12. jul 2007 Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Lovlig opfostring/killinger U 12 uger {{forumTopicSubject}}
Vi havde tidligere en debat om hvorvidt det var lovligt at tage moderløse killinger ind og opfostre dem som privat person, og om det var ulovligt pga den nye lov vedr. 12 ugers reglen.
Jeg kan informerer om, og som jeg også sagde dengang at det ikke er ulovligt at tage killinger ind til opfostring, når det er af hensyn til killingens velfærd og behov der tilgodeses.
Det har aldrig været justitsministeriets hensigt at ulovliggøre opfostring af moderløse killinger, og det er heller ikke hensigten med denne lov.
Justitsministeriet skriver i en mail til mig at de kan oplyse at det IKKE er i strid med bekendgørelsens regler at opfostre vildlevende moderløse killinger, der er under 12 uger, så længe det er under hensyn til killingens velfærd.
Skulle der alligevel være nogen som mener at vide bedre eller har spørgsmål så kan de rette henvendelse til Fuldmægtig Mille Sofie Brandrup Johansen fra dyrevelfærdskontoret i Justitsministeriet, telefon og mail kan fåes ved at skrive en PB til mig.
Snip snap snude Så er den historie vist dømt ude ;o)
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
"Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat."
Det står allerede i bekendtgørelsen
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Og derfor fik jeg en skrivelse fra JM om at det slet ikke er hensigten med den bekendtgørelse, 12 ugers bekendtgørelsen har intet med opfostring af moderløse killinger at gøre, og det prøvede jeg jo at forklare sidst, og for at der ikke skulle ske misførståelser skrev de jo netop den stk 2, men alligvel er der nogen som ikke forstår det, og mener at det er OK at prædike at det er Ulovligt og folk som gør det så er kriminelle, eller får bøder og andre skræmme kampanger.
De eneste som taber på det er de små killinger, fordi det får nogen til at tro på det som andre siger, og som de helt og aldeles har MISforstået.
Og da det jo er ved at være sæson for forladte killinger, så syntes jeg at det var en god ide at får det helt på det rene. DET ER LOVLIGT, MAN MÅ GODT ;o)
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Alt for mange er alt for forhippede på der skal holdes liv i alt. Det er er min oprdbog uanstændigt og medvirkende til kattens blakkede ry.
Kan en anden kat ikke tage over mistes den normale katteadfærdsoplæring. Intet menneske kan gøre det - uanset hvor god meningen er
jul 2007
Personligt har jeg en som på trods af at hun ikke havde haft killinger så var hendes moder instinkt så kraftigt at hun producerede mælk så snart man lagde killinger ned til hende, og det gør hun stadig når der er killinger i nærheden, selvom hun nu er kastrat og 15 år.
Men uanset om vi syntes det er godt eller ej at tage moderløse killinger ind hvis ikke man har katte til at vise dem adfærd og andet, så vil der stadig være nogen som ikke kan få sig selv til at få dem aflivet, og som også vil beholde dem, og ikke alle opfostrede katte bliver bims oven i hovedet, det skal man også lige huske.
Men man skal nu alligvel vide at man ikke overtræder nogen lov.
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 16 Svar: 130
Snip snap snude denne historie er ikke dømt ude :-))
Jeg sidder som en der " alligevel mener at vide bedre"
Det er IKKE tilladt at OVERDRAGE killinger under 12 uger til privatpersoner.
Justitsministeriet ulovliggør ikke opfostring af killinger , det skal blot være godkendte internater eller andre godkendte dyreorganisationer som gør det.
Eneste tilfælde hvor privatpersoner kan gøre det lovligt er hvis de finder en eller flere små vildkillinger.
Jeg synes du skal offentliggøre svaret du har fra Fuldmægtig Mille Sofie Brandrup Johansen fra dyrevelfærdskontoret i Justitsministeriet.
Måske er det ikke os alle der læser loven, som fanden læser biblen :-)))
jul 2007
Modtaget fra Civil og Politiafddelingen
Kontor: Dyrevelfærdskontoret
Henvendelse om Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger
De har ved mail af 13 Marts 2010 rettet henvendelse til Justitsministeriet vedrørende bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger. Justitsministeriet har forstået Deres henvendelse således , at De ønsker at få oplyst om det er foreneligt med denne bekendtgørelse at opfostre vildlevende moderløse killinger, der er under 12 uger gamle, og om det er foreneligt med bekendtgørelsen at overdrage killinger, inden de er 12 uger gamle, under hensyn til killingernes velfærd.
Reglen kan fraviges, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse, indførsel af moderdyr eller killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat jf § 1, stk 2 i bekendtgørelsen. Det følger af bekendtgørelsen § 2, at Justitsministeriet kan meddele dispensation fra bekendtgørelsen, hvis hensynet til moderdyrets eller killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
Justitsministeriet kan oplyse, at det ikke er i strid med bekendtgørelsens regler at opfostre vildtlevende moderløse kattekillinger der er under 12 uger gamle.
Hvad angår spørgsmålet om overdragelse af kattekillinger inden de er 12 uger gamle, under hensyn til killingernes velfærd, så følger det som ovenfor nævnt.
Justitsministeriet håber herved at have besvaret Deres henvendelse. Skulle De imidlertid have yderligere spørgsmål, er De velkommen til at kontakte fuldmægtig Mille Sofie Brandrup Johansen på telefon nummer .......
Der står så noget mere i brevet, men det er angående hunde og det høre så ikke til her på siden ;o)
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 16 Svar: 130
"Jeg kan informerer om, og som jeg også sagde dengang at det ikke er ulovligt at tage killinger ind til opfostring, når det er af hensyn til killingens velfærd og behov der tilgodeses."
Du har ret, hvis, du havde skrevet VILDkillinger.
Så nu er det vist slået helt fast at det er ulovligt at tage Fru Hansens moderløse killinger ind og opflaske dem. Killinger må kun overdrages fra privatpersoner hvis der gives dispensation.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
jul 2007
JM skriver jo; "Justitsministeriet kan oplyse, at det ikke er i strid med bekendtgørelsens regler at opfostre vildtlevende moderløse kattekillinger der er under 12 uger gamle."
De skelner forøvrigt ikke om de er vilde eller tamme, det er reglen om hvorvidt det er for killingen ve og vel.
"Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår."
Lovlig opfostring/killinger U 12 uger