{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.378 visninger | Oprettet:

Moderløse killinger - tænk jer om !! {{forumTopicSubject}}

Så skete det igen , det som jeg hader og frygter allermest. Endnu en lille killing måtte dø fordi et uvidende menneske skulle lege dukkemor smiley

Eksempel 1.

Tirsdag aften blev jeg ringet op af en ung pige fra Aabenrå som havde fundet en missemor med 2 nyfødte killinger ved enden af sin fryser, minutter senere da hun kigger til dem igen er der kun bagbenene tilbage af den ene killing , missemor havde ædt den. Derfor fjernede hun den sidste killing og ringede til mig.
Jeg tilbød at tage killingen , men nej hun ville flaske den selv.

Jeg forklarede og forklarede hvad hun skulle og pointerede meget skarpt at den skulle have mad hveranden time , ikke engang det kunne få hende til at overlade killingen til mig.

I morges blev jeg så opmærksom på en tråd herinde hvor der blev søgt amme. Jeg ringede til hende og fik en forklaring om at hun havde kontakt til en på Fyn som sikkert ville tage den, men det gik i vasken.
Omkring middag snakker jeg med hende igen og hun fortæller at den har det SÅ GODT, spiser , tisser og laver stort.
Vi aftaler at mødes ved Vejle så jeg kan få killingen.

Og her starter dagens mareridt så, jeg fik overrakt en skokasse med en lille MEGET tynd killing , engang imellem skreg han hjerteskærende, jeg kiggede bare på pigen og hendes mor og sagde ...han er jo ved at dø.
Jeg kom ikke langt før jeg lige , stortudende , måtte holde ind til siden for at få afløb for mit raseri og afmagt.
Men et forsøg skulle der gøre for at redde ham så alle hastighedbegrænsninger blev overtrådt. Hjemme, mig ind i køkkenet for at lave sukkervand , men den lille guldklump var død da jeg ville tage ham op.

Hans størrelse ( længde ) får mig til at anslå en fødselsvægt på ca 100 g men en vejning viste 71 g. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at han er sultet ihjel. Han har ikke fået mad hveranden time.

Eksempel 2.
Sidste sommer fik jeg 5 killinger ind.
De var 4 - 5 uger gamle
Startvægt 176 g - 202

De viste sig desværre at være den største rædsel jeg hidtil har oplevet.
1. døgn gik med at få noget mad i dem og jeg undersøgte dem derfor overhovedet ikke .Først dagen efter ville jeg så lige se efter om det er piger eller drenge og så skal jeg love for at tårerne fandt vej, det er 5 drenge og deres små tissemænd er suttet totalt abnorme , altså har de overlevet ved at drikke hinandens urin.
Der er overhovedet ingen tvivl om at de var blevet flasket i lang tid , de tog flasken uden nogen tøven og de kravlede hele vejen op af mig når jeg satte dem på gulvet.
Ingen af dem overlevede.

........................................................................................

Dette var bare et par eksempler af de mange oplevelser vi i hittekilling.dk har haft af den slags.

Derfor en bøn til jer som måtte finde killinger eller komme til at stå med egne moderløse killinger.

Hvis ikke I på forhånd ved at I kan klare den store opgave det er at flaske killinger, så lad være med at prøve , find nogen som vil tage sig af dem.
De SKAL have mad hver anden time de første døgn , de kan IKKE overleve uden mad om natten.

Ikke bare en af de små har fortjent at dø en så grim død som det er at sulte ihjel.
Nyfødte killinger er ikke små dukker og det er en knald hård opgave at få dem til at overleve.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moderløse killinger - tænk jer om !!
  • #3   11. mar 2010 Ulla "Hvad f... er der galt med de dumme tøser, der tror de kan magte sådan en opgave.
    Og forælderene til dem, der ikke er meget klogere..:( "

    Lige mine ord . Jeg tror at eneste vej frem er at stoppe dem allerede når vi ser det på div. fora, huske at spørge straks " er det noget du har prøvet før"
    Har de ikke så at fortælle dem at det faktisk er en næsten umulig opgave.


    Lisbeth.
    Jeg er nu langtfra den eneste, der er i hittekilling.dk på nuværende tidspunkt ca. 30 familier som har indrettet deres liv og hverdag , så de kan arbejde for at redde moderløse killinger .

