Kattemalt mod tynd mave? Kattemalt mod tynd mave?
Min kat har haft diarre i et par dage. Hun virker ikke på nogen måde utilpas eller dårlig. Hun giver ikke udtryk for smerter i maven, når jeg trykker på hende. Hun spiser og drikker optimalt (rigtig god appetit) og har fuld adgang til kattegræs. Jeg ringede til dr.dyr igår, der sagde det ville være spild af mine penge at komme forbi, når det kunne klares med kattemalt, men er det ikke kun noget man giver katte hvis de er obstiperet eller kaster hårboller op?
Det skal lige siges at hun har fået 1 cm kattemalt x 3 om dagen siden i går, hun har været fastende i et døgn fra onsdag til torsdag, uden nogen effekt.
Er der andre her inde der er blevet anbefalet kattemalt til tynd mave?
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 23 Svar: 92
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
jun 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 10 Svar: 90
Ang. det med om dyrelægen har ret, så har jeg efterhånden lært at det er fornuftigt at tage hvad de siger med et gran salt, og selv prøve at undersøge sagerne. Jeg har mistet en kat fordi jeg stolede blindt på dyrelægerne på kbh's dyrehospital. Nu er det dog ikke så galt denne gang, derfor tager jeg det også stille og roligt med det, men jeg syntes bare det lyder underligt med malt til tynd mave. Jeg tror jeg prøver at lade hende faste weekenden over, og så se det an på mandag:o) Tak for dit indlæg Trine :o)
jun 2005
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Du kan købe det i alle dyrehandler eller på nettet og osse ved de fleste dyrlæger. Og ja, det er uden recept
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
feb 2010
jun 2005
jun 2005
feb 2010
jun 2005
Susanne S- Jeg har skrevet det hele ned. Så må jeg lige ud og handle lidt ind i morgen og se om det hjælper :o) Tak for det
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det optages nemlig ikke i organismen, men lægger en beskyttende hinde på den irriterede tarm.
Det virker som sagt IKKE "befolrdrende", kun smørende og beskyttende.
Faste i 48 timer: ALDRIG!
PS: RÅ lever virker mod hård mave. KOGT lever virker stoppende, men sørg under alle omstændigheder for, at katten får rigeligt at drikke for at kompensere for væsketabet ved diarré.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Katten vil efter et stykke tids faste begynde at nedbryde sit eget fedt. Dette ophobes i leveren, og det giver nedsat leverkapacitet. Og når leveren ikke længere nedbryder giftstoffer optimalt vil katten få kvalme og dermed endnu mindre ædelyst. Det er en ond cirkel, som kan være meget svær at bryde (kræver tvangs- eller sondefodring i uger eller måneder). Derfor skal man altid være på vagt og reagere hurtigt, hvis en kat faster i mere end et døgn. Jeg har selv engang fået en kat indlagt og tvangsfodret pga. 48 timers spisevægring, så det undrer mig meget, at en dyrlæge ligefrem kan anbefale dette.
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Dyrlægen har et tørfoder specielt til irriteret mave - I/D hedder det. Kan købes i 2 og 5 kg.´s poser.
Suppler med ris/fisk:
Kog ris i rigeligt vand - længe. Ca. 1 time. Uden salt.
Køb torskefilet eller lign. ( kan købes på frost i bl.a. Super Brugsen )
Kog en filet, og mos den med noget af risen+ noget af kogevandet.
Desuden kan resten af risvandet være godt at drikke som væsketerapi, da katten mister en del elektrolytter under sådan en omgang.
Desuden giver jeg kun KOGT koldt vand til en kat med diarré.
jun 2005
Lotte *skønne sølvkillinger til salg*- Nej jeg har også kun hørt om 24 timers fasten, det lødogså voldsomt med 48 timer, så jeg ringede også lige ud på dyrehospitalet for at spørger, igår aftes, og de sagde også max 24 timer. Mine katte har altid afgang til frisk vand, og jeg koger det altid når der er dårlige maver i området :o)
*Mega*- Ok! så malt bliver faktisk brugt mod tynd mave. Den med leveren var ny for mig. Tak for det :o)
jun 2005
Katrine N- uh ha nej, vi skal ikke også have fedtlever på CV'et. Men som sagt, så tjekkede jeg lige med en dyrelæge, fordi jeg syntes 48 timer lød af meget :o)
*poly-Cats*- Dyrelægen på dyrehospitalet anbefalede mig at købe fodder til sart mave, inden for det mærke jeg i forvejen brugte da man ikke bare må skifte fodderet. Det kan katten også få dårlig mave af. Vi bruger Hill's her hjemme, så jeg skal lige i Maxizoo og købe noget hill's der ejner sig til den slags :o)
Jeanette W- Ja det ville være smart :o). HVor køber man det hende???
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
feb 2010
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 8 Emner: 57 Svar: 678
vupti var maven frisk igen - det skal lige siges, at der ikke lå nogen tarmvirus eller lign bag maveanfaldet, for er det noget virus eller bakterielt, så er det jo ikke givet at det hjælper
men det er jo ikke helt unormalt, at katte indimellem kan have en dag eller 2 med lidt tynd mave - og så er det ovre.....så længe de ikke bliver dårlige af det, så tager jeg det ikke så tungt
god bedring
Heidi
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
jun 2005
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 8 Emner: 57 Svar: 678
det var jeg ikke klar over, at pr. gram er der mere af de virksomme stoffer end zoolac.......tak for det det var nyt for mig
KH Heidi og birmabanden
Kattemalt mod tynd mave?