til og hvad der gøres med katten eller for sin sags skyld ethvert dyr

• #17   30. jun 2009 Nej, jeg solgte ikke selv for 1500,- men som med alle andre "vare" så har jeg den holdning at hvis man forlanger den sum penge, så sælger man ikke med forbehold. Jeg gjorde et grundigt stykke forarbejde for at se om jeg kunne godkende mine killingekøbere, men når jeg så havde godkendt dem og forlangt måske 7000,- for en killing, så syntes jeg ikke jeg havde ret til at bestemme over hvilket liv den nye familie skulle give killingen her tænker jeg på ude/ inde, udstilling eller ej, foder, antal katte i husstanden avl eller ej, osv. Det eneste jeg forlangte var at jeg havde frkøbsret på mine killinger, hvis familien ikke kunne have dem mere.

• #18   30. jun 2009 Maiken,

Din holdning er rigtig for dig - det er den så ikke for mig.

Jeg tvinger INGEN til at skrive under på kontrakten (den ligger iøvrigt on-line, så det kommer ikke bag på nogen) eller købe mine katte.

Jeg sælger så mine killinger for væsentlig mindre end 7000 -. men bekymrer mig åbenbart mere. Kan iøvrigt slet ikke se hvad pris har med emnet at gøre

• #19   30. jun 2009 Jeg synes også, det er for meget med alle de krav. Sælger man eller udlejer man katten?... Hvis man sælger en kat, så sælger man vel til nogen man ved vil give katten et godt liv. (men man mener måske ikke at udeliv er godt?)
    Engang så jeg en annonce med en kat, der søgte nyt hjem, fordi ejerens huskatte kom ud, og racekatten ville så gerne med ud og sad og græd i vinduet, men der var jo kontrakt der forbød fritløb - ih, at hun da ikke bare lukkede den kat ud!

• #20   30. jun 2009 *Lis* Er det at bekymre sig om katten at slæbe den med på dags lange udstillinger, spærre den inde i et lille bitte bur, puddere den ind fra top til tå, smide den i utallige bade, stikke en føntørre op i hoved på den og TVINGE den til at blive til den er tør, udsætte den for et utal af fremmede hænder som hiver og flår i den??

Tror der er forskellige meninger om hvad det vil sige at bekymre sig om katten.

Jeg mener at det jeg kan tilbyde en kat er 1000 gange bedere end det en udstillingskat bliver tilbudt.

• #21   30. jun 2009 Jeg kan altså ikke se det sværere i denne situation smiley

Synes man at det er urimeligt - så lad vær med at køb der! Jeg synes det er fint at der er nogle "grundregler".

• #22   30. jun 2009 Hvad har udstilling med salg af udekatte at gøre?

Jeg tvinger ingen til at udstille mine kræ, jeg nævner det ikke engang - som iøvrigt hverken kræver vask, tørring, pudring eller andre mærkværdigheder. Det eneste overgreb de udsættes for er kloklipning.

Opret en tråd om udstilling med hvad det medfører hvis det er det du vil diskutere.

• #23   30. jun 2009 *Rilou* Det svære i denne situation er at jeg brændende ønsker mig en birma og gerne vil betale prisen og støtte et godt avlsarbejde... Men jeg får ikke LOV, for alle opdrættere siger NEJ så snart jeg siger at jeg har tænkt mig at tilbyde den et liv som inde/udekat.

• #24   30. jun 2009 Så bliver du nok desværre nødt til at ændre dine forventninger, medmindre det lykkes at finde dig en der vil.

Enten må du finde en anden race, eller også må du indhegne haven/lave en indhegning smiley

• #25   30. jun 2009 *Lis* Prisen har med denne tråd at gøre, at i rigtigt nok som Tinka skrev, forlanger 5-10.000,- for en kat i "lejer" ud. Og udstilling har med denne tråd at gøre, at opdrættere argomentere for at deres killinger ikke skal være udekatte de det kan medføre nogle forskellige lidelser, alt imens de selv behandler deres katte som dukker og modelervoks.

• #26   30. jun 2009 *Rilou* Eller også må jeg støtte avl på tavleløse katte eller lyve smiley

Min have er skam indhegnet, da jeg har hund... Men hvornår har et hegn nogensinde holdt en kat inde, medmindre der er tag på?