    Alligevel...tak for knuset :-((


  • #4   11. mar 2010 Puha det var noget af en grim oplevelse. Jeg har gået hele dagen og håbet på du ville komme med en positiv opdatering men sådan skulle det desværre ikke gå.
    Der er desværre mange der ser det at opflaske killinger i et meget romantisk lys. De tror at det hele handler om at stikke sutteflasken i munden på killingen engang imellem og så er alt godt.
    De glemmer at i de 6-8 uger det tager er man kronisk nedkørt, får ingen søvn og det eneste man har i tankerne er killinger.
    Stort klap på skulderen til dig for at du gør noget for alle de hjælpeløse killinger.


  • #5   11. mar 2010 Helt i gennem frygteligt at læse ! Blir helt trist til mode smiley
    Killinger kræver så meget når de er så små , forstår bare ikk hvorfor du ikk bare kunne få missen fra start i stedet for da den var halvdød smiley


  • #6   11. mar 2010 Jeg ville meget gerne have haft den tirsdag aften, da var mine killinger kun 3 døgn og så havde han overlevet.

    Men det er desværre hverken 1. eller sidste gang vi skal se helt unge piger tro at det er en lille dukke de har fået fat i.
    En lille dukke som de kan lade ligge når de ikke lige har lyst.

    Det at jeg i middags fik den besked at killingen var livlig , spiste godt , tissede og lavede stort, beviser at der ikke engang var en basal viden om hvordan en 3 dage gammel killing fungerer.
    På BaBoom kan jeg også se at den er blevet slæbt med rundt til venner, ikke det smarteste for et lille kræ som bare skal spise og sove.


  • #7   11. mar 2010 Åh nej. Stakkels lille katte liv.

  • #9   11. mar 2010 ih, jeg får helt lyst til at skrive en opdatering i hendes tråd på hestegalleri smiley Stakkels lille myr

  • #10   11. mar 2010 Uhhhh der røg min rolige nattesøvn.

    Jeg kan blive grøn i hovedet af raseri. Få tåre i øjnene af tanken om hvad de killinger er gået igennem, dernæst blive overvældet af kvalme over at nogen kan være så ansvarsløse.

    Jeg har flasket et par killinger op, og det er et kæmpe arbejde. Det er ligemeget hvad for et dyr man flasker op, så kræver det en kæmpe indsats, og man kan ikke bare droppe en fodring...


  • #11   11. mar 2010 Tanja ....

    Det synes jeg da du skal gøre , hun har da krav på at vide hvordan killingen IKKE klarede den.

    (Uhhh hvor er jeg gal , jeg burde slet ikke sidde her ved PCen.)


  • #12   11. mar 2010 Bente P - jamen det gør jeg så smiley

    Skal jeg også linke i den på baboom?


  • #13   11. mar 2010 Tanja , er du sikker på det er tilladt ?

  • #14   11. mar 2010 Det ved jeg ikke, så må jeg blive frosset, syntes folk skal have lov til at læse det..

  • #16   11. mar 2010 F**** det er barsk at læse....

    Jeg har selv prøvet at flaske 5 killinger op.... min misse mor havde ingen mælk p.g.a. betændelse lige op til fødslen- derudover så gad hun dem kun halvdelen af tiden...
    så den stod på flaske hver 2. time, og skift af "varme cola flasker"

    det er et KÆMPE arbejde...

    2 døde desværre, dog af helt andre årsager, den ene p.g.a. tarmene, den anden 4,5 uge gammel uden nogen medicinsk grund... jeg var hos både dyrlægen og på KL for at rede Anna, hun blev scannet, taget prøver, tvangsfodret og 500 andre ting, hun overlevet desværre ikke på trods af kampen..

    jeg havde faktisk de sidste BA eksamener på daværende tidspunkt... og havde alle killingerne samt missemor med til mundtlig eksamen for vi skulle på KL lige bagefter smiley


  • #18   11. mar 2010 Puha ......

