Hofter / bagparti {{forumTopicSubject}}
Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde tråden, men jeg har i et par dage undret mig over, om min hunkat er for tynd ved hofter / bagparti. Jeg ved godt at i ikke kan mærke eller se det, men tænkte om nogle af jer også kan mærke kattens knogler tydeligt omkring hofterne?
Knoglerne stikker nærmest ud, men man kan selvfølgelig ikke se det pga hendes lange pels. Det er ikke særlig længe siden at hun var ved dyrlægen. Der fik jeg ikke noget at vide om det.
Hun har også lige været i sin første løbetid, ved ikke om det kan hænge sammen med det? Ja og så er hun Perser og lidt over 1 år gammel.
Hun får godt foder og er generelt i god stand - vejer 4, 5 kg. Det er kun bagpå at jeg synes hun er tynd.
Er jeg unødvendig "bekymret"? :o)
Tak på forhånd.
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 23 Svar: 92
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Skal hun fortsætte med at gå i løb, eller er hun kommet på p-piller?
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Jeg synes hun spiser som hun plejer, kan ikke se så meget forandring på det område. Synes bare at hun er meget tynd omkring hofterne. Kan prøve at forklare det lidt bedre.
Hvis i forestiller jer hendes rumpe og så halen. På hver side er der et hofteben, hvis i så tænker at i kan mærke at knoglerne ( det er sådan lidt "kugle -firkantet" formet) der stikker ud i hver side.
Man kan ligesom tage fat i den - i et stykke af hofteskålen.
Nu ved jeg ikke om det er de korrekte ord - for er ikke så skrap til kattens anatomi. Men tror det er hofterne der stikker ud. Det er ikke på halebenet.
Grunden til at jeg har bemærket det ved hende, er selvfølgelig fordi det virker underligt når man kæler hende på siden og så fordi at jeg slet ikke kan mærke det på min hankat. Altså medmindre at jeg virkelig leder efter det.
Resten af hendes krop er helt fin. I en periode for ikke så længe siden var hun endda lidt for bred-rumpet :o)
Her lige et par billeder af hende. Taget i Februar.
(link fjernet)
(link fjernet)
nov 2008
(link fjernet)
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
nov 2008
Jeg tror lige at jeg vil se tiden an i en uges tid og er det stadig ligedan giver jeg dyrlægen et kald. Kan også være at jeg ringer til dem på Mandag så kan de vurdere om jeg skal komme med hende. Tvivler på at det er "akut".
Chicabee - ved HD vil hoftebenene så stikke ud?
feb 2007
Hvis hun i forvejen er lidt mager i det, så synes jeg du skal overveje enten p-piller (hvis du vil have killinger på hende og husk at få hende PKD testet) eller neutralisering. Det hjælper ikke på hendes tilstand at gå en masse løbetider igennem.
Jeg har selv to piger, en fertil og en kastrat og synes slet ikke jeg kan genkende det du fortæller om. Har lige mærket på deres hofter og de stikker hverken ud eller føles meget tydeligt.
Du må jo tage en snak med dyrlægen og få ham til at mærke på hendes hofter.
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 205
nov 2008
Mille - nej jeg tror ikke at forældrene er testet fri for PKD, men alt det har jeg styr på. Selvfølgelig skal hun testes især hvis jeg har planer om et kuld på hende. Har talt med dyrlægen om det. Men hun vidste ikke så meget om det, så skal snakke med en anden af vores dyrlæger, som ved meget mere om det og har speciale i det.
Jeg synes ikke at hun er mager - det er kun bagpå. Hun har jo en flot vægt. Min hankat vejer 5,3 kg. Så hun er ikke så langt fra ham, trods det at hun er meget mindre.
Jeg tror lige jeg vil ringe til dyrlægerne på mandag og så få tid hos ham, som har mest forstand på det.
Hun skal selvfølgelig ikke blive ved med at gå i løb. Hun er ikke i løb nu og har ikke været i over en uge. Det jeg håbede på var at hun er en af dem som kun går i løb få gange årligt. Hvis ikke skal hun på p-piller, men det vil ikke blive særlig længe, så skal hun enten parres eller neutraliseres.
Men det kommer helt an på hvad der sker nu. Hvis der er noget galt med hende, så skal hun selvfølgelig bare være kastrat.
Pia L - jamen på dine kan du så tydeligt mærke knoglen der stikker ud? Det er nemlig det jeg kan på min.
feb 2007
Og det var ikke kritik til dig Jeanette, men mere som en oplysning til andre og måske til næste gang du skal købe..
nov 2008
Har for et stykke tid siden lavet en tråd om, hvad jeg skal få tjekket inden evt. parring. Min hankat er jo også kastrat fordi jeg ikke ville at han skulle lave killinger efter han har fået hudsygdom som bivirkning til loppeallergi. Så bare rolig jeg lytter skam og lære - vil aldrig sætte killinger til verden medmindre at forældrene er 99 % raske.
Og tro mig - min næste kat er tjekket for alt det nødvendige :o))
Mille, kan det passe at jeg hørte rigtigt da dyrlægen fortalte at PKD skal testes "jævnligt"?