• #27   30. jun 2009 Jeg undrer mig over at du vil købe hos en opdrætter der "behandler sine katte som var de dukker og modelervoks"...................

...........sådan havde min opdrætter IKKE sine katte, kan jeg kun sige.

• #28   30. jun 2009 Jeg forstår slet ikke du vil købe at hos nogen du mener behandler deres i dine øjne udlejede katte så unaturligt: som dukker og modelervoks.

Jeg kan stadig ikke se hvad udstilling har at gøre med udekatte - heller ikke med din bizarde forklaring

• #29   30. jun 2009 *Rilou* har du nogensinde været med på en katteudstilling eller set hvad der foregår bag?

• #30   30. jun 2009 Nu går jeg i seng - du vil gerne hegne ind så din hund ikke kan komme udenfor hegnet - men katten .....

Mage til underlig holdning har jeg ikke mødt længe

• #31   30. jun 2009 Maiken **Men hvornår har et hegn nogensinde holdt en kat inde, medmindre der er tag på?**

En strømførende tråd eller en bane vandret (eller skråt) hønsenet øverst på hegnet (højt hegn) kan holde katte inde smiley

• #32   30. jun 2009 Jeg har været på masser af udstillinger - også selvom jeg ikke udstiller ofte.

Jeg har ikke set noget der ikke tåler dagens lys.

Du virker ret pissed og bitter på alt og alle.

• #33   1. jul 2009 *Lis* Hvis denne debat ikke har den drejning der passer dig, så er du jo altid hjertelig velkommen til ikke at deltage længere... Der er ingen der tvinger dig.

• #34   1. jul 2009 Maiken T

Der var jo ingen debat hvis den passede mig:-)

• #35   1. jul 2009 Jeg har været på én katteudstilling, og det jeg så der, var en masse bange og stressede katte, der sad i bure, (jeg gik grædende derfra, og har aldrig siden sat mine ben på en katteudstilling)

• #36   1. jul 2009 *Lis* Ja når man er videne til folk der holder deres katte i benene alt imens de de utalligegang gange putter katten op og ned (incl. hoved) i et kar, for de skal vaskes... Hvorefter de bliver sat i en kattetransportkasse med en føntørre påført på gitteret så de med sikkerhed IKKE kan komme væk, der sidder de så til de er tørre, så bliver man bitter på dem der går ind for det og derefter tillader sig at tale om velfærd for deres killinger

• #37   1. jul 2009 Ja, jeg har været på en udstilling, men jeg har nu ikke set noget i den stil.
    Min opdrætter havde hellere ikke sine katte i bure smiley

Må jeg spørge hvilken hunderace du opdrætter og for hvilken klub?

• #38   1. jul 2009 Hej Maiken.. en lille historie fra mit liv..
    Jeg købte en skøn mco som ikke måtte komme ud andet end i løbegård, Men men men hun var umulig at holde indespærret så at sige hun fandt altid et svagt sted i mit hegn.en maine coon er jo semi langhåret,jeg kan kun sige hendes pels blev et helved... Hun kom ind med alt muligt i den og til sidst var pelsen så knudret og filtret ind at man ikke kunne børste hende.. Og hun blev pisse arrig når man prøvede. Lav en løbegård mine 5 maine coon katte lider bestemt ikke nogen afsavn ved at være begrænset til deres løbegårde og huset..

• #40   1. jul 2009 "Jeg har været på én katteudstilling, og det jeg så der, var en masse bange og stressede katte, der sad i bure, (jeg gik grædende derfra, og har aldrig siden sat mine ben på en katteudstilling)"

Tinka D.. jeg har altså en kat der ELSKER at være på udstilling.. det med at få opmærksomhed fra alle sider og ellers bare kunne ligge på en stol eller i sit bur og sove... ja hvem kan så forlange mere...

Tilbage til Emnet.. jeg er så en af de "tosser" som har valgt at give mange penge for mine katte og simpelthen finder mig i alle punkterne i kontrakten.. Jeg har en indhegnet have som sagtens kan holde mine meget aktive katte inde.. det er sørme et spørgsmål om vilje... Jeg ville ALDRIG have nervene til at lade dem løbe fri... Puha bare tanken gir mig en knude i maven... Alle de frygtelige ting der kunne ske ... SÅ never never never!!!!!!!!!!! Og jeg kan da slet ikke se en birma rende løs med den sarte pels.. Men synes du ikke det er i orden med de kontrakter, må du jo bare lede videre.. men der er jo sikkert en grund til du har valgt at spørge på killinger der hvor du har gjordt... Og så må man tage betingelserne med.!!!!