    Jeg har lige haft en meget meget, ked af det pige i telefonen. Pigen som afleverede killingen til mig, hun var meget ked af det og fortalte at hun havde kontaktet Katten Værn - Sønderborg og omegns kattelaug for at få en ekstra sikker vejledning i hvordan man passer en lille killing. Hun er ved at tage kørekort og var urolig for killingen fordi hun skulle være væk i 4 timer.
    Den person hun snakkede med havde beroliget hende ved at fortælle at en kattemor ofte forlader sine killinger i op til et døgn, så hun kunne roligt undlade at fodre hver anden time.

    Hun var ked af det fordi jeg har skrevet at killingen sultede ihjel, dette kunne jeg dog kun gentage .

    Jeg anbefalede hende at virke som en slags ambassadør i fremtiden, ved når hun ser meget unge mennesker som vil flaske killinger, straks at fortælle sin historie og fortælle hvor galt det gik.

    Men når ikke engang ansatte hos Katten Værn - Sønderborg og omegns kattelaug ikke ved at en missemor med nyfødte ikke forlader dem, så er fremtidens killinger godt nok skidt stillet.


  • #19   11. mar 2010 Hvor er det bare frygteligt! Stakkels lille mis, at han skulle gennemgå sådan en masse lidelse, fordi et dumt tøsebarn synes det var "sjovt" at lege kattemor i et par timer.. Hun skulle have en røvfuld.



  • #20   11. mar 2010 Felis....

    Det er noget møg at killingen er død , men i den givne situation havde jeg også fjernet killingen fra moderen , lov eller ej.

    Der var 2 killinger og moderen åd den ene , havde jeg oplevet det havde jeg ikke bare set til og ladet hende fortærede den næste.


  • Vicki L
    Vicki L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 6
    #22   11. mar 2010 Jeg er pigen der er tale om!

    Jeg er frygtelig ked af det der er sket.
    Jeg har aldrig haft í hensigt at opfostre katten selv på nogen måde.

    Da jeg snakkede med Bente i telefonen, imens jeg stadig var i chok over missemor havde spist sin killing, fortalte bente mig hun havde gæster og ikke havde tid til at hente den nu. Jeg har misforstået/ikke hørt det hele og fik det til hun ikke havde meget tid ligenu, da hun havde gæster.
    Hvorpå jeg sagde: jeg vil gerne passe den.
    jeg mente jeg med glæde tog mig af den, indtil jeg finder en ammemor" hvorpå bente fortæller hun har en missemor der lige har fået killinger og jeg siger det er forlangt væk.
    Jeg spurgte bente af om det var muligt måske at få alt skrevet i en mail præcist hvad jeg skulle gøre.
    Jeg skulle sende til BentePetersen@mail.dk, hvorpå min msn-mail fortæller mig der ikke kan sendes til. (screen kan fremsendes hvis folk vil ha beviser)
    Jeg læste mig frem til på Hittekilling.dk at de kunne få kaffefløde, hvilket jeg også gav den hele natten, hver anden time!


    Jeg ringer næste dag til kattens værn og snakker med en dame i telefonen, som forklarer mig jeg skal købe noget modermælkserstatning (hvilket jeg også havde regnet ud selv og ville gøre så snart de havde åbnet på dyrehospitalet).
    Jeg spørger Damen om div. spørgsmål og fortæller blandt andet at jeg skal til køretime i morgentidligt og om hvor længe den kunne undvære mig. damen svarer beroligende at moderen ofte i naturen forlader ungerne i flere timer, og at de som maks kan undvære deres mor i et døgn, men anbefalede den fik mad hver anden time (hvilket jeg gjorde alle andre gange en da jeg tog til køretime!) og at jeg sagtens kunne tage afsted.
    hun fortæller mig også at jeg ikke må tvinge mere i den end den selv vil have og at den nok skal drikke når den bliver sulten.
    Jeg kunne huske Bente fortalte at katten skulle hjælpeds af med tis og div. ved hjælp af en våd/fugtig finger, eller en fugtigt/vådt blød klud.
    Det gjorde jeg også, nussede den på maven for at hjælpe afføringen på vej, som bente fortalte var vigtigt. Jeg spugte damen om de havde en hunkat der måske havde fået killinger fordi jeg meget gerne ville sikre mig den overlevede og at jeg ikke var den rette til at passe den, hun fortæller mig de pt. har sygdom og bliver den lille smittet, dør den 100% og at så længe jeg gjorde som jeg havde fortalt kunne den lille mis godt vente på en ammemor.
    Jeg har forsøgt at finde en ammemor som var tættere på, sådan så jeg ku komme derhen selv eller muligvis få dem til at hente mod betaling.
    (Jeg havde ikke fået med at bente var villigt til at hente, så forvirret og forskrækket jeg var den aften hvor moderen havde spist sin killing og efterladt blod og to små ben.)
    Det så positivt ud da en flink kvinde fra fyn meldte sig, men lige ville tænke over det pga, smitte. imellemtiden hvor kvinden lige ville tænke om hun ville tage imod killingen, ringer bente til mig (midt i min første køretime) jeg snakker med bente og forklarer nok lidt forvirrende og hurtigt at jeg muligvis havde fundet en ammemor der var tættere på.
    Det ender med at bente bliver den som får killingen alligevel.

