Udsigterne for katte med katteinfluenz Udsigterne for katte med katteinfluenz
Sad og snakkede med en veninde om katteinfluenza forleden..
Og sidder og nu læser lidt om det på nettet.
Fandt dette på nettet:
Der er desuden risiko for, at katten efter en infektion kan blive rask smittebærer af Calicivirus. Det vil sige, at katten kan smitte andre katte, selv om den ikke selv har nogen symptomer. En kat kan også blive livslang bærer af Herpesvirus. Her vil virusset med mellemrum give sygdom (felin nysesyge), med efterfølgende virusudskillelse.
- Hvis en kat har været smittet med Herpesvirus, og det går i udbrud med måneders mellemrum.. Så kan man sige at den er livslang bærer.. Vil det så være sådan for katten resten af livet? Så katten skal på medicin flere gange om året.. ?
Er det synd at holde katten i live så, når den har disse ture?
Håber på gode svar, så jeg kan give dem videre (:
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Herpes er katten livslang bærer af - dårligt immunforsvar og dårlig til at håndtere stress an give udbrud - som kan smitte andre katte.
Vaccinerede katte der ikke har mødt virus før de bliver vaccineret vil også kunne smittes - men udbrudet vil være begrænset
jul 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 10 Svar: 116
Tusinde tak for dit svar. (:
Ang medicin gives det kun hvis der opstår en bakteriel infektion oveni.
- vil det så sige at dyrlægen kun giver medicin hvis der er bakteriel infektion?
Og kan man så intet gøre hvis katten bare har snot i næsen, og våde øjne?
jul 2009
- Nu har jeg tilfældigvis en kat som er meget vanskelig ang kost, for lige at blandet dette ind :b
Har snart prøvet alle mærker som dyrlægen har anbefalet, men enten har missen tynd mave, ellers gider hun ikke spise det /: Kan du anbefale noget?
nov 2008
Det siges at L-lysin kan dæmpe et herpes udbrd - nogen påstår endda det det kan forebygge, idet det optager den plads Hepes virus sætter sig på.
Det skal være samhørighed mellem indtag ag L-lysin og argenine - helst hvordan husker jeg ikke
jul 2009
Hun får noget som er forbyggende mod krysstaller, da vores anden kat lige har haft det.. Hun har fået kitten fra R.C
Noget andet, indoor fra Hills
Fik af vide af dyrlægen at jeg kunne prøve noget der hedder Sentitive tror jeg, fra Hills.. Men syntes sgu også at det er røv dyrt hele tiden at skifte.. For i starten lader det til at virke, og så en dag... TYNDSKID /: Og hun har ikke orm (:
Lis : hvad er L-lysin ?? (: Er det noget som er bevist, eller noget nogle påstår? (:
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Det kræver selvfølgelig at katten har et immunforsvar som kan bekæmpe virus i fred og ro - dvs. ingen stress.
Hvis katten har snotnæse og løbende øjne, så kaldes det "snifflers". Det er katte som er kronisk syge af herpes.
Og nej det er ikke synd at holde sådan en kat i live - herpeskatte kan leve et lige så sundt og lykkeligt liv, som katte der ikke er ramt af det. Så det skal du ikke være nervøs for :o)
jul 2009
jul 2009
- Katte med Herpes.. Hvis den er kronisk bærer, eller hvad det hedder.
Kan det skade nyfødte børn ?
nov 2008
Nu vil jeg ikke hænges op på det, men jeg mener at man kan give mormissen en vacc. før den føder, for at give killingerne flere antistoffer. Og så er det noget med at man kan vacc. killingerne for det som 8 uger, 12 uger og 16 uger - altså 3 vacc. Men alle vacc. der er givet inden killingen er 16 uger dækker ikke fuldt ud.
Det er ca 80 % af alle katte der har været i kontakt med herpesvirus, men de fleste har ingen symptomer på det.
nov 2008
Tror nærmere det er 80% der har Calici - det kan kan gå upåagtet hen - det gør Herpes ikke
jul 2009
Nogle der har svar til det med nyfødte børn? altså mennesker (;
nov 2008
Mht. herpes og mennesker, så ved jeg at min venindes datter døde pga at hun havde herpesubrud da hun fødte hende. Hun døde på hospitalet efter 10 dage. Min veninde blev så gravid igen og har i dag en dreng, som hun fik taget ved kejsersnit.
Det er en farlig infektion, især hvis barnet får hjernebetændelse. De fleste kvinder som herpes tager medicin for det før fødslen.
.
Men det kommer også an på om det er førstegangsudbrud ved fødslen eller om kvinden tidligere har haft udbrud, for er det sidste tilfældet så smitter moderen ikke barnet, da barnet er beskyttet af moderens antistoffer.
Men spørg lægen, han ved alt om det :o)
jul 2009
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Det er herpes genitalis (en seksuelt overført sygdom) hos mennesker, der kan smitte fra mor til barn i forb. med fødslen. Det har intet med kattenes herpes virus at gøre og kan heller ikke smitte til katte.
jul 2009
Okay, tak for svaret (: skulle lige være sikker (:
nov 2008
Men nej det smitter ikke til mennesker. Det er slet ikke samme virus som den mennesker får.
Udsigterne for katte med katteinfluenz