Naja

• #41   1. jul 2009 Lotte: Rigtig fint videoklip smiley

Jeg har heller ikke hjerte til katteudstillinger, må jeg nok indrømme. Det ligger for fjernt fra mit syn på katte. På trods af, at jeg har den BEDSTE lille pige til at være med "i byen".
    Men det laver altså ikke om på, at der OGSÅ er ulemper ved udekattelivet. At det er et farligt og risikofyldt liv. Ikke kun pga. biler, men også farlige mennesker, fælder, steder der kan lukkes, jægere, andre katte (slåskampe, sygdom) etc.
    Og skal vi endelig snakke pris - og hvis vi ser lidt ud over, at vi vel trods alt alle sammen elsker vores katte uanset pris/papirer - så fatter jeg altså ikke, at man giver omkring 5000 kr. for en kat... for at lukke den ud til alle disse farer!

• #42   1. jul 2009 min birma er købt et sted hvor han gerne må komme ud. Det første år af hans leve tid kom han ikke ud der var han inde kat. der så man en meget ked af det kat han trives ikke optimalt var lidt stresset og ked af det. nu har han en løbegård og skal snat gå frit han er en hlt anden kat... elsker ham...

• #43   1. jul 2009 Jeg har en veninde, hun har 2 Birma - super dejlig kat.
    Men hun bor også på landet og de går da uden for i haven - der er ikke hegn eller noget rundt om, men de er heller aldrig løbet væk, og de er begge 4 år nu smiley

• #44   1. jul 2009 Naja ** jeg har altså en kat der ELSKER at være på udstilling.. det med at få opmærksomhed fra alle sider og ellers bare kunne ligge på en stol eller i sit bur og sove... ja hvem kan så forlange mere...
    **

Jamen der skal da nok være katte der synes om sådant. Men ingen kan bilde mig ind, at alle katte synes det er sagen.

Mette S, **....hvad for en udstilling var det??**

Det var en meget stor udstilling i Marselisborghallen v. Århus engang først i 90'erne. Og det var rædselsfuldt smiley

• #45   1. jul 2009 Forresten, når man er så bekymret for, at katte kommer til skade i trafikken, så er det da sært, at man godt kan køre land og rige rundt med katte i bilen. Det er jo da ikke risikofrit - og næppe heller sjovt for katte.

• #46   1. jul 2009 det eneste jeg får ud af at læse denne debat igennem, er at der findes godt nok mange fordomme.

At folk udstiller, ja... Nogle katte bryder bestemt ikke om det, og min holdning er, at så bør man lade katten blive hjemme.
    At opdrættere ikke ønsker deres killinger kommer til hjem hvor de er frit gående, ja, jeg er selv én af dem, min holdning er den, at kan du ikke lide betingelserne, så er det fint for mig, find et andet sted at købe kat. De må hellere en gerne komme ud i til beskyttet udeliv, så som løbegård, indhegnet have, gåtur i sele, men ikke fritgående.
    At køre land og rige rundt med sine katte... Hmm... Tinka, der mener du når folk skal på udstilling? Ja, det er vist de færreste som kører rundt med deres katte hele tiden, og det er nok også de færreste som udstiller deres katte hver uge. Desuden vil jeg mene, at det er lidt mere sikkert for katten at være INDE i bilen, end UDEN på bilen smiley

Maiken T, du kan sikkert godt finde en birmaopdrætter som sælger til fritgående udeliv, men jeg ´kan faktisk ikke lige komme på nogen.
    Du kan jo starte fra en ende af, og kontakte opdrætterene på klubbens hjemmeside: www.birma.dk
    Ellers kan du jo sørge for at indhegne din have forsvarligt, og så skal du heller ikke have ondt i maven over om missen nu kommer hjem i aften eller ej, om den har skrammer med hjem, eller et brækket ben pga en lille romance med en bil.
    Hvis du vil have råd og vejledning til at indhegne haven, så skriv endelig, jeg mener det kan gøres rimelig billigt og enkelt.

