{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.071 visninger | Oprettet:

Hofter / bagparti {{forumTopicSubject}}

Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde tråden, men jeg har i et par dage undret mig over, om min hunkat er for tynd ved hofter / bagparti. Jeg ved godt at i ikke kan mærke eller se det, men tænkte om nogle af jer også kan mærke kattens knogler tydeligt omkring hofterne?

Knoglerne stikker nærmest ud, men man kan selvfølgelig ikke se det pga hendes lange pels. Det er ikke særlig længe siden at hun var ved dyrlægen. Der fik jeg ikke noget at vide om det.

Hun har også lige været i sin første løbetid, ved ikke om det kan hænge sammen med det? Ja og så er hun Perser og lidt over 1 år gammel.

Hun får godt foder og er generelt i god stand - vejer 4, 5 kg. Det er kun bagpå at jeg synes hun er tynd.

Er jeg unødvendig "bekymret"? :o)

Tak på forhånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hofter / bagparti
  • #1   29. apr 2010 Har hun muligvis orm?

• #2   29. apr 2010 Mon ikke det er pga løbetiden? Det kan jo godt tære lidt på reserverne..

Skal hun fortsætte med at gå i løb, eller er hun kommet på p-piller?

• #3   29. apr 2010 Jeg har også et par der er sådan, de er neutraliseret får god mad osv, mon ikke nogle er slankere i bygningen end andre.

• #4   29. apr 2010 Hun har ikke orm og skal ikke på p-piller før jeg kan se om hun vil komme i løb jævnligt. Nogle kommer jo kun i løb et par gange årligt, så vil godt lige se tiden lidt an. Løbetiden gik helt fint. Hun miavede ikke særlig meget og var egentlig bare ekstra kælen.

Jeg synes hun spiser som hun plejer, kan ikke se så meget forandring på det område. Synes bare at hun er meget tynd omkring hofterne. Kan prøve at forklare det lidt bedre.

Hvis i forestiller jer hendes rumpe og så halen. På hver side er der et hofteben, hvis i så tænker at i kan mærke at knoglerne ( det er sådan lidt "kugle -firkantet" formet) der stikker ud i hver side.

Man kan ligesom tage fat i den - i et stykke af hofteskålen.

Nu ved jeg ikke om det er de korrekte ord - for er ikke så skrap til kattens anatomi. Men tror det er hofterne der stikker ud. Det er ikke på halebenet.

Grunden til at jeg har bemærket det ved hende, er selvfølgelig fordi det virker underligt når man kæler hende på siden og så fordi at jeg slet ikke kan mærke det på min hankat. Altså medmindre at jeg virkelig leder efter det.

Resten af hendes krop er helt fin. I en periode for ikke så længe siden var hun endda lidt for bred-rumpet :o)

Her lige et par billeder af hende. Taget i Februar.

(link fjernet)

(link fjernet)

• #5   29. apr 2010 Har lavet en "stregtegning" smiley

(link fjernet)

• #6   29. apr 2010 Hvis hun kun er mager på hofter/bagben - vil jeg få dyrlægen til at tjekke hende for evt HD ,. da dette kan give nedsat muskulatur i det ramte område.

• #7   29. apr 2010 Ved PKD taber de sig vel over hele kroppen. Hun er jo fin i stand - det er kun bagpartiet der er "tynd".

Jeg tror lige at jeg vil se tiden an i en uges tid og er det stadig ligedan giver jeg dyrlægen et kald. Kan også være at jeg ringer til dem på Mandag så kan de vurdere om jeg skal komme med hende. Tvivler på at det er "akut".

Chicabee - ved HD vil hoftebenene så stikke ud?

• #9   30. apr 2010 Hendes forældre er da forhåbentlig testet fri for PKD??

Hvis hun i forvejen er lidt mager i det, så synes jeg du skal overveje enten p-piller (hvis du vil have killinger på hende og husk at få hende PKD testet) eller neutralisering. Det hjælper ikke på hendes tilstand at gå en masse løbetider igennem.

Jeg har selv to piger, en fertil og en kastrat og synes slet ikke jeg kan genkende det du fortæller om. Har lige mærket på deres hofter og de stikker hverken ud eller føles meget tydeligt.

Du må jo tage en snak med dyrlægen og få ham til at mærke på hendes hofter.