    Jeg bor 15 min fra den tyske grænse, og har langt op til bente, er kun 17 år og igang med at tage mig kørekort, og har derfor forsøgt at finde en ammemor tættere på, da jeg ikke havde mulighed for at komme op til bente som bor omkring 2½ time derfra hvor jeg skulle køres fra. (stadig uviden om bente gerne ville ha hentet den, pga jeg overhørte det/misforståd det den aften)
    Jeg får endelig skaffet transportmiddel og fortæller bente det, vi aftaler vi mødes ved vejle truckcenter (mener jeg det hed)
    Jeg skynder mig hjem fra køreprøven fordi jeg er urolig for killingen.
    Dagen inden var killingen super frisk, og stærk, sked og tissede fint.
    jeg kommer hjem til en sløv og stille killing. Der går det op for mig den altså skal op til bente hurtigt og får fat i min mor, som tager tidligere fri fra arbejde så vi kan komme afsted. Under turen begynder den at miave/skrige vildt, og vi skynder os ekstra, det var en lang og hård tur for mig, der ikke aner at katten er ved at dø af sult. eftersom jeg havde passet den som jeg skulle ifølge kvinden fra kattens værn i sønderborg.

    Jeg møder så bente for første gang der straks fortæller mig den er døende, der bliver jeg rigtig stille og ked af det..

    efter man er kommet hjem fra hesten efter ridetime, bliver man gjort opmærksom på dette indlæg som knuser mit hjerte og giver mig den værste skyldfølelse jeg nogensinde har haft.

    Jeg ringer så grædende til bente og fortæller hende det jeg lige har skrevet til jer, og at det gør mig utrolig ked at jeg fremstår som en dum ung pige der bare ville lege mor forsjov.
    Det var ALDRIG min hensigt, nogensinde.
    Jeg var ikke klar over killingen ikke fik mad nok, da jeg fulgte den vejledning jeg fik af kvinden fra kattens værn præcist!


  • Vicki L
    Vicki L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 6
    #23   12. mar 2010 jeg har ikke præcis kunne skrive den nøjagtige samtale, men det er sådan det nogenlunde foregik, men som man nemt kan over telefon har vi misforstået hinanden i den første samtale.

  • Vicki L
    Vicki L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 6
    #24   12. mar 2010 killingen er aldrig blevet slæbt rundt til venner.
    Det er min kærestes svigerforældre hvor billeder er fra, det var fordi nogle veninder ville se den og hjælpe med at finde en ammemor. killingen har været et sted, og ikke andet.
    Den eneste gang den har været ude og køre var da jeg skulle hjem til min mor, og så videe op til bente.


  • Vicki L
    Vicki L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 6
    #25   12. mar 2010
    * Natascha *

    Jeg har givet killingen mad hver anden time, bare med de forkorte vejledninger fra kattens værn i sønderborg.
    og da hun fortalte den sagtens kunne undvære mig 4 timer, er det det eneste tidspunkt hvor jeg ikke gav den hver anden time.
    At hun fortæller mig jeg ikke må tvinge den, og den selv drikker når den er sulten, kan jeg ikke vide er forkert da jeg regner med at folk sådan et sted ved hvad de snakker om.


