2.510 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
43 Svar
Jægere skyder katte? Jægere skyder katte?
Min veninde fik af vide af en at det er meget normalt at jægere skyder katte når de er på jagt. Fordi kattene jager deres "rigtige" bytte væk. Det har godt nok givet mig en hel del myrekryb...
Er der andre der har hørt noget lignende?
0 synes godt om
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 25 Svar: 167
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Vi stod en dag og snakkede, og så fortalte han mig, at han havde skudt en af "fru Hansens" katte.
WHAT?!!
Jo han havde før set en af hendes katte med en agerhøne i munden og han kunne ikke se nogen grund til, at kattene skulle tage de agerhøns han ligeså godt kunne have skudt. :S :S
Desværre ikke sjældent med den slags nykker hos jægere
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.833
okt 2009
okt 2009
Jeg kender et par jæger, dem tror jeg lige jeg skal have en snak med!
Jeg bliver helt ked og dårlig ved tanken!
Godt mine er indekatte! Vi bor lidt langt ude og der er masser af skove og jagt steder her omkring!
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.456
(En helt anden sag når der er for mange katte hellere dette end et trist katteliv) Synes der er så mange triste skæbner det er da så trist at man helt begynder og tude.. :'O(
okt 2009
okt 2009
okt 2009
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
okt 2009
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.456
Nej det skal de sgu Ikke'' Hvad er det da for noget er også glad for mine er indekatte...
okt 2009
Syns det er afskyeligt!
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 64
min far har skudt en kat. fordi den havde en lorte ejer, dens mave var fyldt med orm og ejeren ville ikke tage den til dyrlægen så på nabogåren hvor min far går på jagt, spurte de om han ikke ville skyde den fordi den skulle ikke lide.. så den blev skudt og dødede på stedet. (ejer var infomeret).
det skal ske med noget med 150 m fra nabo eller sådan noget.. der er nogen specielle regler som jeg ikke kan huske. men de må godt skyde katte.. men er der nogen der virkelig skyder en kat som de ved at en familie holder af, pga. deres jagt? det tror jeg altså ikke!
mar 2009
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 367
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 889
- en jæger må ikke skyde en kat medmindre at det er fordi at katten ikke er på egen grund, og den chikanere jægeren, så har hanret til at sende to skriftlige klager / advarsler om katten, bliver den ignoreret, så har man ret til at få katten aflivet, dette gælder alle katte.. fog er det kun jægere, dyrlæger eller slagtere der må dræbe en kat..
-man har pligt til at holde katten på egen grund.. gør man ikke det, må man være forberet på at dette kan komme til at koste katten livet..
(Dyrenes beskyttelse)
-men ja, det er trist at der er nogle jægere der finder dette morsomt
sep 2008
- det kan godt være at det ikke er vedtaget ved lov, endnu.. men jeg har i princippet ret til at sige til mine naboer at jeg ikke il se deres kat inde i min have, give dem to advarsler, for derefter at fjerne den og få den skudt..
det samme gælder en bonde der er træt af fremmede katte på hans jord, marker osv. han kan kontakte kattens ejer, to advarsler, ses katten der stadig må han gerne få den skudt--
.hvis en kat dræber en af mine andre kæledyr, eller forvolder skade på anden måde. er det ejerens ansvar at betale erstatning,.
.., man risikerer at ens kat bliver skudt, kørt, ædt af en ræv osv. ved at lade den løbe frit udenfor.. Jeg kan ikke tage ansvar for at folk ikke holder deres katte inde og den så besøger min have når min hund render frit ude, (kan IKKE lide katte, eller andre dyr på hans teritorium) det kan blive en brat afslutning for katten hvis den ikke kommer væk i en vis fart..
mar 2009
sep 2008
i mit tilfælde er der givet advarsler til alle i området med katte, fordi at min hund ikke tøver med at dræbe dem hvis han får chancen.. men bare fordi at de ikke kan holde kattene på egen grund, skal min hund ikke være i snor døgnet rundt, eller inde..
+ det er ikke koldt at tage katten og aflive den efter en advarsel til ejeren..
