13.588 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Betty S
Betty S
Følger: 1 Emner: 38 Svar: 122

antal dievorter? antal dievorter?

Hej, jeg snakkede med en veninde som også har killinger nu og siger at en mor mis har 8, men kun 6 kan være aktive når hun har killinger.

Men som jeg kan se, har min altså 7 aktive nu, og den sidste er ikke i brug..

Mit spørgsmål går så ud på om de alle 8 kan blive aktive??
Jeg tænker at jeg har 7 killinger, så der er 7 aktive.. men hun mener kun der kan være 6... hmm...

Hilsen
Vigge

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  antal dievorter?
  • #1   8. sep 2009 Jeg ved det ikke med sikkerhed, men killingerne har jo en tendens til at flokkes om dem der gi'r mest og derfor bliver de også stimuleret mere. Men et stort kuld med ihærdige killinger tror jeg da nok kan få gang i et par ekstra, hvis de er der. Tror ikke man generelt kan sige det max er 6 dievorter, der kommer gang i.
    Du må ikke hænge mig op på det, for vi har aldrig haft kuld på mere end 5.

• #2   8. sep 2009 Alle 8 KAN være aktive, hvis killingerne er ihærdige nok helt fra starten, så der bliver lagt mælk ned i dem alle. De nederste, mod bagbenene, giver mest og de killinger der har dem som "fast plads" bliver størst, indtil de begynder at få fast føde.
    De øverste, under "armene" er meget meget små og de killinger der bliver henvist til disse, skal ofte suppleres, men man kan selvfølgelig være heldig.

Min Luna har 6 killinger lige nu, men kun 5 aktive dievorter. Ved fødslen havde hun kun 4, der havde været i brug før, men de har altså fået gang i én mere.
    Jeg er begyndt at supplere fra idag, da Luna ikke har nok mælk lige nu. Killingerne er 3 uger gamle, så det er supplement med flaske til de mindste.

• Betty S
    Betty S Tilmeldt:
    sep 2009

#3   8. sep 2009 Hej og tak for svar smiley

Jeg kan se at der er 2 killinger som er større end de andre.. men ellers så har de alle fine runde maver, ingen af dem ser ud til at være "for små" smiley

Har snakket meget med dyrlæget mht at hun fil så mange killinger, og jeg blev anbefalet at se hvordan det går nu her en uge efter. Og det går rigtig godt- med dem alle. Så jeg skal ikke supplere op med noget siger dyrlægen. Men jeg holder jo ret godt øje med mine små baby'er smiley

• #4   8. sep 2009 Jeg supplere ogås først nu, hvor killingerne rigtig begynder at tage fra. Og kun de 2 små får en tår til natten, så de er dejligt mætte og ikke ligger og grynter hele natten.

Det er rimeligt nemt at opdage om mormissen ikke har mælk nok, for der bliver larm og kamp i kassen og min Luna liger mere udenfor kassen, fordi de går så hårdt til hende.

Vær opmærksom på at en missemor, der skal malke til så mange killinger, kan få akut kalkmangel. Det viser sig bl.a. ved at de bliver desorienterede (glemsomme/fraværende)og sidder og halser (puster hurtigt med åben mund). Det behandles med indsprøjtninger med kalkvand ved dyrlægen og så behandler du selv i op til 10dage med indsprøjtninger derhjemme.

• Betty S
    Betty S Tilmeldt:
    sep 2009

#5   8. sep 2009 mange tak for de gode råd! er der noget jeg kan give hende ekstra?? hun får killinge foder og forskelligt kød/fisk. Hun er MEGET kræsen lige pt smiley

Men jeg tænker da jeg selv var gravid og ammede - puha det var altså ikke hvad som helst som faldt i smag smiley hihi mon ikk hun også har det lidt sådan, så hun blir altså forkælet lidt smiley

• #6   8. sep 2009 Jeg forkæler også med alt hvad jeg kan finde på. Hun bliver tilbudt først og hvis det ikke falder i smag, får de andre lov at komme til fadet smiley
    Lige nu får hun kattemodermælkserstatning, daggamle kyllinger (½ af gangen), rå fisk og kogt kylling. Hun allerede er ved at være ret tynd. Kan virkelig se det tærer på hende med så mange killinger denne gang. Næste år holder hun fri, hvis jeg ellers kan holde ud at høre på hende smiley

• Betty S
    Betty S Tilmeldt:
    sep 2009

#7   8. sep 2009 Vil du anbefale mig at købe mælkeerstatning til hende? hun skal bare forkæles smiley
    Hvad med kaffefløde? det har jeg hørt nogle giver.. Uha min skal godtnok heller ikk have killinger igen i den nærmeste fremtid, det er en hård omgang for hende. Selvom hun er en meget dygtig mor smiley

Gir du din p piller? Hvornår kan jeg begynde på det tror du? min er jo "udekat" :o) hun blir forfærdelig at holde indenfor, men det kan blive nødvendigt

• #8   8. sep 2009 Nej jeg giver ikke p-piller. Det er indekatte og min hankat er netop blevet kastereret i sidste uge.
    Sædvanligvis kommer de kun i løb 1 gang hver i foråret, men i år snød Luna (eller måske var det Balder) mig og hun har nu hendes 2.kuld i år... Det var på ingen måde meningen, men Balder insisterede *fnis*

Jeg ved ikke hvor meget din kat har brug for ekstra, men i erstatningsmælk er der jo alt det gode, som en lille killing har brug for, og jeg havde en pakke stående alligevel, så det får hun. Og hun slubrer det glad i sig smiley
    Man kan også blande noget tigermælk (opskrifterne ligger så mange gange herinde...søg på det i forum. Det er også virkelig godt for at holde huld på dem.

• Betty S
    Betty S Tilmeldt:
    sep 2009

#9   9. sep 2009 mange tak det vil jeg prøve smiley

nu må jeg lige se hvad jeg gør, for ikk flere killinge baby'er her foreløbig smiley hihi

og jeg må prøve den tigermælk smiley

Tak for svarene
    Vigge :0)

• #10   9. sep 2009 Da min kat var med killinger var alle 8 i brug...

Kommentér på:
antal dievorter?

Annonce