  • #26   12. mar 2010 Der er slet ingen tvivl om at det kræver stor erfaring at flaske nyfødte killinger. Og det er pisse hårdt,og slet ikke *for sjov*.
    Jeg har selv været der et par gange, og en enkelt gang har jeg haft behov for at få hjælp fra Bente P (selvom jeg faktisk er godt erfaren). Jeg stod bare med 5 killinger, som missemor efter et kejsersnit ikke ville ha. Og flaske 5 killinger (24 timer i døgnet) måtte jeg sande var en for stor mundfuld (selv som registreret opdrætter). Og da Bente P så havde en missemor med killinger - (så ALTID vil klare opgaven bedre end mennesker kan), så sendte jeg mine små pelstotter op til hende allerede inden de små var 8 timer gamle).


  • #27   12. mar 2010 Jeg ved ikke hvad historien oprindelig er, så den vil jeg slet ikke blande mig i. Men jeg husker tydeligt dengang jeg selv var barn, og faktisk også hestepige, at jeg selv engang imellem fandt dyreunger forladt, kolde og skrigende af sult, eller slappe, og næsten døde af sult. Nu var jeg så så heldig at have en stedfar som er dyrlæge, så jeg fik den rette vejledning, men han sagde også til mig at hvis jeg skulle samle dyr op, så måtte jeg tage det fulde ansvar og bruge 3-5 uger på at fodre dem op, hver 1-2 time hele døgnet, ogås selvom jeg skulle i skole. Jeg har skam siddet i klassen med en lille egern unge på maven *ss* Kun en har smuttet fra mig, og jeg lærte enormt meget af de erfaringer, som jo kom mig til gode senere i livet.

    Jeg har ofte taget kuld og killinger med hjem fra div. dyrehospitaler hvor de var indleveret. Det er jeg så pt stoppet med da jeg har en syg søn, og jeg ved at en killing eller kuld, tager meget energi og tid, og det kræver at du er der 24/7, jeg har ikke energien, og derfor kunne jeg ikke drømme om at påtage at opfostre killinger på nuværende tidspunkt.

    Men som ung viste jeg intet om det, jeg havde bare hjertet på rette sted som også Vicki har, jeg havde en familie som vidste hvad man gjorde, det har Vicki så ikke, og hun gjorde det eneste rigtige i den situation, ringede rundt efter råd og vejledning. At der så er sket misforståelser er meget beklageligt for den lille missetrold, men jeg er sikker på at Vicki nu har lært af livets hårde lektie.

    Men jo rådet må være søg hjælp, og overlad killingen til dem som har forstand på det, men døm ikke dem som har hjertet på rette sted.

    Hun gjorde et forsøg, andre smider´dem bare i skraldespanden, på parkeringspladser, drukner dem, eller efterlader dem i en kasse foran dyrlægen.


  • Vicki L
    Vicki L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 6
    #28   12. mar 2010 ulla P

    Jeg er stadig utrolig ked af det der er sket, især pga den lille mis, og jeg ville reagere lige så surt som i folk gør, men hvordan skulle jeg dog ku vide den kat ikke fik hvad den skulle hver gang jeg fodrede den med den vejledning jeg fik.

    Så det er hårdt at læse de efterfølgende kommentarerne herinde, når det man bliver beskyldt for, aldrig har været ens hensigt.


  • #31   12. mar 2010 Hej VIcki

    Dejligt at du også kom herind smiley

    I den sidste ende viste det sig at meget af det skete skyldtes misforståelser.
    Specielt Katten Værn Sønderborg skal have en på hatten.At sige at en lille killing nok skal spise hvis den er sulten, er det værste tågesnak jeg længe har hørt.
    Jeg må meget ofte med helt små killinger bruge en sprøjte , mange af dem kan ikke tage mælken fra sutteflaske.
    Men som jeg sagde til dig i telefonen i aftes , brug det skete positivt.

    Du er langt fra den eneste unge pige som har troet hun kunne klare dette, netop derfor sagde jeg allerede tirsdag at det var en svær , næsten umulig opgave du gik igang med.

    Med at bruge det positivt mner jeg....vær der når nogen vil flaske småkræ, fortæl dem din historie og anbefal at de sørger erfaren hjælp til killingerne istedet.


  • #32   12. mar 2010 At morkatten åd den ene killing er ikke ensbetydende med den også ville æde den anden - langtfra.