Jeg spurgte i hvert fald om noget og så sagde han, at katten måske ikke har det nu, men godt kan have det om feks. 2 år. Er det PKD?
feb 2007
nov 2008
Nu skal jeg lige være med. PKD er hvad? HCM er deres nyrer, ikke?
feb 2007
Den kan ikke testes med DNA, kun ved scanning.
PKD er polycystisk kidney disease, altså cystenyrer som persere desværre døjer med.
nov 2008
Alle racer har vel et eller andet, som de døjer med. Ved at mco har det med hjertet. Det må så være HCM de testes for.
feb 2007
Så selvom en kat viser fine scanninger i mange år, kan den godt udvikle det alligevel, måske som 5-årig og efter at have været brugt i avl
nov 2008
Ved du hvad sådan en PKD test koster herhjemme ved en dyrlæge, bare sådan ca?
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
feb 2007
Jeg har selv tænkt mig at få min avlskat testet på den måde. Begge hendes forældre er PKD negativ, hvilket betyder hun er fri, men jeg er så "dum" at jeg vil bruge penge på at lave dobbelttjek
Jeg sender lige et link med webadressen til dig.
Det er en god idé at scanne for HCM også, men som sagt, det giver kun et øjebliksbillede..
nov 2008
nov 2008
Hvis det er kan jeg så spørge dig, hvis der er noget jeg ikke forstår. For jeg er ikke så meget inde i det, hvis det skal sendes osv.
nov 2008
nov 2008
feb 2007
De test du snakker om, er farvetest, altså om katten bærer non-agoute, chokolade, fortynding, maskegen osv. Samt om den bærer langhårsgenet.
feb 2007
nov 2008
Hvis det var dig ville du så få tjekket min hankat samtidigt? Han er jo halv colorpoint perser / Hellig Birma. Selvom han er kastrat....?
Farvetests tror jeg ikke at jeg får brug for. Hvis jeg skal have killinger bliver det kun et enkelt kuld på Fenja, for at prøve at have killinger. Hun skal ikke avles på som sådan. Efter et kuld, hvis hun er rask, skal hun neutraliseres. Så farverne betyder ikke så meget for mig lige mht det.
Hvad med det her, hvad betyder det : Erythrocyte Pyruvate Kinase Deficiency (PK Deficiency) ?
Er det nødvendigt at vide hvad blodtype hun er?
nov 2008
feb 2007
Det drejer sig kun om abyssinier og somali, så det har jeg ikke forstand på
Nej, blodtyper er ikke noget som er vigtigt hos persere - og her må folk gerne rette mig hvis jeg tager fejl, men ingen opdrættere jeg kender tester for blodtyper og jeg ved heller ikke præcis hvad problematikken omkring blodtyper er. Det er der nok nogle birmafolk som ved noget om.
feb 2007
nov 2008
Men ville du teste hankatten samtidigt, selvom han ikke skal bruges til at lave killinger?
Skal jeg bare tage en vatpind og "stikke" ind langs kinden i munden eller hvordan?
feb 2007
Forhåbentlig er han jo negativ og så behøver du ikke bruge mere tid på at skulle bekymre dig om det. Skulle der ske det forfærdelige at han er PKD positiv, så har du mulighed for at behandle hans sygdom i opløbet, inden hans nyrer står fuldstændig af.
Katten viser først symptomer på nyresvigt når 70 % af nyrevævet er gået til, så det kan være rigtig godt at få vished om det. Det kan i bedste fald give ham nogle år mere, hvis han skulle være positiv.
Katten kan sagtens leve med PKD i mange år, så det er ingen dødsdom.
feb 2007
nov 2008
Når kattens nyrevæv er gået til med de 70 % som du nævner så vælger man vel at få dem aflivet eller? Tænker på om det er en smertefuld død, eller om de en dag bare sover ind?
Puha alt det sygdom....gør mig sgu lidt trist. Håber virkelig at hun ikke fejler noget og bare har tabt sig pga løbetiden. Det ville også være synd, hvis Fluffy skal lide af mere end han allerede gør. Ikke at jeg tror hans hudsygdom genere ham, fordi jeg altid tager det i opløbet, men set fra min side, er det synd....
feb 2007
ER de nede på 15 % nyrefunktion, så bliver det kritisk, men det er jo meget forskelligt hvor aggressiv en nyresygdom er og hvor hurtigt vævet går til.
Så hvornår det er mest humant at aflive, er svært at sige noget om. Det kommer an på det enkeltte tilfælde. Har desværre selv oplevet at miste en kat pga. nyresvigt kun 3 år gammel. Der var ikke noget at gøre, desværre..
Kan godt forstå du bliver trist af at tænke på det, det er heller ikke sjovt.. Skal nok krydse fingre for at der ikke er nogen af dem som fejler noget.
nov 2008
Tror også det går mig meget på da jeg jo mistede Magnus sidste år på en ret forfærdelig måde og det har jeg bestemt ikke lyst til igen. Så vil jeg hellere at katten bliver aflivet humant og jeg har en hvis "kontrol" over det. Det havde jeg ikke sidste gang.
Gør mig ondt at høre med din misser - det er var også en tidlig alder at skulle herfra
Det værste er at man ikke kan snakke med dyrene og så få af vide om det gør ondt eller hvordan de har det. Det har jeg tit ønsket - at de kunne svare mig på hehe :o)
Hofter / bagparti