• #47   1. jul 2009 JEG ER SÅ RASENDE!!!!!
    hvad fanden ligner det at skære alle over en kam med hensyn til udstillinger, min fertile hankat på snart 3 år elsker sit show liv han elsker fremmede mennesker der piller roder og rager, hvordan jeg ved det, han har ALDRIG hvæsset, krasset eller bidt nogen. han stor trives som lejligheds kat og gider sjældent være i løbegård mere end 10 min når han har muligheden

Og at vi som opdrættere sætter nogle horible krav og priser på vores katte er for at undgå at de grundet folks pladderhumanisme ender som smat kat eller på et internat for uønskede dyr.

Jeg skal gerne vise min fantastisk rolige velafballancerede kat frem på endnu et show så i kan blive over bevist. i siger bare hvor og hvornår.

• #48   1. jul 2009 Tinka D > Men det er dog en ualmindelig dårlig argumentation for, hvorfor det er i orden at lukke katten ud.
    Fordi at du synes, at nogen gør noget, der er værre, så vil du have lov til at lukke katten ud? Det er altså to helt forskellige, usammenlignelige risici vi snakker om.
    Og fakta er altså, at der i 2003 blev kørt 70.000 katte ihjel det år ( http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=99440 ).

Det er -ikke- kattens natur at være fritgående under de forhold, som vi kan give dem. Der er alt for mange farer, som katte ikke ænser. Nu nævner I endda selv, at racekatte er om muligt endnu dårligere til at klare sig ude.
    Vi lader jo heller ikke vores hunde, heste etc. gå løse vel? De ville ellers med sikkerhed være lige så glade for det.

• #49   1. jul 2009 Jamen som folk da tager på vej smiley

Lene Skov M **Fordi at du synes, at nogen gør noget, der er værre, så vil du have lov til at lukke katten ud?**

Nej, det vil jeg ikke. JEG skal ikke have lov til at lukke nogen kat ud!!! :S
    Det var ikke så meget ment som argumentation, blot undren (fra en pyllerkattemor, der selv er et nervevrag, når hendes katte skal ud ad døren i deres transportkasser). Jeg synes såmænd bare, det er lidt synd, at folk der bor trafiksikkert - så sikkert som det nu kan blive - ikke må lukkke racekatte ud (at jeg så ikke forstår, at trådstarter ikke i stedet vælger en huskat, er en anden sag).
    Det, jeg mener er (som jeg skrev), at der jo faktisk er en risiko for at komme galt afsted i trafikken. Og hvis det handler om kattens ve og vel og at undgå enhver risiko, så forstår jeg rent faktisk ikke, at man vil transportere sin kat mere end højst nødvendigt - samt udsætte for stress og smitte.
    Hvis det handler om at sammenlignelige risici, bør man så ikke også forholde sig til HVOR katte løber frit? I disse evindelige fritløberdiskussioner savner jeg nogle nuancer - jeg mener, der er da forskel på om man bor ud til en befærdet vej eller for enden af en grusvej langt ude på landet. Men det kommer ofte til at lyde som om det at lade sin kat løbe frit nærmest pr. definition bliver opfattet som en forbrydelse. Det synes jeg ærlig talt er en smule trættende.

• #50   1. jul 2009 læs selv korrektur ...

• #51   2. jul 2009 Jeg tænker bare lidt er det ikke bare og at læse kattens behov. vi er jo dejlige mennesker der vil vores dyr det bedste ADFÆRD OG TRIVSEL Tænker jeg bare. Sir and ladys birma må gerne komme ud (Så vidt jeg er orinteret)

• #52   2. jul 2009 Jeg undre mig lidt over denne tråd eller det der bliver skrevet i den og nok også spørgsmålet....

Jeg mener, at det op til opdrætteren selv, hvem de ønsker at sælge deres killinger til. Og jeg forstår godt deres begrundelser for ikke at ville sælge deres katte til et udeliv. Jeg behøver vidst ikke fortælle hvorfor, da det er blevet gentaget mange gange her i tråden.

Derudover forstår jeg også godt frustrationen over ikke at kunne få den slags kat man inderligt ønsker sig - fordi man ved at man har en hel masse godt at tilbyde denne kat.

