13.721 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Er stankelben giftige? Er stankelben giftige?

I morges var Balder i rigtig legehumør, og idet der var kommet et par stankelben ind på soveværelset i nattens løb gik den vilde jagt. Der gik ikke længe før han havde spist dem begge. Da jeg kom hjem fra arbejde i eftermiddag lå han under køkkenbordet og var ret skidt. Han har ikke ville spise noget siden, og han klager sig når man løfter på ham. Han ligger i sengen og virker meget sløj. Jeg har lige været oppe og træne, og han har ikke rørt sig i de par timer jeg har været væk. Kan det være stankelbenene han ikke kunne tåle?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er stankelben giftige?
  • #1   3. sep 2009 det har jeg aldrig hørt om før... mine katte spiser også edderkopper uden nogen gener....

• #2   3. sep 2009 Han æder alle former for insekter han kan fange. Sommerfugle, stankelben, edderkopper, fluer osv. Men det slog mig bare at han i morges åd to stankelben, og 8 timer senere var han blevet syg.

• #3   3. sep 2009 har du ikk snakket me en dyrlæge??

• #4   3. sep 2009 Er det de flyvende stankler ?

• #5   3. sep 2009 Nej ikke endnu. Jeg ville lige se om han fik det bedre, eller om det går den anden vej, for så skal jeg have ringet i morgen.

Ja det er de flyvende.

• #6   3. sep 2009 okay... altså jeg vil si jeg ville nok ha snakket me en dyrlæpge før men ring til ham i morgen tidlig og snak me ham..

• #8   3. sep 2009 Hmm - så må synderen være en anden. Nå. Jeg ser hvordan han har det i morgen, og hvis der ikke er fremgang må vi lige tale med dyrlægen.

• #9   3. sep 2009 De skulle jo være helt ugiftige og ganske harmløse.
    Min ekatte har ædt en del smiley

God bedring til Balder

• #10   3. sep 2009 Mine spiser også alverdens kryb, uden problemer - Det er bare namnam, ekstra proteiner smiley

God bedring til den lille mis.

• #12   3. sep 2009 jeg kan intet finde på google om at de skulle være giftige...

• #13   3. sep 2009 **Da jeg kom hjem fra arbejde i eftermiddag lå han under køkkenbordet og var ret skidt. Han har ikke ville spise noget siden, og han klager sig når man løfter på ham. Han ligger i sengen og virker meget sløj. Jeg har lige været oppe og træne, og han har ikke rørt sig i de par timer jeg har været væk. **

Det har intet med uskadelige stankelben at gøre.
    Du må kontakte en vagtdyrlæge straks, så katten kan blive undersøgt og behandlet. I morgen er måske for sent.

• #14   3. sep 2009 stankelben er dem der flyver, og edderkopperne som mange fejlagtigt kalder stankelben hedder mejere. mejeren er en af de giftigste edderkopper vi har i DK, men de har så lidt gift, at der skulle millioner af edderkoppebid til at gøre nogen syge af det -også katte smiley

• #15   3. sep 2009 nu læste jeg så lige at det ER stankelben den har spist, og de indeholder ingen form for gift smiley

• #16   3. sep 2009 <b>Hvis katten ligefrem klager når du løfter den op, så har den altså meget ondt. en kat viser ikke smerte medmindre det er meget slemt. så jeg synes ikke du kan tillade dig at vente til i morgen.
    og hvis den samtidig har været sløv hele dagen, og nægter at spise, så er det altså ikke okay at vente.

• #17   3. sep 2009 **Han har ikke ville spise noget siden, og han klager sig når man løfter på ham. Han ligger i sengen og virker meget sløj.**

Felis svarede:
    En kat der virker meget sløj og ligefrem klager sig når man løfte på den, den har ondt.....meget ondt.

Jeg synes det er yderst betænkeligt, at du først søger dyrlæge i morgen :-((((((((((

<b>Og jeg er HELT enig med Felis</b>

At lade katten lide så meget en hel nat er hensynsløst :-((

• #18   4. sep 2009 Mine katte spiser mange stankelben for tiden - og ingen af dem har vist tegn på ondt i maven eller andet.

Håber du har fået kontaktet din dyrlæge og god bedring med den lille misser!

• #19   4. sep 2009 Uha uha. Han kom ikke forbi doktormanden i denne omgang. Her til morgen var han frisk igen. Han har både spist piller og dåsemad. Han spinder og stanger og opfører sig som han plejer. Jeg ved ikke hvad der kom til ham, men det forsvandt altså lige så hurtigt som det kom.

• #21   4. sep 2009 Han har jo nok spist et eller andet der gav ham en mindre forgiftning...
    Det oplevet vi andre jo også nogle gange... Og oftest skal det bare soves væk.. Ligesom Balder her gjorde det..

Godt at det ikke var noget alvorligt smiley

• #22   4. sep 2009 Lige præcis. Det var også derfor jeg lige ville vente og se om der var bedring inden jeg røg i telefonen og ringe efter dyrlægen. At det er "yderst betænkeligt" og "hensynsløst" ved jeg nu ikke rigtig. Personligt synes jeg det er noget fis. Hvis det havde stået på i flere dage ville jeg selvfølgelig søge dyrlæge, men fordi han har det skidt en enkel eftermiddag/aften - arrrh. Jeg ville jo heller ikke selv køre til lægen fordi jeg en enkel dag havde det skidt og ikke havde nogen appetit.

