Sammenføring af 3 katte??? Sammenføring af 3 katte???
Hejsa!
Min mand og jeg har besluttet at forsøge os med at øge katte-holdet.. Vi har pt en hunkat på 5år - hun har mavesår og er en rimelig nervøs pige, så det er ikke en beslutning der er blevet taget spontant, men har været i luften mindst 2år!
Vi har det rigtig dårligt over at Mille (vores nuværnende kat) er så meget alene hjemme (9-16) og ydermere først har os alene, når vores søn på halvandet år er lagt i seng kl ca 19.30..
Vi har derfor "sat os" på vores genbo´s ene hunkilling - en nfo/perser blanding.. Ronja er pt 5uger og er allerede utrolig kontaktsøgende og kælen. Jeg ønsker dog at vi tager en killing mere hjem i samme omgang som, da jeg ved at Mille aldrig vil bliver "pot og pande" med Ronja og vi så ender med to "ensomme" katte..
Om nr 2 killing bliver Ronja´s bror eller om det bliver en fra et helt andet kuld, vides ikke endnu..
Men jeg ønsker EN MASSE gode råd til hvordan jeg allerbedst fører disse 3 katte sammen! Det vil bliver hårdt for alle tre - Mille der psykisk er meget følsom og for de to små, som jo bare er små babyer når de skal et nyt sted hen og så tilmed møde en meget skeptisk voksen kat!!!
Jeg har tænkt mig at købe, suk kan ikke huske hvad det hedder - det beroligende feromon til stikkontakten i håb om at det kan dæmpe gemytterne en smule.. Desuden læste jeg for noget tid siden, at man kunne købe et lign produkt til at bruge direkte på kattene, for at gøre dem så neutrale i lugten som muligt.. Har I andre fif/gode erfaringer?
Råd ønskes også til hvordan jeg fysisk skal gribe det hele an - skal de to evt fremmed killinger i en fælles transportkasse og ind i stuen hvor Mille kan se dem lidt an - skal de have hver deres transportkasse, eller eller eller???
Og hvor meget ballade må jeg acceptere fra Mille´s side? Hun er bestemt ikke typen som angriber, men jeg vil være forberedt på det værste og håbe det bedste..
Håber I herinde har en masse gode råd og erfaringer I vil dele ud af!
Mvh Sanne
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 66 Svar: 480
Jeg førte en killing ind til mine damer her for et halvt år siden., og har også en hunkat der simpelthen er så nervøs og bange for alt nyt. Men det gik faktisk overraskende godt.
Der var lidt ballade den første uge, men ikke sådan at jeg følte at jeg skulle blande mig helt vild. de skulle bare lige se hinanden ad
Jeg lukkede bare Dia (den ny) inde sammen med os om natten, da jeg måske frygtede lidt at Bette ville udnytte chancen til at flyve på hende.
Men det varede også kun en lille uge
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
De får travlt med at tonse rundt efter hinanden og vil dårligt nok ænse Mille, som så har frit valg mellem i starten at gemme sig eller bare sidde på afstand og glo - sikkert surt, måske også nysgerrigt - på de små fredsforstyrrere.
Jeg ville hente dem i den samme transportkasse og sætte kassen på gulvet med åben låge, når I er kommet hjem. Så kommer de selv ud i deres eget tempo.
Derudover har jeg meget svært ved at forestille mig, at hun vil angribe dem. Det gør voksne katte normalt ikke med små killinger.
Hun kan måske på et tidspunkt højst stikke dem et par lussinger og et hvæs, hvis de kommer for tæt på hende, og det skal hun have lov til.
Det er trods alt hende, der bestemmer og viser dem, hvor grænsen er.
Det vil være en rigtig god idé at sætte nogle ekstra bakker op rundt omkring. Små killinger kan have svært ved at finde en bakke, når de ikke er fortrolig med lokaliteterne, og Mille vil sikkert ikke dele sin bakke med dem. (Få lidt brugt kattegrus med fra deres hjem og læg det oven på gruset i de nye bakker. Så kender de lugten).
Det samme gælder mad- og vandskåle.
Tag jer endnu mere og først og fremmest af Mille, og skæld hende IKKE ud, hvis hun i starten synes, de små er ækle og uvelkomne.
Det fortager sig hen ad vejen.
Håb på, men forvent ikke, de tre bliver perlevenner.
Men Mille vil bestemt ikke fremover kede sig og føle sig alene.
Held og lykke!
aug 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 20
Flere kattebakker havde jeg besluttet at investere i.. Rigtig smart at få lidt brugt kattegrus med - alt for at lette overgangen for de små!
Vedr mad - Mille får specialfoder pga mavesåret! De små skal jo, forhåbenligt, have alm mad som nu passer til deres race/str osv - hvordan i alverden sikrer jeg mig at de spiser af deres rigtige mad og ikke af hinandens???????
Men igen, mange tak for hjælpen - håber på at flere har gode råd at dele ud af!
Mvh Sanne
Sammenføring af 3 katte???