4.323 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Kattemalt mod tynd mave? Kattemalt mod tynd mave?

Min kat har haft diarre i et par dage. Hun virker ikke på nogen måde utilpas eller dårlig. Hun giver ikke udtryk for smerter i maven, når jeg trykker på hende. Hun spiser og drikker optimalt (rigtig god appetit) og har fuld adgang til kattegræs. Jeg ringede til dr.dyr igår, der sagde det ville være spild af mine penge at komme forbi, når det kunne klares med kattemalt, men er det ikke kun noget man giver katte hvis de er obstiperet eller kaster hårboller op?

Det skal lige siges at hun har fået 1 cm kattemalt x 3 om dagen siden i går, hun har været fastende i et døgn fra onsdag til torsdag, uden nogen effekt.
Er der andre her inde der er blevet anbefalet kattemalt til tynd mave?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattemalt mod tynd mave?
  • #1   29. maj 2010 Vores "lille" Popeye har også haft noget tynd mave i nogle dage. Vi ringede til dr dyr som foreslog os at lade ham faste i 48 timer og hvis ikke det hjalp måtte vi komme forbi med ham så hun tjekke om han skulle have antibiotika. Det første døgns faste viste ingen bedring, afføringen var stadig tynd som vand, så vi var indstillet på at skulle afsted med ham, men pludselig på 2 døgn, så var der fast afføring i kattebakken.... Jeg har aldrig hørt om at bruge kattemalt mod tynd mave, men hvis din dyrlæge siger det, såååh er det vel godt. Mon ikke hun ved hvad hun taler om?

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #2   29. maj 2010 Uha nej Kattemalt giver man hvis kattene har hård mave og for hårboller også. smiley Du kan købe noget ZooLac det er godt og hjælper mod dårlig mave. smiley

• #3   29. maj 2010 Trine R- Mandas afføring er ikke vandet, men lidt fastere end det, uden at være som ler....ved ikke om jeg kan forklare det bedre end det :o).
    Ang. det med om dyrelægen har ret, så har jeg efterhånden lært at det er fornuftigt at tage hvad de siger med et gran salt, og selv prøve at undersøge sagerne. Jeg har mistet en kat fordi jeg stolede blindt på dyrelægerne på kbh's dyrehospital. Nu er det dog ikke så galt denne gang, derfor tager jeg det også stille og roligt med det, men jeg syntes bare det lyder underligt med malt til tynd mave. Jeg tror jeg prøver at lade hende faste weekenden over, og så se det an på mandag:o) Tak for dit indlæg Trine :o)

• #4   29. maj 2010 *Jeanne*- Ja jeg syntes også det lød mærkeligt med malt til tynd mave. Er zoolac et håndkøbspræperat?

• #5   29. maj 2010 Hvis det "bare" er diarre, så er Zoolac det absolut bedste. Jeg har det altid hjemme i mine dyre-panikkasse.
    Du kan købe det i alle dyrehandler eller på nettet og osse ved de fleste dyrlæger. Og ja, det er uden recept

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #6   29. maj 2010 Michelle.... Jeg tror kun du kan købe ZooLac hos dyrlægen eller over nettet. smiley

• #7   29. maj 2010 nej både maxizoo og Pet Hollywood har det osse. Har lige købt i Maxizoo

• #8   29. maj 2010 Marianne N & *Janne*- ZooLac it is :o) Jeg traver til dr.dyr mandag og køber det. Hvis hendes mave er ok til den tid, så kan det jo komme i dyrepanikkassen, som du skriver Marianne :o) Og ja det er "bare" tynd mave. Tak for det alle mand :o)

• #9   29. maj 2010 Marianne N-UHH UHH, jeg skal i mxizoo imorgen, så det var godt du sagde det. Hvad koster det, sådan ca.???

• #10   29. maj 2010 Der er flere størelser. Jeg gav 178,- men det var for den største. Men lige under 100 for den mindste. Men det holder længe, så du kan gemme det der er tilbage. smiley God bedring, med den lille skidderik

• #12   29. maj 2010 Marianne N- Tak skal du have. Ja det er godt nok noget l*rt her hjemme hihi :o)

Susanne S- Jeg har skrevet det hele ned. Så må jeg lige ud og handle lidt ind i morgen og se om det hjælper :o) Tak for det

• #14   29. maj 2010 Din dyrlæge har til dels ret, for hvor mærkeligt det end lyder, så anbefales det ofte at give kattemalt ell. parafinolie (er også i kattemalt) mod diarré.
    Det optages nemlig ikke i organismen, men lægger en beskyttende hinde på den irriterede tarm.

Det virker som sagt IKKE "befolrdrende", kun smørende og beskyttende.

Faste i 48 timer: ALDRIG!

PS: RÅ lever virker mod hård mave. KOGT lever virker stoppende, men sørg under alle omstændigheder for, at katten får rigeligt at drikke for at kompensere for væsketabet ved diarré.

• #15   29. maj 2010 Je bruger Iams hairball kontrol, det er super godt til holde maven i form. Jeg blander det i det normale foder.