... om sommeren har vi vores andre husdyr ude, fuglene i en stor volierer, kanin og marsvin i løbegård, vi har ikke gjort alvor i at aflive en fremmed kat (endnu) men vi har sagt til nogle bestemte katte-ejere at hvis vi ser deres kat på grunden igen, vil de blive aflivet.. dette skyldes at de katte har dræbt + forsøgt at dræbe vores andre dyr.. (disse katte har ikke været i vores have siden.. og ejeren holder nu katten inde eller i løbegård.. )
mar 2009
vis man nu holdte katten på egen grund? så kunne man nok undgå det?
okt 2009
Men nu tager jeg et eksempel: En hund er kommet ind i min løbegård til mine katte! Jeg aflevere dyret til ejer og siger næste gang bliver den skudt.
Næste gang kommer jeg ud og hunden står med en død kat i munden inde i mine katte´s løbegård.
Hvad havde du så gjort? bare afleveret den og sagt fyyhhaa' det vil jeg ikke have, kan du så holde den hund indenfor!
sep 2008
- derfor er mine indekatte. jeg skal ikke nyde noget af en dag at finde dem kørt ned, eller skam bidt, deres udendørsliv fårgår i snor, eller i løbegård.. + jeg mener ikke at mine naboer behøver at have min kat randene der æder deres fugle og div. andre dyr + bruger deres have som kattebakke.. er de intra. i det skal de jo nok selv anskaffe sig en kat..
-jeg mener at der burde være den samme lov om katte som hunde, snor eller løbegård.. aldrig fritløbende,, det ville sparer mange ulykkelige skæbner.
sep 2008
- er der fremmede dyr på min grund som dræber et af mine dyr.. så må den lade livet.. uanset om det er en hund eller en kat.. .. kæledyr hører kun til på egen grund.. ingen andre steder !
(min mening)
okt 2009
Du skrev det men dine fugle og kaniner, det var for at se hvordan man selv ville reagere hvis det var ens katte det gik sådan for...
Hvis en hund stod med en af mine katte i munden i deres løbegård var den også blevet aflivet MED DET SAMME!
Så kan godt forstå nogen ville gøre det med en kat hvis den kom igen efter en advarsel og den var efter ens dyr på ens grund!
sep 2008
-hvad er der ellers at gøre ? skal den bare have lov til at leve videre og fortsætte med at dræbe?
-jeg afliver heller ikke dyr medmindre der ikke er en anden udvej.. og når andre folks katte kommer gentagende gange på min grund, og forvolder skade på MINE dyr.. så er der efter min mening ikke noget at gøre andet end at give ejerne en advarsel, og derved give dem muligheden for selv at bestemme hvad der skal ske med deres kat.. for kommer den igen, vil den blive indfanget, og dernest aflivet..
..det jo ikke noget man gør for sjov. men fordi at nogle menesker ikke vil tage ansvar for hvad deres dyr gør uden for deres grund, ja så må jeg jo tage ansvaret for at gøre noget ved problemet..
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Fritgående katte spolerer den fornøjelse, da de jager byttet væk.
Om det er tamkatte eller vildkatte har jægeren ikke den mindste mulighed for at finde ud af - og er sikkert også ligeglad.
Der er mange mennesker der ikke kan lide katte - det kan de fleste ikke fordi dem der har kattene ikke er deres ansvar bevidst!
Lader man katten komme ud på helt egne poter - så skal man ikke klynke - livet er farligt derude, den risiko må der kalkuleres med inden man lukker katten ud. Det er alt for nemt at fyre af det er alle de andre der skal tage hensyn, beklager ...
maj 2007
Din hund må rent faktisk ikke rende løst rundt udenfor uden opsyn, den skal være i snor hvis man ikke har fuldt herre dømme over den (hvilket man aldrig kan have, der er eltid noget der kan få hunden til at løbe).
Så at andre folk lader deres katte gå ind på din grund, giver ikek dig ret til at bryde hundeloven (som ovennævnte er citeret fra)
sep 2008
-men igen, ikke mit problem.. de kan bare blive væk, jeg har ikke inviteret dem..