    Jeg ved man kan ikke være sikker. Direkte kanibalisme tror jeg ikke på blandt katte - men morkatten kan godt æde en der er en eller anden fejl ved. Den "dårllige" killing udgør en risiko for den sunde - det er moderens beskytter instinkt der tager over.

    Ja, det er barsk, meget .- og grænseoverskridende for os som mennesker


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.367
    #33   12. mar 2010 Hej Vicki

    Dejligt at høre det fra din side også. smiley Det havde jeg ventet på eller håbet på ville ske. Men hvor gør det dog ondt i hjertet at læse om det der er sket. smiley


  • #34   12. mar 2010 Hej Vicky.
    En kylling er du ihvertifald IKKE når du tør træde frem i denne Slagtehal, og fortælle din del af historien - Hatten af for det!
    Dernæst..... Lær af det! og som en anden skriver..... "Bliv og vær ambasadør for lign tilfælde, hvor end du ser eller høre om det....Resten af dit liv!
    Til Ulla + Bente + Dk Fabis Bisse.....
    Er der een af jer der er "mand" nok til at ringe til kattens værn Sønderborg og "Lærer dem op ? ? ? Når nu de desværre ikke, har en kinasmand forstand på disse små "fortabte" killinger!


  • #35   12. mar 2010 Hmmm det er lidt spøjst det med kattensværn... jeg blev tilbudt stillingen som direktør imens jeg gik gravid, og jeg afslog da helbredet ikke var til det. Jeg skulle vist have taget stillingen.:o( Jeg ringer eller skriver gerne til dem, men det kræver at Vicki giver tilladelse til at jeg gengiver hendes historie ??

    Jeg lavede engang for rigtig længe siden i samarbejde med min eks. en brochure om opfostring af killinger, hvalpe, egern mfl. trin for trin Måske jeg skulle se at få dem genoptrykt, og lagt ud til de forskellige foreninger, for viden har de åbenbart ikke, og overskud til at guide videre til andre som har forstand, det kan de åbenbart heller ikke.




  • Vicki L
    Vicki L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 6
    #36   12. mar 2010
    DK * Fabis - NFO den lille Bisse *

    Jeg ønsker gerne at ku komme og købe katte der igen, hvilket vi altid har gjort i min familie for at støtte.
    Men hvis det vil hjælpe små killinger er det ok.
    Men kan det gøres på en måde så jeg stadig kan vise mit ansigt dernede uden de er sure over jeg har "meldt" dem?
    Jeg husker ikke navnet på hvem jeg snakkede med og ønsker ikke der opstår problemer :-).


  • #37   12. mar 2010 Vicki L - Nu er jeg ikke en som overfuser andre mennesker, så jeg vil selvfølgelig være venlig overfor dem, og det er jo også i deres egen interesse at den information de giver er korrekt, så de ikke i fremtiden kommer til at sætte andre i den situation som du lige har været igennem.
    Det er jo ikke fair overfor dig eller for killingen. eller andre killinger som der måtte komme i fremtiden.
    Så jeg kan ikke forestille mig at de skulle blive sure.


  • #38   12. mar 2010 Nå nu har jeg talt med hovedkontoret og vi er blevet enige om at jeg skriver til den nye direktør ;o) en guide trin for trin, som de så vil lægge ud, og evt trykke som brochure ;o)

    Så ved jeg da hvad jeg skal lave i weekenden ;o)


  • #39   12. mar 2010 DK * Fabis - NFO den lille Bisse *

    Hvorfor ikke bruge det der allerede ER fornuftugt skrevet?

    Det er jo ikke ualmindeligt der i sådanne tilfælde surfes rundt - så jo mnere den samme korrekte info der popper op jo større effekt.

    Skal man derimiod til at forholde sig til flere forskellige modeller - så er killingen død inden man finder ud af hvad er korrekt.

    Make it simpel ...