• #16   29. maj 2010 Jeg er helt enig i at en kat ikke må faste i 48 timer. Den risikerer at udvikle såkaldt fedtlever (Felin hipatisk lipidose).

Katten vil efter et stykke tids faste begynde at nedbryde sit eget fedt. Dette ophobes i leveren, og det giver nedsat leverkapacitet. Og når leveren ikke længere nedbryder giftstoffer optimalt vil katten få kvalme og dermed endnu mindre ædelyst. Det er en ond cirkel, som kan være meget svær at bryde (kræver tvangs- eller sondefodring i uger eller måneder). Derfor skal man altid være på vagt og reagere hurtigt, hvis en kat faster i mere end et døgn. Jeg har selv engang fået en kat indlagt og tvangsfodret pga. 48 timers spisevægring, så det undrer mig meget, at en dyrlæge ligefrem kan anbefale dette.

• #17   29. maj 2010 Ikke faste !!

Dyrlægen har et tørfoder specielt til irriteret mave - I/D hedder det. Kan købes i 2 og 5 kg.´s poser.

Suppler med ris/fisk:
    Kog ris i rigeligt vand - længe. Ca. 1 time. Uden salt.
    Køb torskefilet eller lign. ( kan købes på frost i bl.a. Super Brugsen )
    Kog en filet, og mos den med noget af risen+ noget af kogevandet.

Desuden kan resten af risvandet være godt at drikke som væsketerapi, da katten mister en del elektrolytter under sådan en omgang.

Desuden giver jeg kun KOGT koldt vand til en kat med diarré.

• #18   30. maj 2010 Abyl L- Tak for det. Jeg har noteret mig hjemmesiden, så prøver jeg lige at læse om de to præperater på nettet :o)

Lotte *skønne sølvkillinger til salg*- Nej jeg har også kun hørt om 24 timers fasten, det lødogså voldsomt med 48 timer, så jeg ringede også lige ud på dyrehospitalet for at spørger, igår aftes, og de sagde også max 24 timer. Mine katte har altid afgang til frisk vand, og jeg koger det altid når der er dårlige maver i området :o)

*Mega*- Ok! så malt bliver faktisk brugt mod tynd mave. Den med leveren var ny for mig. Tak for det :o)

• #19   30. maj 2010 Maria p- Ok. hvor køber du det hende og hvor meget koster det???

Katrine N- uh ha nej, vi skal ikke også have fedtlever på CV'et. Men som sagt, så tjekkede jeg lige med en dyrelæge, fordi jeg syntes 48 timer lød af meget :o)

*poly-Cats*- Dyrelægen på dyrehospitalet anbefalede mig at købe fodder til sart mave, inden for det mærke jeg i forvejen brugte da man ikke bare må skifte fodderet. Det kan katten også få dårlig mave af. Vi bruger Hill's her hjemme, så jeg skal lige i Maxizoo og købe noget hill's der ejner sig til den slags :o)

Jeanette W- Ja det ville være smart :o). HVor køber man det hende???

• #21   30. maj 2010 Thise Acido ( Syrnet sødmælk med masser af lactobaciller) er genialt til at rette en splatmave op. Indholdet af mælkesyrebakterier og lactobaciller er meget højere end i Zoolac...og så koster en liter jo kun ca 15 kr.

• #22   30. maj 2010 Chicabee helt rigtigt og så kan men dele resten med kattene. Jeg har osse kun Zoolac på lager, da jeg har langt til indkøb. Og så synes jeg det er nemt at give til kattene, da de gerne vil have det.

• #23   30. maj 2010 Jeg havde engang en rigtig dårlig mavekat...den fik light foder med mest fiberindhold, fedt hakket oksekød, og ellers lidt salt/sukker i sit vand

vupti var maven frisk igen - det skal lige siges, at der ikke lå nogen tarmvirus eller lign bag maveanfaldet, for er det noget virus eller bakterielt, så er det jo ikke givet at det hjælper

men det er jo ikke helt unormalt, at katte indimellem kan have en dag eller 2 med lidt tynd mave - og så er det ovre.....så længe de ikke bliver dårlige af det, så tager jeg det ikke så tungt

god bedring

Heidi

• #24   30. maj 2010 Jeg forsøgte med Hills fra dyrlægen til min kat der havde tarmbetændelse, det hjalp ikke specielt. Fik rådet med Iams, og det hjalp meget hurtigt. Så det er faktisk rigtigt godt. Køber det ved dyrhandlen og det er lige en tand billigere end Hills.

• #25   31. maj 2010 Hej alle- Tusind tak for alle jeres råd. Jeg har noteret mig dem alle sammen til næste gang (7-9-13). Hendes mave er dog ok igen :o)

• #26   31. maj 2010 Hej Camilla s

det var jeg ikke klar over, at pr. gram er der mere af de virksomme stoffer end zoolac.......tak for det det var nyt for mig

KH Heidi og birmabanden

Kommentér på:
Kattemalt mod tynd mave?

Annonce