Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodring af Perserkat?
  • #1   25. maj 2010 Altså du kan jo få noget foder der er specielt til perser, smiley
    Hvad foder du med nu?

• #2   25. maj 2010 Jeg skal først hente ham her til den 1. Så ville lige høre inden han kommer hjem (:

• #3   25. maj 2010 Har du ikke hørt hvad nuværende ejer fodre med?

• #4   25. maj 2010 Har faktisk ikke spurgt, da jeg henter ham på et internat

• #5   25. maj 2010 Man kan sagtens give en perser "almindeligt" kattemad smiley

• #6   25. maj 2010 Ok, du kan jo høre hvad de fodre med??? Hvis de fodre med RC kan du jo fortsætte med det... Det kan du nemlig få hvor det er specielt til perser smiley
    Der er også mange andre gode mærker, så syns du skal høre dem først og så kan du da lige skrive herinde hvad det er de fodre ham med nu...

• #7   25. maj 2010 Hej Christina

Jeg har selv tre perserkatte (2 exotic) og de spiser Royal Canin. De får forskellige varianter, men de er især vilde med de flade kroketter, som f.eks Indoor Longhair, Outdoor og Hair and Skin. De kan også godt lide Royal Canin Persian og British Shorthair, som faktisk er ret store kroketter, så prøv dig bare frem og se hvad han foretrækker. De kan godt spise både store og små bidder. Mine får også vådfoder, de er særligt vilde med pate og mousse konsistens.

Prøv dig frem og hør også hvad han er vant til. Held og lykke med missen smiley

• #8   25. maj 2010 Tusinde tak for alle de gode forslag smiley
    Skal også lige høre nu hvor der var nogle der svarede. Angående badningen, hvad bader i jeres katte med? Almindeligt shampoo uden parfume osv. eller noget helt andet?

• #9   25. maj 2010 alle mine...både huskatte og persere er på RC persian, de vil ganske enkelt ikke spise andet....ikke engang det applaws jeg lige har købt (for lige at prøve noget nyt) gider de spise....
    mine får så vådmad (dåser/poser godt med vand i for at sikre deres væskeindtag) 2 gange om dagen....det vil de fleste godt have...ikke alle men de fleste....

• #10   25. maj 2010 Christina K- Nej, du må for guds skyld ikke bade din kat i shampoo til mennesker smiley
    Du kan købe shampoo til din kat i dvs. dyrehandler, du kan også finde shampoo der er lavet til katten´s pels.

• #11   25. maj 2010 mine perser får RC perser mad og de har det rigtig godt med det deres pels er smuk og de har ikke nær så mange hårbolde de gylper op som før hend

• #12   25. maj 2010 Du kan købe speciel shampo til katte og hunde hos din dyrehandler. Ellers er der også steder på nettet du kan købe specielle shampo'er, blandt andet hos Pitstoppets.

Jeg har en perser og hun bliver badet ca. hver 2.-3. måned, det rækker fint til at holde hendes pels.

Du er i øvrigt altid velkommen til at skrive til mig ang. persere hvis du har nogle spørgsmål smiley

• #13   25. maj 2010 dejlig at se det ikke kun mig der vasker mine misser vær 2-3 måned sss syntes folk rakker lidt ned på en fordi man gør det

• #14   25. maj 2010 Ditte
    Hvis de rakker ned og er det nok fordi de ikke selv har persere smiley Det er altså meget lettere at holde pelsen når man vasker dem regelmæssigt. Det må man tage med når man vælger den race vi har smiley Dét og så naturligvis børstning.

• #15   25. maj 2010 ja har prøved at forklare det men tror ikke de helt forstår at en persers pels skal holles. må jeg spør om du bruger opbaskesæbe som en af de mange podukter?