... jeg syntes at hunde og katte og alle andre husdyr, skal gå ind under den samme lov.. for katte har ikke flere instinkter der byder dem at færdes alene på fri fod, end hunde.. og katte kan forvolde skade på andres husdyr som hunde kan.. derfor forstår jeg ikke at det er okay at de går ude..
som lis siger :
' Lader man katten komme ud på helt egne poter - så skal man ikke klynke - livet er farligt derude, den risiko må der kalkuleres med inden man lukker katten ud. Det er alt for nemt at fyre af det er alle de andre der skal tage hensyn, beklager ...'
maj 2007
sep 2008
-så at de overtræder grænsen til min have <b> SOM ER HEGNET IND</b> så er det ikke mit problem ... jeg lokker dem ikke ind, de kan bare blive hjemme ved dem selv..
sep 2008
jo de er i bur.. men det burde katten også være.. mine kaniner er meget stor race, og deres træmmer er store nok til at en lille huskat kan komme ind åbenbart.. så der mistede vi en masse unger.. en anden kat var kommet ind til vores parakitter og dræbte 3.. sårede 2 .. (der fik ejeren selv aflivet katten, fordi at vi ellers ville have erstatning for fuglene) hvordan den kom ind, er mig en gåde..
dec 2006
Tager en jæger hensyn, hvis han unmdlader at skyde en kat? ....
IMO har det ikke noget med *hensyn* at gøre, at man ikke skyder andre menneskers kæledyr. Det handler om almindelig moral og anstændighed, og det burde man kunne forvente som en selvfølge.
dec 2006
Eftersom du må have været til stede da det skete, kunne du så ikke have jaget katten væk?
Lad nu være med at tro, at dine burdyr ikke kan blive dræbt (af andre dyr end katte) når du ikke har sikret burene tilstrækkeligt.
sep 2008
-så nej.. jager den ikke væk og lader det ske igen..
dec 2006
Nej, det sker ikke igen, at hun bliver udsat for erstatningskrav, men at dine burdyr bliver dræbt/såret kan godt ske igen. Selv om katten er væk, så kan der stadig komme andre dyr ind i burene, hvis de ikke er sikret ordentligt. Rotter og mår fx kan klemme sig ind gennem smallere sprækker end katte.
sep 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Jeg er ikke jæger - og jeg elsker katte - men jeg elsker ikke de katte der generer mine katte på MIN grund. Jeg har ikke våbentilladelse - så så langt kommer det ikke. Snak me ejerne, ja vil du bo i samme område er min erfaring man skal holde meget lav profil med at klager over deres dyr.
Er man dyreejer har man et ansvar. Ikke alle elsker katte - meget forståeligt - for de kan ikke blive fri for dem pga andres uansvarlighed.
sep 2008
-ENIG !
dec 2006
*Spoleres* Ej hold da op. Så mange rådyr tager kattene altså heller ikke;)
Det lyder som om du mener, at det er de stakkels jægere, der skal vises hensyn?... Og du køber altså min tidligere nabos billige argument (nævnt længere oppe)?
Og nej, jeg kan overhovedet ikke forestille mig, hvordan det er at have sådan en afstumpet hobby! Og jeg synes sandelig heller ikke, at ens hobby berettiger nogen til at skyde (indbildte) "konkurrenter".
Jeg kan aldeles ikke se, at jægere har mere ret til at dræbe vildtet end kattene katte har.
(Forresten mærkeligt, at jægerne ikke sætter pris på, at der er andre der vil gøre deres sure arbejde, som jo (efter sigende) for en stor del består i at holde bestanden nede).
okt 2009
sep 2008
- men igen.. Hold dem på egen grund, så sker der jo ikke noget..
... man kan ikke forvente at der ikke sker dem noget, en bil kan ikke altid nå at bremse .. ræve følger deres instinkt, hunde kan blive aggressive, nogle menesker er ligeglade.. altså det er farligt derude.. og enhver ved at der hver dag køres mange katte over, man træffer et valg hver gang man lukker katten ud, man må hver gang være forberet på at den måske ikke kommer hjem igen.. det ville jeg personligt ikke kunne få mig selv til, det kan min samvittighed ikke klarer..
okt 2009
Det er nok rimelig nytteløst at få sådan nogle til at forstå hvad et dyr kan betyde for andre og ændre adfærd. Det er tragisk. Havde jeg vist hvor mange farer der egentlig er derude havde jeg nok ikke lukket mine katte ud på egen hånd..
Jægere skyder katte?