• #10   30. apr 2010 Det er helt normalt---------alle mine tre drenge er tynde ved hoften og bagpartiet og min lidt overvægtige dreng på 8 kg er også slank der.........og de spiser godt.........jeg tror at store katte har disse tendenser min lille almindelige huskat kunne man ikke se eller mærke hoften på samme måde...........katte er vel lige som os mennesker forskellige bygget............så sålænge at hun ikke er total benet hele kroppen igennem er hun en slank pige...........jeg tror ikke du skal være bekymret..............mine 2 mindste vejer 4,5 og 5,5 kg.

• #11   30. apr 2010 mette H - hun er Perser og vejer 4,5 kg. Det er en rigtig fin vægt. Hun har ikke flæsk på maven, altså hængevom. Hun er helt almindelig. Hun har mave. Det eneste der ikke er "fint" ved hende er hendes hofter.

Mille - nej jeg tror ikke at forældrene er testet fri for PKD, men alt det har jeg styr på. Selvfølgelig skal hun testes især hvis jeg har planer om et kuld på hende. Har talt med dyrlægen om det. Men hun vidste ikke så meget om det, så skal snakke med en anden af vores dyrlæger, som ved meget mere om det og har speciale i det.

Jeg synes ikke at hun er mager - det er kun bagpå. Hun har jo en flot vægt. Min hankat vejer 5,3 kg. Så hun er ikke så langt fra ham, trods det at hun er meget mindre.

Jeg tror lige jeg vil ringe til dyrlægerne på mandag og så få tid hos ham, som har mest forstand på det.

Hun skal selvfølgelig ikke blive ved med at gå i løb. Hun er ikke i løb nu og har ikke været i over en uge. Det jeg håbede på var at hun er en af dem som kun går i løb få gange årligt. Hvis ikke skal hun på p-piller, men det vil ikke blive særlig længe, så skal hun enten parres eller neutraliseres.

Men det kommer helt an på hvad der sker nu. Hvis der er noget galt med hende, så skal hun selvfølgelig bare være kastrat.

Pia L - jamen på dine kan du så tydeligt mærke knoglen der stikker ud? Det er nemlig det jeg kan på min.

• #12   30. apr 2010 Man skal aldrig købe en perser, hvis forældrene ikke er testet. Kræv at se attester på begge forældre, hvis du ikke kan få det af opdrætter/sælger, så lad være med at købe hos dem. PKD nedarves dominant, så har en forældre det er der stor risiko for at killingerne får det.

Og det var ikke kritik til dig Jeanette, men mere som en oplysning til andre og måske til næste gang du skal købe..

• #13   30. apr 2010 Mille - jeg ved det godt smiley Men det vidste jeg bare ikke dengang at jeg købte hende. Har slået mig selv i nakken mange gange over det. Så selvfølgelig skal hun testes for det - vil aldrig nogensinde lade hende få killinger medmindre jeg ved at hun er rask.

Har for et stykke tid siden lavet en tråd om, hvad jeg skal få tjekket inden evt. parring. Min hankat er jo også kastrat fordi jeg ikke ville at han skulle lave killinger efter han har fået hudsygdom som bivirkning til loppeallergi. Så bare rolig jeg lytter skam og lære - vil aldrig sætte killinger til verden medmindre at forældrene er 99 % raske.

Og tro mig - min næste kat er tjekket for alt det nødvendige :o))

Mille, kan det passe at jeg hørte rigtigt da dyrlægen fortalte at PKD skal testes "jævnligt"?

Jeg spurgte i hvert fald om noget og så sagde han, at katten måske ikke har det nu, men godt kan have det om feks. 2 år. Er det PKD?

• #14   30. apr 2010 Nej, det er HCM. Du kan DNA teste for PKD, enten som swap eller blodprøve.

• #15   30. apr 2010 Okay og HCM skal hun også testes for - PKD testen er billigst i USA er det ikke sådan at det er?

Nu skal jeg lige være med. PKD er hvad? HCM er deres nyrer, ikke?

• #16   30. apr 2010 Nej, HCM er hypertrofisk kardiomyopathi, det er en fortykkelse af hjerteskillevæggen (tror jeg nok..) Det er i hvert fald hjertet smiley
    Den kan ikke testes med DNA, kun ved scanning.

PKD er polycystisk kidney disease, altså cystenyrer som persere desværre døjer med.

• #17   30. apr 2010 Så har jeg lige byttet om på det. Troede HCM var det med nyrerne. Men uanset så skal hun testes for begge dele, tror jeg nok. Det er så PKD der er vigtigst i dette tilfælde.

