4.034 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Orm (spolorm og Axilur) Orm (spolorm og Axilur)

Hej :).
Jeg har opdaget at min lille killing har orm, og er sikker på, at det er spolorm, da jeg fandt to orme i dens opkast, der ligner spolorm.
Ved at man skal til dyrlægen for at få ormekur, men svigermor havde noget liggende, der hedder Axilur.
Er der nogen, der har erfaring med dette produkt?
Og er der nogen, der har erfaring med spolorm, der kan komme med nogle tips, til at få det helt fjernet, udover ormekur? - f.eks. vaskning af kattebakke eller andet ?
Og mit sidste spørgsmål er, smitter spolorm eller bændelorm til mennesker ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Orm (spolorm og Axilur)
  • #1   22. sep 2009 Jeg kan ikke huske hvad mine katte fik mod orm, for de fik det ved dyrlægen, og så fik jeg resten med hjem i doseringssprøjter (det var flydende og hvidt)

M.h.t. smitte er det selvfølgelig en god ide at holde kattebakken ren, men smitte kan altid overføres ad andre veje, hvis katten er ude.

Du skriver det er en killing, og så burde den jo have fået ormekur, da stort set alle killinger bliver smittet gennem modermælken.

Ja orm kan smitte mennesker gennem afføring, men det er jo kun et spørgsmål om alm. håndhygiejne, og det ses stort set kun ved helt små børn.

Jeg synes du skal gå til dyrlægen med det Axilur, som din svigermor har, samt en afføringsprøve for at være helt sikker på hvilken ormekur den skal have. Man kan risikere resistens ved at give div. ormemidler i tide og utide, som man gjorde i gamle dage.

• #2   22. sep 2009 Okay, tak for svar :).
    Det Axilur er sådan nogle piller. Ved de blandt andet kan købes receptfrie i Sverige (men ved ikke hvor svigermor har købt dem)
    Det er en indekat, så jeg må bare holde kattebakken ren.
    Mon jeg skal give den ny seng ? - eller er det nok at vaske sengen?
    Ja, den burde have fået ormekur, især da det er en killing vi har fundet, men troede de skulle være en bestemt alder for at få ormekur??

• #3   22. sep 2009 Hvis det er en killing I har fundet har den højest sandsynligt ikke fået ormekur. Det er normalt noget opdrætteren giver killingerne over nogle uger inden de forlader moderen. Så jeg tror den skal have den kur, som dækker både bændelorm, hageorm og spoleorm, som man normalt giver killinger.

Kan se at Axilur er virksomt mod både spoleorm og bændelorm, så måske er det godt nok, bare der står på pakningen hvilken dosis og hvor mange gange den skal have.

• #4   22. sep 2009 Tak for svar :)..
    Må jeg spørge hvor du har fundet det henne ?
    Jeg har nemlig søgt omkring det Axilur, men synes ikke rigtig at jeg kan finde noget.

• #5   22. sep 2009 Hvis din killing ligefrem kaster orm op, vil jeg ikke give for kradst et middel, for dør alle ormene på én gang, kan killingen blive forgiftet og dø af de giftstoffer, ormene afgiver når de dør.

Jeg vil derfor anbefale dig en pasta, som gives over et par dage (fås hos dyrlægen).

Hvad angår Axilur:
    "Dosering
    1 ml Axilur vet. 10% oral suspension innehåller 100 mg fenbendazol. Omskakas före användning.

Hund och katt: Normal dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 2 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 4 kg kroppsvikt dagligen i tre dagar. Den orala suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller inblandad i foder."

Som du nok kan regne ud, bliver det næsten umuligt at dosere korrekt, da 2 ml gives pr. 4 kg., og så meget vejer en killing slet ikke.

• #6   22. sep 2009 Jaa, det var simpelthen så forfærdenligt.
    Jeg kom hjem fra arbejdet og den havde kastet op utrolig mange steder inde på badeværelset, og det var der jeg fandt to orm og opdagede, at den havde orm.. Og den må jo have fået det ved sin mor, så den har haft det i lang tid desværre.

Men kan godt se, at det ikke er helt nemt at dosere den. Min svigermor har en fuldvoksen kat, de giver den ½ piller pr. dag (under kur).
    Så vi blev enige om at give den en kvart, eller lige der under, pr dag,
    under kur.. Jeg har givet den i dag, men kan da godt se, at jeg bliver nødt til at stoppe, hvis den kan dø af det.

Jeg har lige to spørgsmål mere: Nu når man starter på en kur, hvor længe går der så ca. før den er rask? Og hvordan kan man se det ?
    Er det f.eks. ved at den tager på i vægt?
    Tak for de gode svar smiley

• #7   22. sep 2009 Jeg googlede og fandt et par svenske hjemmesider. Men efter at have læst hvad *Mega* skriver synes jeg absolut også du gør klogest i at kontakte dyrlægen, så du er sikker på at få rette dosis.
    Held og lykke smiley

• #8   22. sep 2009 Okay, det må jeg lige prøve og gør smiley
    Og tak smiley

Kommentér på:
Orm (spolorm og Axilur)

Annonce