• #16   25. maj 2010 Ja, det har jeg somme tider gjort for at affedte. Jeg fylder en stor balje med varm vand og putter lidt Vel i. Det hælder jeg så over katten til at starte med og bagefter bliver de skyllet godt og vasket i deres katteshampo, skyllet grundigt igen til alt sæbe er ude af pelsen smiley

• #17   25. maj 2010 Mille - jeg er en af dem som ikke bader min perser og hun har altså stadig flot pels :o)

ditte M - fordi man ikke bader sine perserkatte, betyder det altså ikke at man ikke holder deres pels.

Tilbage til trådstarters spørgsmål:

Jeg fodrer med lidt forskelligt, da det både er varierende for kattene, men også så jeg dækker mest mulig af deres behov.

Det jeg synes du skal gøre er, at fodrer din kat / katte med et foderprodukt hvor der er mest mulig kød i. Og det er uanset om det er en Perserkat eller en huskat.

• #18   25. maj 2010 dejlig at se det ikke kun mig der gør sådan sss.

jeanette z nej siger jeg heller ikke du ik gør men har selv vert meget uviden med det med at vaske katte ind til jeg købte bell og opdrattern tog mig under vingen og brugte en hel dag på at vise mig hvordan man vasker og ortner pelsen på perser og for mig var det guld vær

• #19   25. maj 2010 Det er ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at vaske en kat. Jeg finder det bare ikke nødvendigt. Hvis jeg syntes at det var det, så kom hun i bad. Hun bliver redt og får ordentligt foder og for mig at se, så er det nok.

• #20   25. maj 2010 det vel også oki vis du ik bruger den til udstilling men jeg syntes pelsen er pæner og nemmer når de bliver vasked en gang i mellem og heldi vis er vi ikke alle ens og heldi vis gør vi det vi selv syntes er best for hvores katte på hver hvores måde

• #21   25. maj 2010 Jeanette
    Helt fint at du ikke vasker din perser. Det må du om smiley
    Men nu har jeg lært at det er nødvendigt at vaske en perser og har fået at vide af mine kattes opdrættere hvordan man gør dette bedst muligt. Så derfor gør jeg sådan og jeg oplever også at pelsen er meget blødere og nemmere at holde når hun er blevet vasket, frem for at lade hende gå til hun trænger.

• #22   25. maj 2010 *GG* Majbrit, synes du skal spørge Vibekka hvordan hun vasker sine katte. Er ret sikker på hun går efter samme model smiley

• #24   25. maj 2010 Missemor
    Det kender jeg ikke. Hvad er det for noget?

• #27   25. maj 2010 Hehe, okay. Det lyder som nogle skrappe sager smiley Der er heldigvis ingen af mine som har fedthaler, men de er jo også kastrater, i hvert fald to af dem.

• #30   25. maj 2010 Ja de "garvede" opdrættere ved som regel hvad der virker smiley

Det er også fra mine kattes opdrættere at jeg har fået tippet med opvaskemiddel. Og ja, det virker smiley

• #32   25. maj 2010 Fairy er også det jeg bruger. og det jeg fik anbefallet af opdrattern sss

• #33   25. maj 2010 Hehe, jeg fik ikke nogen anbefalinger om, hvad det skulle være for et mærke. Men vi bruger Vel *GG*

• #34   26. maj 2010 Fairy er mere konstereret og min opdratter sage jeg ik skulle bruge de andre for de virked ikke nær så godt men vFairyed det ik har altid kun brugt

• #35   26. maj 2010 Det virker nu fint nok her smiley Men vil da lige huske at købe Fairy næste gang vi skal have opvaskemiddel.

• #36   26. maj 2010 de her det tit på tilbud i bilka sss

• #37   26. maj 2010 Mille - det er jo ikke nødvendigt, når jeg feks. ikke gør det smiley
    Det er vel noget man selv vælger. Jeg kan ikke se grunden til vaske hende, når hun har en flot pels i forvejen. Og ville slet ikke vaske hende i opvaskemiddel, hvis jeg skulle gøre det smiley

• #38   26. maj 2010 Jeanette
    Nu er der jo forskel på katte og på kattenes pels. Nogle semilanghårskatte behøver slet ikke blive vasket, men perseren har en stor og meget kraftig pels. Jeg oplever at det er nødvendigt og det gør du så ikke. Så ja jeg vælger at vaske min kat, fremfor at lade hende gå til hun trænger og er helt umulig at rede. Det er mit valg, men jeg gør det skam for kattens skyld, ligesom jeg også sørger for at børste hende igennem så hun ikke får knuder. Det er mig som har valgt at have en kat med sådan en pels og det skal hun ikke lide under.

