2.487 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Udsigterne for katte med katteinfluenz Udsigterne for katte med katteinfluenz

Sad og snakkede med en veninde om katteinfluenza forleden..
Og sidder og nu læser lidt om det på nettet.

Fandt dette på nettet:
Der er desuden risiko for, at katten efter en infektion kan blive rask smittebærer af Calicivirus. Det vil sige, at katten kan smitte andre katte, selv om den ikke selv har nogen symptomer. En kat kan også blive livslang bærer af Herpesvirus. Her vil virusset med mellemrum give sygdom (felin nysesyge), med efterfølgende virusudskillelse.

- Hvis en kat har været smittet med Herpesvirus, og det går i udbrud med måneders mellemrum.. Så kan man sige at den er livslang bærer.. Vil det så være sådan for katten resten af livet? Så katten skal på medicin flere gange om året.. ?
Er det synd at holde katten i live så, når den har disse ture?

Håber på gode svar, så jeg kan give dem videre (:

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udsigterne for katte med katteinfluenz
  • #1   11. apr 2010 70% af kattene renser sig for calicivirus - har de renset sig får de ikke mere i udbrud - ihvertfald ikke med den streng. Calicivirus muterer, på samme måde som vores influenzavirus. Calicirus er under mistanke for at være medvirkende faktor for dårligt tandkød.

Herpes er katten livslang bærer af - dårligt immunforsvar og dårlig til at håndtere stress an give udbrud - som kan smitte andre katte.

Vaccinerede katte der ikke har mødt virus før de bliver vaccineret vil også kunne smittes - men udbrudet vil være begrænset

• #2   11. apr 2010 Ulla P
    Tusinde tak for dit svar. (:

Ang medicin gives det kun hvis der opstår en bakteriel infektion oveni.
    - vil det så sige at dyrlægen kun giver medicin hvis der er bakteriel infektion?
    Og kan man så intet gøre hvis katten bare har snot i næsen, og våde øjne?

• #3   11. apr 2010 Hvordan kan man så undgå stress hos katte?
    - Nu har jeg tilfældigvis en kat som er meget vanskelig ang kost, for lige at blandet dette ind :b
    Har snart prøvet alle mærker som dyrlægen har anbefalet, men enten har missen tynd mave, ellers gider hun ikke spise det /: Kan du anbefale noget?

• #4   11. apr 2010 stress er jo en vanskelig fisk - man kan også blvie stresset af kedsomhed.

Det siges at L-lysin kan dæmpe et herpes udbrd - nogen påstår endda det det kan forebygge, idet det optager den plads Hepes virus sætter sig på.
    Det skal være samhørighed mellem indtag ag L-lysin og argenine - helst hvordan husker jeg ikke

• #5   11. apr 2010 Ulla P
    Hun får noget som er forbyggende mod krysstaller, da vores anden kat lige har haft det.. Hun har fået kitten fra R.C
    Noget andet, indoor fra Hills
    Fik af vide af dyrlægen at jeg kunne prøve noget der hedder Sentitive tror jeg, fra Hills.. Men syntes sgu også at det er røv dyrt hele tiden at skifte.. For i starten lader det til at virke, og så en dag... TYNDSKID /: Og hun har ikke orm (:

Lis : hvad er L-lysin ?? (: Er det noget som er bevist, eller noget nogle påstår? (:

• #6   11. apr 2010 L-Lysine er et naturligt aminosyre. Når Herpes spreder sig deler det cellerne i kroppen og L-Lysine er med til at standse delingen. Det kan ikke kurere det, men det kan være med til at bremse udbrud, og det er ikke bare en påstand smiley

Det kræver selvfølgelig at katten har et immunforsvar som kan bekæmpe virus i fred og ro - dvs. ingen stress.

Hvis katten har snotnæse og løbende øjne, så kaldes det "snifflers". Det er katte som er kronisk syge af herpes.

Og nej det er ikke synd at holde sådan en kat i live - herpeskatte kan leve et lige så sundt og lykkeligt liv, som katte der ikke er ramt af det. Så det skal du ikke være nervøs for :o)

• #7   11. apr 2010 tusinde tak for alle jeres svar, nu er der lidt til samtalen imorgen (:

• #8   11. apr 2010 Glemte lige et spørgsmål Ö
    - Katte med Herpes.. Hvis den er kronisk bærer, eller hvad det hedder.
    Kan det skade nyfødte børn ?

• #9   11. apr 2010 Altså der er som sådan ikke noget galt i at man får killinger på en der er bærer af herpesvirus, men hvis katten har kronisk udbrud af herpes, bør den ikke bruges til avl.

Nu vil jeg ikke hænges op på det, men jeg mener at man kan give mormissen en vacc. før den føder, for at give killingerne flere antistoffer. Og så er det noget med at man kan vacc. killingerne for det som 8 uger, 12 uger og 16 uger - altså 3 vacc. Men alle vacc. der er givet inden killingen er 16 uger dækker ikke fuldt ud.

Det er ca 80 % af alle katte der har været i kontakt med herpesvirus, men de fleste har ingen symptomer på det.

• #10   11. apr 2010 Hvis små og uvaccinerede killinger smittes med Herpes kan de blive meget syge og få øjeskader.

Tror nærmere det er 80% der har Calici - det kan kan gå upåagtet hen - det gør Herpes ikke

• #11   11. apr 2010 super svar (: nøj jeg bliver klog smiley

Nogle der har svar til det med nyfødte børn? altså mennesker (;

• #12   11. apr 2010 Lis - det kan godt være at du har ret i det med Calici og de 80 %, mener bare at have læst en undersøgelse om det. Det er en lidt tabubelagt kattevirus, som der ikke bliver talt særlig meget om (herpes).

Mht. herpes og mennesker, så ved jeg at min venindes datter døde pga at hun havde herpesubrud da hun fødte hende. Hun døde på hospitalet efter 10 dage. Min veninde blev så gravid igen og har i dag en dreng, som hun fik taget ved kejsersnit.

Det er en farlig infektion, især hvis barnet får hjernebetændelse. De fleste kvinder som herpes tager medicin for det før fødslen.
    .
    Men det kommer også an på om det er førstegangsudbrud ved fødslen eller om kvinden tidligere har haft udbrud, for er det sidste tilfældet så smitter moderen ikke barnet, da barnet er beskyttet af moderens antistoffer.

Men spørg lægen, han ved alt om det :o)

• #13   11. apr 2010 det var mere om hvis man har en kat som har herpes, og hvis så ejeren bliver gravid, om det kunne skade menneskebarnet...

• #14   11. apr 2010 Herpes hos kat smitter andre katte. Det kan ikke smitte til mennesker.

Det er herpes genitalis (en seksuelt overført sygdom) hos mennesker, der kan smitte fra mor til barn i forb. med fødslen. Det har intet med kattenes herpes virus at gøre og kan heller ikke smitte til katte.

• #15   11. apr 2010 katrine
    Okay, tak for svaret (: skulle lige være sikker (:

• #16   11. apr 2010 Nå på den måde hehe Det misforstod jeg, troede du mente når mennesker har herpes og føder :o)

Men nej det smitter ikke til mennesker. Det er slet ikke samme virus som den mennesker får.

Kommentér på:
Udsigterne for katte med katteinfluenz

Annonce