819 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Hvorfor er det godt med mere end 1 kat Hvorfor er det godt med mere end 1 kat

Jeg søger en kat nr. 2 og legekammerat til min kat...Så siger mine forældre at katte bedre trives som ene dyr i et hjem - er det rigtigt?

Jeg er enlig og jeg tænker det er godt for missen, at han ikke altid skal være alene, når jeg er i skole/på job...
Bliver det udelukkende for min skyld, hvis jeg anskaffer en kat nr. 2 eller vil det også være godt for ham?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er det godt med mere end 1 kat
  • #1   19. jan 2010 Nu ka jeg se, at din kat er max 2 år gammel, så personligt ville jeg se hvordan han trives i hjemmet. Hvis du mærker at han mangler noget i hverdagen, så kunne en legekammerat bestemt være en rigtig god løsning for ham smiley

Mange katte nyder selskabet af en anden kat, så det er ikke noget jeg ville fraråde - slet ikke.

Selvfølgelig er der enkelte katte der trives bedst som enekatte, men i langt de fleste tilfælde er det ældre katte eller katte der har haft en træls oplevelse med andre katte.

Jeg vil næste sige GO FOR IT ;-))

• #2   19. jan 2010 Ulla - det er ikke helt rigtigt.

Katte er sociale dyr, som meget ofte elsker kontakten med en artsfælle. Desuden kan to katte være hinandens selskab på en helt anden måde end vi mennesker kan være for katten.
    Jeg vil f.eks ikke stikke næsen i rumpen på mine katte, ejheller vil jeg vaske dem med min tunge, og det er ting katte gør ved hinanden.

• #3   19. jan 2010 Desuden vil du i rigtig mange hjem med flere katte se, at kattene putter i bunker og tilbringer rigtig megen tid sammen.

• #5   19. jan 2010 Ulla - hvad i alverden får dig til at tro, at katte IKKE er sociale dyr?

Hvilken videnskab er det du refererer til?

Jeg er sikkert uenig, og det er langt størstedelen af opdrættere også, men faktum er, at der både hos vildkatte og hos de domesticerede katte er en samhørighed hos katte, vi mennesker på ingen måde kan erstatte.

Hos de mennesker der har ude som indekatte ser man ofte, at kattene ligger i bunke og drager stor nytte af hinandens selskab. OGSÅ selvom de har rig mulighed for IKKE at være sammen.

• #7   19. jan 2010 Jytte - vi snakker ikke flokdyr men sociale dyr, og der er en lille forskel smiley

• #8   19. jan 2010 skulle også lige til at skrive tiger og løver lever da i flokke.
    ved ikke med de andre vildkatte hvordan de lever i naturen men var selv lidt i dillemma da jeg havde kiki som ene indekat her og så overvejede at få en killing så hun ikke var alene al den tid vi er på arbejde/i skole.

var meget spændt da kiki umiddelbart var meget speciel og altid kun gad snak hvis hun kom, og kunne være meget agressiv hvis ungerne løb hen til hende.

da vi så fik cirkeline ændrede det hende ret meget, nu er hun mere social og hun bruger rigtig meget tid sammen med cirkeline de ligger og putter og slikker hinanden samt leger tagfat osv.

• #10   19. jan 2010 Så det korte i det lange er at den trives bedre som enekat?

• #11   19. jan 2010 Nej ikke altid. Nogle katte trives bedst med selskab, men igen - det er forskelligt fra individ til individ.
    Nogle kan bedst være enekatte, hvor andre sygner hen hvis de ikke har en artsfælle.

• #12   19. jan 2010 Kan se der er mange delte meninger...

• #15   19. jan 2010 Det kommer an på hvem du spørger smiley

Men jeg vil næsten anbefale dig at kontakte opdrættere, dyrlæger osv. hvis du er i tvivl.

Jeg ved at jeg står fast på, at katte har stor gavn af en artsfælle, da de derved får mulighed for at lege på lige vilkår med en artsfælle - noget vi mennesker på ingen måde kan erstatte.