  • #40   12. mar 2010 Hej Bisse.
    "Du er jo bare kræs for enhver dyre-elsker.... -
    Dejligt at du har overskud til weekend skriveri - og dermed hjælpe kommende killinger!
    Så du ønskes en rigtig god weekend, forhåbenlig med hygge stunder sammen med kattene osse! (og selvfølgelig også familien ;-))
    Mvh Monique


  • #41   12. mar 2010 Du har ret Lis ;o) Jeg har skrevet til Michael, og jeg har ladet det være op til ham om han vil have hjælp til en guide, eller om de vil hente det andet steds fra, eller henvise til net steder. Jeg har også anbefalet ham at deres internater får en telefon list til de gode steder som Bente feks tilhører, så ikke en 17 årig skal stå med det ansvar en anden gang.



  • #42   12. mar 2010 Det står allerede en del på hittekilling.dks hjemmeside, det må gerne bruges

  • #43   12. mar 2010 Lav en simpel og brugervenlig anvisning - gå sammen om det så mest muligt kommer med.

    Måske en ide at få en dyrlæge til at læse det? Prøv om I kan få Dyrlæse Tom Schantz Kristensen, KV Frederiksberg til at lægge navn til?

    Når det er færdigt - send det til KV, IDB, nges Kattehjem osv - og læg det på nettet


  • #44   12. mar 2010 Dyrlæse (jo, ho han er belæst) men Tom Schantz Kristensen er dyrlæge:-) En af danmarks bedste på kat:-)

  • #47   12. mar 2010 Felis dog - oppe af stolen igen:-)

    Netop for at undgå fejlinformation skulle der brygges noget sammen som også internaterne kunne henvise til/udlevere.

    Jeg snakker ikke om KV nede i sønderjylland - jeg snakker og KV Frederiksberg der har en af Danmarks allerdygtigste dyrlæger på kat - min dyrlæge i mange år på Skovlunde Dyrkeklink. Klinikken har i 25-30 år varetaget kattene fra KV - nu er Tom gået på pension og arbejder deltid på KVs klinik. Han om nogen er kattenes mand - hans lige bliver svær at finde!


  • #49   13. mar 2010 Felis,

    Der var jo intet til hinder for at sætte lovteksten ind i hvordan man tager sig af nyfødte kilinger.

    Små killinger SKAL der tages hånd om, swlv få timer kan være fatale, indtil de kan afleveres på rette sted.


  • #51   13. mar 2010 Der kan være en årsag den første blev ædt af moderen.

    Det kunne jo være den anden var røget samme vej fordi der var noget galt med den.

    Ved godt jeg ikke bliver populær på ovenstående - heller ikke at jeg giver Felis ret - og heller ikke at jeg mener der er alt, alt for mange katte.

    Opfostring af killinger er fint hvis det er en mangelvare - DET ER DET IKKE. Man skal dog have i baghovedet har killingerne ingen colostrum fået fra moderen er de meget udsatte for hvad de møder. Kan man tillade sig at gøre det overfor killingen - og den nye ejer?

    Jeg ville nok være lidt mere behagelig i min fremoning hvis man i det mindste sørgede for de killinger man død og pine skulle holde liv i var snippet inden de flyttede fra plejehjemmet.

    Det er skruen uden ende - beklager, jeg har siddet på fingrene længe - jeg ved hvad reaktionerne er når nogen tillader sig at være realistist.

    Så længe de der himler op om hvor forfærdeligt det er ikke engang sørger for deres egne dyr leveres fixet - så syntes jeg faktisk det var pænere at knytte ...





  • #53   14. mar 2010 Colostrum er mælk der er rig på antistoffer fra moderen, den beskytter killingen mod de virus og bakterier moderen har stiftet bekendskab med.

    De første 16-24 timer efter fødsel er killingernes tarme istand til at optage disse antistoffer som bekytter den, derefter lukkes deres tarme tiltagende for optagelse.

    ergo, killinger der ikke har fået disse antistoffer er dårligere stillet mod hvad de udsættes for - virus, bakterier osv

    Det hedder maternelle (fordi de kommer fra et andet individ) antistoffer - de klinger ud i killingen afhængig af hvor gode de er et sted mellem 8. og 16 uge.

    Når killingen er 16 uger er dens eget immunforsvar igang med at opbygges - og på det tidspunkt ved man en vaccine vil have effekt.

    fixet og snippet er slang for kastreret, det dækket både hanner og hunner


Kommentér på:
Moderløse killinger - tænk jer om !!

Annonce