{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Annonce om tandbørstning {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og læste en avis i går , og der var der en stor artikel omkring hunde og katte og deres tænder . Den var skrevet af dyrlæger som fortalte at man skulle børste deres tænder . Er der nogen der har erfaringer med tandbørstning på en kat ?

Jeg kunne ikk forestille mig at min ville synes det var spor sjovt at få børstet tænder .

Men er der nogen her inde der har erfaringer med det og evt. selv gør det ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Annonce om tandbørstning
  • #1   7. maj 2010 Det er ikke let, men det bliver nemmere med tiden. Jeg bruger noget kattetandpasta, som min kat elsker, så går det lidt nemmere, men jeg føler det som et overgreb hver gang:) Men det er svært at komme ordentlig til overalt, men jeg tænker at lidt er bedre end ingenting.

• #2   7. maj 2010 nej, mine får kød, så de er "selvbørstende" smiley

• #3   7. maj 2010 okay , Nini : hvor køber du det kattetandpasta ?

• #4   7. maj 2010 Jeg har købt det hos dyrelægen. Det hedder bucacat og koster ca 80 kr. for en tube, men det holder længe synes jeg. Jeg børster tænder på katten ca. en gang om ugen:)

• #5   7. maj 2010 http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=18724

ifølge den er BucaCat ikke tandpasta, men noget man kan smøre på tænderne

http://shop.netdyredoktor.dk/pi/Bucacat_pasta_45_gr_2006_195.aspx

Så hvis du bruger det skal du ikke børste kattens tænder

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #6   7. maj 2010 Hvordan man kan forebygge tandkødsbetændelse efter dyrlæge besøg.?

En god idè er at børste tænderne på sin kat 3 - 5 gange om ugen, men endnu bedre hver dag. Køb en baby tandbørste med et tyndt skaft, så det er lettere at komme til.

Tandbørstning: Klorhexidin fortyndet: - 1 del og 5 dele vand, dyp tandbørsten jævnligt i det fortyndet klorhexidin under tandbørstningen.

Efter tandbørstningen.

Bucacat er et godt forebyggene paster mod tandkødsbetændelse, som de
    fleste katte kan lide. Tag ca. 2 cm. Bucacat på fingeren og brug en vatpind og smør forsigtig lidt af gangen på alle de yderste sider af tænderne, man kan også bruge en finger, eller lade katten slikke det i sig. Efter fjernelse af tandsten anbefales det at give Bucacat dagligt for at forebygge nye angreb.

Bucacat er et mundhygiejnisk paster, der opretholder balancen i mundens normale mikroflora og sætter sig fast på tænder og tandkød, opløser plakken og hæmmer de bakterier, der er årsag til plakdannelse, samtidig forbedres ånden.

• #7   7. maj 2010 Jeg vil nu også mene det er noget fjollet, giv dem kød osv, så skal de nok holde sig fint

• #9   7. maj 2010 råt selvfølgelig smiley

• #11   7. maj 2010 Giver mine råt kød og spidsen af kyllingevingerne(rå) Har overvejet at få fat i daggamle kyllinger, som de kan få en gang om ugen eller 2. Jeg skal ikke nyde noget af at børste tænder på mine. For mange klør og tænder

• #12   7. maj 2010 Karina K - Mavefloraen er vandt til de bakterier der er i kødet smiley Det kød jeg brguer er godkendt til menneskeføde (hvis nogle mennesker skulle få lyst til at spise det *g*)

• #13   7. maj 2010 Hov jeg glemte at mine osse får tørede kaninører, kaninpoter, kaninhaler osv. De kan købes hos Jekas bla. Det er osse muligt at få en aftale ved en kaninavler. Og mine katte døjer ikke med dårlige tænder. Og det er ganske naturligt at kattene æder dem og ikke nøjes med at tygge i dem

• #14   7. maj 2010 Vil sige at det ikke er en dum ide at gøre, især hvis man har indekatte. Jeg gør det ikke selv, for kattene skal helst vænnes til det fra små af.

Der kan læses om det på følgende links - også skrevet af dyrlæger smiley

http://www.fasanvejensdyreklinik.dk/data/images/pdf/tandborstning_kat_hjemmesidea4.pdf

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

Så helt dumt er det nu ikke smiley

• #16   7. maj 2010 *Jane*: Med hensyn til at bruge fortyndet klorhexidin, vil jeg lige sige at det skal man kun gøre i en mindre periode af gangen, da den antibakterielle virkning langsom bliver mindre da mundhulens bakterier bliver resistente. ( Dette gælder i hvertfald for mennesker, det tager ca 14 dage for mundhule bakterier at blive immune). Derudover misfarver klorhexidin både tænder og tunge, disse misfarvninger er svære at få af igen. Klorhexidin kan give smagsforstyrrelser i den periode det bruges.

Så medmindre der er en infektion i mundhulen, vil jeg fraråde at bruge klorhexidin til renhold af mundhulen (gælder både katte og mennesker).

Mvh
    Laila
    Tandplejer

• #17   7. maj 2010 Tak for de gode svar alle sammen smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #18   7. maj 2010 *Simba miss u 4ever * ......Tak for infoen. smiley ..... Det er ca 4 år siden jeg fik det afvide af en af danmarks dygtigste dyrlæge, Raiku Sarvå Felina Katteklinik. smiley

• #19   7. maj 2010 Det var så lidt:) Synes det er foruroligende, at en dyrlæge anbefaler et antibakteriel middel til alm. hyggiejne uden der er nogen form for infektion. Man slår jo også de bakterier ned der skal være i munden. Det ville svare lidt til at spise pinnicilin uden at man fejler noget, i mine øjne:)

• #20   7. maj 2010 Jeg vil bare sige at jeg har set adskellige katte med tandkødsbetændelse og tandsten selvom de er fodret med RÅT kød. Det betyder ikke at de nødvendigvis kan undvære tandbørstning, løverne i zoo får også renset tænder i ny og næ selvom de råfodres. Fair nok, hvis man ikke vil/kan børste tænder på sin kat men det koster sikkert bare en tandrensning i sidste ende.
    Jeg børster tænder på min kat og er stolt af det smiley

• #22   7. maj 2010 Mette K : Hva børster du tænderne med ? smiley

• #23   8. maj 2010 Nu er der jo altså også nogle racer som er mere udsatte for tand/-tandkødsproblemer end andre. Jeg kan ikke se det dårlige i at børste tænder på sin kat. Jeg ville ikke gøre det hvis jeg havde fritløbende katte, for de spiser og bider i andre ting end indekatte.

Desuden viser tal, at 85 % katte over 2 år har tandsten i en eller anden grad og ja det skyldes at de ikke bruger deres tænder nok, men når man ved det, så er det bestemt heller ingen skade til, at børste deres tænder.

Kommentér på:
Annonce om tandbørstning

Annonce