• #16   19. jan 2010 tror også det er meget forskelligt.
    kan også se flere katte i markedet er til salg kun til familier uden børn og uden andre katte, såp må det være fordi de ik kan med andre?

vil sige vi har 2 på arbejde, og de 2 hader hinanden og hopper på hinanden hvis de ser hinanden.

så er nok ik altid godt

• #17   19. jan 2010 Ligesom vi mennesker kan have svært ved at døje enkelte personer, så kan kattene have det på samme måde.

Det er ikke sikkert, at "Buller" kan med "Hugo", men trives helt fint med "Oscar" - sådan er det så forskelligt kattene imellem, men at kalde alle katte solitære er helt forkert.

NOGLE katte er solitære men langt fra alle.

• #18   19. jan 2010 hmm oki ups sorry, my mistake... troede jeg faktisk de gjorde.

men mine 2 missere er super glade for hinanden og alle andre jeg kender der har mere end en kat har faktisk meget glæde ud af hinanden. undtagen lige de 2 på jobbet.

• #19   19. jan 2010 Ulla - jeg snakker ikke om katten som et flokdyr men som et socialt dyr.

Jeg har skam bøger om katte og jeg HAR skam deltaget på diverse kurser/foredrag omkring katte, så jeg mener nu nok at vide en smule om dem.

Nu er Kattegalleri jo ikke eneste forum der omhandler katte - ejheller eneste sted man kan søge omkring katte smiley

Dine katte er solitære - ja det kan jeg ikke argumentere imod, men mine katte har alle dage været meget sociale. Alle dem jeg kender med mere end 1 kat, har alle katte som er sociale overfor artsfællerne - og det er uanset om de har rig mulighed for at undgå hinanden eller ej.

Katte KAN være meget solitære ja, men det er ikke alle der er det. Langt fra.

• #21   19. jan 2010 Ulla P
    Fordi kattene opfører sig sådan hjemme hos dig, er det jo ikke ensbetydende med, at det er sådan hos ALLE andre. Måske trives dine katte bare sikke særlig godt med hinanden?

Nyeste forskning viser netop, hvad opdrættere har påstået i årtier, nemlig at katte ikke nødvendigvis er solitære dyr - og at mange katte trives godt i grupper af flere katte.

• #22   19. jan 2010 Jeg vil klart sige at to er bedre end en smiley

• #23   19. jan 2010 Ulla - Jeg kan for mit vedkommende sige, at de katte jeg har studeret har en alder fra 0 - 15+ år og der har da været enkelte som ikke er sociale med andre katte, men langt størstedelen har søgt nærvær og selskab i andre artsfæller.
    Det skal måske lige tilføjes, at der er "tilflyttere" blandt disse katte, så nej de er ikke i familie.

Jeg har studeret de vilde katte som går rundt i Aalborgs vest by - og der har været rigtig mange sociale bånd mellem dem. De har alt den plads de kan tilrane sig, og alligevel ligger de sammen.

Når du skriver at alle zoologer kommer med dette postulat, er du så helt sikker på at der er ALLE? At det ikke blot er en udvalgt gruppe du tilfældigvis lige er faldet over?

Jeg siger ikke at alle katte partout skal have en artsfælle, men at en stor del af kattene får det bedre af at have en artsfælle de kan søge selskab hos.

Måske skulle jeg smide anbefalingen tilbage til dig selv, og bede dig om at studere andre katte end dine egne smiley Der ER mange katte der har et stort socialt behov for en artsfælle - og det skal ikke forveksles med flokdyr, for vi er enige i, at katte ikke er et flokdyr som sådan.

• #26   19. jan 2010 Ulla - jeg er ikke i tvivl om, at de gamle bøger med udsagn der ikke hører nutidens viden til, har gjort større skade på katten end de har gjort gavn smiley
    Ét af de grelle udsagn er jo som bekendt, at killinger skal hjemmefra ved 8 ugers alderen da moren er træt af dem på det tidspunkt :((
    Dette udsagn er ikke rigtigt, da man ser at de vilde katte går tæt ved moren i op til 20 uger - nogle gange længere, samt man har studeret morkattens adfærd, som bærer tydeligt præg på, at hun lærer dem at være selvstændige, hun lærer dem jagtteknikker osv.

