{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.761 visninger | Oprettet:

katteinfluenza-Kattesyg {{forumTopicSubject}}

Efter at havde fundet min kat igen. Så var der nogen her inde, som fortalte mig om nogen ting jeg ikke helt vidste om katte.

De 2 slags sygdomme som overskiften nævner.
Siden har jeg snakket med dyrlægen og læst en del om det.

jeg vil kopi / sæt ind hvis det er ok med jer. isted for at skrive alt selv igen hehe.

Kattesyge (felin panleukopeni virus) skyldes et såkaldt parvovirus. Det kan smitte katte, mink og vaskebjørne. Sygdommen rammer oftest helt unge katte og angriber især kattens mave- tarmkanal. Sygdommen viser sig ved appetitløshed, opkast og voldsom diarré, så katten hurtigt viser tegn på væskemangel. Dødeligheden hos unge dyr er ca. 90% og hos voksne katte "kun" 50%.

Smitten sker gennem urin, afføring, opkast, savl og slim fra syge katte. Når en kat er blevet smittet, går der fra 2 - 9 dage (inkubationstiden), inden sygdommen kommer i udbrud. Som regel vil langt over halvdelen af ikke-vaccinerede katte dø i løbet af 4-5 døgn. Dyrlægen kan stille diagnosen ved en specialundersøgelse af opkast eller afføringen. Som ved andre virussygdomme er der ingen medicin mod selve virus, og behandlingen er derfor at genoprette væskebalancen samt antibiotika mod bakterieinfektioner, der kan angribe katten i dens svækkede tilstand.

Kattesyge-virus er meget modstandsdygtigt, og smitten kan overleve i omgivelserne i 2 - 3 måneder. En kat behøver derfor ikke møde en anden smittet kat for at blive smittet, sygdommen kan overføres med f.eks. mennesker eller via omgivelser.

I Danmark vaccineres kun med dræbte kattesygevacciner. Drægtige katte kan derfor vaccineres uden risiko for fosterskader.

Det lyder virkelig sygt at sygdommen er så alvorlig, og efter jeg har læst om det, har jeg kun tænkt på om min kat er ramt af det. Det eneste tegn som har været pt er tynd mave og ændret adfærd lidt.

Tynd mave, kan jo komme af at den har levet af alt mulig i naturen i 14 dage, det samme gælder adfærd. Men forstår ikke hvorfor den miauw mere end den normalt gør, og er mindre legesyg som den ellers plejer at være.

Bor i Århus N, hvis nogen skulle kende til hvor sygdommen er mest ramt i landet. Der bor mange katte og hunde i området, (har aldrig set en død kat eller noget der ligner i nærheden.).

Det er svært bare at vente og se om ens kat er ramt, og hvis den ene er, så er den anden jo også ramt af det nu.

Mit eneste håb er at den har dårlig mave fordi den har levet af alt mulig skidt, og at den har ændret adfærd fordi den ikke må komme ud eller på altanen før den er sikret...

kan ikke huske hvem der nævnte de ting om katte til mig, men tak for hjælpen og de råd man får herfra.

PS: begge katte sover utrolig meget iforhold til hvad de plejer, men spiser stadig meget..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  katteinfluenza-Kattesyg
  • #1   15. jun 2010 Med kattesyge er forløbet hurtigt, og det går også så hurtigt ned ad bakke, at du ikke vil være i tvivl.
    Men din kat kaster ikke op - ikke efter hvad du skriver - og det ville den gøre meget tit, hvis det var kattesyge, og den ville også hurtigt blive radmager.

Du kan også se, om den kommer i væskeunderskud, for så ligger øjnene dybt i hulerne, og dens rygskind trækker sig ikke hurtigt tilbage, når du løfter op i det.

Men du skal selvfølgelig få styr på dens mave.
    Giv den noget skånekost i form af kogt, findelt fisk, blandet med kogevandet og enten rå havregryn, mosede ærter eller moset kogt kartoffel. Helst mange små måltider i løbet af dagen.

Det vil hjælpe på deres adfærd, som du selv skriver, når du får sikret altanen.
    Du kan f.eks. købe sikkerhedsnet her:
    (link fjernet)

God bedring!

• #2   15. jun 2010 Jeg tror osse det er reaktionen på den grimme oplevelse den har haft. Se tiden lidt an. Selv om mine katte er indekatte og ikke alle bliver udstillet, er alle vaccineret. Der kunne jo smutte en ud, ved et uheld og det gjorde der osse for et par år siden.
    Døde katte er som regel kun synlige, hvis de er blevet påkørt. En syg/gammel kat, vil gemme sig for at dø alene og i fred.

• #3   15. jun 2010 Jeg er fuld igang med at sikre den altan. Så de igen kan komme ud og lege. mange tak for jeres råd, det er dejligt med hjælp.

Kommentér på:
katteinfluenza-Kattesyg

Annonce