• #24   4. sep 2009 Felis - Det kunne være 1000 ting. Og nu så du ikke min kat. Jeg vil mene jeg godt kan se om den er døende eller ej, og jeg vurderede at der ikke var noget i vejen for at se om den fik det bedre af sig selv. Der må være nogen herinde der har meget meget store dyrlægeregninger hvis de farer til dyrlægen sent om aftenen hver gang deres kat har ondt i maven.

• #25   4. sep 2009 Jeg har ikke oplevet en kat blive syg af at spise et stankelben..

Men jeg har dog hørt at de skulle være giftige, men deres tænder ikke er lange nok til at nå igennem huden, og de derfor ikke kan gøre skade

• #26   4. sep 2009 Han har også en kattelem og en have han leger i, så det kan være mange ting han har spist - både dyr og planter. Men det lyder til at vi kan udelukke stankelben.

• #27   4. sep 2009 Læs følgende fra Dyrlægevagten:

<b>Har min kat smerter?</b>
    Lær at vurdere, hvornår en kat har smerter.
    Læs artiklen http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=893/sprog=1/grp=2/menu=9/

• #28   4. sep 2009 God artikel. Ud fra mine opservationer i går ligger den nok omkring 4 på skalaen. Han gik ikke rundt og klagede sig, men kom med en klagende lyd da jeg løftede ham op og havde en hånd under maven. Han kunne selv gå rundt, men ville helst bare sove. Han var ikke afværgende når man ville ae og nusse ham, men det var dog tydeligt at han ikke var interesseret i at være social og ikke slev opsøgt kontakt som han plejer. Og det var som om han sitrede en lille smule.

• #29   4. sep 2009 Eller måske nærmere tre. Jeg kunne sagtens nusse ham (også på maven) uden han beklagede sig eller viste ydeligere ubehag. Det var kun da jeg løftede ham. Og han var ikke mere dårlig end han stadig kunne vise interesse når der fløj en flue forbi.

• #30   4. sep 2009 Så har det ikke været sååå slemt igen smiley

• #31   4. sep 2009 Nej. Som sagt mener jeg godt at jeg ville kunne se hvis han havde svære smerter. Så ville han have nogle af de symptomer som beskrevet i den øverste del af skalaen. Han var bare nedtrygt, asocial, uden appetit og havde det tydeligvis ikke godt. Han er altid social, snaksalig, madglad. Det var egentlig bare for at finde ud af om det kunne skyldes stankelbenene, for så ville jeg selvfølgelig forsøge at forhindre ham i at æde dem en anden gang.

• #32   4. sep 2009 Jeg synes nu heller ikke det lyder så voldsomt, bare fordi han har givet lidt lyd fra sig da du tog ham op - Det kan mine da også gøre, hvis de bare ikke lige gider blive løftet. Det er jo ikke ensbetydende med at de er ved at gå til af smerter. Så ro på, tror ikke katten har været plaget af ulidelige smerter, det kan trådstarter nok godt vurdere.

Og det med at katte ikke giver udtryk for smerter, vil jeg gerne vide hvor den oplysning kommer fra? Synes altid man ser folk skrive det herinde, men har det noget på sig? Min dyrlæge har nemlig sagt at katte faktisk er meget gode til at give udtryk for at de har smerter.

• #33   4. sep 2009 Mille - Mine skal nok også gøre opmærksom på, hvis der er noget der plager dem.. Engang havde en af mine fået en lille splint i poten.. Og jeg kunne først ikke forstå hvorfor hun haltede, for jeg kunne jo ikke se noget.. Da jeg så fik lidt hjælp til at holde hende, så jeg at der sad en lille bitte bitte splint i hendes trædepude.. Da den var fjernet opførte hun sig igen normalt.. Og imens det stod på nægtede hun også at røre både foder og vand..

• #34   4. sep 2009 Dyrlægevagten.dk har en oversigt over kattens smertestadier.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=893/sprog=1/grp=2/menu=9/

Dyrenessos har en artikel om smerter ved hund og kat
    (link fjernet)

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #35   5. sep 2009 Hej. .

Min Perledreng havde sidste sommer spist mange sommerfugle, som de normalt gør, men her for 1 md siden så jeg godt han spiste en sommerfugl som var komme ind i stuen, og han blev faktisk syg og kastede op mange gange.
    Så ca 5 dage efter var de ude i ihaven og der fangede han en sommerfulg og blev sååå syg, tror jeg rendte rundt i haven og huset 20- 25 gange for at tørre opkast op, han lagde sig også helt ind i en busk længe, hvor jeg måtte ind for at se hvordan han havde det, det stod på i nogle timer tror jeg, kunne ikke lide det og ringede til dyrehospitalet. de sagde at det havde de aldrig hørt at en sommerfugl skulle være giftig.

Vil lige sige at jeg så hele forløbet, han spiste den og 2 minutter efter kastede han op som de 20 til 25 gange, så jeg aner ikke hvad det er for noget, tør ikke mere at lade ham fange en sommerfugl.

Ved ikke om der skulle være en lighed med det du har været igennem , med din misser, selv om din misser blev sløj og måske pev da du tog ham op, så kan det være ham var så utilpas at han ikke ville røres ved, Din kat kastede ikke op med havde det på en anden måde end min, måske kan der være en lighed med at de begge spiste et insekt. Jeg ved det ikke, men gætter kun. :-).

Kommentér på:
Er stankelben giftige?

Annonce