Skulle vi nu spørge katten hvad den helst ville, så er jeg sikker på at de fleste vil svare "have en artsfælle jeg kan være social - og KAT med" smiley Men igen - det er ikke alle der ville svare dette smiley

• #27   19. jan 2010 Ulla - aah så må den bestemt have mindst 2 sociale gener - nemlig det gen der kendetegner dens hengivenhed overfor mennesker, men også det der kendetegner dens hengivenhed overfor andre artsfæller smiley

Det er jo ikke ukendt, at f.eks to hunkatte passer killinger i fællesskab smiley Og jeg mener ikke blot ved opdrættere, men så sandelig også staldkatte, vildkatte osv.
    Hvis ikke kattene havde det sociale gen, ville de jo slet ikke gøre dette, og da slet ikke de vilde katte der havde alle muligheder for at være alene smiley

• #28   19. jan 2010 Vi har 7 katte, 4 hanner og 3 hunner, de er meget sociale overfor os mennesker, men det er et sjældent syn at se dem ligge sammen og hygge osv, men de leger dog sammen smiley

• #29   19. jan 2010 Det er noget af en lang smøre det her er endt ud i....går i seng og måske imorgen er der mere klarhed:)

Tak for jeres synspunkter, selvom det er blevet lidt mere en diskussion (derfor jeg har holdt mig på sidelinjen...)

• #30   19. jan 2010 Ulla - jamen hov - nu begynder du jo at sammenligne den domesticerede kat med den "ægte vilde", og det er jo ikke det vi snakkede om oprindeligt smiley

Vi snakker om domesticerede katte som bor hos mennesket ikke?

I så fald vil du jo blive nødt til at give mig og andre ret i, at de ER sociale dyr.

Domesticerede katte er anderledes end felis sylvestris - det kan vi godt blive enige om, men udgangspunktet er jo en kat som bor hos en pige. Denne pige spørger om det vil være godt med en legekammerat til hendes kat.

Jeg går ikke ud fra, at du betegner denne kat som en vildkat smiley

• #31   19. jan 2010 Ulla - jamen vi må vel blive enige om, at vi ikke er enige.

Jeg mener at katte er sociale dyr - og jeg ved jeg ikke er ene om at mene dette.
    Jeg siger ikke at de er et flokdyr, for der er vi enige i at det er de ikke.

Katten er dygtig til at tilpasse sig, enig. Men at sige at den ikke er social er lige så forkert som at sige at de ikke er tilpasningsdygtige.

Nu ved jeg ikke hvordan du tolker social adfærd, men eksempelvis i naturen, har katte en given måde at hilse på hinanden. De individer der kender hinanden, altså er vokset op i samme område eller har boet i samme område gennem længere tid, de gnider sig måske op ad hinanden hvis de har accepteret hinanden. Det er en social adfærd der ikke kan benægtes.

Jeg siger ikke dermed, at hvis kat A har fanget en mus, så deler den med kat B - slet ikke, men katte har megen glæde af en artsfælle på rigtig mange punkter, og det er uanset om du vil være ved det eller ej smiley

• #32   20. jan 2010 Ulla - man kan altså ikke bruge hvis og hvis til noget smiley

Som det er nu, så er katten et socialt dyr og længere er den bare ikke smiley

Hvis ikke jorden var ramt at et meteor for mange millioner år siden, så fik vi ikke istid dengang, men hvad kan man bruge det til nu?? Ikke en hujende fis ;-))

Derfor kan du ikke bruge "hvis vi mennesker ikke var blii blaah bluuh blum...... " den holder ikke en meter smiley

• #33   20. jan 2010 hvis man søger på google fks : katte er ikke sociale eller katte er sociale. vil man finde argumenter for begge lejre og endvidere en masse NY viden smiley
    jeg har 7 katte de 6 af dem er ude inde katte og de er i alle aldre fra 1 år til 11 år. de leger sammen, sover sammen, spiser sammen, jager sammen og deler byttet sammen (vi kalder dem kattebanden : )
    har faktisk tænkt en del over det i de sidste par dage da jeg havde set ulla p skrive det i et par indlæg og har efterfølgende læst en del på nettet.
    og er kommet frem til at jo jeg mener helt bestemt at katte er sociale smiley mine er .......