• #39   26. maj 2010 Svavega kan købes i Silvan og diverse byggemarkeder. Det bruges også til at vaske olie og fedt af fingrene med - mange mekanikere bruger det. Så ja, det må da være skrabbe sager at bruge til sin kat (-:

• #41   26. maj 2010 Therese
    Ja og det er skam også helt fint at du har den holdning. Men nu har jeg som sagt oplevet det er nødvendigt og kender en masse erfarne og dygtige opdrættere som siger det samme. Så derfor kommer min perser i bad.

Jeg forstår i øvrigt ikke jeres modstand og hvorfor det skulle være så forfærdeligt at "udsætte" dem for - det er jo ligesom ikke fordi katten dør af at blive vasket smiley

• #42   26. maj 2010 jeg putter mine perser i bad på grund af pelsen bliver meget pæner og nemmer at ha med at gøre og fordi de skal vendes til det så de ikke er bange for at komme i bad. og syntes faktis det ringe de opdratter der ikke snakker med købern af en perser om det.

• #44   26. maj 2010 *~ Therese ~* -Nu er de fleste ´racer´ menneske skabt...
    Hvordan tror du en perser ville have det som vildkat?

Nogen putter deres kat i bad og andre gøre ikke, det kan vel ikke være det stor dilemma??? smiley

• #45   26. maj 2010 min han har vert ude kat for lanngtid siden og nej hans pels var forfærlig at komme igenem og nej perser kan ikke selv klare pelsen vertefald ikke vis de ude katte.

• #46   26. maj 2010 Altså jeg har MCO og de SKAL have børsten en gang om ugen ellers bliver deres pels også træls...

• #47   26. maj 2010 ja og mco er kun simmelanghåret hvorimød perser er langhåret med en meget dejlig kraftig under uld/pels

• #48   26. maj 2010 Perseren er den eneste langhårs race smiley
    Men som sagt så må folk jo gøre som de vil, så længe dyret har det godt og pelsen fin er det vel det der tæller...

Bad, eller ikke bad... kan vel ikke blive lavet det store problem ud af smiley

• #50   26. maj 2010 Enig Randi, vi kan da også lave diskussioner ud af alting smiley

• #51   26. maj 2010 * DK Bønsdorff - Hehe, det KG som vi kender det smiley

Men dyret lider ingen last af at komme i bad, Albert og Flower har da også været i bad... Albert gør ikke modstand når han kommer i bad, han ligner bare en der virkelig hader mig bybt og inderligt mens det står på, hehe..

• #53   26. maj 2010 Randi
    Hihi, Dullen gør heller ikke modstand som sådan, hun sidder bare og miaver meget højt og klagende cirka en gang i sekundet smiley Som om hun siger: "Det' vådt! Det' vådt! Det' vådt! Det' vådt!" *LOL*

• #54   26. maj 2010 Haha ja det er godt nok utroligt hvad man kan diskutere smiley

Det er jo fuldstændig lige meget om katten kommer i bad eller ej - så længe deres pels bliver holdt. Jeg har valgt en Perser og hendes pels er flot også selvom hun ikke bliver badet.

Men ved i hvad jeg vil prøve at bade hende, bare for at se om i har ret hehe smiley

Dog skal hun ikke vaskes i hverken sulfo eller mekanikersæbe, men alm. katteshampoo smiley

• #56   26. maj 2010 Jo jo men hvis pelsen nu er flot i forvejen? Så behøver man jo ikke bade katten - eller det er min mening smiley

Opvaskemiddel fjerner det naturlige fedtlag i pels og hud, så har lidt svært ved at se, at det skulle være særlig sundt smiley

Men prøver det - tror bare aldrig jeg kan få hende føntørret og så skal hun selvtørre, det er næsten synd.

