{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

Burde chipning være lov {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen
Chipning bliver mere og mere normal for os katteejer men vores omgivelser er tilsyneladende ikke opmærksom på dette. Derfor ville jeg hører om der er nogen steder man kan støtte oplysningen af befolkningen om chipning.

Personligt synes jeg der burde være en lov for katte lige som for hunde om at de skal være chippet eller øretatoveret. Derved kan man osse undgå folk der forlader sine katte eller man for "stjålet" sin kat af folk der tror de gør en god gerning.


Kommentarer på:  Burde chipning være lov
  • #1   5. feb 2010 hunde kan også være lysketatoveret..

    og ja, jeg mener det skulle være lovpligtigt at mærke sin kat, og at alle katte med en chip SKAL have et C i øret..


  • #2   5. feb 2010 der er skam en bekendtgørelse på vej.

    Og jo, jeg synes alle katte burde være chippet.


  • #3   5. feb 2010 ulla P - Gårdkatte kan indfanges, og de er gårdejerens ansvar og er derfor ikek herreløse..

    Dem ude ejer har 9 ud af 10 faktisk allerede en ejer, de sidste har foderværte, som rent faktisk har ansvaret for de katte de går og fodre på


  • #6   5. feb 2010 Syntes også det ville være en rigtig god ide at få registeret katte... på lige fod med hunde.. MEN det er ligger i det er at man SKAL have en forsikring på sin hund, det skal man ikke have på sin kat.

    Det er ganske enkelt fordi katte før i tiden var et nyttedyr = de fangede mus/rotter og man så dem ikke direkte som et kæledyr.
    Katten er efterhånden kommet mere og mere ind i familierne og er blevet indekatte osv. Og for os som holder katte som kælekatte, kan sagtens stille en masse krav om reg. osv.

    Men som Ulla P skriver til hvilket formål skal en gårdkat reg. ??
    De katte der lever på landet, bliver kun brugt som nyttedyr og forsvinder der en, gør gårdejeren ikke så meget ud af det... Tit er katten på "besøg" på nabogården og vender tilbage igen osv.
    De ser på katte på en helt anden måde end os.... Og kattene lider jo ingen nød.. De bliver passet og får mad og drikke, og lever som en kat burde.. nemlig med adgang til at jage osv.

    Og det er svært på en gård med 15 katte at få kontrol med reg. For hvem skal holde den kontrol, hvis det bliver ved lov ??? Og gårdmanden kan jo bare sige "det er ikke min kat"... Det kan være en tilløber og han kan jo ikke lade væ'r med at gi' sine egne katte mad, fordi der kommer en kat udefra... Gårdkatte bliver som regel fodret ude eller i stalden..

    Det er os mennesker der har gjort katten til et kæledyr.... Men de katte som er født som gårdkat eller vildkat, lever jo på en helt anden måde..

    Man burde hellere se på alle de sommerhus katte, der desværre bliver efterladt hver efterår :o( De er vant til at være kælekat, og lige med et skal de selv søge føde osv. DET kan tænde mig meget af....

    Eller som en ældre dame jeg kender.... En dag kom der en forkommen sulten kan, det kunne hun simpelthen ikke bære (og hvem kan det)
    Så hun gav den naturligvis mad og drikke.... Den fik efter et stykke tid tillid til hende og vi kunne se at den var øretatoveret, men nummeret var ikke til at læse, selv dyrlægen kunne ikke hjælpe....
    Da hun har hund kommer den ikke ind og man kan ikke bare tage den op... Men den må jo have været kælekat på et tidspunkt.. Nu bor hun på landet og den har adgang til et varmt og tørt sted at sove.
    Men da hun fodre den ude er der i de sidste år kommet et par katte ekstra til.... Men det er MEGET svært at få hjælp fra kattehjem skal jeg hilse og sige... Deres råd er "lad væ'r med at fodre dem og gør du det må du tage ansvaret for katten .. Hmmm... Hvem vil se på at en kat render rundt tynd og sulten ??? Og giver hun den ikke mad, rejser den videre til næste sted.. Var det så ikke bedre at hun gav den mad så den blev der, og så man havde mulighed for at indfange den ???

    Der er så utrolig mange ting i dette her.... For hvornår skal man gøre hvad og hvorfor..???

    Vi stod selv i samme problem sidste sommer... Vi bor tæt på byen.. Der kom en kat forbi i den periode hvor det var utrolig varmt... Den peb utrolig meget og den halsede som en hund.. Vi kunne ikke komme tæt på den... Men jeg valgte at giv den noget at drikke, ellers var den død af tørst... Den kom et par gange efter, men som sagt kunne vi ikke komme tæt på den og siden har vi så ikke set noget til den...

    Men som Lotte skriver kan man selv være med til at gøre en indsats ved at lade egne katte reg. og få dem steriliseret osv. Så har man gjort hvad man kunne... Men en direkte lov om at chippe katte, tror jeg desværre ikke vil hjælpe på de problemer der er omkring herreløsekatte osv.

    Men igen man skal aldrig sige aldrig, før det er prøvet...


  • #8   5. feb 2010 Giver dig delvis ret Lotte.... Hvis det var så lige til som du beskriver, så var det nemt nok... Men sådan er det desværre ikke... Selv ved lovpligtig reg. med chip, vil der stadig være MANGE der ikke lod deres kat chippe og der vil altid være folk som avler på deres katte uden at "tænke" sig om...

    Igen spørger jeg : Hvem skal kontrolerer at dette bliver overholdt ??? Det er en umulig opgave.. Dem der henter gratis killinger hos bonden vil stadig gøre det... Det er lidt nemmere med hunde... ser man en løs hund reagerer man med det samme og den bliver hurtigt tjekket for chip osv.

    Ser man en kat løbe rundt gør man ikke noget, for det er naturligt at der løber katte rundt.. Men reagerer først når man kan se at katten er syg, eller misrygtet..

    Selv med den hundelov der er i dag, er der rigtig mange er ikke har chippet deres hund og mange der ikke har forsikring på... De får naturligvis en bøde når og hvis det bliver opdaget...

    Så selv med en lov på katte området, er jeg sikker på at der er mange der ikke vil overholde det... Også fordi det er svært at tjekke.. man skal have fat i katten og man skal have en dyrlæge eller andet til at tjekke om den er chippet..

    Men sagt igen... Jeg er IKKE i mod en lov på dette område, men jeg tror bare ikke at den virker efter hensigten desværre


  • #11   5. feb 2010 <b>Tanja J</b>, jeg er enig med dig i at jeg synes at chipmærkning skal være lovpligtigt, men ikke i at der skal være et <i>C</i> i øret på kattene der er chippede. For det gode ved chipmærkningen er, at katte kan få den uden at skulle komme i narkose, hvilket de ikke kan med øretatoveringer, hvor de er nødt til at blive bedøvede. Desuden kan et øre også blive revet af ved et uheld, eller tatoveringen med tiden blive mere eller mindre utydelig.
    Derfor mener jeg at alle der arbejder med dyr, skal have en chipscanner på sig, samt information om at chippen kan "vandre" i kroppen, så de ikke kun scanner i nakken.

    Poteknus herfra.


Kommentér på:
Burde chipning være lov

Annonce