Alle racer har vel et eller andet, som de døjer med. Ved at mco har det med hjertet. Det må så være HCM de testes for.

• #18   30. apr 2010 Ja, Coonerne døjer med HCM, men det gør britter nu også. Samt flere andre racer.. Problemet er bare, at man ikke kan DNA teste for HCM, så der er man nød til at scanne. Scanningen viser kun et øjebliksbillede af, hvordan kattens hjerte er nu.
    Så selvom en kat viser fine scanninger i mange år, kan den godt udvikle det alligevel, måske som 5-årig og efter at have været brugt i avl smiley Men så har man naturligvis viden om det og kan sørge for at der ikke avles videre på kattens afkom.

• #19   30. apr 2010 Det var noget i den stil som du fortæller at dyrlægen fortalte mig. Så ved ikke om det er nødvendigt at få gjort ved Fenja. Grunden til at jeg egentlig ville have begge mine katte scannet for at se efter evt fejl på hjertet, er pga min hankat som døde sidste år, men han var halv mco, dog var der intet at finde på ham, heller ikke hans hjerte.

Ved du hvad sådan en PKD test koster herhjemme ved en dyrlæge, bare sådan ca?

• #20   30. apr 2010 Var ham der døde scannet for HCM

• #21   30. apr 2010 Nej, men jeg tror det er dyrt. Alternativt kan du få hende testet ved UC Davis i USA. Det koster 40 $ og er meget nemt, har jeg hørt. Kender flere som er glade for det.

Jeg har selv tænkt mig at få min avlskat testet på den måde. Begge hendes forældre er PKD negativ, hvilket betyder hun er fri, men jeg er så "dum" at jeg vil bruge penge på at lave dobbelttjek smiley Synes også det er rart at have attesten på det, så evt. killingekøbere kan få en kopi.

Jeg sender lige et link med webadressen til dig.

Det er en god idé at scanne for HCM også, men som sagt, det giver kun et øjebliksbillede..

• #22   30. apr 2010 maria p - nej det var han ikke. Men han blev obduceret og tjekket da han døde. Han var helt fin, intet unormalt ved ham. Så lægerne kom frem til at han havde fået en blodprop.

• #23   30. apr 2010 Camilla - det link vil jeg meget gerne have smiley

Hvis det er kan jeg så spørge dig, hvis der er noget jeg ikke forstår. For jeg er ikke så meget inde i det, hvis det skal sendes osv.

• #24   30. apr 2010 Jeg tænkte lige på efter at have læst linket, om man kan få tjekket flere ting når de alligevel har fået prøven eller om det så koster dobbelt?

• #25   30. apr 2010 Hvad er det her for en test? Coat Colors Agouti - Chocolate/Cinnamon -Colorpoint Dilute og det her: Long Hair - All four known mutations ?

• #26   30. apr 2010 Ja, du er altid velkommen til at spørge. Hvis ikke jeg kan svare kender jeg nok nogen som kan smiley Du kan bare skrive en besked eller skrive her hvis der er noget jeg kan hjælpe med. Perserens sundhed har jeg nogenlunde styr på smiley

De test du snakker om, er farvetest, altså om katten bærer non-agoute, chokolade, fortynding, maskegen osv. Samt om den bærer langhårsgenet.

• #27   30. apr 2010 Du skal sende to swap pr. test mener jeg det er og du betaler for hver test. Umiddelbart er det nok kun PKD testen du kan bruge.

• #28   30. apr 2010 Tusind tak - det får jeg nok brug for :o)

Hvis det var dig ville du så få tjekket min hankat samtidigt? Han er jo halv colorpoint perser / Hellig Birma. Selvom han er kastrat....?

Farvetests tror jeg ikke at jeg får brug for. Hvis jeg skal have killinger bliver det kun et enkelt kuld på Fenja, for at prøve at have killinger. Hun skal ikke avles på som sådan. Efter et kuld, hvis hun er rask, skal hun neutraliseres. Så farverne betyder ikke så meget for mig lige mht det.

Hvad med det her, hvad betyder det : Erythrocyte Pyruvate Kinase Deficiency (PK Deficiency) ?

Er det nødvendigt at vide hvad blodtype hun er?

• #29   30. apr 2010 De swaps kan man få dem ved ens egen dyrlæge?

