{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.669 visninger | Oprettet:

Kattens farvegenetik {{forumTopicSubject}}

Her er en lang smøre jeg har skrevet om kattens farvegenetik, til dem som interesserer sig for den slags kattenørderi smiley

Kattens farvegenetik er vigtig viden for opdrættere af stort set alle racer. At have kendskab til hvilke farver man kan sammensætte og hvad der kommer ud af det, er et væsentligt redskab når man som opdrætter skal planlægge en parring. Hvilke farver ønsker man at få og hvilke katte skal man så bruge til dette?

Her er lidt basal genetik for katte.

Gener er de byggeklodser som bestemmer hvilke egenskaber og arveanlæg katten har. De har alle deres pladser på kromosomerne. En kat har 19 kromosompar, altså 38 kromosomer i alt. Kønskromosomerne hedder X og Y og afgør hvilket køn katten bliver. En hunkat har således kønskromosomerne XX og en hankat har XY. Når katten danner kønsceller, opdeles de 38 kromosomer i 19 kromosomer. Dette kaldes meiose og er en særlig form for celledeling. Når cellerne er delt, kan katten videregive disse til sit afkom, som får 19 kromosomer fra faren og 19 kromosomer fra moren som så danner de 19 kromosompar, i alt 38 kromosomer.

Når vi snakker om farver, er der altid to farvegener, et fra mor og far og de skrives derfor med to bogstaver, som f.eks (AA) for agouti. Disse gener kan være homozygote, som betyder et par af to ens (AA), eller heterozygote, som betyder et par af to forskellige (Aa).

Generne kan være enten dominante eller recessive. Dominant betyder at genet dominerer og ”trumfer” sig igennem over et andet gen. Recessivt betyder at genet er vigende og giver plads for et dominant gen. Recessive gener kommer kun til udtryk, hvis de findes i par af to ens, dvs. er homozygote. Dominante gener skrives med store bogstaver (A), recessive skrive med små bogstaver (a).

Man snakker desuden om kattens genotype og kattens fænotype. Genotype er de gener katten bærer på og fænotypen er de gener som reelt kommer til udtryk ved katten. Et eksempel: En kat kan godt være sort, men pga. det dominante hvide gen, undertrykkes dette og dermed bliver katten helt hvid. Katten har dog stadig det genetiske anlæg for sort og kan dermed få sorte killinger.


Her kommer en forklaring om de forskellige gener som påvirker kattens farve.
Under hvert afsnit om generne, står der koden for generne, kattens genotype (ikke at forveksle med farvekoden i EMS systemet!)

A - Agoutigenet
Agoutigenet er det gen som afgør om kattens mønster kommer til udtryk eller ej. Agouti (A) er dominant og non-agouti (a) er recessivt. En agouti kat har et hårstrå som er farvet i stribede bånd. Non-agouti betyder at kattens mønster undertrykkes og katten er dermed ensfarvet, da alle hårstrå er ensfarvede.

AA – agouti

Aa – agouti (bærer non-agouti)

aa – non-agouti

B - farvegenet.
Alle katte er genetisk sorte. Det sorte gen (B) er dominant. Chokoladefarvet (b) er recessivt og ligeledes er cinnamon (bl) Chokolade er dominant i forhold til cinnamon.

BB – sort

Bb – sort (bærer chokolade)

bb – chokolade

bbl – chokolade (bærer cinnamon)

blbl - cinnamon

D - Dilute
Dilutegenet afgør farveintensiteten på katten. Dette kaldes fortynding. Fortynding er nedsat farvepigment i kattens hår. Fortynding (d) er recessivt og katten skal dermed have to gener for at farven bliver fortyndet. Ellers har den fuld farveintensitet (D). Fortynding gør sort til blå, chokolade til lilla og rød til creme.

DD – fuld farveintensitet

Dd – fuld farveintensitet (bærer fortynding)

dd - fortynding

O-genet, det røde gen
Det røde gen (O) er bundet til kønskromosomet X. Dette gen sætter den normale farve ud af kraft og katten bliver rød. For at virke fuldt ud skal der hos hunner være to O-gener, et på hvert X-kromosom. Hos hanner skal der kun være et O-gen for at det kommer til udtryk, da hankatten kun har ét X-kromosom. Hvis hunkatten kun har ét O-gen på det ene X-kromosom, men intet på det andet, bliver hun grundet kodominans tortiefarvet, dvs. både rød og den oprindelige farve (f.eks sort) kommer til udtryk.

Den røde farver ophæver virkningen af non-agouti (aa) og røde katte vil derfor altid have et synligt tabbymønster.

OO – rød hunkat

Oo – tortie hunkat

OY – rød hankat

I – inhibitor, silver-genet
Inhibitorgenet bevirker en undertrykkelse af det gule pigment i de enkelte hår. Hos en ensfarvet kat gør det den nederste del af hårene bliver helt hvide. Dette kaldes for smoke. Hos katte med synligt tabbymønster bliver den gule del af de stribede tabbyhår hvidt og dette kaldes det for silver/sølv. Silver giver katten en mere kold farve. I-genet er dominant.

