{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
635 visninger | Oprettet:

Skal man ikke have erfaring? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål. fordi der er noget der undre mig vedr at få et stamnavn og være opdrætter.

Jeg har 2 veninder som mig er helt tosset med racekatte.
De er begge to til Norske skovkartte.
Den ene har haft stamnavn længe, avlet og gået til udstillinger, altså hun har god erfaring..

Så min anden veninde har altid bare haft gårdkatte, men har så fået smag for de lækre misser, og hun har så lige fået stamnavn og skal til at parre en af sine katte osv..
Hun har absolut INGEN erfaring på det punkt, hun aner ikke en kæft (undskyld mit franske) om kattens ve og vel og den etik der er i at være en opdrætter med stamnavn.

Så er mit spørgsmål: Er der ikke regler for at få et stamnavn? Kan enhver "idiot" bare få sig et stamnavn og så bare avle løs på dyrene? Jeg er ret frusteret, netop fordi jeg ved at hun ingen erfaring har og absolut intet ved, men kun lige er begyndt fordi hun syntes det så hyggeligt ud med udstillinger og små killinger.?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal man ikke have erfaring?
  • #1   21. feb 2010 Nej det skal man desværre ikke i DK - 500 kroner ca så er du opdrætter.

Som køber bør man derfor se sig rigtig godt for - også når man køber racekat.

DE FLESTE opdrættere uddanner sig løbende, men det er ikke et krav - endnu - en ny lov er på vej, og med den bliver det et krav - håber jeg.

MVH

• #2   21. feb 2010 eeeej jamen det er jo en skandale! Køberne aner jo ikke hvad de sætter fingrene i?

Der burde altså virkelig være nogle lovkrav eller nogle kurser som man skulle gennemgå og så kunne man få diplomer.

• #4   21. feb 2010 Mange racekatteklubber tilbyder det skam også, men det er frivilligt.

Og dog - der er streng justits internt - ingen af de seriøse vil samarbejde med en useriøs opdrætter, så på den måde lukker de for det meste sig selv.

Som køber bør man altid se sig for - det gælder ved racekatte som huskatte

• #6   21. feb 2010 Enig!

• #7   21. feb 2010 Helt hovedløst kan man ikke opføre sig, idet man med sit medlemskab af en klub underlægger sig dennes regler for avl og registrering. Dem har hun forhåbentlig sat sig ind i. Overholdes de ikke, kan man pålægges restriktioner eller ekskluderes.

Men ja, enhver kan melde sig ind i en klub og købe et stamnavn.

• #8   21. feb 2010 Hvis jeg skulle købe en racekat, ville jeg kun købe fra uddannede opdrættere

• #9   21. feb 2010 Hvad er en uddannet opdrætter?

Stamavnet fortæller jo ikke det mindste om hvor uddannet (hvordan man så bliver det) man er.

• #11   21. feb 2010 Jeg tror med uddannet, at Alice mener folk, der har taget en af uddannelser ved Norsk Skovkattering eller DARAK (Mener det er dem, der tilbyder det??), men jeg ved det naturligvis ikke....??

• #12   22. feb 2010 der er en mentorordning, og alle hovedklubberne afholder møder, men uddannelse kan man vidst ikke kalde det. (Uddannelse = eksamen og karaktergivning), da dette er kurser, kan ingen se hvor meget man får ud af dem, men KLART at det kan anbefales at tage dem, og lytte efter.

Forhåbentlig bliver der nu stablet en uddannelse på benene i forbindelse med bekendtgørelsen, og det ville da være rart at den var påkrævet for at opdrætte, få stamnavn og stamtavler på ens killinger. Men nu må vi se hvad det bliver til.

• #13   22. feb 2010 Det koster 600 nu smiley

Men nej man skal ingen erfaring have, kun tålmodighed smiley

Og så skal man være medlem af en af de 4 hovedeklubber

• #14   22. feb 2010 Tina H: Måske har de seriøse opdrættere været påpasselige med hvem de sælger kat til, og derfor skal man "kæmpe" lidt for at vinde tillid og dermed også få lov til at købe en avlskat. I mine øjne er det kun positivt at man ikke bare kan købe en kat, og uden at sætte sig ind i tingene avle videre. Men der er desværre også mange useriøse opdrættere som bare sælger til hvem som helst.

Hvis du virkelig gerne vil opdrætte, så synes jeg da du skal sætte dig ind i tingene, hvis du tager opdræt seriøst og har den rette indstilling, så skal det nok kunne lade sig gøre.

• #15   22. feb 2010 Jeg syntes det er fint som det er.. Det er ret svært at få noget erfaring med at opdrætte katte med stamtavle hvis man ikke må få opdrætternavn smiley

• #16   22. feb 2010 jeg synes det skal være påkrævet at man tager en uddannelse først, derefter kan man søge opdrætternavn og det hele..

• #17   22. feb 2010 synes i det hele taget at uddannelse skal være påkrævet, så får man erfaring indenfor området efterfølgende.

• #18   22. feb 2010 Der er også mulighed for at registrere sig i andre klubber end FIFé - vi er fx i TICA og Viking cats samt en række udenlandske klubber - for der er størt viden om vores race pt.

Men på sigt tiltaler FIFé mig mere og mere. Især deres klub JYRAK kan jeg virkelig godt lide, så vi laver nok en dobbelt-registrering på sigt - bare for at blive en del af JYRAK.

Da jeg registrerede os var det for at få viden om SNO - og den lå i USA. I dag kan jeg se, at der er andre rigtig gode ting om opdræt generelt, som vi kan hente i FIFé også. Den gang var det ikke relevant, men det begynder det at blive - kan jeg se nu.

• #19   22. feb 2010 Ved godt man selvf ikke skal stemple alle nyoprettet avlere..

Men i det her tilfælde har hun kun lige fået 2 norske skovkatte, og har samtidig oprettet sig med stamnavn, hun ved INTET.. Hun har ikke engang sat sig ind i kattens race.. Derfor syntes jeg bare det virker ret useriøst at man kan gøre den slags uden en slags erfaring.

• #20   22. feb 2010 Forhåbentlig har hun gode mentorer som hun lytter til:-)

MVH

• #21   23. feb 2010 Gigi - hvordan ved du hun ikke har sat sig ind i racen?

• #22   23. feb 2010 Det er ganske rigtigt ikke påkrævet, at have nogen uddannelse eller erfaring indenfor området. Men det er jo heller ikke forbudt at gøre sit forarbejde godt, fx. så er det altid en god ide at købe af en erfaren opdrætter, hvor man kan få lov til at følge med i parringer, fødsler og alt det der hører med til at være opdrætter.
    Derudover anbefaler jeg altid, at man starter med at købe sig en pæn udstillingskastrat, og så gå på udstillinger, der vil du oftest lære en masse om racen, og ikke mindst få et netværk blandt de andre udstillere og opdrættere.

Der er desuden mange, rigtig mange muligheder for at tilegne sig viden, det handler om ens indstilling til, at være seriøs omkring sit opdræt, eller om killinger bare er søde (de er de så bare ikke altid, og fødsler går ikke altid godt).
    Tre ud af de fire hovedklubber har opdrætteruddannelser, seminarer og foredrag, dertil at internettet en uudtømmelig kilde til viden, og der findes også kurser man kan følge over nettet.
    Jeg håber personligt at der kommer et uddannelseskrav i forbindelse med søgning af stamnavn.

• #23   25. feb 2010 Tanja: Hun er en veninde..

Kommentér på:
Skal man ikke have erfaring?

Annonce