• #30   30. apr 2010 "Erythrocyte Pyruvate Kinase Deficiency (PK Deficiency) is an inherited hemolytic anemia that occurs in Abyssinian, Somali and some domestic shorthair cats."
    Det drejer sig kun om abyssinier og somali, så det har jeg ikke forstand på smiley

Nej, blodtyper er ikke noget som er vigtigt hos persere - og her må folk gerne rette mig hvis jeg tager fejl, men ingen opdrættere jeg kender tester for blodtyper og jeg ved heller ikke præcis hvad problematikken omkring blodtyper er. Det er der nok nogle birmafolk som ved noget om.

• #31   30. apr 2010 Du kan bruge ganske almindelige vatpinde.

• #32   30. apr 2010 Okay så er det heller ikke nødvendigt smiley

Men ville du teste hankatten samtidigt, selvom han ikke skal bruges til at lave killinger?

Skal jeg bare tage en vatpind og "stikke" ind langs kinden i munden eller hvordan?

• #33   30. apr 2010 Personligt så ville jeg nok teste Fluffy også, når du nu alligevel skal sende prøver afsted på én kat. Bare husk at holde det adskilt smiley

Forhåbentlig er han jo negativ og så behøver du ikke bruge mere tid på at skulle bekymre dig om det. Skulle der ske det forfærdelige at han er PKD positiv, så har du mulighed for at behandle hans sygdom i opløbet, inden hans nyrer står fuldstændig af.

Katten viser først symptomer på nyresvigt når 70 % af nyrevævet er gået til, så det kan være rigtig godt at få vished om det. Det kan i bedste fald give ham nogle år mere, hvis han skulle være positiv.

Katten kan sagtens leve med PKD i mange år, så det er ingen dødsdom.

• #34   30. apr 2010 Ja, du gnubber vatpinden inde i munden på katten. Når man bestiller test får man en vejledning i hvordan man gør. Det skulle være supernemt! smiley

• #35   30. apr 2010 Ja man kan jo ikke se det på dem nu, om de evt har PKD, men jeg håber selvfølgelig at de begge er negative. Og ja, du har ret jeg kan lige så godt få dem begge testet, så ved jeg også hvad fremtiden byder på. Skulle det vise sig at en af dem positive, så skal jeg nok sørge for at de bliver behandlet med det der er muligt smiley

Når kattens nyrevæv er gået til med de 70 % som du nævner så vælger man vel at få dem aflivet eller? Tænker på om det er en smertefuld død, eller om de en dag bare sover ind?

Puha alt det sygdom....gør mig sgu lidt trist. Håber virkelig at hun ikke fejler noget og bare har tabt sig pga løbetiden. Det ville også være synd, hvis Fluffy skal lide af mere end han allerede gør. Ikke at jeg tror hans hudsygdom genere ham, fordi jeg altid tager det i opløbet, men set fra min side, er det synd....

• #36   30. apr 2010 Katten kan sagtens leve med de kun 30 % tilbageblevet nyrevæv, men så skal man også sætte ind med væsketerapi og specialfoder. Er man heldig kan katten sagtens leve flere år efter.

ER de nede på 15 % nyrefunktion, så bliver det kritisk, men det er jo meget forskelligt hvor aggressiv en nyresygdom er og hvor hurtigt vævet går til.

Så hvornår det er mest humant at aflive, er svært at sige noget om. Det kommer an på det enkeltte tilfælde. Har desværre selv oplevet at miste en kat pga. nyresvigt kun 3 år gammel. Der var ikke noget at gøre, desværre.. smiley

Kan godt forstå du bliver trist af at tænke på det, det er heller ikke sjovt.. Skal nok krydse fingre for at der ikke er nogen af dem som fejler noget.

• #37   30. apr 2010 Okay så tager man det henad vejen og ser hvad sygdommen gør ved den enkelte kat. Så må man rådføre sig med dyrlægen og så sørge for en aflivning når tiden er til det.

Tror også det går mig meget på da jeg jo mistede Magnus sidste år på en ret forfærdelig måde og det har jeg bestemt ikke lyst til igen. Så vil jeg hellere at katten bliver aflivet humant og jeg har en hvis "kontrol" over det. Det havde jeg ikke sidste gang.

Gør mig ondt at høre med din misser - det er var også en tidlig alder at skulle herfra smiley

Det værste er at man ikke kan snakke med dyrene og så få af vide om det gør ondt eller hvordan de har det. Det har jeg tit ønsket - at de kunne svare mig på hehe :o)

Kommentér på:
Hofter / bagparti

Annonce