• #58   26. maj 2010 vis du vil vaske din kat så syntes jeg også du skal fyntøre den set den på det bor du har i gangen eller badeværlsed og sør for der ikke bliver for fugtig i luften for så tager det en krig og en madpakke sss men vis din mis ikke er vand til det så kan der godt komme noget protest fra den ss og det er ikke kun opvaskesæbe jo man bruger men vil også anbefalle det og forstår godt dine tvivl men det er supper. og du skal sette mange timer af til det. fyntøring gør det siste pis ved pelsen og en god ting er at bruge en børst eller en katte mens du fyntøre for at komme helt i bund og så bliver pelsen også mere luftig og nemmer at tøre

• #59   26. maj 2010
    Jeg fik at vide af min dyrlæge at man IKKE skulle vaske i opvaskemiddel, Albert havde nemlig fået smurt sig ind i dressing og han var virkelig klam og shampoo bøtten tom smiley
    Så jeg ringede selvfølgelig til min dyrlæge for at høre om jeg måtte vaske i noget andet og nu når det kun var en enkelt gang var opvaskemiddel oki, men eller ikke....
    Det kan give en allergisk reaktion plus det er skrap ved huden som nette også er inde på...

• #60   26. maj 2010 * DK Bønsdorff - Hehe, flower jamre sig også noget når hun kommer i bad....
    Men det er det der er så sjovt ved Albert, han ligner en teenager der er MEGET vred på sin mor!
    Og jeg er heller ikke 100% tilgivet bagefter....

• #61   26. maj 2010 Jeg har kun Neutral opvaskemiddel - det er mildest mod huden og er ikke tilsat farvestoffer ect. Så har slet ikke Fairy eller andet. Bruger kun Neutral. Det bruger jeg også til tøjvask og håndsæbe.

Jeg har dyreshampoo - velegnet til hund og kat. Så det er det jeg vil bruge. Hvis jeg synes at hun skal bades for eftertiden vil jeg investere i noget prof. shampoo/balsam specielt til katte. Det har vi også til vores hund.

Jeg ville altså heller ikke lade hende rende rundt drivvåd hehe Enten skal hun føntørres ellers skal hun ikke i bad smiley Hun er heldigvis ikke ligeså bange for vand, som min hankat. Ham ville jeg aldrig bade.

Men tror ikke at det er noget jeg vil bruge - vil godt som "forsøg" bade hende, men så er det nok også det. Hun er smuk nok uden at blive badet smiley

• #62   30. apr 2012 vi er opdrættere og udstillere på 10 år og jeg tør godt sige uden at virke som en pralrøv at vi af og til runder scenen med vores dyr både perser og exotics.... vi har omkring de 20 stk og ikke en er ens.... vi har persere som vi ikke har vasket i årevis og så har vi nogen som skal vaskes med cirka 2 måneders mellemrum for at det overhovedet er muligt at holde dem smiley og selvfølgelig ALLE som skal på show blir vasket inden smiley

det i snakker om til at affedte er noget som hedder GOOP i kan google det... når vi show vasker bliver katten først vasket i fairy så blir den skyllet grundigt og så blir den smurt ind i goop som sidder og trækker lidt i pelsen, derefter skylles der og den almindelige vask går igang... man kan afslutte med en god katte balsam eller noget der giver fylde....

men til en exo som bare skal gå og hygge sig vil jeg anbefale kate winter`s medicin shampoo den kan købes i stort set alle dyrehandler og er lavet til dyr med sart pels.... vasker man med 2 gange medicin shampoo så har man osse en god og fornuftig vask.... Husk katten skal være tør før den må komme i løbegård eller kattebakke smiley

Kommentér på:
Fodring af Perserkat?

Annonce