Men men men, hvis du har oplevet at ingen vil sælge Birma til dig under de forhold du kan tilbyde den, hvorfor finder du så ikke bare en Birma uden tavle?! Kan godt være at det ikke er populært herinde - men jeg er personligt ligeglad med tavlen, det gør ikke en kat mere lækker fordi den har det. Man behøver jo ikke anskaffe sig en huskat fordi man vil have udekatte - masser af mennesker har da racekatte rendende udenfor. Hvis ikke masser, så i hvert fald en del - så vil ikke mene at det er en helt umulig opgave.

Jeg laver ingen forskel på mine katte - uanset hvad de har kostet. Får jeg en huskat, ja så er den også en indekat, ligesom mine andre to. Er fuldstændig lige meget om man har givet 5000 kr eller 50 kr for katten - det er da katten man holder af - og jeg ville da absolut heller ikke risikere at min huskat blev kørt ned, ligeså vel som jeg ikke ville det for mine andre to!

• #53   3. jul 2009 Maiken T .
    Kan godt forstå du vil tilbyde din kat det frie katteliv smiley .
    Ville også ønske jeg kunne gøre det med min pige. Hun vil elske det . Men hun må dog nøjes med livrem og seler, og en gå tur i haven med mor lige i røven. Øv øv smiley .
    Hvis du gerne vil have en langhårs kat, så ja som der også er blevet skrevet, det bliver et helvede af knuder . Så det er noget du skal gøre op med dig selv om du vil stå med, da det også kan gå hen og blive livsfarlig for katten hvis der ikke bliver gjort noget ved det.
    - Det er svært at finde en reg. opdrætter der giver grønlys for at deres killinger bliver solgt som udekat, især hvis katten ikke er neutralliseret ved salg (Hvilket også er forståligt fra min side) .

Ellers ville jeg da også mene at det er dit eget valg om katten skal være inde eller ude kat.
    For hvis bare katten er neutralliseret og du sørger for at ordne pelsen og kigge den igennem hver dag, kan jeg da heller ikke se hvad der skulle være galt i det ?.

men ja, (desværre) ser de fleste reg. opdrættere at det forgår i løbegård eller gåtur.

og lige lidt info.
    Der er RIGTIG mange racekatte der bliver stjålet nu til dags.
    også ude på lars tyndskids marker. desværre smiley .
    Nok også lidt en af grundene til at reg. opdrættere har strammet op for at deres killinger skal være indekatte.

• #54   26. jul 2009 Jeanette Z spørger: "hvorfor finder du så ikke bare en Birma uden tavle?!"

Det er fordi du, hvis du køber en Birma uden stamtalve ikke støtter racens beståen, og (især i disse finanskrisetider) dermed er indirekte medskyldig i at racen kan risikere at blive indavlet, fordi nogle opdrættere går fallit.

Det er sådan det fungerer - købere og sælgere/opdrættere er afhængige af hinanden. smiley

Det undrer mig i øvrigt at nogen har lyst til at lukke deres katte ud til bilerne, når I ved at en kat blive kørt ihjel på de danske veje hvert 9. minut.

• #55   26. jul 2009 Dèt gider vi overhovedet ikke og skal til at diskutere.
    Der kommer aldrig en ende på det. smiley

• #56   26. jul 2009 Signe
    Også en af grundene til jeg ikke lukker min ud .
    - meeeen, hvis man bor langt ude på landet og ikke ud til en stor vej . Så ville det jo være dejligt hvis man kunne lukke sine katte ud . smiley

• #58   28. jul 2009 jamen det jeg mener er at der nok er lidt mindre chance for at ens kat bliver kørt ned hvis man bor "derude" i forhold til hvis man boede op og ned af en stor trafikeret vej eller inde midt i byen . HVIS nu man gerne vil lukke sin kat ud , i bare lidt sikkerhed.

- Men det er igen noget man helt selv skal gøre op med sig selv, om man tør tage de chancer. For ja, det kan ske at din kat bliver kørt ned , det kan også være at der intet sker .

- Jeg ville ønske jeg kunne lukke min ud , men JEG tør ikke tage chancen, der hvor jeg bor nu.

• #59   28. jul 2009 Vi er jo heller aldrig sikre selv .
    og vi går da også ud . smiley

Kommentér på:
Racekat = udeforbud??

Annonce