II – silver/smoke

Ii – silver/smoke (bærer ikke-silver)

ii – ikke-silver

S-generne, hvidplettethed
S-generne er kun delvis dominant overfor (s), dvs. at der som regel er forskel på (SS) og (Ss). S-genet forårsager en større eller mindre del af hvid i den normale farve, men det er ikke muligt at forudsige hvordan det hvide mønster kommer til at se ud eller hvor stort et område det dækker.

Katte med S-genet kaldes bicolour, harlekin eller van, alt efter graden af hvid.

SS – med hvidplettethed

Ss – med hvidplettethed

ss – uden hvidplettethed

W-genet, hvid
Dette gen fjerner alt pigment fra kattens pels, så den fremstår helt hvid. Det fungerer som en ”frakke” der dækker over kattens egentlige farve. Den hvide farve forbindes i nogle tilfælde med døvhed, da genet for døvhed er placeret på samme kromosom og ”følger med” W-genet

WW – hvid

Ww – hvid

ww – ikke hvid

Tabbymønstre
Alle katte har et tabbymønster, det som afgør om det kommer til udtryk er agouti-genet som nævnt tidligere. Der findes forskellige tabbymønstre, men de mest almindelige er makrel, spotted og classic/blotched. Makrel (Mc) og blotched tabby (mc), er hhv dominant og recessivt. Genetikken omkring spotted mønstret er ikke fuldt afklaret. Teorien går på at kattens mønster er makrel, men polygenetiske faktorer (dvs flere gener) bestemmer så at katten får mønsteret spotted.

McMc – makrel tabby

Mcmc – makrel tabby (bærer blotched)

mcmc – blotched tabby


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattens farvegenetik
  • #2   20. apr 2010 Hej Missemor.

    Maddi er sort tortie med hvid og Bonni er blå tortie tabby med hvid. Lyder det bekendt? smiley


  • #3   20. apr 2010 Vi har faktisk en gruppe til den slags special viden, hvis nogen skulle have lyst.
    Den hedder vidst "genetik-lysten til ny viden"... hmm mener jeg da den gør smiley


  • #4   21. apr 2010 Camilla - det var god læsning! Lige hvad jeg har savnet og eftersøgt længe, så tak for det :o))

  • #5   21. apr 2010 Godt at høre der er nogen, som kunne bruge det til noget smiley

  • #6   21. apr 2010 Jeg har faktisk spurgt om det nogle gange efterhånden, men tror ikke folk har "orket" at lave en tråd om det - så jeg kan i hvert fald godt bruge det :o)

  • #7   21. apr 2010 Det er skrevet som oplysning til min hjemmeside og jeg har skrevet det efter at have været på et genetikkursus.

    Der findes heller ikke så meget om det på nettet, men der er et par andre opdrættere som også har en beskrivelse af det på deres hjemmesider smiley


  • #8   21. apr 2010 Det lyder spændende med det kursus smiley Har du været på det herhjemme?

    Nu skal jeg jo nok læse det mere end een gang for at forstå det hehe men synes det er rigtig at "sjovt" at læse. Men der er da noget jeg ikke forstår smiley


  • #9   21. apr 2010 Ja, det var Jyrak som arrangerede det.

    Du må gerne spørge ind til det, hvis der er noget du ikke forstår smiley Så kan jeg da forsøge at svare.


  • #10   21. apr 2010 Okay skal se om jeg kan forklare dig det jeg ikke forstår smiley

    Der står at W-genet er hvid. Hvordan kan det så give "ww - ikke hvid"? Og hvofor står det med store og små bogstaver ( WW,Ww,ww) ? Nu er det bare lige et af mine spørgsmål hehe

    WW – hvid

    Ww – hvid

    ww – ikke hvid


  • #11   21. apr 2010 Fordi W er det dominante gen hvid, hvorimod w (lille w) betyder at katten ikke bærer genet for hvid. Lille w er bare en måde at skrive på, at katten ikke bærer det dominante hvide gen.

    Hvis kattens genotype er WW, bærer den hvid på begge gener på sine kromosomer, og den kan således kun give hvide killinger.

    Hvis kattens genotype er Ww, bærer den hvid på det ene gen og ikke på det andet. Katten er hvid, men den bærer også et gen som ikke giver hvid, derfor kan den få killinger som ikke er hvide.

    Hvis kattens genotype er ww, har den ikke det hvide gen.


  • #12   21. apr 2010 Nåå, så forstår jeg.

    Det er altså de gener den hvide kat har fået med sig - for lige at sige det på alm dansk smiley Så en hvid kat med ww har ikke mulighed for at lave hvide killinger, medmindre at den anden forælder - kat har et hvidt gen?

    Og det med store og små bogstaver gælder så og SS, Ss, ss ect?

    Kan godt være at jeg har "overset" noget da jeg læste det, men hvad så når det er en rød kat og den har generne OY, hvad står Y så for?


  • #13   21. apr 2010 Ja, som beskrevet:
    Dominante gener skrives med store bogstaver (A), recessive skrive med små bogstaver (a).

    Y er hankattens Y-kromosom, så det er bare for at vise hvad den har på det andet gen.


  • #15   5. maj 2010 Hehe, jamen det gør da ikke noget Missemor. Så har du da farverne på Bonni og Maddi, så må du hellere få det skrevet under deres profil smiley

Kommentér på:
Kattens farvegenetik

Annonce