• #34   20. jan 2010 Tania L - ja, over alt er delte meninger og argumenter for og imod...derfor det er så svært at vurdere om han vil trives med en artsfælle. Han er vant til at være med artsfæller....

Line D - ja, helt klart skal jeg vurdere om han trives fint nok som enekat, men jeg har jo aldrig set ham sammen med andre katte (han er vant til at være sammen med artsfæller) og derfor ved jeg ikke, hvordan han vil have det.
    Det kommer jo også an på den evt. kat som kommer som nr. 2:o)

• #35   20. jan 2010 Ulla - vi snakker IKKE om en kat, der ALDRIG har oplevet mennesket. Denne kat er en domesticeret kat som er helt anderledes end den vilde kat du omtaler.

Der ER forskel. At du partout VIL bringe den anden kat frem gør jo debatten umådelig svær, idet vi jo snakker på hver sit plan.

Ja en vild kat er anderledes end en domesticeret kat - så langt så godt MEN en domesticeret kat har andre egenskaber som er fremelsket af mennesket.

Du spørger hvor du bruger ordet hvis, og det gør du i denne sætning
    Hvis vi tænkte, at der ingen mennesker var, tror du så stadig katten stadig ville samles???
    Skrevet: 19-01-2010 23:07:23

Du kan IKKE bruge denne sammenligning i forhold til domesticerede katte, hvilket gør at debatten er fuldstændig ude i hampen.

Ulla - det er TO vidt forskellige katte typer vi snakker om, så derfor kan du IKKE bruge dine argumenter

Det vil svare til at du sammenligner løver og tigre. Den holder bare ikke..

• #37   20. jan 2010 Nej du er inde på to vidt forskellige begrebet. Sociale dyr er ikke nødvendigvis lig med flokdyr.

Flokdyr lever i flokke, nærer beskyttelse i flokken og i nogle tilfælde samarbejder flokken om maden - eksempelvis løverne.

Sociale dyr har en lidt anden tilgang til artsfæller.
    De har ikke behov for flokkens beskyttelse, de har ikke nødvendigvis brug for en artsfælle - dog kan de nyde samværet med en artsfælle og de behøver ikke nødvendigvis at samarbejde med en artsfælle for at få mad, da de selv kan sørge for det.

• #38   21. jan 2010 skal måske lige tilføje at 3 af mine 7 katte er taget ind som vildkatte (og når jeg skriver vildkatte så mener jeg virkelig vildkatte) den ene (gastonpå min profil) er det lykkedes mig at præge så han er meget social mod os mennesker. de andre 2 vil aldrig nogen sinde komme til at acceptere mennesker.(og jeg har virkelig prøvet 24-7 dag og nat i et helt år)og alligevel er de meget sociale med alle de andre katte .vi bor på næsten 5 tønder land og de kunne vælge at gå for sig selv men de vælger at være sammen. så jeg mener stadig katte er skam sociale...;)

• #39   21. jan 2010 Forresten - kattene HAR faktisk et veludviklet "sprog". De gnider sig op ad hinanden og snor halerne rundt om hinanden når de hilser. De gnækker når de ser en fugle eller en mus de ikke kan komme i nærheden af.
    De hvæser, knurrer og "skriger" af hinanden når de er oppe at slås - eller blot vil advare modstanderen om at de faktisk mener det seriøst.

Desuden har kattene en rangorden - eller et hieraki om du vil. Der er matriarken som bestemmer, men som helt klart kan lade andre være på hendes domæne hvis de er accepteret. så kommer de efterfølgende. Der vil som regel altid være en der er nederst i hierakiet og som har mindst "gennemslagskraft". Denne kat ryger først i tilfælde af hungersnød.

Kommentér på:
Hvorfor er det godt med mere end 1 kat

Annonce